Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret naiset uupuvat töissä valtavaa vauhtia, paljastaa Terveystalon iso tilasto – ”Kaikessa pitäisi olla täydellinen”

Vierailija
04.01.2020 |

HS tutustui 3,6 miljoonaa suomalaista kattavaan terveystilastoon ennen julkistamista. Myös Kelassa on havaittu, että mielenterveyssyistä johtuvat poissaolot kasvat nyt kovaa vauhtia.
Suomalaiset jäävät yhä useammin sairauslomalle mielenterveyden ongelmien vuoksi. Erityisesti mielen pahoinvointi on lisääntynyt nuorilla naisilla, selviää Suomen suurimman terveyspalveluyritys Terveystalon tilastoista.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006058596.html

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kaikessa pitäisi olla täydellinen”

Niin ja useimmissa tapauksissa tuo on ihan oman pään sisäinen tarve.

No ei ole. Ihan kaikesta on tässä maailmassa hirveä kilpailu. Koulussa joudut kilpailemaan arvosanoista, koska kyllähän niitä vertaillaan ja sinulla pitää nykyään olla hyvä todistus, että pääset lukion jälkeen yhtään mihinkään. Amistutkinnolla et tee nykyään mitään, koska joka ammattiin vaaditaan korkeakoulututkinto. Vaikka olisit itse ihan tyytyväinen siivoojana, niin kyllä muut ihmiset osoittavat sinulle, kuinka olet täysi nolla. Se on nykyään ns. paskaduuni, jota tekevät wain white trashit.

Lisäksi sinun pitää näyttää hyvältä. Instagram on pullollaan kauniita naisia. Pitää olla sosiaalinen ja elää täyttä elämää, johon sisältyy dinnerit ison ystäväjoukon kanssa, sekä matkoja kaukomailla. Jos et kuulu Instaan, olet outo ja luultavasti epäsosiaalinen. Naisille mainostetaan kauneuskirurgiaa ja pistoshoitoja, jotka yleistyvät koko ajan. Pelkkä luonnonkauneus ei enää riitä. 

Kauneiden ohella pitää luoda sitä uraa ja sen lisäksi jaksaa vielä lisääntyäkin, sekä olla täydellinen äiti. Älä missään nimessä syötä eineksiä tai pue lastasi epämuodikkaisiin vaatteisiin. Lapsi pitää saada hyvään kouluun ja tavoitteelliseen harrastukseen jo pienestä pitäen. Muista myös pitää parisuhde kunnossa, eli älä rupsahda ja pihtaa. Muuten mies lähtee nuoremman matkaan.

Kyllähän tässä sekoaa.

Olen ennenkin sanonut tämän: laita kiinni se insta. Kaikki ”vaatimukset” katoaa sen siliän tien. Elä niinkuin itse haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen auttaa tähänkin ongelmaan ja parantaa työhyvinvointia.

Vierailija
44/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa työkulttuurissa on aivan käsittämätöntä joustamattomuutta esimerkiksi osa-aikatyön suhteen. Miten se voi olla Suomessa niin vaikea järjestää, kun se onnistuu esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa. Työajan joustaminen hyödyttäisi erityisesti naisia, jotka edelleen kantavat suuremman vastuun lasten ja vanhusten hoidosta. Mutta ei, naisten on vain ajettava itsensä loppuun.

Vierailija
45/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä työllistyin alalle, josta netissä kirjoitetaan ja puheissa selitetään olevan järjettömän kiireistä ja rankkaa ja nuoret selittää kuinka vaaditaan liikaa ja porukka lähtee vuodessa-parissa kun on "niiiiiin rankkaa"...

Kyse on vaan siitä, että helikopterivanhemmuudella nuoret on tottuneet siihen, että mitään ei tarvitse tehdä.

Nämä tässäkin ketjussa esitetyt "vaatimukset" on 99% korvien välissä.

Vierailija
46/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuori nainen. Kaksi burn outia käyty läpi, ensimmäinen jo lukiossa ylioppilaskirjoitusten jälkeen ja toinen ammattikorkean alussa. Syynä ulkopuolelta tulevat paineet ja sen myötä väsyminen.

Kummasti katosi uupumus kun poistin somet, lakkasin välittämästä muiden vaatimuksista ja vähensin kurssimäärää neuvoista huolimatta. Paineita ja mielipiteitä tulee, mutta siihen voi itse vaikuttaa miten niihin suhtautuu. Jos et kelpaa jollekulle tai johonkin niin se ei ole terveytensä menettämisen arvoista. Yhteiskunnan arvomaailma muuttuu sen mukaan mihin ihmiset suostuvat. Jos parisuhteessa toinen osapuoli ei siedä virheitäsi niin ei se ole mitään aitoa rakkautta. Sama ystävyydessä. Oikeasti juuri kukaan ei arvostele äitiyttäsi päin naamaa, eli sulje some äläkä missään nimessä lue tätä palstaa. Edes työ ei ole itsensä hulluksi ajamisen arvoista.

Säästä itseäsi. Arvosi ei riipu muiden ajatuksista.

Vierailija
47/47 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työelämä ottaa irti kaiken ja vähän enemmän, onko ihme jos uupuu. Toki ei saa olla itseään kohtaan liian vaativa, mutta on tuo työelämä monessa paikassa ihan hullua. Ei kaikki selity vain sillä, että "Mirkku nyt on vaan liian perfektionisti", vaikka tuolla on hyvä syyllistää mahdottomiin työoloihin joutunutta työntekijää ja sulkea silmät siltä, että työn vaatimukset ovat epäinhimilliset.

Mikä nuorten naisten työpaikoista eli esim kassasta ja päikyn tädistä tai keittäjästä tekee niin kauhean rankkaa vs 80-luku?

Noissa sinun esimerkeissä muutos on ollut ainakin se, että vakituisia työsuhteita on hyvin vaikea saada. Missä keittäjiä edes nykyisin on? 80-luvulla oli jokaisessa koulussa oma keittäjä. Nykyisin on joku hahmoton keskyskeittiö jossain.