Työkokeilu haastattelu
Onko normaalia, että työkokeilupaikassa pidetään oikea työhaastattelu? Siis kysytään kaikki todistukset ja muut? Mielestäni on vähän outoa, että työttömän täytyy suhtautua työkokeilupaikkaan kuin oikeaan työpaikkaan, vaikka hänellä ei ole mitään oikeuksia, eikä edes palkkaa makseta.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli "haastattelu", mutta ei ollut puhettakaan, ettenkö olisi paikkaa saanut. Minkä alan kokeilu on kyseessä? Todistusten katsominen kuulostaa hassulta.
Minulla on monessa työkokeilupaikassa odotettu minun hyväksyvän kaikki tarjotut ehdotukset, eikä välitetty ollenkaan siitä mitkä ovat omat tavoitteeni. Nykyään olen oppinut välttämään näitä paikkoja.
Minullakin on yleensä ollut joku tuollainen ”haastattelu”. Tässä oli kyse valtion työpaikasta. Eli ilmeisesti hieman tiukempi seula?? Mutta siitä huolimatta jos kyse on työkokeilusta, niin miksi on niin tärkeää nähdä kaikki kuin olisi oikeassa työhaastattelussa.
Siinä oppii millaista on olla työhaastattelussa. Työkokeilu on ihan kuin oikeaa työtä ilman palkkaa. Näin tulee tietoon kaikki mahdolliset asiat ja hyvät ja huonot puolet ko työstä. Voihan olla että on muitakin ehdokkaita niin halutaan valita paras.
Vierailija kirjoitti:
Siinä oppii millaista on olla työhaastattelussa. Työkokeilu on ihan kuin oikeaa työtä ilman palkkaa. Näin tulee tietoon kaikki mahdolliset asiat ja hyvät ja huonot puolet ko työstä. Voihan olla että on muitakin ehdokkaita niin halutaan valita paras.
Mielestäni se on kuitenkin väärin, että työkokeilijan pitäisi olla valmis työhön jota on ainoastaan kokeilemassa esim. alanvaihdon takia.
Itse olen saanut työkokeiluissa epäasiallista kohtelua, mitään oikeuksia ei ole kun olet erehtynyt allekirjoittamaan työkokeilusopimuksen.
Ja jos jotain ongelmia tulee, esimerkiksi terveyden kanssa, niin siitä seuraa todennäköisesti karenssi.
Olen käynyt vaikka kuinka monissa haastatteluissa, että eivät nekään ihan vieraita minulle ole.
Haastattelu antaa kuvan hakijasta ihmisenä ja tuota on vaikea muuten saada selville. Jos ihminen on esim. jäykkä kuin puujumala pakkasella, ei hän välttämättä sovellu asiakaspalveluun. Tai jos on anorektikko tai huomattavan ylipainoinen, ei ole edustava terveystuotteita markkinoivassa yrityksessä.
Miksi menossa työkokeiluun? Jos arvioimaan ammattitaitoa poissaolojakson jälkeen, niin kyllä ne paperit kiinnostaa.
Silti siellä ei olla töissä! Työkokeilijan pitää osata vaatia itselleen ohjaaja ja selkeä suunnitelma siitä, mitä työkokeilun aikana on tarkoitus oppia/selvittää. Ihan viikko- tai päivätasolla. Työkokeilun keskeyttämisestä muuten ei saa karenssia, jos kykenee osoittamaan, että tavoitteet on saavutettu. Jos siis tavoitteena on "tutustuminen kaupan alan tehtäviin" niin voi 2 vko jälkeen ilmoittaa, että nyt on tutustuttu, tässä kaupassa ei ollut esiteltävänä kuin hyllytystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menossa työkokeiluun? Jos arvioimaan ammattitaitoa poissaolojakson jälkeen, niin kyllä ne paperit kiinnostaa.
Silti siellä ei olla töissä! Työkokeilijan pitää osata vaatia itselleen ohjaaja ja selkeä suunnitelma siitä, mitä työkokeilun aikana on tarkoitus oppia/selvittää. Ihan viikko- tai päivätasolla. Työkokeilun keskeyttämisestä muuten ei saa karenssia, jos kykenee osoittamaan, että tavoitteet on saavutettu. Jos siis tavoitteena on "tutustuminen kaupan alan tehtäviin" niin voi 2 vko jälkeen ilmoittaa, että nyt on tutustuttu, tässä kaupassa ei ollut esiteltävänä kuin hyllytystä.
Onko varmaa tietoa, että ei tule karenssia? Minulle tuli karenssi, vaikka mainitsin tuonkin eli että olen ollut riittävän pitkän ajan alaan tutustumisen kannalta. Ehkä olisi pitänyt valita sanat eri tavalla. Onko jotain lakipykälää mihin voisi vedota? Nimittäin valitus on vielä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu antaa kuvan hakijasta ihmisenä ja tuota on vaikea muuten saada selville. Jos ihminen on esim. jäykkä kuin puujumala pakkasella, ei hän välttämättä sovellu asiakaspalveluun. Tai jos on anorektikko tai huomattavan ylipainoinen, ei ole edustava terveystuotteita markkinoivassa yrityksessä.
Onkohan laillista valikoida työntekijöitä painon perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan laillista valikoida työntekijöitä painon perusteella?
Ainakin mallitoimistoilla on tähän oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varmaa tietoa, että ei tule karenssia? Minulle tuli karenssi, vaikka mainitsin tuonkin eli että olen ollut riittävän pitkän ajan alaan tutustumisen kannalta. Ehkä olisi pitänyt valita sanat eri tavalla. Onko jotain lakipykälää mihin voisi vedota? Nimittäin valitus on vielä tekemättä.
No jos olet tuossa vaiheessa, niin sitten on myöhäistä. Soitto työkkäriin ennen kuin keskeyttää, silloin pitää kysyä, että mitä tehdä, kun ei ole ohjaajaa eikä opastusta ja laittoivat tekemään työtä, jonka tekemiseen tarvittaisiin palkattu henkilö. Ja että kukaan ei suostu opastamaan (kaupan alan) töihin, sanotaan vain, että sut on otettu hyllyttämään. Sama kirjallisena meilinä kirjaamoon.
Jos saa vastauksen, että ei auta, siellä on oltava, niin sitten ei enää tee mitään, mistä sopimuksessa ei ole mainintaa. Jos siellä on pelkkä tutustuminen alan tehtäviin, niin ilmoittaa, että tutustun katselemalla. Yleensä te-toimistosta todetaan, että jos työnantaja ei noudata lakia, niin voit lopettaa.
Tietenkin työkokeilupaikan antaja haastattelee sinne pyrkijän.
Eihän kukaan voi summassa ottaa yritykseensä ketään töihin.
Pitäähän ne tulijan taustat selvittää: millaista työtä tehnyt ennen, millainen koulutus takana,ja millainen ihminen on muutoin...
Haastettelussa työnantaja näkee paljon sellaisia asioita, mitä ei edes oteta puheeksi.
Mitäs jos olisit itse työnantaja, ottaisitko firmaasi kenet tahansa, noin vain, ilman mitään kyselyjä ja papereita ja haastatteluita?
Kukaan ei toimi noin.
Työkokeilijakin edustaa firmaa, silloin kun hän on firmassa töissä.
Jos hän on esim. asiakaspalvelussa tympeä, homssuinen ja epäystävällinen, on hän erittäin huonoa mainosta firmalle.
Tottakai jokainen harjoittelijaksi ja työkokeilijaksi pyrkijä haastatellaan, ei ketä tahansa oteta.
Täyttä paskaa nämä työkokeilut. Itse hakeuduin tällaiseen vapaaehtoisesti, koska halusin selvittää mahdollisuuksia vaihtaa alaa toiseen, mutta voi vittu miten alentavaa kohtelua ja toisarvoisia hommia minulle annettiin. Eikä auttanut, vaikka pyysin uusia tehtäviä, olin motivoitunut ja innokas. Sitten lopetin ja palasin vanhaan paskatyöhöni, josta sentään maksetaan vaikka ei hääviä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa nämä työkokeilut. Itse hakeuduin tällaiseen vapaaehtoisesti, koska halusin selvittää mahdollisuuksia vaihtaa alaa toiseen, mutta voi vittu miten alentavaa kohtelua ja toisarvoisia hommia minulle annettiin. Eikä auttanut, vaikka pyysin uusia tehtäviä, olin motivoitunut ja innokas. Sitten lopetin ja palasin vanhaan paskatyöhöni, josta sentään maksetaan vaikka ei hääviä olekaan.
Jatketaan vielä että näille työkokeilun tyypeille tuntui olevan ihan mahdotonta käsittää, että en ollut mielenterveystapaus tai kehitysvammainen. Yrittivät väkisin antaa heille sopivia hommia. Kun sanoin suoraan, että työt ovat liian yksinkertaisia, kukaan ei osannut sanoa mitään. Ketään ei kiinnostanut.
Ei mulla ainakaan mitään haastatteluja ollut. Ekaan paikkaan (kirpputori) menin paikanpäälle kysymään, ja sain paikan. Ei ne mitään ihmeemmin kyselleet.
Toinen paikka oli ryhmis, jossa olin aiemmin ollut muutamia päiviä töissä. Laitoin viestin, että pääsisinkö työkokeiluun, ja pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilija on ilmainen orja. Ei enää ikinä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilijakin edustaa firmaa, silloin kun hän on firmassa töissä.
Jos hän on esim. asiakaspalvelussa tympeä, homssuinen ja epäystävällinen, on hän erittäin huonoa mainosta firmalle.
Tottakai jokainen harjoittelijaksi ja työkokeilijaksi pyrkijä haastatellaan, ei ketä tahansa oteta.
Olen aina päässyt myös asiakaspalveluun ilman mitään ihmeempiä haastatteluita. Kyllähän minun on täytynyt käydä paikan päällä juttelemassa, mutta tässä aloitusviestin paikassa kyseessä on ihan kuin olisivat etsimässä oikeaa (ilmais)työntekijää, vaikka kyseessä on työkokeilu.
Työkokeilusta voi saada potkut jonka jälkeen työkkari antaa karenssia, Kaverillle kävi näin. Pomo sanoi suljettujen ovien takana Sinä lähdet täältä. Kaveri lähti koska ei tajunnut että työkokeilusta tulee karenssia ja kaduttaa jölkeenpäin ettei ilmoittanut uhkaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet tuossa vaiheessa, niin sitten on myöhäistä. Soitto työkkäriin ennen kuin keskeyttää, silloin pitää kysyä, että mitä tehdä, kun ei ole ohjaajaa eikä opastusta ja laittoivat tekemään työtä, jonka tekemiseen tarvittaisiin palkattu henkilö. Ja että kukaan ei suostu opastamaan (kaupan alan) töihin, sanotaan vain, että sut on otettu hyllyttämään. Sama kirjallisena meilinä kirjaamoon.
Jos saa vastauksen, että ei auta, siellä on oltava, niin sitten ei enää tee mitään, mistä sopimuksessa ei ole mainintaa. Jos siellä on pelkkä tutustuminen alan tehtäviin, niin ilmoittaa, että tutustun katselemalla. Yleensä te-toimistosta todetaan, että jos työnantaja ei noudata lakia, niin voit lopettaa.
Tuossa tapauksessa on varmaan vedottu työttömyysturvalakiin, eli siihen että on hyväksyttävä syy keskeyttää työkokeilu, mikäli ei ole ohjaajaa. En usko, että pelkästään ”olen tutustunut tarpeeksi” on riittävän pätevä syy keskeyttää.
Sekin on kyllä vähän outoa, että keskeytyksestä pitäisi sopia työkkärin kanssa. Vaikka työttömyysturvalaissa ei ole mitään sellaista mainintaa.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta voi saada potkut jonka jälkeen työkkari antaa karenssia, Kaverillle kävi näin. Pomo sanoi suljettujen ovien takana Sinä lähdet täältä. Kaveri lähti koska ei tajunnut että työkokeilusta tulee karenssia ja kaduttaa jölkeenpäin ettei ilmoittanut uhkaamisesta
Juuri tällaisten asioiden takia olen tullut varovaiseksi näissä työkokeilupaikoissa. Mikäli mitään ongelmia tulee, työtön kärsii joka tapauksessa. Kukaan ei uskalla ottaa työttömän puolesta kantaa mihinkään. Työkkäriä kiinnostaa työttömän oikeudet sen verran että kertovat etukäteen, ettei kannata solmia yli kuukauden sopimuksia. Mikäli kuitenkin jotain ongelmia tulee sen sopimuksen aikana, työtön on yksin vastuussa.
Minullakin oli "haastattelu", mutta ei ollut puhettakaan, ettenkö olisi paikkaa saanut. Minkä alan kokeilu on kyseessä? Todistusten katsominen kuulostaa hassulta.