Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi sanoi minulle näin:

Vierailija
04.01.2020 |

Avattuani haarat niin sanoi mulle näin "Ootko sä laihtunu kun sun iho on tommoista??"

Oli naisgyne, ja iho just sisäreisistä tosiaan pehmeää/löllyvää koska paino on jojoillut.

Mitä mieltä olette, kuuluuko tollanen gynen tutkimuksiin?? Ja mitä mieltä olette itse tosta kommentista?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asiallista. Gynen tehtävä ei ole iho, ellei sitten sukuelinalueella.

No kyllä minä ainakin olisi tyytyväinen, jos gyne huomaa mielestään jotain epätavallista ja tekee siitä lisäkysymyksen. 

Gynen potilaat ovat läskejä ja laihoja ja siltä väliltä. Mikään ykkösasia eikä edes epätavallista ole se, jos on reisissä löysää ihoa.

Yleisjuttelussa reseptejä kirjoittaessa toki voi siinä yhteydessä painosta ja yleisvoinnista kysyä.

Että pitäisikö jättää sen yleiskyselyn varaan vaikka toteaisi tutkimuksen aikana muuta. 

Riippuu asiasta. Reisien pieni löysyys on sellainen, joka todellakaan ei ole gynekologin asia, ellei asiakas ota sitä puheeksi.

Vierailija
22/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä erityisen oudolta näytä... :DD Siis ihan tavallisesti vähän pehmeää ihoa jossa raskausarpia, huomaamattomia tosi vähän. On paljon pahempiakin. :D

Kysyykö lääkärit esim vaikka synnyttäneiltä naisilta joilla vatsanahka roikkuu, että "ootko sä synnyttäny ku sun maha on tollanen????"

Näytin kyllä terveeltä ja mun iho ei miltään sairaalta näytä, sen takia itse koin kysymyksen vähän oudoks, ku joku vartalonmalli ei liity kuitenkaan mun alapäähän.. :D Ja varmasti huomasi että mua jännitti silloin tutkimus, niin siksikin mun mielestä vähän huono tapa "lievittää asiakkaan stressiä".

Ei multa esim 40 kiloa ylipainosena oo kysytty että "ku sun vartalo on tommonen nii mitä oot tehny"

, sen sijaa hyväkuntosena ja hoikkana kysytty jos yhdessä kohtaa kehoa raskausarpea, nii outoo kiinnittää huomio just siihen. Ku tosiaa mun tilanne ei mitenkää tosi epänormaali oo ollut, paljon pahempaakin on varmasti nähty.

Minulle on jäänyt raskauksista arpinen ja löysä vatsanahka. Työterveyslääkäri hämmästeli sitä ääneen samalla kun paineli vatsaa ihan muista syistä. "On tuota löysää ihoa, taisi olla isot vauvat". Eikä edes ollut, kudostyyppi minulla vaan surkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenin väheneminen aiheuttaa ihon elastisuuden vähenemistä, siitäkin voi olla kyse, miksi kyseli.

-no mä oon naisellisen näkönen ja kerroin ennen tutkimusta mun kuukautisista yms. Että en usko että epäili mitään estrogeenin vähenemistä. :'D

Vierailija
24/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tieto laihtumisesta voi antaa gynekologille tärkeää tietoa hormonitoiminnasta ja sen muutoksista. esimerkiksi vuotohäiriöt voi joskus olla painomuutosten syytä yms.

-no miksei hän sitten kysy ihan suoraan painonmuutoksesta, minkä takia sanoo että sun iho on tuollainen??? Mun mielestä parempi tapa on vaan kysyä onko paino vaihdellut. Koska munkaan mielestä iho ei liity gynekologin työhön, ainakaan joku reisien iho. :D Eri asia on jos mun pimpassa on jotain ihottumaa.

Ja mun mielestä pehmeä iho on normaalia, ei mitenkään epänormaalia.

Vierailija
25/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle naisgyne sanoi, että onpa nätti pillu.

En loukkaantunut, pidin kehuna ja olin tyytyväinen koko loppupäivän.

Vierailija
26/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

En usko ilman kuvaa.

Vierailija
27/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin tehtävä on aina kokonaisterveys, vaikka olisi erikoistunut johonkin tiettyyn alaan. Esimerkiksi itse käyn gynekologini kanssa aina kartoituksen mm mun verenohennuslääkityksestäni, vaikka se ei mitenkään liity munasarjojen ultraamiseen tai kohdun sisätutkimukseen.

Ihan tavallinen kysymys siis aloittajan lääkäriltä.

Vierailija
28/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki erikoislääkärit ovat pohjakoulutukseltaan yleislääkäreitä, joille kuuluu oman erikoisalansa ohella myös koko ihmisen terveys kokonaisuudessaan. Gynekologian erikoislääkäri on saanut koulutuksen myös ihotautien osalta, ihotautien kliininen kurssi on pakko suorittaa yliopistossa jotta voi valmistua miksikään lääkäriksi ja gynekologi voi huomauttaa ja kuuluukin huomauttaa vaikka poskessa olevasta pahanlaatuinen näköisestä luomista tai ihomuutoksesta jos sen havaitsee ja ohjata potilas yleislääkärille tai ihotautilääkärille siitä. Samoin gynekologi on opiskellut psykiatriaa peruskoulutuksessa ainakin 9 viikkoa ja jos havaitsee potilaan psyykkisessä tilassa poikkeavaa tulisi gynekologinkin kiinnittää asiaan huomiota, kirjata se potilaskertomukseen ja ohjata potilas eism. psykiatrille tarvittaessa, voipa gynekologi määrätä mielialalääkityksenkin esim. itsekin tarvittaessa. Hyvä erikoislääkäri hoitaa potilasta kokonaisuutena, vaikka erityisesti tutkii, diagnosoi ja hoitaakin oman erikoisalansa sairauksia. Hammaslääkärikin vastaa koko suun terveydenhuollosta mukaan lukien vaikka huulet, hammaslääkärikin voi todeta potilaalle että ovatpa huulesi rohtuneet eikä huulet kuulu pelkästään ihotautilääkärille.

Vierailija
29/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Joskus vähän lääkäriksi valmistumisen jälkeen suorittaessani pakollisia terveyskeskuspalveluja 26-29 -vuotiaana miehenä pidin myös äitiysneuvolaa ja ehkäisyneuvolaakin ja muutenkin terveyskeskuksessa yleislääkärinä tuli eteen gynekologisen tutkimuksen tarpeellisuus ihan tavallisella vastaanotolla. Joskus oikeasti meinasi päästä suusta tyyliin ”oikein hyvälle näyttää” tms. kun tyttö tai nuori nainen oli asettunut tutkimuspöydälle tutkittavaksi, siis jo ennen kuin mihinkään koski tarkemmin katsellen tai laittoi spekulaa sisään tms. Ehkäisyneuvolassa 14-16 -vuotiaita tyttöjä tarkastaessa kun he tulivat pillereitä tms. hakemaan oli toki aina läsnä naispuolinen terveydenhoitaja tutkimuksen aikana, se oli helpompaa ehkä tytöille, mutta myös lääkärin oikeusturvan kannalta oleellista, jos jälkeenpäin olisi tyttö väittänyt että vastaanotolla tapahtui jotain epäasianmukaista tms. ja kun 26-29 -vuotias mies tutkii jotain 14-vuotiasta tyttöä tehden gynekologisen tutkimuksen on hyvä että läsnä on toinen aikuinen ammattilainen myös, ettei tule jälkeen päin mitään puheita tai syytöksiä vaikka tietenkin lääkärillä on oikeus tutkia ja hoitaa minkä vain sukupuolisia potilaita ikään katsomatta yksinkin oli sitten minkä ikäinen tahansa ja mies tai nainen.

Vierailija
30/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin papakokeessa ja hoitaja vaihtoi kaksi kertaa sitä ankannokkaa pienempään. Sanoi että ”kun sulla onkin niin kamalan pienet ja sirot paikat”. Esitietojen perusteella toki oli ottanut isoimmat vääntimet esiin, kun olen kolme lasta synnyttänyt. En ajatellut mitään pahaa tästä kommentista.

Vierailija
31/31 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iho-ja sukulitautien erikoislääkäri ja synnytys-ja naistentautien erikoislääkäri.

Iho kiinnostaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi