Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet sinkut / sinkut - millainen sänky teillä on ja miten petaatte sen? Ja miten nukutte?

Vierailija
04.01.2020 |

Onko teillä edelleen parisänky? Pidättekö siinä kahdelle hengelle tyynyt ja peitot vai vain itselle?

Mielestäni normaali esim.160cm leveä parisänky näyttää tosi orvolle kun siinä on vain yhden hengen peitto ja tyyny toisella puolella. Välillä yritän pedata niitä siihen keskelle mutta sekin on hassun näköistä.

Ja tulee edelleen nukuttua siinä toisella puolella (siksikin kun parisänky on kahdesta sängystä koostuva, väliin tulee helposti vähän rakoa vaikka siinä onkin sellainen patjakiila ja yhtenäinen sijauspatja), eli ihan keskellä kokonaisuutta on huono nukkua.

Mutta turhalta tuntuu pitää kahdellekaan peittosettejä turhan takia. Kun erosin muutama vuosi sitten, pidin aina, kun kävi toisinaan miesvieraita ja sitten tapailin yhtä josta tulikin kumppani pariksi vuodeksi.
Nyt taas erottua mulla ei ole lapsivapaita aikoja juuri koskaan enkä muutenkaan jaksa sellaista säätämistä eli sikäli kahta settiä ei usein tarvitse.

Ja vaikka pitäisikin kahta että on kivemman näköistä, niin mitä sitten kun lakanat pitää vaihtaa? Tuntuu turhalta vaihtaa ja pestä lähes käyttämätöntä settiä (jos siinä on joku joskus yhden kerran nukkunut, tuskin.. tai joskus lapsi tulee mun viereen). Mutta tykkään toki että on samanlaiset lakanat, eli sitten ne on kuitenkin pakko vaihtaa yhtäaikaa molemmat.

Olen miettinyt että ostaisin sellaisen ison tuplaleveän kahden hengen peiton, sillä saisi nätisti pedattua koko sängyn kivemman näköiseksi, mutta nekin maksaa hyvät paljon ja tuntuu hieman turhalta rahanmenolta, samalla pitäisi lakanatkin uusia. (Ja just ostin kivoja uusia yhden hengen lakanoita.) Hyvä peitto ja lakanoita olisi jo useampi sata euroa, ja nyt erottua ollut hirveästi pakollista rahanmenoa muutenkin. Ja sellaiseen isoon peittoon on hankala yksin aina laittaa sitä pussilakanaa, ja pesun jälkeen yksin viikata niitä tuplaleveitä lakanoita...

Ja sänkyä olen myös miettinyt, pitäisikö vaihtaa pienempään, ehkä jättää itselle vain toinen niistä 80 cm ja antaa toinen lapselle joka tarttisi uutta sänkyä (uudet sijauspatjat vaan pitäisi ostaa). Toisaalta 80cm on mulle pelkällään vähän ankean kapea, ja mitä sitten jos/kun kuitenkin joku yövieras tulee tai alan seurustella. (Nyt tuo leveä sänky on hyvä jos on vaikka ystäviä yökylässä, voivat nukkua nuoremman lapsen huoneessa ja tämä tulee mun viereen.)
Tai voisin ostaa itselle uuden vaikka 120cm leveän, mutta rahanmenoa sekin.
Ja tuntuu jotenkin että jos luovun parisängystä, onko se jotenkin niin henkinen "kannanotto" itselleni että aion pysyä sinkkuna.... mitä en kuitenkaan haluaisi pidemmän päälle, olen parisuhdeihminen.

En tiedä oonko outo kun mietin edes tällaisia, vissiin olen... Mutta mulle visuaalisuus, harmoninen sisustus jne. on kohtalaisen tärkeää, ja jotenkin tämä uusi tilanne uuden eron jälkeen on muutenkin niin surkea.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 160-senttinen sänky, tuplaleveä peitto, ja neljä tyynyä. Tykkään nukkua leveästi ja muhkeitten peittojen ja tyynyjen keskellä. Leveä sänky on yhdelle ihana, kun saa kääntyä ja siirtyä aina viileään kohtaan, ja nukkua miten päin huvittaa.

Vierailija
2/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 160-senttinen sänky, tuplaleveä peitto, ja neljä tyynyä. Tykkään nukkua leveästi ja muhkeitten peittojen ja tyynyjen keskellä. Leveä sänky on yhdelle ihana, kun saa kääntyä ja siirtyä aina viileään kohtaan, ja nukkua miten päin huvittaa.

Ok, kiitti tästä, olisihan tuo aika luksusta... :D miksen satsaisi siis itseeni ja "hitto miks ei" en ostaisi sitä ihanaa leveää untuvatäkkiä ja uusia lakanoita (vaikka just ostinkin uusia..) :D.

Ärsyttää vaan se kolo joka muodostuu helposti siihen kahden sängyn väliin, miten olet sen ratkaissut? Vai onko sulla ihan kokoleveä 160cm, eikä 2 x 80 cm?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 cm jenkki. 1 normipeitto + 2 tyynyä jotka pidän muuten vierekkäin mutta nukkuessa kasaan päällekäin suht keskelle johon kömmin nukkumaan. Saa olla vaikka millaisessa aitajuoksija-asennossa kun mahtuu :)

Vierailija
4/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisänky. Petaan sen aina kahdelle. :D Yksi ilta pohdin syytä tälle. Näyttää hassulta jos parisänky olisi pedattu vain yhdelle. Kahdelle pedattuna sänky on jotenkin täydemmän ja houkuttelevamman näköinen, kun tyhjää aluslakanaa ei näy. Ja nykyään teen niin että kun eka tyyny/peitto alkaa tuntumaan "likaiselta" niin sitten otan ne puhtaat käyttöön.

Vierailija
5/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

140 cm jenkki. 1 normipeitto + 2 tyynyä jotka pidän muuten vierekkäin mutta nukkuessa kasaan päällekäin suht keskelle johon kömmin nukkumaan. Saa olla vaikka millaisessa aitajuoksija-asennossa kun mahtuu :)

140cm ois varmaan hyvä mullekin, siinä mahtuu kaksikin tarvittaessa :), mutta pelkään ettei mahdu kantamaan yläkertaan tästä perusrivariportaikosta :/

ap

Vierailija
6/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 180 leveä. Siinä on kaks peittoa ja kolme tyynyä. Oli näin silloinkin kun seurustelin vielä. Koska se puoli, jolla nukuin ennen, on seinää vasten, nukun nykyään enimmäkseen toisella puolella. Ei ole kyllä enää viime aikoina ollut yksinäinen olo, nukun paremmin kuin seurustellessa. Ennen heräsin vähintään kerran yössä käymään vessassa, mutta enää en.

M32

Vierailija
7/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 160cm sänky. Siinä on 2 peittoa ja 4 tyynyä ja nukun miten päin huvittaa.

Pesen ja vaihdan tyynyliinat ja pussilakanat yhdellä kertaa.

Vierailija
8/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisänky, sama mikä oli suhteessakin ollessa. Kolme tyynyä ja yksi peitto. Eli muu ei muuttunut paitsi tila :)

Vierailija
9/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parisänky siihen asti, kun se meni rikki. Yks kerta isokokoinen koirani hyppäsi sänkyyn ja sängystä hajosi pohjalevy. Sen jälkeen mulla on ollut 90 cm leveä sänky.

Vierailija
10/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisänky. Petaan sen aina kahdelle. :D Yksi ilta pohdin syytä tälle. Näyttää hassulta jos parisänky olisi pedattu vain yhdelle. Kahdelle pedattuna sänky on jotenkin täydemmän ja houkuttelevamman näköinen, kun tyhjää aluslakanaa ei näy. Ja nykyään teen niin että kun eka tyyny/peitto alkaa tuntumaan "likaiselta" niin sitten otan ne puhtaat käyttöön.

Täähän vois olla hyvä systeemi, vaihtaisi vaan aluslakanaa siinä välissä.

Ainoa vaan että mulla on nyt erilainen täkki ja tyyny siinä "toisella" puolella sattuneista syistä.... se täkki on mulle liian ohut, eli en voi vaihtaa lennosta. Pitäisi etsiä onko mulla vielä jäljellä se samanlainen joka siinä aikoinaan oli...

ap

Vierailija
11/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 cm sängyn ostin tuon petausongelman takia. Hyvin riittää yhdelle. Olen niin vastenmielinen, ettei ole pelkoa yövieraista.

Vierailija
12/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 120 cm sängyn koska muutin pienempään asuntoon eron jälkeen ja makkariin ei olisi parisänky mahtunut. Tykkään kuitenkin tilasta nukkuessa ja nykyinen riittää minulle ja kissalleen hyvin

Vierailija
13/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

140cm sänky, yksi peitto ja kolme tyynyä.

Vierailija
14/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisänky 160 cm, kaksi tyynyä ja yksi täysleveä peitto.

Menen nukkumaan aina samalta puolelta, mutta nukun lopulta ihanan leveästi aika keskellä. Kaksi tyynyä päällekkäin tai joskus toinen sylissä, kun kyljellä nukkuminen on joskus sillä lailla mukavampaa.

Lapsi tuli pienenä välillä viereen, nykyään välillä miesystävä. Mutta mulle itselleni iso sänky on ihana. Nukun nykyään parhaiten yksin.

Vierailija
15/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vielä te, joilla 160 cm, niin ratkaisette sen "kolon" siinä keskellä, jos nukkutte keskellä  sänkyä tai pitkin poikin? Vai onko teilä kaikilla tosiaan 160 cm eikä 2  x 80 cm?

Jos on 2 x 80 cm miten ne pysyy teillä sillä lailla ettei tule keskelle koloa?

Mulla on siis siinä välissä vaahtomuovinen patjakiila, ja sitten tuplaleveä sijauspatja, mutta joko siihen ensin muodostuu vähän liikaa "kumpua" siitä kiilasta, ja sitten ne sängyt aina vähän erkanee, eli alkaa tulla se rako. Siksi siinä keskellä sänkyä on huono nukkua ja tulee nukuttua vaan siinä toisella reunalla :/

Tai ehkä mulla vaan on niin vahva tapa siihen, kun valtaosan elämästä tai oikeastaan koko aikuiselämän lähes oon nukkunut parisängyn toisella puolella.

ap

Vierailija
16/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 140cm leveä sänky, yksi peitto ja kolme tyynyä. Kyljellä nukkuessani ikään kuin halaan yhtä tyynyä ja näin kylkeä vaihtaessa kummallakin puolella on tyynyt valmiina 🤗

Vierailija
17/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on ihan kokoleveä 160cm, ei ole käynyt mielessäkään ostaa mitään 2 x 80cm (ihan jo siksikin, että olen ollut koko ikäni sinkkuna :D).

Vierailija
18/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on ihan kokoleveä 160cm, ei ole käynyt mielessäkään ostaa mitään 2 x 80cm (ihan jo siksikin, että olen ollut koko ikäni sinkkuna :D).

Monesti joutuu ostamaan parisängyksi 2 x 80 cm sen takia, että jos ne joutuu viemään pientalossa ahtaassa portaikossa yläkertaan, ei 160cm leveä mahdu portaikosta.  *kokemusta on..* :/

ap

Vierailija
19/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2x80 cm runkopatjat ja sen päällä 160 cm patja ja petari.

Aiemmin oli 2x80 cm patjat, ja silloin ne runkopatjat pultattiin kiinni toisiinsa, kun ne aina erkani yön aikana. Mut mm. Jyskistä saa ostettua sellasen runkopatjojen pidikkeen. Patjakiilakin aiheutti just joko semmosta kumpua tai vajos patjojen väliin.

Mä petaan siis nykyään itelleni 3 tyynyä ja yhden normi peiton. En taita sitä peittoa vaan levitän sen auki koko sängylle, niin ei tule mitään yhden puolen ongelmia. :)

Vierailija
20/41 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on 160cm sänky, 'tuplapeitto' mutta vain kaksi tyynyä jotka molemmat on minun. Jos tulee yövieras niin otan lisätyynyjä.