Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kutsua pikkulasten vanhempia häihin jos haluaa pitää lapsettomat häät?

Vierailija
04.01.2020 |

Miksi ihmiset olettavat, että lapsille automaattisesti hankittaisiin lapsenvahti häiden ajaksi? Itse olen 6 kuukauden aikana saanut 3 kutsua lapsettomiin häihin, vaikka kaikki hääparit tietävät, että minulla on lapsia ja heidän hoitaminen on minun vastuullani. Olen luonnollisesti kieltäytynyt näistä kutsuista, mutta joillekin tuntuu olevan ylipääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että on huomattavasti helpompaa jäädä lasten kanssa kotiin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista ei ole kuin riesaa aikuisten juhlissa.

Vierailija
22/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ollut juhlissa, joissa on lapsille oma tila, mutta kyllä lapsilla on silloin ollut lupa olla myös perheen parissa. Oman esikoisen kanssa olin itsekin pitkään siellä lasten puolella, kun lasta jännitti jäädä sinne itsekseen. Kyse oli siskoni häistä, jossa pääosa vieraista oli lapselleni tuttuja ja lapsenvahtina (tai viihdyttäjänä, ei se varsinainen vahti siellä ollut) oli pikkuserkkunsa, joka myöskin oli tuttu. Ei siis mitään pakkokarsinaa kannata kellekään järjestää, jos haluaa juhlia ilman lapsia. Vanhemmat ovat kuitenkin vastuussa ja samalla jumissa niissä lapsissaan, ja kyllä ne lapset silloin ovat osa sitä juhlaväkeä, näkyvät ja kuuluvatkin. Jos on tarkoitus juhlia ilman lapsia, niitä ei sitten kutsuta ollenkaan. Jos joku ei saa hoitoa järjestymään, sitten ei saa. Ei kaikissa muissakaan tilanteissa pääse aina osallistumaan. Aika moni kuitenkin saa lapset johonkin hoitoon ja tulee mielellään juhlimaan ihan aikuisten kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hyvin moni muu vanhempi menee mielellään juhlimaan aikuisten kesken ja jättää lapset hoitoon.

Useimmat ihmiset olettaa että KAIKILLA lapsiperheillä on isovanhemmat jotka mielellään ottaa lapsenlapset mummolaan hoitoon. Mutta kaikilla ei ole. Esim meillä kummatkaan isovanhemmat eivät periaatteesta auta ollenkaan (kun pitäisi pian auttaa toistekin). Hätä, erikoistilanne (esim synnytys) ei heisän mieltään muuta, ei sekään että tarjosin 300e kolmen tunnin hoidosta, ei mikään.

MLL tytönheitukoihin en luota koska pienin ei osaa puhua. Eli emme pääse ikinä mihinkään kahden, ei olla päästy 10 vuoteen.

Mutta jos on tärkeät häät niin TOINEN meistä kyllä pääsee. Joten mulle on ihan ok että tulee kutsu lapsettomiin häihin.

Tää oli lähinnä vaan niille joille on yhtä itsestäänselvyys kuin ilma jota hengittää, viedä lapset mummolaan hoitoon.

Vierailija
24/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille lapsenvahdin hommaaminen ei ole ongelma. Osalle taas sellaisen hankkiminen on mahdotonta.

Itse kuuluin jälkimmäiseen kategoriaan, koska nuorimmainen lapseni on autistinen. Kiltti, mutta vierasti kovasti. Siksi jouduin kieltäytymään tuollaisista kutsuista, tai vain toinen meistä osallistui (mies tai minä). Sekin oli joidenkin mielestä väärin, mitä ihmettelen. Miten vaikeaa on asettua toisen asemaan? En minä asian hankaluutta kenellekään valitellut, mutta toisaalta kutsujat kyllä tiesivät, että meillä on kaksi pientä lasta eikä hoitajaa muualta ole hommattavissa - ja silti pari tyyppiä kehtasi ottaa nokkiinsa, kun pahoitellen jouduin ilmoittamaan, että emme pääse.

Oikeasti. Aiemmin häät ja muutkin senkaltaiset kekkerit olivat suku- ja perhejuhlia, joihin tultiin porukalla. Nyt niistä on tehty sen tason elämysmatkailua, että sitovat ennakkoilmoittautumiset vaaditaan kirjallisesti puoli vuotta etukäteen ja morsian vetää herneen bridezilla-nenukkaansa, jos vieraalla on häiden värimaailmasta poikkeava huivi.

Haloo! Älkää ottako häistä tuollaista stressiä, silloin kaikilla on mukavampaa!

Vierailija
25/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kutsuisi. Se, että kutsuu jonkun, ei tarkoita, että olettaa tämän tekevän yhtään mitään esim. hankkivan lapsenvahteja tms. Se on ihan kutsun saajan oma valinta. Kyllä se hääpari ne lapselliset aikuiset voi haluta kutsua juhliinsa, vaikka ei niitä lapsia sinne haluakaan. Ja kyllä, kutsuun voi ja saa vastata kieltävästi. Kyllä tämä on nyt kovin vaikea aihe lapsellisille ymmärtää.

Vierailija
26/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsettomat häät ole aina mikään elämysspektaakkeli vaan usein ihan rahakysymys. Jos suurimmalla osalla suvusta ja ystävistä on lapsia, vierasmäärä moninkertaistuu. Suuri osa lapsista on usein hääparille ihan vieraitakin. Lapsille täytyy varata ruoka ja siitä täytyy myös maksaa, eikä alaikäisyys suinkaan tarkoita pienempää ruokamäärää eikä todellakaan edes halvempaa. Ihan pikkulapselle voi olla puoleen hintaan tai joku alennus, mutta istumapaikatkin pitäisi koko porukalle olla. Kaikilla ei ole lähistöllä mitään maaseutujen seuraintaloja, joissa järjestetään koko kylälle soppatykkitarjoilu, mutta silti sitä halutaan juhla järjestää.

Vierailija
27/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hyvin moni muu vanhempi menee mielellään juhlimaan aikuisten kesken ja jättää lapset hoitoon.

Useimmat ihmiset olettaa että KAIKILLA lapsiperheillä on isovanhemmat jotka mielellään ottaa lapsenlapset mummolaan hoitoon. Mutta kaikilla ei ole. Esim meillä kummatkaan isovanhemmat eivät periaatteesta auta ollenkaan (kun pitäisi pian auttaa toistekin). Hätä, erikoistilanne (esim synnytys) ei heisän mieltään muuta, ei sekään että tarjosin 300e kolmen tunnin hoidosta, ei mikään.

MLL tytönheitukoihin en luota koska pienin ei osaa puhua. Eli emme pääse ikinä mihinkään kahden, ei olla päästy 10 vuoteen.

Mutta jos on tärkeät häät niin TOINEN meistä kyllä pääsee. Joten mulle on ihan ok että tulee kutsu lapsettomiin häihin.

Tää oli lähinnä vaan niille joille on yhtä itsestäänselvyys kuin ilma jota hengittää, viedä lapset mummolaan hoitoon.

Tämä olikin pointtini. En todellakaan aio maksaa lastenhoitajasta enkä ole vaatimassa, että muiden pitäisi varata vapaapäivä minun lasteni takia. 

ap

Vierailija
28/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok kutsua koirien omistajia, jos ei halua koiria kemuihin?

Vierailija
29/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat minulle ja miehelleni ainutlaatuinen ja tärkeä tapahtuma, meillä on täysi oikeus tehdä niistä omannäköiset ja meitä ajatellen. Jos sanon suoraan niin ei minua kiinnosta kenenkään mahdolliset lapsenhoito-ongelmat. En tiedä minkä ikäisiä kenenkin lapset ovat ja onko isovanhemmat hoitamassa lapsia vai eivät.

Vieraat huomioidaan tarjoiluissa ja tilassa, ohjelmassa ja musiikissa, kulkuyhteyksissä. Kaikki allergiat varmistellaan ja tarjoilut on suunniteltu niin, että kaikille on makumieltymyksiä vastaavat tarjoilut (meillä vieraat saivat osallistua menun suunnitteluun, menu suunniteltiin sähköisesti). Ei ole hääleikkejä, paikkana on kartano, viihtyvyyttä lisää puutarha, järvenranta, elävää musiikkia, valoja, tulta, yöpalaa - toki kaikki on myös meitä hääparia varten ajateltu.

Jos minun nyt täytyisi vielä huomioida vieraiden lapset, lastenhoito, lasten ruokailu, lasten viihdyttäminen, lasten aiheuttama mahdollinen häiriö ja sen hallinta, musiikin sopiminen lapsille, lasten kirmailu juhlatilassa ja pihalla, koristeiden ja tulen sekä järvenrannan läheisyyden aiheuttamat riskit lapsille niin hajoaisin. Ja en halua näin paljon kysymysmerkkejä meidän häihin, valvovatko vanhemmat omat lapsensa. Meillä ei ole eikä tule olemaan lapsia, minä en halua sitä valtavaa vastuuta lapsista.

Paljon helpompi järjestää lapsettomat häät niin jos joku ei osallistu niin hän ei osallistu - kunhan vain osataan varata tarjoilut ja istumapaikat oikein.

Vierailija
30/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavahääparilla oli taustalla lapsettomuutta hoidoista huolimatta. Häiden aikaan morsiamella oli psyykkisesti niin paha tilanne, että saattoi alkaa itkemään pelkästä lasten näkemisestä. Halusivat siten lapsettomat häät. En tiedä vetikö kukaan herneitä nenään kun eivät olleet lapsettomuusasiasta kovin avoimia, mutta onneksi ei lapsia näkynyt hääpaikalla. Saivat kyllä myöhemmin myös haluamansa lapsen, tosin taustasta johtuen lellivät ehkä vähän liikaakin.

Vierailija
31/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kutsuisi. Se, että kutsuu jonkun, ei tarkoita, että olettaa tämän tekevän yhtään mitään esim. hankkivan lapsenvahteja tms. Se on ihan kutsun saajan oma valinta. Kyllä se hääpari ne lapselliset aikuiset voi haluta kutsua juhliinsa, vaikka ei niitä lapsia sinne haluakaan. Ja kyllä, kutsuun voi ja saa vastata kieltävästi. Kyllä tämä on nyt kovin vaikea aihe lapsellisille ymmärtää.

Pitäisi ymmärtää, että lapsiperheillä ei ole aikaa tai mahdollisuuksia juhlia ensimmäiset vuodet

ap

Vierailija
32/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki edes elä niin, että etsii sen helpoimman tavan elää jatkuvasti...

Oletan, että pienten lasten vanhempia kutsutaan ihan sen vuoksi, että heitä halutaan mukaan juhlimaan. Kutsuttu saa ihan itse päättää, haluaako/voiko mennä. Monikin haluaa mennä, ja jättää lapset siksi aikaa hoitoon.

Luulen kuitenkin, että jos ap ei jatkossa saa kutsuja, niin saattaa kyllä hermostua siitäkin, kun ketään ei kiinnosta, kukaan ei välitä, kukaan ei tahdo mua... Olenko ainoa, jota ei enää kutsuta mihinkään...

Aiheuttaa päänvaivaa muille ja itselle jos pitää suunnitella kenelle ja milloin viedään lapsi hoitoon. Se lapsi on kuitenkin minun vastuullani. 

ap

Etkö tee mitään ilman lapsia? 24/7 niiden kanssa? Varmasti suurin osa pienten lasten vanhemmista on tyytyväisiä siihen, että joskus pääsevät juhlimaan ilman jälkikasvua. Ihan tervettäkin se.

Vierailija
33/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät ovat itsekkyyden huipentuma.

Palkkaisivat lastenhoitajan juhliinsa, jos lapsien läsnäolo hiertää. Hoitaja voisi leikittää lapsia sivummalla. Toki on enemmän kuin ok vaatia huutavan lapsen vanhempaa viemään lapsensa ulos itse vihkitoimituksen aikana. Niitäkin on nähty, että vaikka vauva on huutanut kuumuttaan kurkku suorana, on vanhemmat jököttäneet pilaamassa muidenkin tunnelman kirkon salissa.

Minullakin on lapsi, mutta myös maalaisjärkeä.

Olin just 50v-synttäreillä, jossa oli otettu lapset hyvin huomioon. Heille oli iso tila sivummalla, oli pomppulinnaa, televisiota dvd-filmeineen, oli pari pelikonetta jne. Oli 3 palkattua lapsenvahtia! Oli lasten oma buffet-pöytä lähellä ko. tilaa.

Ja mitä tekee vanhemmat: antaa lasten juosta edestakaisin juhlatilan ja lastentilan väliä. Ei puhettakaan siitä, että lapsia yritettäisiin saada rauhoittumaan "omalle puolelle" edes tylsien puheiden ajaksi. Ehei, huutoa, juoksua, riehumista, kirkumista, itkupotkuraivareita - ja vanhemmat istuvat kuin viilipytyt ja sanovat, että kyllä se lopettaa, ei se saa meiltä tuolla tavalla huomiota, turha yrittää.

Lopulta juhlittavan isä otti mikrofonin ja piti puheen, jossa hän kertoi odottaneensa hauskaa juhlaa, jossa kaikki on otettu huomioon, mutta huomasikin tulleensa mölyapinoiden paratiisiin. Hän lupasi mennä kavereineen seuraaviin lastenjuhliin toimimaan samalla tavalla kuin mitä nyt annettiin lasten tehdä.

No yllätys ettei lapset viihdy kolmen vieraan vahdin luona koko juhlaa.

No yllätys, että vanhemmat ei tajunneet yrittää vaimentaa älämölöä edes puheiden ajaksi! Oli kerrankin juhlat, jossa lapsivieraat oli todella otettu huomioon, mutta sekään ei kelvannut vanhemmille, heidän mielestään 3v saa huutaa kiukkuaan vaikka miten raivokkaasti kesken synttärisankarin hauskojen puheiden ja seinälle heijastetun kuvakavalkadin.

Miksi nykypäivän vanhemmille ei riitä mikään?

Vierailija
34/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ymmärtää, että lapsiperheillä ei ole aikaa tai mahdollisuuksia juhlia ensimmäiset vuodet

ap

Älä yleistä. Kyllä me ollaan miehen kanssa vietetty kahden keskistä aikaa, käyty esim. teatterissa ja syömässä, vaikka lapset on ollut pieniä. Ei toki joka viikko tai edes kuukausi, mutta ollaan kuitenkin. Lapset on hoitajan kanssa silloin kotona. Yhtälailla voidaan kyllä irrottautua kotoa myös häihin.

Vierailija
35/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herrantähden, ette sitten mene, jos teille ei sovi. Niin se kutsujakin ajattelee. Mitään syytä sen kummempaan märehtimiseen ei ole.

Vierailija
36/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut juhlissa, joissa on lapsille oma tila, mutta kyllä lapsilla on silloin ollut lupa olla myös perheen parissa. Oman esikoisen kanssa olin itsekin pitkään siellä lasten puolella, kun lasta jännitti jäädä sinne itsekseen. Kyse oli siskoni häistä, jossa pääosa vieraista oli lapselleni tuttuja ja lapsenvahtina (tai viihdyttäjänä, ei se varsinainen vahti siellä ollut) oli pikkuserkkunsa, joka myöskin oli tuttu. Ei siis mitään pakkokarsinaa kannata kellekään järjestää, jos haluaa juhlia ilman lapsia. Vanhemmat ovat kuitenkin vastuussa ja samalla jumissa niissä lapsissaan, ja kyllä ne lapset silloin ovat osa sitä juhlaväkeä, näkyvät ja kuuluvatkin. Jos on tarkoitus juhlia ilman lapsia, niitä ei sitten kutsuta ollenkaan. Jos joku ei saa hoitoa järjestymään, sitten ei saa. Ei kaikissa muissakaan tilanteissa pääse aina osallistumaan. Aika moni kuitenkin saa lapset johonkin hoitoon ja tulee mielellään juhlimaan ihan aikuisten kesken.

Miksi vanhemmille on ihan mahdoton ajatus, että edes ns. virallisen osuuden ajan yritettäisiin olla sen lapsen kanssa sivummalla eikä yllytettäisi lasta karjumaan täysillä puheiden aikana? Jos tila sivummalla on järjestetty, niin vanhemmat voivat vuorotella siellä lapsen kanssa eli molemmat pääsevät mukaan juhliin, lapselle on kivaa tekemistä ja kaikki voittavat. Paitsi että nykyvanhemmat eivät ole huomaaviaankaan lastaan, joka juoksee, riehuu ja metelöi, koska silloinhan lapsi on voittaja, koska saa huomiota huonolla käytöksellään.

Vierailija
37/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikka minusta tuli äiti, niin minulla on myös muuta elämää. Uskallan jättää lapseni kotiin isän kanssa tai antaa hoitoon isovanhemmille, ystävälle tai lapsen tädille. En ole sidottuna kotiin 24/7 ja jos vietän yhden puolikkaan päivän ystävien lapsettomissa häissä, siitä ei tasan varmasti kärsi kukaan.

Vierailija
38/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisivat lastenhoitajan juhliinsa, jos lapsien läsnäolo hiertää. Hoitaja voisi leikittää lapsia sivummalla. Toki on enemmän kuin ok vaatia huutavan lapsen vanhempaa viemään lapsensa ulos itse vihkitoimituksen aikana. Niitäkin on nähty, että vaikka vauva on huutanut kuumuttaan kurkku suorana, on vanhemmat jököttäneet pilaamassa muidenkin tunnelman kirkon salissa.

Olin just 50v-synttäreillä, jossa oli otettu lapset hyvin huomioon. Heille oli iso tila sivummalla, oli pomppulinnaa, televisiota dvd-filmeineen, oli pari pelikonetta jne. Oli 3 palkattua lapsenvahtia! Oli lasten oma buffet-pöytä lähellä ko. tilaa.

Ja mitä tekee vanhemmat: antaa lasten juosta edestakaisin juhlatilan ja lastentilan väliä. Ei puhettakaan siitä, että lapsia yritettäisiin saada rauhoittumaan "omalle puolelle" edes tylsien puheiden ajaksi. Ehei, huutoa, juoksua, riehumista, kirkumista, itkupotkuraivareita - ja vanhemmat istuvat kuin viilipytyt ja sanovat, että kyllä se lopettaa, ei se saa meiltä tuolla tavalla huomiota, turha yrittää.

Lopulta juhlittavan isä otti mikrofonin ja piti puheen, jossa hän kertoi odottaneensa hauskaa juhlaa, jossa kaikki on otettu huomioon, mutta huomasikin tulleensa mölyapinoiden paratiisiin. Hän lupasi mennä kavereineen seuraaviin lastenjuhliin toimimaan samalla tavalla kuin mitä nyt annettiin lasten tehdä.

No yllätys ettei lapset viihdy kolmen vieraan vahdin luona koko juhlaa.

Jokseenkin urpå idea, jos tarkoituksena oli se, että lapset pysyvät koko ajan tuossa erillisessä tilassa, niin miksi ovet olivat avoinna? Jos lasten kuuluu olla omalla alueella, ei sieltä saa olla poispääsyä itsekseen, se palkattu vahti voi ilmoittaa vanhemmille, jos ipana haluaa sieltä pois, että mitä tehdään.

Ja jos siellä oli useamman perheen lapsia, eri ikäisiäni tietysti, on aivan selvää, että jossain vaiheessa tulee sisarusten välille riitoja, jollekin äitiä ikävä jne. Ei tuollainen tilanne ole mikään tuttu päiväkotipäivä vaan oikeasti aika stressaava lapsille. Siellä saa pomppulinnaa vahtia oikein urakalla, ettei kukaan satuta itseään, pelikoneista tulee riitaa, elokuva ei kiinnosta kuin paria. Kuka tahansa ymmärtää, että jos tällainen lapsenvahtipalvelu olisi järjestetty johonkin kauemmas kuin viereiseen tilaan, aika harva sinne olisi lapsiaan koko juhlan ajaksi jättänyt. Ja jos se taas on vieressä, oletus lienee, että lapset ovat osa kutsuvieraisporukkaa. Oikeasti tosi törkeää alkaa haukkua mölyapinoiksi tällaisessa tilanteessa.

Oliko jossain, että lasten pitää olla siellä koko juhlan ajan? Nythän moni valittaa, että lapsilla on juhlissa tylsää, kun ei ole mitään tekemistä ja siksi ne järjestää kiukkukohtauksia kesken vihkipuheen. Sitten kun lapset on otettu eri tavoin huomioon, niin vanhempien mielestä on ihan OK, että lapset edelleen kirkuu ja mekkaloi kesken puheiden, koska siellä lapsille varatussa tilassa on joka tapauksessa kamalaa. Missään vaiheessa nykyvanhemmilla ei käy edes mielessä, että hekin voivat mennä lasten kanssa sivummalle joksikin aikaa ja antaa päivänsankarin edes hetken ajan nauttia omasta juhlastaan ilman, että joku mölyapina kirkuu kuin päätä leikattaisiin.

Vierailija
39/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärki sinulta nimenomaan puuttuu.

Menisit kai linnanjuhliikin kakarat kainalossa vai kieltäityisitkö kutsusta.

Ei lapsia viedä töihinkään, ei seuraavan lapsen synnytykseen jne

Meillä monilla on lapsia, jopa lastenlapsiaan ja taito lukea jo kutsun kuoresta ketä on kutsuttu ja kiittää iloiten kutsusta.

Vierailija
40/57 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät voivat olla 500 kilometrin päässä kotoa. Lapsi pitäisi jättää jollekin hoitoon koko viikonlopuksi. Miehen serkku meni aikoinaan naimisiin. Häät olivat lapsettomat, lukuunottanatta serkun siskon lapsia, jotka oli kutsuttu. Kutsun mukana oli lisäksi A4 kokoinen kirje häiden ohjelmaan ja ohjeistukseen liittyen. Ei menty.

Lahjoja ei toivottu, ainoastaan rahaa.

Meillä oli noin 150 kutsuvieraan häät, mukana noin 20 lasta. Ei mitään ongelmia, vanhemmat hoitivat itse lapsensa.