Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnon (kerrostalo) hankinta. Mihin määrään ylläpitokuluja pitää varautua?

Vierailija
03.01.2020 |

Ollaan miehen kanssa mahdollisesti hankkimassa kerrostalokaksiota, sen koko olisi 80 neliötä, ja siinä on kaukolämpö.

Kyseessä olisi molempien ensimmäinen asunto, ja pohdimme, paljonko juoksevia kuluja tuollaiseen yleensä liittyy. Molemmat on aiemmin asuttu vaan opiskelija-asunnossa jonka vuokraan kuului kaikki mahdollinen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtiövastike

vesi

sähkö

autopaikka

Vierailija
2/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastikkeet on kerrottu myyntiesitteissä. Yleensä yhtiön hallituksella on luoa kerätä 1-2 ylimääräistä kk-vastiketta vuosittain jos yhtiön kassa näyttää tyhjää ja kuluja on tulossa.

Rahoitusvastikkeet sitten tehdyistä remonteista, jos haluaa maksaa niitä erissä pois. Vaihtoehtona maksaa ne könttänä pois.

Jääkaapit, hellat tms on ostettava itse jos menee rikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike, mahdollinen rahoitusvastike, mahdollinen vuokratontti, sähkö, vesi , tulevat remontit= talon ikä. Ihan yleisesti lukekaa tarkkaan isännöitsijän todistus .

Tutustukaa numeroihin kauniiden tapettien sijaan.

Lukuja on vaikea kertoa jokainen yhtiö on eri tilanteessa, itse maksan n.70m2 julkisivu ja vuosi sitten putkirempatusta 70-luvun kämpästä 600e yhteensä ja voin sanoa , että kipeetä tekee.

Vierailija
4/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhtiövastike

vesi

sähkö

autopaikka

Sitten vakuutus vielä.

Vierailija
5/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovastike, mahdollinen rahoitusvastike, mahdollinen vuokratontti, sähkö, vesi , tulevat remontit= talon ikä. Ihan yleisesti lukekaa tarkkaan isännöitsijän todistus .

Lukuja on vaikea kertoa jokainen yhtiö on eri tilanteessa, itse maksan n.70m2 julkisivu ja vuosi sitten putkirempatusta 70-luvun kämpästä 600e yhteensä ja voin sanoa , että kipeetä tekee.

Joo, pitänee tutustua. Lähinnä just vasta ollaan sillä asteella, että pohditaan onko ollenkaan varaa omaa kämppää ostaa vai mennäänkö vuokralle. Yksi asunto vaikuttaa erityisen houkuttelevalla, mutta voi olla että joudutaan tyytymään pienempään, mies vain kovasti haluaisi sen 80 neliötä, minä pärjäisin pienemmässäkin, että tää prosessi ei ole vielä kauhean pitkällä, niin yleisesti mietitään. Omat tulot on vain 1500 euroa, josta kyllä helposti maksan noin 500 euroa oman osuuteni lainanlyhennyksistä, ja jää siihen vielä vähän liikkumavaraakin päälle, mutta mitään monen sadan euron kuluja minulla ei kyllä ole varaa maksaa. Olen tosi rajalla uskallanko ostaa kämppää, toisaalta pelottaa tuleeko yllättäviä kuluja, toisaalta oma asunto on aina kerrytettyä omaisuutta, ja vuokrat ovat täällä (Helsinki) erittäin korkeat. -Ap

Vierailija
6/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastike vaikuttaa paljon, mutta pieni yhtiövastike on harvoin hyvä asia. Kielii yleensä korjausvelasta eli korjauksia ei tehdä ajallaan vaan ne tulevat isona ja kalliina ryppäänä aikaan. Pahimmissa taloyhtiöissä rahoitusvastike+yhtiövastike on yhtä suuri tai suurempi kuin vastaavan kämpän vuokra olisi.

Vierailija
7/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 neliötä on jo kolmion luokkaa.

Vierailija
8/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös netti maksaa, opsikelija-asunnoissa yleensä maksutta nopea netti.

Vierailija
9/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, pitänee tutustua. Lähinnä just vasta ollaan sillä asteella, että pohditaan onko ollenkaan varaa omaa kämppää ostaa vai mennäänkö vuokralle. Yksi asunto vaikuttaa erityisen houkuttelevalla, mutta voi olla että joudutaan tyytymään pienempään, mies vain kovasti haluaisi sen 80 neliötä, minä pärjäisin pienemmässäkin, että tää prosessi ei ole vielä kauhean pitkällä, niin yleisesti mietitään. Omat tulot on vain 1500 euroa, josta kyllä helposti maksan noin 500 euroa oman osuuteni lainanlyhennyksistä, ja jää siihen vielä vähän liikkumavaraakin päälle, mutta mitään monen sadan euron kuluja minulla ei kyllä ole varaa maksaa. Olen tosi rajalla uskallanko ostaa kämppää, toisaalta pelottaa tuleeko yllättäviä kuluja, toisaalta oma asunto on aina kerrytettyä omaisuutta, ja vuokrat ovat täällä (Helsinki) erittäin korkeat. -Ap

Helsingistäkö olisitte siis asuntoa ostamassa? Paljonko tuosta 80-neliöisestä asunnosta pyydetään ja paljonko sun/teidän pitäisi ottaa lainaa?

Vierailija
10/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua myös taloyhtiön remonttihistoriaan ja tuleviin korjaussuunnitelmiin. Isoja julkisivu- tai putkiremontteja varten taloyhtiöt ottavat usein lainaa ja se tulee korotettujen yhtiövastikkeiden muodossa osakkaiden maksettavaksi. Vaihtoehtoisesti osakas voi maksaa oman lainaosuutensa kertaluontoisesti pois.

Vierailija
11/24 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingistäkö olisitte siis asuntoa ostamassa? Paljonko tuosta 80-neliöisestä asunnosta pyydetään ja paljonko sun/teidän pitäisi ottaa lainaa?

Asunnon hinta olisi 300k. Lainaa pitäisi ottaa noin 250k, joka meidän tapauksessa olisi matalakorkoista ASP-lainaa. Ajattelimme ostaa sen puoliksi, joten minun osuuteni olisi noin 125k lainaa. Oikeastaan tämä kyseinen asunto on hieman Espoon puolella, mutta pk-seudulta kuitenkin oltaisiin hankkimassa, länsi-Helsingistä tai itä-Espoosta, koska tässä on meidän opinnot ja osa-aikatyöt lähellä. -Ap

Vierailija
12/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalojen materiaaleillakin on laskennalliset elinkaaret. Putket pitää remontoida noin 50 vuoden välein, vedeneristeet 25 vuoden välein, julkisivut, katto, parvekkeet, ikkunat yms. myös vaativat remontteja. Noista tulee merkittäviä kustannuksia jotka vyörytetään yhtiölainaan tai vastikkeeseen. Eli kannattaa katsoa asunnon remonttihistoriaa ja arvioidan tuon kautta milloin tulee seuraavat isommat remontit.

Vierailija
13/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon Leppävaarasta saa alle tuon mainitsemasi summan kolme huonetta ym ihka uudesta talosta,osa on vielä jopa kesken. Ihan Helsingin rajalla,Raide-Jokeri tulee viereen,bussit kulkee ja juna-asemia peräti kaksi lähekkäin,jos esim ajatellaan Perkkaan uusia taloja.

Uudessa ei ihan heti tarvitse mietiä remppoja eikä muuta,

Käykääs tutustumassa.

Vierailija
14/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saatte lainaa?

Minusta 80 neliön kaksio on tosi iso. Mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän maksatte rempoista ja vastikkeesta ym. taloyhtiölle. Kulut jaetaan yleensä pinta-alan mukaan.

Vierailija
15/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saatte lainaa?

Minusta 80 neliön kaksio on tosi iso. Mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän maksatte rempoista ja vastikkeesta ym. taloyhtiölle. Kulut jaetaan yleensä pinta-alan mukaan.

Ei noin suuria kaksioita ole muualla kuin kantakaupungin vanhoissa taloissa. Ja ap kertoi asunnon olevan Espoon puolella. Ehkä kyseessä on kolmio, josta on kaadettu seiniä.

Ja ennen kuin alkaa haaveilemaan asunnon ostoa, niin laina-ajat pitää olka kunnossa. Hyvät asunnot menevät heti. Voi tosin olla, että tuon kokoinen kaksio ei ole helppo myydä. Siinä on 30 neliötä "hukkatilaa" normikaksioon verrattuna.

Vierailija
16/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saatte lainaa?

Ei noin suuria kaksioita ole muualla kuin kantakaupungin vanhoissa taloissa. Ja ap kertoi asunnon olevan Espoon puolella. Ehkä kyseessä on kolmio, josta on kaadettu seiniä.

Ja ennen kuin alkaa haaveilemaan asunnon ostoa, niin laina-ajat pitää olka kunnossa. Hyvät asunnot menevät heti. Voi tosin olla, että tuon kokoinen kaksio ei ole helppo myydä. Siinä on 30 neliötä "hukkatilaa" normikaksioon verrattuna.

- laina-asiat

Vierailija
17/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää isännöitsijältä vastuunjakotaulukko, siitä näette mistä vastaatte te ja mistä yhtiö. Muistakaa myös se, että yhtiö olette te osakkeitten omistajat, eli yhtiön kulut ovat myös teidän kulujanne.

Ei ole olemassa mitään yhtiön rahoja, paitsi tietysti, jos yhtiöllä on vuokrattavia liiketiloja ja/tai asuntoja.

Tutkikaa lista tukevista remonteista, talo ikä tietysti vaikuttaa, uudessa talossa katto- ja linjasaneeraustarpeet vuosikymmenten päässä.

Tarkistakaa yhtiön taloustilanne tarkkaan.

Vierailkaa, jos mahdollista, usein rappukäytävässä kuuntelemassa äänimaisemaa ennakolta, ettei tule yllätystä.

Vierailija
18/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 neliötä on oikeasti aika iso, ainakin ensiasunnoksi ja varsinkin jos ette nyt edes vielä hahmota niitä tulevia kuluja. Ottakaa huomioon, että yleensä taloyhtiörempat ositetaan osakeperusteisesti eli lähes aina osakemäärä on suoraan verrannollinen neliöihin. Että itse ainakin välttelen sen ns. "hukkatilan" ostamista juuri siitä syystä.

Vierailija
19/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp-laina ei ole mitenkään poikkeuksellisen halpaa. Laskeskelin että 1500 nettotuloilla ei saisi vielä 125te lainaa ehkä noin 100te, tämä oletuksella että ei ole muita vastuita.

Noin isossa asunnossa arvioisin että hoitovastikkeeseen vesineen pitäisi varata noin 400e. Kannattaa myös ottaa huomioon, että noin isoilla neliöillä kaikki remontitkin ovat kalliita.

80 neliötä on siis perheasunto jo, iso kaksio on 50-60 neliötä, kyllä niihin 2 aikuista mahtuu oikein hyvin. Yleensäkin vastikkeet ja kaikki maksut lähtökohtaisesti nousevat vuosittain.

Mutta suosittelen tekemään lainahakemuksen pankkiin ja käymään lainaneuvottelussa. He auttavat kyllä ja kertovat kuinka suuren lainan voisitte saada.

Vierailija
20/24 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raffi arvio: PITKÄLLÄ aikavälillä lisäät vastikkeeseen 5€/neliö per kk isommista remonteista (putket, julkisivu, katto ym) jos asut yli 30 vuotta vanhassa talossa. Nämä kulut voit maksaa joko könttänä tai sitten rahoitusvastikkeessa, mutta tavalla tai toisella ne pitää maksaa ennemmin tai myöhemmin.

Hoitovastike, josta maksetaan mm. talon lämmitys, pihan hoito ja rappujen siivous, on luokkaa 3,5-5,0 €/neliö, alempi jos taloyhtiöllä esim. vuokratuloja liikekiinteistöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän