Kannattaako osakkeisiin sijoittaa vai tuleeko romahdus pian?
Tililläni on ylimääräistä rahaa ja harmittaa katsoa, kuinka se menettää ajan kuluessa ja inflaation edetessä arvoaan. Moni suosittelee rahojen laittamista pörssiin. Viime vuonna pörssissä nähtiin hurjaa nousua ja takana on muutenkin pitkä nousukausi. Sanotaan ettei pörssin käyttäytymistä voi ennustaa, mutta eikö kaikki viittaa kuitenkin siihen, että edessä on pian romahdus? Eihän tällainen kasvu voi jatkua loputtomiin!
Kommentit (76)
Kaikki on selitetty tässä luennossa:
Mahdotonta ennustaa tuleeko romahdus vai maltillisempi tasonkorjaus. Joka tapauksessa nykyinen kaikki keskiarvot ylittävä kasvu Aasian markkinoita lukuunottamatta ei voi ikuisuuksiin jatkua.
Maailmanloppu tulee ensviikon torstaina kello 14.35 Suomen aikaa.
Sitä ei voi kukaan tietää. Itse olen rakentanut turbulenssin kestävää osinkosalkkua joka tuottaisi kassavirtaa pitkin vuotta. Tähän asti toiminut hyvin ja ajatuksena on, ettei sitä ikinä myydä.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen Bitcoinia. Nyt 7000 ja varovaisenkin arvion mukaan tulee olemaan tänä vuonna 20 000. Siinä on romahdus vasta takana ja nousu edessä, pörssissä just päinvastoin.
Juupa juu. Ethereumin piti nousta kaikkien "asiantuntijoiden" mukaan viime vuonna 10 000 arvoiseksi. Käviköhän välillä 300 kieppeillä ja nyt on satasessa.
HSEn adonis kirjoitti:
Sitä ei voi kukaan tietää. Itse olen rakentanut turbulenssin kestävää osinkosalkkua joka tuottaisi kassavirtaa pitkin vuotta. Tähän asti toiminut hyvin ja ajatuksena on, ettei sitä ikinä myydä.
Ei ikinä myydä? Miten kävi Nokian, Soneran ja mitä näitä nyt on. Ei mikään yhtiö ole stabiili ja iänikuinen menestyvvä yritys. Tämän päivän vakaa yritys voi olla ensi vuoden konkurssikypsä yritys. Riittää, että maailma muuttuu, tehdään vääriä strategiapäätöksiä ja se on siinä.
Kaikella kunnioituksella: silloin, kun Vauva-palstalla pohditaan tällaisia asioita, isompi pörssiromahdus on jo erittäin lähellä.
Kiinnostuin sijoittamisesta vuonna 2018. Silloin jo erilaisissa sijoitusryhmissä ennustettiin pikaista romahdusta. Sijoitin silti ja nyt vajaassa kahdessa vuodessa salkkuni on 31% plussalla. Kyllä se romahdus sieltä joskus tulee, niin kuin aina ennenkin. Sijoitan itse pitkäjänteisesti, olen vielä alle 30v ja säästän vanhuuden varalle, joten kestän kyllä muutamat romahdukset ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen kurssikäppyröitä katsomalla on helppo nähdä, milloin olisi kannattanut ostaa ja myydä.
Mutta kun eletään tässä hetkessä ja kenelläkään ei ole kristallipalloa.
On mahdotonta tietää, ollaanko siinä napinpainallushetkellä pohjilla vai korkeimmalla. Ja yhtä mahdotonta on tietää, mihin suuntaan kurssi lähtee oston tai myynnin jälkeen.
Tuuripeliä.
Hyvin hajautettu osakesalkku ei ole tuuripeliä. Pitkällä tähtäimellä sellainen on tähän mennessä tuottanut aina.
Juu mutta esim tuo tesla, sitä povattiin konkurssiin joka aikoja sitten ja katso sen arvoa nyt. Itse myin kun arvo oli himpun yli 300, sain toki voittoa mutta onhan se siitä noussut vielä aivan hitosti.
Totta, jättivoitot ovat kyllä tuuripeliä. Minä ajattelin tilannetta, jossa pyritään hyvin hajautetulla osakesalkulla pitkällä tähtäimellä 5-10 %:n vuosituottoon. Se ei ole tuuripeliä.
18
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Ei ikinä myydä? Miten kävi Nokian, Soneran ja mitä näitä nyt on. Ei mikään yhtiö ole stabiili ja iänikuinen menestyvvä yritys. Tämän päivän vakaa yritys voi olla ensi vuoden konkurssikypsä yritys. Riittää, että maailma muuttuu, tehdään vääriä strategiapäätöksiä ja se on siinä.
Hyvin hajautetussa osakesalkussa ei paljon paina, vaikka pari firmaa olisi rutkasti miinuksella. Tappiota tulee vasta sitten, kun myy osakkeet. Mutta jos firman tilanne näyttää pysyvästi toivottomalta, kannattaa tappiosta toki ottaa verohyöty kotiin.
Ohis
Jep, tää on vasta alkua kaiken ajan suurimmalle kuplalle. OSTAAKA NYT ennenkun se oikea OSTOPANIIKKI iskee ja HEX INDEKSI ON 30000!!! NOPEASTI, aikaa on vähän!!!
Minulla on kaveri Lontoo City:llä töissä. Sen firma voi olla goldman sachs tai sitten joku muu. Hän aina kertoo minulle mitä siellä kulissien takana eliitti masinoi ja olen jo tehnyt miljoona omaisuuden hänen vinkeillä. Lehdet, muu valtamedia ja poliitikot ovat pelkästään sätkynukkeja näille jotka oikeasti hallitsevat maailma!!!
Laittakaa tämä viesti muistiin. 2018 keväällä varoitin tulevasta romahduksesta ja se viesti poistettiin. Koska tämäkin palsta on valtamedian kontrollin alla!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella: silloin, kun Vauva-palstalla pohditaan tällaisia asioita, isompi pörssiromahdus on jo erittäin lähellä.
Vastaavia keskusteluja käytiin palstalla jo 2016. Todennäköisesti sitä aiemminkin, mutta sitä kauemmas en haulla suoraan päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavia keskusteluja käytiin palstalla jo 2016. Todennäköisesti sitä aiemminkin, mutta sitä kauemmas en haulla suoraan päässyt.
Ainahan näitä tuomionpäivän povaajia ja muita romahduksista varoittelijoita löytyy. Ja kun tarpeeksi kauan varoittelee, ennemmin tai myöhemmin osuu oikeaan, koska romahdus on todellakin edessä. Kukaan ei vaan tiedä, alkaako se huomenna, ensi vuonna vai vasta sadan vuoden päästä. Sen näkee vasta sitten kun se on jo tapahtunut.
Hurjinkaan kurssinousu ei aiheuta laskua, vaan pilviin nousseet kurssit voi korjaantua "oikeille" tasoilleen pitkän ajan kuluessa hitaan nousun tai nollakasvun aikana. Siksi ei kannata jäädä pois markkinoilta pelkästään sen takia, että nousu on jatkunut jo kauan. Tilastojen valossa on kuitenkin todennäköisempää, että kurssit nousee kuin laskee.
Järkeä saa silti käyttää, eikä pörssiin kannata koskaan laittaa enempää rahaa kuin on valmis menettämään. Pörssi kun voi aina yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mene pikemminkin niin, että romahdus tulee silloin kun av-mammat laittaa kaiken liikenevän pörssiin ollen varmoja nousun jatkumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Uusia osakesäästötilejä on avattu ja ihmiset ovat olleet ostokannalla pari päivää. Että kyllä monet uskovat osakkeisiin.
Entä sitten? Romahdus tulee aina yllättäen, ja moni yllätetään housut kintuissa.
Jos on vaikea päättää, älä jää jahkailemaan loputtomiin vaan rupea sijoittamaan vaikka rahastoihin vähän kerrallaan. Esim. Nordnetissä ja Seligsonilla on halpoja indeksirahastoja, joihin voi sijoittaa vaikka vain 10 tai 15 euroa kerrallaan. Nordnetin Superrahasto Suomi on jopa täysin kuluton. (Kuluttomuus perustuu siihen, että se on sisäänheittotuote, jonka avulla Nordnet pyrkii houkuttelemaan maksavia asiakkaita - mutta sen ilmaisuudesta pääsee hyötymään kaikki).
Pienillä summilla on helppo kokeilla, miltä sijoittaminen riskeineen tuntuu, ja olet mukana nousuissa samalla kun käteinen tuo turvaa laskuilta.
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen kurssikäppyröitä katsomalla on helppo nähdä, milloin olisi kannattanut ostaa ja myydä.
Mutta kun eletään tässä hetkessä ja kenelläkään ei ole kristallipalloa.
On mahdotonta tietää, ollaanko siinä napinpainallushetkellä pohjilla vai korkeimmalla. Ja yhtä mahdotonta on tietää, mihin suuntaan kurssi lähtee oston tai myynnin jälkeen.
Tuuripeliä.
Ajoittaminen on tosiaan tuuripeliä, joten kannattaa olla mahdollisimman isoilla summilla mukana koko ajan. Kurssithan nousee suurimman osan ajasta.
Tää mainostaminen on vaa tapa saada lampaat pistämään rahojansa ties mihin.
Ne jotka oiieasti tietävät jotain taloudesta nauravat vatsansa kipeiksi.
No sijoittakaa vaa jos teillä tulee niin trendikäs ja älykäs olo.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Siellä on järkevä hajautus, yksittäiset yllätykset ei vaikuta merkittävästi ja vastaavasti joku muu voi yliperformoida. Sijoitushorisontti on yli 30 vuotta ja yhtiöt maksavat keskimäärin yli 5% osinkoa per vuosi, eli verot huomioon ottamatta sijoitettu pääoma palautuu osinkoina 20 vuodessa ja arvonnousukin mahdollinen. Hienosti on tullut osinkoja ja lisäksi arvonnousuakin. Osa yhtiöistä maksaa kuukausittain osinkoa, niin ajatuksena on tosiaan olla realisoimatta salkkua - perijä saa sitten tehdä mitä lystää.
Tämä on minun strategiani ja se pitää - mikä sinun on ja mihin se perustuu?
Suuret omaisuudet tehdään romahduksessa, ei silloin kun kurssit on huipussa.