Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto edessä: Miten jakaa vuokranmaksu miehen kanssa?

Vierailija
03.01.2020 |

Ollaan muuttamassa miehen kanssa yhteiseen vuokrakämppään. Vuokra 900€/kk ja sovittiin, että minä hoidan kaikki kotityöt ja ruuanlaiton, ja mies puolestaan maksaa enemmän vuokraa.

Mikä olisi mielestänne sopiva jako vuokranmaksulle? Perusteltuja mielipiteitä mieluusti, halutaan erilaisia näkymyksiä kun ei itse oikein keksitty miten tuon sitten jakaisi ’reilusti’.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa 100% vuokrasta, jos sinä ostat ruuat ja valmistat ne ja ostat taloustavarat ja käytät niitä.

Äläkä tee ainakaan lapsia tohon systeemiin.

Kuka maksaa vakuutukset, sähköt, veden jne.?

Vierailija
22/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä teidän nettotulot on ja paljonko menee aikaa töihin kummaltakin?

Mies tienaa ~4000€/kk, tekee 40-48h viikkoja. Itse tällä hetkellä ”kotivaimona”, tein välillä osa-aikatöitä.

Sitten mies maksaa kaiken. Mutta ei tuo hänen palkkansa kovin kummoinen kahden elatukseen ole, tonnin vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-800

Vierailija
24/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä hoitaisin kotityöt kokonaisuudessaan, en suostuisi maksamaan vuokraa kuin korkeintaan satasen. Sekin olisi kyllä rehellisesti sanottuna liikaa. Ehdota miehellesi, ettet maksa vuokraa ollenkaan, katsotaan sitten kuinka reilulta tämä järjestely hänestä tuntuukaan. Olet kyllä harvinaisen pöljä ihminen, jos tietoisesti suostut kotiorjaksi ja osallistut taloutenne kuluihinkin. 

Vierailija
25/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa ihmistä, joka keksii aloituksia ihan omasta päästä? Kaverittomuus? Mielekkään tekemisen puute? Mt-ongelmat? Jokin muu, mikä?

Tämäkin ketju on selvästi keksitty aiemmasta asumiskuluihin liittyvästä ketjusta.

Hanki, ap, elämä.

Vierailija
26/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaatte 50/50 niin se on reiluinta.

Ja tämä on sinusta reilu jakosuhde Ap:n tapauuksessa, vaikka hän kertoi edelä, että hän on miehensä kanssa  sopinut, että  hän hoitaa (ilm yksin)  kaikki kotityöt ja ruuanlaiton?

Minusta Ap:n mies päässee tällöin aika vähällä. - Tai millä Ap:n mies kompensoi sitä, ettei hänen atrvitse osallistua lainkaa kotitöiden tekemiseen tai ruoanlaittoon? - Kai hän sentään maksaa osansa ruokamenoista, vaikkei itse ruokaa valmistaisikaan.

Sinkkumies

Vierailija
27/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutat varmaan seksistäkin? 

Vierailija
28/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä teet ruoan ja ostat siihen ainekset (ei mitään eineksiä), siivoat jne., niin mielestäni sinun ei tarvitse maksaa mitään. Katso miksi muotoutuu diili.

Vierailija
29/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että 550/350

mies51v

Vierailija
30/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Maksan vuokran, ostan/teen ruoan, ja siivoan. Kaikki yksin ilman asumistukia yms. Onko reilua? Elämä on.

Vierailija
31/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa koko vuokran, ruuat yms maksatte puoliksi.

Vierailija
32/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin käteen. Voitte siitä ite sopia keskenänne, koska se on teidän asia

Mietin monta, monta sekuntia mitä laskit käteen 🤦🏻‍♀️

Vierailija
33/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muuttaisi ap:n kanssa yhteen. Puoliksi kaikki tai pillit pussiin.

Vierailija
34/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaimona kun mies tienaa jopa 4000e :D pitäisköhän munkin ryhtyä, ei ole kyllä käynyt mielessäkään.

Kokonaisuudessaan tuo idea kuulostaa ihan järkyttävän huonolta, joku kirjoittikin hyvän kommentin siitä että mitä kaikkea tuohon sisältyy, kotiruoka joka pv jne.

Saako muuten kotivaimo käyttörahaa vai millä ostat ruuat ja omat juttusi?

Vierailija
35/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan siivoojalle 250€ kuussa. En tiedä mitä kokille pitäisi maksaa.

Enpä kyllä lähtisi aloituksen kaltaiseen sopimukseen.

Vierailija
36/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa koko vuokran. Eihän se ole kuin reilu satanen viikossa kotitöistä, halvalla menee.

Vierailija
37/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä paremmat tulot (koska tekee paljon enemmän töitä) ja mä hoidan enimmäkseen lapsen ja kodin joten mies maksaa vajaa 300€ enemmän vuokraa kuin mä.

Vierailija
38/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen mukaan jyvitetään niin että kummallekkin jää harrasterahaa ja isompituloinen maksaa enemmän paitsi jos puolisolle sopii osallistua enemmän maksuihin kodinhoidosta niin sehän on teidän kahden välinen sopimus eikä kuulu kenellekkään. 

Asumisen ja elämisen maksupolitiikkaan tuo nykyään eri haasteita kun suhteita ei solmita pysyviksi vaan toistaiseksi kunnes parempi löytyy tai rakkaus loppuu. Vanhanajan avio- ja avoliiton elatus velvollisuus on vanhentunut ja pitäisi jo muuttaa niitä ettei aikuisen ihmisen elatusvelvollisuutta olisi enään ollenkaan. 

Vierailija
39/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske omalle työlle joku tuntihinta, jolla suostuisit tekemään saman verran jollekin ulkopuoliselle töitä. Se on maksimi, jonka voisit periä kjoltain ulkopuoliselta tekemistäsi kotitöistä. Elävässä elämässä ei kuitenkaan kaikki ole näin suoraviivaista, parisuhteessa on aina myös työskenneltävä toisen eteen palkatta, vaatimatta mitään kompensaatiota ja ennenkaikkea rakastaen. Päätä itse, miten toimit.

Vierailija
40/97 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin puolet ja tekisin puolet. En lähtisi tuohon.

No me halutaan tehdä näin. Minä tykkään hoitaa kotia ja laittaa ruokaa, mies ei. Meille tämä on hyvä järjestely. -Ap

No sitten varmaan keskenään sovitte sen maksuasian ja tiedätte sen parhaiten. Teet kyllä itsellesi karhunpalveluksen, jos joskus tulee esim. lapsia. Huomaat olevasi vastuussa koko kodista ja mies vaan sotkee ja notkuu sohvalla. Ei osaa tehdä sitten mitään kotitöitä. Varmasti pidemmän päälle sinua alkaa se tympimään, kun toinen ei osallistu mihinkään.

Minä luulen, että aloittaja yrittää totuttaa miestä eikä päinvastoin. Aloittaja suunnitelee kotirouvan kunnianhimoista uraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä