Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian isot rinnat

Vierailija
03.01.2020 |

Luin jostain juttua, että joku oli päässyt julkisella puolella rintojenpienennysoperaatioon. Millä kriteereillä tommoiseen voi päästä?

Mun rinnat on D70 ja ne on jatkuvasti tiellä ja hölskyvät urheillessa. Haluaisin pienentää ne B-kuppiin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Tämä rohkaisi todella minua. Soitan heti huomenna lääkärille. Mulla ei oo niska- ja hartiakipuja, mutta koen, että toimintakykyni on rajoittunut. Painoindeksi on reilusti alle 30.

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Vaikka saisit toimintakyvyn rajoittumisesta täydet pisteet (20), ei se riitä leikkaukseen pääsyyn, koska rinnan koosta tulet saamaan 0 pistettä.

Tuo ei pidä paikkaansa. Jopa pieniä, mutta esim. synnytyksestä pahasti roikkuvia rintoja on leikattu julkisessa. Niska- ja hartiasäryn lisäksi iho-oireet (kroonisesti tulehtunut iho rintojen alla) voivat olla syy leikkaukseen. Jos ap:lla on terhakkaat 70D-rinnat niin silloin ei toivoa.

Vai että synnytys aiheuttaa rintojen roikkumista. Voi hyvää päivää.

Vierailija
22/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella tehdään leikkaus, jos isoista rinnoista on terveydellistä haittaa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isoista-rinnoista-voi-tulla-raskas-…

Itselläni on 85-90 H. Suhteessa muuhun kokooni eivät vaikuta liian suurilta, mutta haitta on todellinen: niskakivut, rinnan alusen hautuminen kesällä, ryhdin painuminen etukenoon iän mukana. Työterveyslääkäri olisi jo kirjoittanut lähetteen. Mutta kyseessä ei ole pikku juttu. Mikään leikkaus ei ole koskaan riskitön. Siksi mietin ryhdynkä ko. operaatioon - kannattaako ottaa riskiä, muuten terveen ihmisen?

Sama koko, tai kokotaulukosta riippuen 80K-85H, eikä mitään noista ongelmista.

Pienennysleikkaus ei ole ollut mielessä ja ap:n tapauksessa vaikuttaa aika turhalta riskiltä, tuolle koolle kyllä luulisi helpostikin urheiluliivit löytyvän, itselle haastavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Tämä rohkaisi todella minua. Soitan heti huomenna lääkärille. Mulla ei oo niska- ja hartiakipuja, mutta koen, että toimintakykyni on rajoittunut. Painoindeksi on reilusti alle 30.

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Vaikka saisit toimintakyvyn rajoittumisesta täydet pisteet (20), ei se riitä leikkaukseen pääsyyn, koska rinnan koosta tulet saamaan 0 pistettä.

Tuo ei pidä paikkaansa. Jopa pieniä, mutta esim. synnytyksestä pahasti roikkuvia rintoja on leikattu julkisessa. Niska- ja hartiasäryn lisäksi iho-oireet (kroonisesti tulehtunut iho rintojen alla) voivat olla syy leikkaukseen. Jos ap:lla on terhakkaat 70D-rinnat niin silloin ei toivoa.

Ap juuri kertoi, ettei ole kipuja. Tuskin iho-oireitakaan tuossa aivan normaalissa koossa, kai se olisi valittanut?

Vierailija
24/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokoni oli hoikkana 70E, eikä ollut mitään ongelmaa löytää tukevia liivejä, vaikka rinnat ovat todella löysät lollot. Ongelma on pään sisällä.

Vierailija
25/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 75H eikä mitään ongelmia. Lumingeriesta hyvät liivit, juostessakin yhdet riittää. Käyn salilla, yläkropassa aika hyvät voimatasot, auttaa niskavaivoihin. Toki iän myötä voi tulla ongelmia, mutta katsotaan sitä sitten.

Vierailija
26/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Siksi kriiterinä ei olekaan rinnan koko sinänsä vaan suhteellinen koko kroppaan verrattuna, lisäksi katsotaan se mitta kaulakuopasta nänniin. Siinä katsotaan siis miten alhaalla rinta roikkuu, koska mitä alempana kaulakuopasta, sitä enemmän painoa kohdistuu sinne niskaan ja yläselkään. Tässä voi olla siis kyse suhteellisen pienistäkin rinnoista, mutta joillakin selkä on pitkä ja rinnat sijoittuvat suhteessa liian alas (= rinnan juuri on alhaalla).

Lisäksi kuten pisteistä näkee, julkisella ei haluta leikata ylipainoisia. Ei vaan siksi että leikkauksen riskit ovat suuremmat ylipainoisella, vaan myös siksi, että jos rinnassa on paljon rasvaa, lääkäreistä rinnan kokoa voi pienentää laihduttamalla. Sen sijaan jos rinnan koostumus on sellainen jossa on paljon rintakudosta, sitä ei voi laihduttamalla vähentää.

Paras kandidaatti leikkaukseen on siis sellainen nainen, jolla on kapea selänympärys ja suuri kuppikoko. Se viittaa yleensä rintaan, jossa on runsaasti rintakudosta ja vähemmän rasvaa. Sellaiset rinnat eivät pienene laihduttaessa ja rintakudos on raskaampaa kuin rasva. Kuppikoko ei kerro rinnan painoa vaan rinnan koostumus vaikuttaa painoon.

Vierailija
27/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut pienennysleikkauksessa. Siitä ei ollut kovinkaan paljon hyötyä, koska selkävaivojani ei oltukaan tutkittu sitä ennen kunnolla, eivät siis johtuneetkaan rinnoista, vaan kyse olikin sairaudesta, joka laukesi päälle täysillä leikkauksen seurauksena. Sain sitten 6 kk leikkaukseen jälkeen diagnoosin. Toiseksi rintoja ei leikattu tarpeeksi huolella, eli lopputulos ei ollut kovin hyvä. Kolmanneksi, en tiennyt leikkaukseen mennessä että rinnat voivat myös kasvaa takaisin, ja niin kävi mulle. Tämä siis julkisella puolella.

Kannattaa siis miettiä huolella.

Selkävaivojen syy ei todellakaan ole aina rinnoissa. Itsekin olen pienirintainen ja selkä-hartia -vaivainen.

Vierailija
28/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi nyt ihan konkreettisesti kertoa meille, millaisia ongelmia hänen rintansa aiheuttavat.

Vierailija
29/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Olispa tissit. T. Aa-kuppinen läski

Vierailija
30/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella tehdään leikkaus, jos isoista rinnoista on terveydellistä haittaa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isoista-rinnoista-voi-tulla-raskas-…

Itselläni on 85-90 H. Suhteessa muuhun kokooni eivät vaikuta liian suurilta, mutta haitta on todellinen: niskakivut, rinnan alusen hautuminen kesällä, ryhdin painuminen etukenoon iän mukana. Työterveyslääkäri olisi jo kirjoittanut lähetteen. Mutta kyseessä ei ole pikku juttu. Mikään leikkaus ei ole koskaan riskitön. Siksi mietin ryhdynkä ko. operaatioon - kannattaako ottaa riskiä, muuten terveen ihmisen?

Sama koko, tai kokotaulukosta riippuen 80K-85H, eikä mitään noista ongelmista.

Pienennysleikkaus ei ole ollut mielessä ja ap:n tapauksessa vaikuttaa aika turhalta riskiltä, tuolle koolle kyllä luulisi helpostikin urheiluliivit löytyvän, itselle haastavampaa.

Minulla kokoa on 90H ja liivimallista ja kuunkierrosta riippuen jopa 90I, mutta ongelmia ei ole ollenkaan. Olen myös reilusti keskivertoa pitempi, joten pelkkien mittasuhteideni vuoksi saisin pistetaulukosta tuon "tarvittavat" 30 pistettä (muusta en sitten saisikaan).

Pari kertaa joku hieman humaltunut naishenkilö on sanonut minulle happamasti, että kyllä sinunkin pitäisi käydä pienennysleikkauksessa. "Mutta nämähän ovat upeat" lopettaa naljailun. Ainoa haittapuoli on se, että kunnolliset liivit maksavat satasen kappale.

Yksi noista moittijoista kävi nelikymppisenä pienennyttämässä rintansa. Valokuvista päätellen hän oli ollut ihan sopusuhtainen ennen leikkausta, mutta nykyisin hän näyttää lähinnä pystyyn nostetulta hylkeeltä; kapea lantio, paksu vyötärö ja rintoja vain nimeksi. Hän on tulokseen ilmeisesti tyytyväinen, ja koska seksi on jäänyt elämästä pois, pahat arvetkaan eivät haittaa. Komplikaatioissa oli kuulemma kestämistä.

Vierailija
31/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa sellaista kuin ”liian isot” kun puhutaan tisseistä.

Vierailija
32/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Siksi kriiterinä ei olekaan rinnan koko sinänsä vaan suhteellinen koko kroppaan verrattuna, lisäksi katsotaan se mitta kaulakuopasta nänniin. Siinä katsotaan siis miten alhaalla rinta roikkuu, koska mitä alempana kaulakuopasta, sitä enemmän painoa kohdistuu sinne niskaan ja yläselkään. Tässä voi olla siis kyse suhteellisen pienistäkin rinnoista, mutta joillakin selkä on pitkä ja rinnat sijoittuvat suhteessa liian alas (= rinnan juuri on alhaalla).

Lisäksi kuten pisteistä näkee, julkisella ei haluta leikata ylipainoisia. Ei vaan siksi että leikkauksen riskit ovat suuremmat ylipainoisella, vaan myös siksi, että jos rinnassa on paljon rasvaa, lääkäreistä rinnan kokoa voi pienentää laihduttamalla. Sen sijaan jos rinnan koostumus on sellainen jossa on paljon rintakudosta, sitä ei voi laihduttamalla vähentää.

Paras kandidaatti leikkaukseen on siis sellainen nainen, jolla on kapea selänympärys ja suuri kuppikoko. Se viittaa yleensä rintaan, jossa on runsaasti rintakudosta ja vähemmän rasvaa. Sellaiset rinnat eivät pienene laihduttaessa ja rintakudos on raskaampaa kuin rasva. Kuppikoko ei kerro rinnan painoa vaan rinnan koostumus vaikuttaa painoon.

Hmm.. laihdutin muutama vuosi sitten 10kg eikä kuppikoko pienentynyt. Rinnat tässä koossa varmaan melkolailla kaikilla riippuvat, itselläni jalat ovat pidemmät selkään nähden (vaikka olen pituudeltani ihan keskimittainen). Ei minulla silti ole vaivoja joiden takia olisi pitänyt miettiä pienennyttämistä.

t.29

Vierailija
33/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen koko ei yksistään riitä perusteeksi, mutta jos niistä aiheutuu terveydelle haittaa niin saatat päästä leikkaukseen. Esimerkiksi jos rinnat ovat niin painavat, että aiheuttavat niska/hartiavaivoja. Tuttavani on päässyt leikkaukseen, koska hänellä isot rinnat haittasivat ja estivät työn tekoa (työnantaja kirjoitti asiasta todistuksen ja puolsi leikkausta)

Vierailija
34/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ja kannattaa kysyä. Lääkärit tekee päätökset, ei av.

Vierailija
35/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli LYHYT selkä ja rinnat lähes navassa.

Vierailija
36/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut pienennysleikkauksessa. Siitä ei ollut kovinkaan paljon hyötyä, koska selkävaivojani ei oltukaan tutkittu sitä ennen kunnolla, eivät siis johtuneetkaan rinnoista, vaan kyse olikin sairaudesta, joka laukesi päälle täysillä leikkauksen seurauksena. Sain sitten 6 kk leikkaukseen jälkeen diagnoosin. Toiseksi rintoja ei leikattu tarpeeksi huolella, eli lopputulos ei ollut kovin hyvä. Kolmanneksi, en tiennyt leikkaukseen mennessä että rinnat voivat myös kasvaa takaisin, ja niin kävi mulle. Tämä siis julkisella puolella.

Kannattaa siis miettiä huolella.

Selkävaivojen syy ei todellakaan ole aina rinnoissa. Itsekin olen pienirintainen ja selkä-hartia -vaivainen.

Mulla oli eräs reumasairaus, mutta se ei vielä ollut näkynyt muuten kuin selkäkipuina. Ja kun oli ennestään jo selkävamma, lääkärit ilmeisesti arvioivat että kipujen syynä ovat rinnat.

Vierailija
37/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli LYHYT selkä ja rinnat lähes navassa.

Sama ongelma. Olen 168 cm, painan 70 kg, vartaloltani vähän tukevahko sporttinenkin tiimalasi. Selkä on lyhyehkö, joten 75G siis tarkoittaa sitä, että vaikka rintani eivät suuremmin roiku, vaikka olen imettänytkin paria lasta, niin koko yläosa on käytännössä rintaa. Lisäksi lähisukulaisillani ollut rintasyöpää, joten jotain apua kyllä tarvitsen.

Vierailija
38/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnon urheiluliivit jos hölskyy.

Vierailija
39/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkiselle  pääsee leikkaukseen, kun tietyt kriteerit täyttyvät. Kriteerit:

Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa (pisteytys 0–100)

Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta

40 pistettä alle 27 cm

50 pistettä 27-31 cm

60 pistettä yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet

0–20 pistettä Kun painoindeksi on alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi on 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen

0–20 pistettä Kun painoindeksi alle 30

0–10 pistettä Kun painoindeksi 30–35

0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161496/STM_J0… (sivu 115)

Vielä kerran iso kiitos!

-ap

Niska- ja hartiasärkyä kannattaa sanoa olevan, samoin niskasta nousevaa lihaskireydestä johtuvaa päänsärkyä. Pieni liiottelu on aina paikallaan hoidon saamiseksi.

Vierailija
40/42 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei ole ongelmaa näistä rinnoista, mutta urheilu tekee joskus kipeää hyvistä liiveistä huolimatta.