Vegaani: olteko syönyt "salaa" lihaa?
Kaikki siis vegaanin ruokavaliota noudattaneet, niin oletteko syöneet salaa lihaa joskus ruokavaliota noudattaessanne?
Kommentit (26)
En ole vegaani, mutta miksi sitä pitäisi syödä salaa? Ei kai kukaan ole kenellekään toiselle tilivelvollinen ruokavaliostaan tai siitä, miten pilkuntarkasti sitä noudattaa.
Ehkä tämä on sitä suomalaista pikkumaisuutta, josta ulkomaalaiset puhuvat.
Varmaan käyttämissäni lääkkeissä voi olla vaikkapa liivatetta, mutta kyllä siinä silloin terveys ratkaisee. Lääkkeitä tarvitsen harvoin, niin en kehtaa tuntea syyllisyyttä tai stressata, jos minulle kirjoitettu reseptilääke pitää sisällään jotain eläinperäistä. Kun jo 365 päivässä syö kasvisruokaa (maitotuotteet ja munat sallivat), niin se riittää. Ihan en täydellisyyksiin ryhtyisi ja heittäisi roskiin vaikkapa jotain eläinperäistä sisältävää saippuaa, kun en kodin ulkopuolellakaan selvitä, että onko saippuassa jotain eläinperäistä. Käyttämässäni kosmetiikassa on vähintään hunajaa, jota löytyy ihan ruokakaapistanikin.
En ole syönyt lihaa salaa. Muutaman kerran olen maistanut jossain yli jäänyttä liharuokaa, kun se olisi ollut menossa biojätteeseen.
Muutaman kerran olen myös syönyt lihaa vahingossa.
Minulla on ystävä, jonka muidu on vegaani. Frendi ei ole vegaani, mutta ei tietenkään kotona käytä (lue ei saa syödä) eläinperäisiä tuotteita. Voi sitä riemua, kun baarista tullessa saa lämärin makkaralla ja aamulla vielä pekonia ja munia ja kahviin kuohukermaa.
Vain kännissä. Silloin on joskus tullut popsittua pizzaa tai hamppareita.