Apua P-T4-V arvo 19 ja P-TSH 4.24 MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA!!? SOITTO AIKA VASTA 20.1.
Sain tulokset jo nyt! Kumpaa tämä viittaa kilpirauhasen liika vai vajaatoimintaan?
Kommentit (47)
Ei viittaa välttämättä mihinkään. Arvot ovat ihan hyvät vaikka jälkimmäinen olisikin "hieman" koholla.
Mutta eikös nää arvot oo ristiriidassa keskenää. Toiben väittää vajaatoimintaa ja toinen liikatoimintaa tai ainakin vilkasta toimintaa?
Mitä jos tuo jotain aivolisäkeperäistä?t.ap
TSH koholla liikaa. Vajaatoimintaa.
Kohonnut TSH meinaa vajaatoimintaa, muttei tosiaan tuijoteta pelkkiä lukemia vaan oireiden perusteella hoidetaan. Joillakin ihmisillä kroppa toimii parhaiten, kun TSH on välillä 1-2, mutta jos olo on ok muuten, ei lääkitystä aloiteta/nosteta.
Ota myös vasta-aineet. Selviät kyllä hengissä soittoaikaan.
Nyt päivystykselliseen sisätautilääkärin arvioon. Et ehkä selviä tiistaihin.
Syötkö lääkkeitä, vai vasta etsit diagnoosia?
Ihan hyvät arvot on. Jos paljon oireita, kiinnitä huomiota elintapoihin. Nuku säännollinen 8 h, liiku ja ulkoikoile sopivasti, syö terveellisesti ,kasvipainotteisesti ja värikkäästi. Kiinnitä huomiota raudan saantiin, mieluiten kasviperäisistä lähteistä c-vitamiinin kanssa. Myös jodia täytyy saada , mutta ei liikaa.
Koita pitää stressi kurissa.
Mulla viittasi samanlaiset arvot imeytymisongelmiin: normalisoituivat, kun jätin protonipumpunestäjän (mahalääke) pois. Olet oikeassa, että arvot ovat ristiriitaiset, mutteivät mitenkään pahat. Myös endokrinologi oli mun tapauksessa samaa mieltä. Itsellä laskettiin hieman lääkitystä: olo oli parempi niin.
Saattaa myös olla, että veressäsi on joitain vasta-aineita, jotka vääristävät jompaa kumpaa tulosta. Mulla ei ollut kuitenkaan näin.
Vierailija kirjoitti:
TSH koholla liikaa. Vajaatoimintaa.
T4V on se itse kilpirauhashormoni ja se on ennemminkin korkea kuin matala, joskin viitearvojen sisällä nätisti. Eli kilpirauhanen toimii normaalisti. Tuo vapauttajahormoni TSH on korkeahko, joskin senkin viitearvo on lähes normaali, joidenkin laboratorioiden viitearvojen sisällä jopa, viite vaihtelee lannoittaminen vähän ja sitä on laskettu viime vuosina, vielä 10v. sitten TSH:n viite alkoi 5:lla.
Vaaittajahormonia runsaanlaisesti, mikä on aiheuttanut sen että itse hormonia T4V on reilusti. Ei ole vajaatoimintaa, hyvä kun ei ole liikatoiminnan puolella jo. Mitään hoidettavaa sairautta ei voida diagnosoida noilla arvoilla, vajaatoiminnan hoitona olisi tuo T4V tabletteina, jos sellaista nyt määrättäisiin niin menisi liikatoiminnan puolelle. Oikea tapa edetä on ottaa TSH ja T4V uudelleen esim. kuukauden kuluttua, samalla voisi katsoa S-TPoAb eli kilpirauhasvasta-aineet, kilpirauhanen pitäisi tunnustella sormin ja mahdollisesti kilpirauhasen ultraäänitutkimus. Mitään lääkitystä ei pidä määrätä. Aivolisäkeperäiseksi häiriöksi ei sovi, silloin ennemmin jos TSH ja T4V ovat ristiriidassa kunnolla keskenään niin että esimerkiksi sekä TSH että T4V ovat matalat, eli TSH:n puute aivolisäkeperäisenä, kun aivolisäke ei eritä TSH:ta niin T4V jää myös matalaksi, Kilpirauhasen toiminnan ylläpiämiseksi tarvitaan tyreotropiinia (TSH). Tyreotropiini lisää kilpirauhashormonin T4V eli tyroksiinin erittymistä kilpirauhasessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla viittasi samanlaiset arvot imeytymisongelmiin: normalisoituivat, kun jätin protonipumpunestäjän (mahalääke) pois. Olet oikeassa, että arvot ovat ristiriitaiset, mutteivät mitenkään pahat. Myös endokrinologi oli mun tapauksessa samaa mieltä. Itsellä laskettiin hieman lääkitystä: olo oli parempi niin.
Saattaa myös olla, että veressäsi on joitain vasta-aineita, jotka vääristävät jompaa kumpaa tulosta. Mulla ei ollut kuitenkaan näin.
Jatkan vielä: tyroksiinihän tarvitsee imeytyäkseen happamat olosuhteet ja mahalääkkeet heikentävät happoisuutta. Olethan myös tarkkana, että pidät kunnon välin tyroksiinin ottamisen ja syömisen välillä ja ettet ota esim. magnesiumia neljään tuntiin tyroksiinin ottamisesta jne. Koetko, että sulla on maha- tai suolisto-ongelmia?
KUOLET ENNEN TIISTAITA. NYT VAAN PÄIVYSTYKSEEN NOPEASTI!
VAJAKKIUTEEN kaikki viittaa!!Etenkin TÄMÄ!
Ei sulla hätää ole. Oireisiin voi vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla. Eli voit selvitä ilman lääkitystä. Vaihda vehnäset ruisleipään esim jo sillä voi arvoja muuttaa. Eli valkoisten jauhojen vähentäminen voi jo auttaa.
Vinkki kaikille:
Esim lettutaikinassa osan vehnäjauhoista voi korvata ohrajauhoilla.
Entä jos se onkin sun oma tsh arvosi. Tuo T4 arvo viittaa hyvään toimintaan, oli siihen viiterajat mitkä tahansa.
Tosiaan tuo ensimmäinen 19 on viitearvojen yläpäässä ei saisi olla yli 22 ja tuo jälkimmäinen on hieman koholla.
T.ap