Työkaverin oudot työajat, mitä voisi tehdä?
Olen töissä julkisyhteisön palveluksessa. Meillä on liukuma 7-9 ja 15-17. Minun työkaverini, jonka kanssa teemme samoja tehtäviä, tulee joka aamu klo 7 töihin ja menee suoraan kahvihuoneeseen aamupalalle (koska ei ennätä syödä kotona). Henkilökuntaruokala aukeaa lounasta varten klo 10.15 ja tuolloin työkaveri säntää lounaalle, jolta palaa noin klo 11. Iltapäiväkahveille kahvihuoneeseen hän menee klo 13 ja lähtee kotiin klo 15.
Olen seurannut hänen aikatauluaan koko syksyn. Ihan lailliset tauot hän pitää jne. Mutta. Meidän tehtäviin kuuluu vastata asiakkaiden kyselyihin, joita asiakaspalvelusta ohjataan meille. Meidän organisaation puhelinajat ovat klo 9-11 ja klo 13-16. Asiakaskyselyt muodostavat noin 30 prosenttia meidän työtehtävistä, ja selvitämme myös maksatuksissa ym asioissa tapahtanueet epäselvyydet. Tämä siis näiden maksatus, laskutus ja muiden rahaliikenteeseen liittyvien asioiden lisäksi. Muut asiat tulee asiakkuuksien perusteella ja on jaettu puoliksi minun ja työkaverini kesken. Koska työkaveri ei ole paikalla kuin alle puolet palvelupuhelimen aukioloajasta, noin 75% asiakaspujeluista tai niihin liittyvästä seurannasta jää minulle. Minun työmääräni on siis lähes kaksinkertainen työkaveriini verrattuna.
Olen huomauttanut tästä hänelle, mutta vastaus on tyyliin, sori en voi auttaa.
Onko liikaa puhua esimiehelle? En halua kyylän ja valittajan mainetta.
En myöskään halua lisätä pökköä pesään. Mitä voin tehdä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kunnalla töissä 40 vuotta, meillä oli kaksi kahvitaukoa ja 45 min ruokkis, josta liukumaan pystyi kerryttämään 15 min jos lounasti vain 30 min. Kellojortti käytössä.
Miten voi olla mahdollista?
Siten että työnantaja on hyväksynyt tuollaisen käytännön. Ne saa aina mennä tessin yli mutta ei ali.
Yksityiset työnantajat voi näin toimia, mutta kunnalla ei saa antaa eri vapauksia.
ja mikäs sen kieltää? Ei kuule mikään.
Siksi, koska palkat maksetaan kunnan rahoista ja yhdelläkään esimiehellä ei ole valtuuksia lupailla ylipitkiä taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kunnalla töissä 40 vuotta, meillä oli kaksi kahvitaukoa ja 45 min ruokkis, josta liukumaan pystyi kerryttämään 15 min jos lounasti vain 30 min. Kellojortti käytössä.
Miten voi olla mahdollista?
Siten että työnantaja on hyväksynyt tuollaisen käytännön. Ne saa aina mennä tessin yli mutta ei ali.
Yksityiset työnantajat voi näin toimia, mutta kunnalla ei saa antaa eri vapauksia.
ja mikäs sen kieltää? Ei kuule mikään.
Siksi, koska palkat maksetaan kunnan rahoista ja yhdelläkään esimiehellä ei ole valtuuksia lupailla ylipitkiä taukoja.
Voi olla että on, myös paikallisen sopimuksen saa tehdä asiasta. Tai voihan tuo olla koko kunnan käytäntö!
Ahh, nuo liukuman maksimoijat valtiolla! Muistuu hyvinkin mieleen Täti, joka ei ymmärtänyt mitään isompaa kokonaisuutta kuin Hän, Hänen Miehensä ja Möksä.
Tuli töihin klo 07 arkisin , koska haluaa kulkea miehen kyydissä. Julkisten käyttäminen EI ollut vaihtoehto. Valitteli jopa että kun ei ole oikein tekemistä. No ei varmaan siihen aikaan juurikaan.Ovet avattiin asiakkaille vasta myöhemmin. Viettikin siinä pari tuntia kahvihuoneessa, keitti kahvia ja piti omasta mielestään kivaa ja kodikasta tunnelmaa yllä. Eli puhui omista asioistaan: mökistä ja mitä ruokaa laittaa mökillä.
Toki sitten oli päivä pulkassa klo 15. Myöskin iltapäivän kahvitauko kesti helposti 45 min, ehkä tunnin. Koska ihmiset tuli kahville epäsäännöllisesti ja hänen piti nähdä ja jutella kaikkien kanssa, venyyhän se.
Kuitenkin valtion virasto on auki ihan klo 16 saakka. Asiakkaitakin ihan häpeilemättä saattaa astua sisälle jopa 15.30 taikka 15.45!? Sekä puheluja tuli ihan törkeesti vielä klo 15 jälkeen.
Tämä täti ei ollut ikinä, koskaan paikalla niihin aikoihin, eikä perjantaina missään nimessä.
Siitä sitten tuli jokin ehdotus, että edes perjantaina siihen klo 16 asti päivystäminen olisi kiertävä vuoro. Että joku muukin voisi lähteä, ihan omien liukumatuntiensa puitteissa. Että olisi vaikkapa joku kerta tämä Aikainen Täti ollut paikalla klo 16 saakka.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ! Mökille pitää päästä perjantaisin lähtemään ennen ruuhkia. Heidän mökkinsä sijaitsee suositun reitin varrella, n. 45 min kaupungista ja tokihan kesäperjantaina on ruuhkaa. He lähtee Miehen kanssa ajoissa ja vällttää tämän.
Kun ehdotettiin että jospa ei joskus lähtisikään niin aikaisin, niin kamalista ruuhkista päästiin nopealla aasinsillalla liikenneturvallisuuteen, onnettomuuksiin , kolareihin ja loppupeleissä me oltiin jo koko toimisto järkkäämässä hänelle kamalaa onnettomuutta ja lähinnä toivottiin hänelle kuolemaa!
-ttu että vitutti. Ja aivan helevetin nynny esimies, joku 7 laudaturin ylioppilias (tämä kerrottiin joka välissä) ei saanut sen vertaa suutaan auki tai virtaa hommiinsa että olisi lopettanut tuon älyttömyyden! Ihan kädetöntä hommaa koko toimisto. Lähdin siis itse muihin maisemiin. Kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi tuosta puhelinajasta, niin minä ja työkaveri emme vastaa siihen asiakaspalvelun puhelimeen, vaan ne on ihan muut henkilöt ihan muualla ja heillä varmaan on työajat puhelinaikojen mukaan.
Mutta näillä asiakasneuvojilla ei ole pääsyä tiliohjelmistoihin, eivätkä he näe tapahtumia eivätkä osaa tältä osin vastata asiakkaiden kysymyksiin. Tällöin he joko siirtävät puhelut meille tai soittavat ja kysyvät tietoja. Eli me emme päivystä ollenkaan puhelimessa.
Nyt on kuitenkin niin, että näitä uudelleenohjauksia ja kyselyitä tulee varmasti 20-30 päivässä ja jokaisen hoitaminen vie noin 5-10 minuuttia. Eli minä vastaan 15-25 puheluun päivässä ja työkaveri ehkä viiteen. Eli minulta menee 1,5 - 4 tuntia työajasta näihin selvitysasioihin. Työkaveri tekee niitä ehkä puolituntia max tunnin.
Muut työt meillä on jaettu asiakkaitten mukaan eli kummallakin on sama määrä tapauksia, joita hoidetaan. Ihan aakkosten mukaan jaettu puolet ja puolet.
Eli teen kyllä paljon enempi töitä kuin hän.
Kiitos muuten neuvoista. Puhun esimiehelle, kun menen töihin. Nyt oon onneksi lomalla! Mutta tylsää, kun joutuu lomallakin murehtimaan työasioita!
Ai niin meillä on ruokatunti 30 min ja tauko 2 X 10 min, mutta eihän näitä kukaan valvo. Sisään kirjaudutaan aamulla ja ulos illalla. Ja totta ksi joudutaan liikkumaan käytävillä ja eri osastoillakin. Eli ei kenenkään menemisiä voi valvoa.
Ap
Puhelinihmisille pääsy järjestelmään, niin sekä sinulle että työkaverillesi voidaan antaa potkut ja tämä ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Ahh, nuo liukuman maksimoijat valtiolla! Muistuu hyvinkin mieleen Täti, joka ei ymmärtänyt mitään isompaa kokonaisuutta kuin Hän, Hänen Miehensä ja Möksä.
Tuli töihin klo 07 arkisin , koska haluaa kulkea miehen kyydissä. Julkisten käyttäminen EI ollut vaihtoehto. Valitteli jopa että kun ei ole oikein tekemistä. No ei varmaan siihen aikaan juurikaan.Ovet avattiin asiakkaille vasta myöhemmin. Viettikin siinä pari tuntia kahvihuoneessa, keitti kahvia ja piti omasta mielestään kivaa ja kodikasta tunnelmaa yllä. Eli puhui omista asioistaan: mökistä ja mitä ruokaa laittaa mökillä.
Toki sitten oli päivä pulkassa klo 15. Myöskin iltapäivän kahvitauko kesti helposti 45 min, ehkä tunnin. Koska ihmiset tuli kahville epäsäännöllisesti ja hänen piti nähdä ja jutella kaikkien kanssa, venyyhän se.
Kuitenkin valtion virasto on auki ihan klo 16 saakka. Asiakkaitakin ihan häpeilemättä saattaa astua sisälle jopa 15.30 taikka 15.45!? Sekä puheluja tuli ihan törkeesti vielä klo 15 jälkeen.
Tämä täti ei ollut ikinä, koskaan paikalla niihin aikoihin, eikä perjantaina missään nimessä.
Siitä sitten tuli jokin ehdotus, että edes perjantaina siihen klo 16 asti päivystäminen olisi kiertävä vuoro. Että joku muukin voisi lähteä, ihan omien liukumatuntiensa puitteissa. Että olisi vaikkapa joku kerta tämä Aikainen Täti ollut paikalla klo 16 saakka.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ! Mökille pitää päästä perjantaisin lähtemään ennen ruuhkia. Heidän mökkinsä sijaitsee suositun reitin varrella, n. 45 min kaupungista ja tokihan kesäperjantaina on ruuhkaa. He lähtee Miehen kanssa ajoissa ja vällttää tämän.
Kun ehdotettiin että jospa ei joskus lähtisikään niin aikaisin, niin kamalista ruuhkista päästiin nopealla aasinsillalla liikenneturvallisuuteen, onnettomuuksiin , kolareihin ja loppupeleissä me oltiin jo koko toimisto järkkäämässä hänelle kamalaa onnettomuutta ja lähinnä toivottiin hänelle kuolemaa!
-ttu että vitutti. Ja aivan helevetin nynny esimies, joku 7 laudaturin ylioppilias (tämä kerrottiin joka välissä) ei saanut sen vertaa suutaan auki tai virtaa hommiinsa että olisi lopettanut tuon älyttömyyden! Ihan kädetöntä hommaa koko toimisto. Lähdin siis itse muihin maisemiin. Kiitos ja näkemiin.
Mä en ymmärrä miksi pitää valittaa jos on työnantaja suonut liukuman ja joku sitä liukumaa käyttää. Eikö liukuma ole juuri siksi että sitä käytetään? Se toki on eri asia että klo 16 vuoro perjantaisin olisi pitänyt olla kiertävä tai puljun sulkemisaika klo 15. Mutta kiukuta siitä että käyttää sallittua liukumaa, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tästä Tädistä jossain ennenkin. Se kesämökkeily, se oli se universumin keskipiste.
Hei ap, saitko oikeudenmukaisuutta? Vai oletko vaihtanut paikkaa? Silloin kun luin alkuperäisen viestisi, olin aivan järkyttynyt työkaverisi asenteesta työhön ja teidän työnjaosta. Toivon että olet päässyt muualle ja paremmille palkoille.
Ala sinäkin tulemaan seitsemäksi töihin ja lähtemään kolmelta. Sinulla on siihen yhtäläinen oikeus.
Kait teillä seurataan, kuinka monta puhelua kukin on hoitanut? Meillä ainakin saadaan raportti joka henkilölle, että kuinka monta puhelua hänelle on tarjottu, kuinka moneen hän on vastannut, kuinka kauan asiakas jonotti, jne. Sen perusteella esimies sitten käy alaistensa kanssa keskusteluita ja ohjaa toimintaa. Ja tietenkin se aspa hoitaa muutakin kuin pelkkiä puheluita, mutta niiden osalta on sitten oma seurantansa.
Tee sinäkin samalla liikkumalla
Ilmoita esimiehelle
Kah, ap:n työkamu osui palstalle :D