Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverin oudot työajat, mitä voisi tehdä?

Vierailija
03.01.2020 |

Olen töissä julkisyhteisön palveluksessa. Meillä on liukuma 7-9 ja 15-17. Minun työkaverini, jonka kanssa teemme samoja tehtäviä, tulee joka aamu klo 7 töihin ja menee suoraan kahvihuoneeseen aamupalalle (koska ei ennätä syödä kotona). Henkilökuntaruokala aukeaa lounasta varten klo 10.15 ja tuolloin työkaveri säntää lounaalle, jolta palaa noin klo 11. Iltapäiväkahveille kahvihuoneeseen hän menee klo 13 ja lähtee kotiin klo 15.

Olen seurannut hänen aikatauluaan koko syksyn. Ihan lailliset tauot hän pitää jne. Mutta. Meidän tehtäviin kuuluu vastata asiakkaiden kyselyihin, joita asiakaspalvelusta ohjataan meille. Meidän organisaation puhelinajat ovat klo 9-11 ja klo 13-16. Asiakaskyselyt muodostavat noin 30 prosenttia meidän työtehtävistä, ja selvitämme myös maksatuksissa ym asioissa tapahtanueet epäselvyydet. Tämä siis näiden maksatus, laskutus ja muiden rahaliikenteeseen liittyvien asioiden lisäksi. Muut asiat tulee asiakkuuksien perusteella ja on jaettu puoliksi minun ja työkaverini kesken. Koska työkaveri ei ole paikalla kuin alle puolet palvelupuhelimen aukioloajasta, noin 75% asiakaspujeluista tai niihin liittyvästä seurannasta jää minulle. Minun työmääräni on siis lähes kaksinkertainen työkaveriini verrattuna.

Olen huomauttanut tästä hänelle, mutta vastaus on tyyliin, sori en voi auttaa.

Onko liikaa puhua esimiehelle? En halua kyylän ja valittajan mainetta.

En myöskään halua lisätä pökköä pesään. Mitä voin tehdä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehelle faktat. Törkeä työkaveri. Eihän nuo tauot laillisia ole. Ei ole aamupalataukoa ja lounas noin pitkä! Tauot suunnitellaan niin ettei haittaa työtä.

45 min lounas on ihan tavallinen. Lisäksi yleensä täyteen työpäivään kuuluu kaksi kahvitaukoa.

Mutta samaa mieltä olen noiden taukojen suunnittelusta.

Onko vain meillä kunnalla yksi kahvitauko? Muilla kaksi?

Itse olen kunnalla ja 8 tunnin työpäivään kuuluu 20 min ruokatauko ja 10 min kahvitauko.

Vierailija
22/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin esimiehen juttusille.

Jos teillä on muitakin hommia kuin puhelimeen vastaaminen niin eihän sulla jää yksinkertaisesti aikaa mihinkään muuhun puheluiden lisäksi. Kirjoitat ylös työkaverin ajankäytön vaikka parin viikon ajalta ja käyt esimiehen juttusilla. Varaudu sitten siihen että juttu ei välttämättä tule olemaan kaunista kuultavaa. Voit myös kysästä pomolta että entäs jos itse käytät liukumaa, silloinhan kukaan ei ole paikalla vastaamassa puhelimeen. Eli vaikka liukuma on olemassa sen käytön pitäisi tiimin sisällä olla jotenkin tasapuolista. Ei niin että yksi nyppii rusinat pullista ja muut sopeutuu pakon edessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko esimies esittänyt mitään perustelua, miksi ei voi mitään? 

Ei esim. onko hänen mielestään tuon työkaverin työajat ihan ok, koska pysyttelevät liukuman puitteissa?

Kahdestaanko siis teette tuota hommaa, jonka puhelinpalveluaika on kello 16 asti, mutta kummallakin teistä työaika niin, että liukuman puitteissa saatte lähteä kello 15 jo? Jos näin, niin voisit koettaa parin viikon ajan noudattaa itse työkaverisi työaikoja. Silloin esimiehen ainakin on pakko puuttua asiaan jotenkin.

Vierailija
24/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa joku menee suoraan aamun aluksi pitämään taukoa. Miten niin tuo tyyppi ei ehdi syödä kotona, nousee varttia aikaisemmin että ehtii.

Lintsarilta kuulostaa.

Vierailija
25/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen puheille vaan. Meilläkin on liukuma käytössä, ja puhelinajat suunniteltu sen sisälle (miksi teillä ei ole?). Mutta! Puhelinaikaan ei ole sallittua lähteä lounaalle, ja kahvitauotkin on suotavaa sijoittaa niiden ulkopuolelle. Ehkä teillä voisi sopia jostain vastaavasta.

Vierailija
26/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehelle faktat. Törkeä työkaveri. Eihän nuo tauot laillisia ole. Ei ole aamupalataukoa ja lounas noin pitkä! Tauot suunnitellaan niin ettei haittaa työtä.

45 min lounas on ihan tavallinen. Lisäksi yleensä täyteen työpäivään kuuluu kaksi kahvitaukoa.

AP ei sanonut olevansa kunnalla, julkisella puolella kuitenkin.

Yksityisellä puolella ainakin usein on kaksi kahvitaukoa ja ruokatauko.

Vierailija
27/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ei sanonut olevansa kunnalla, julkisella puolella kuitenkin.

Yksityisellä puolella ainakin usein on kaksi kahvitaukoa ja ruokatauko.

Julkisella puolella kahvitauko on 10 min. Voidaan myös jakaa kahteen viiden minuutin taukoon.

Toinen ap, toinen ip.

Vierailija
28/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kunnalla töissä 40 vuotta, meillä oli kaksi kahvitaukoa ja 45 min ruokkis, josta liukumaan pystyi kerryttämään 15 min jos lounasti vain 30 min. Kellojortti käytössä.

Vierailija
29/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa joku menee suoraan aamun aluksi pitämään taukoa.

Miksei niin voisi tehdä? 

Itse en kaipaa kovin tiheitä taukoja. Kun vielä olin työelämässä, skippasin aamupäivän kahvitauon kokonaan pitääkseni vähän pidemmän lounastauon. Käytännössähän tuo aloittajan työkaveri tekee samantapaisesti, on vain siirtänyt sen aamun turhan tauon heti työaikansa alkuun.

Se on sitten eri juttu, jos käyttää taukoon kovin paljon sallittua enemmän aikaa. Itse olen kyllä ollut parissakin työpaikassa, jossa nimenomaan ne "normaaliin" aikaan taukoa pitävät istuivat tauolla puoli tuntia per tauko.

Vierailija
30/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kunnalla töissä 40 vuotta, meillä oli kaksi kahvitaukoa ja 45 min ruokkis, josta liukumaan pystyi kerryttämään 15 min jos lounasti vain 30 min. Kellojortti käytössä.

Miten voi olla mahdollista?

Vierailija
31/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvitaukojen määrä riippuu työpäivän pituudesta. Teillä on lyhyemmät työpäivät kuin kahden kahvitauon työntekijöillä. Riippuu  myös TES:stä.

Vierailija
32/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko esimies esittänyt mitään perustelua, miksi ei voi mitään? 

Ymmärsin aloituksen niin, että aloittaja on puhunut työkaverilleen, mutta ei vielä esimiehelleen. Kyllähän se on esimiehen tehtävä hoitaa asia, tavalla tai toisella.

Jos oikein ymmärsin aloituksen, niin työkaverin työajat eivät ole mitenkään oudot edes (toisin kuin otsikko väittää). Ihan liukuman puitteissahan siinä mennään. Outoa on pikemmin puhelinpalveluajat, jos puhelinpalvelua on hoitamassa työntekijöitä, joilla on tuollainen liukuma työajassa. Puhelinpalveluaikojen pitää olla sellaiset, että niiden aikaan on varmasti työntekijöitä paikalla.

Vierailija
33/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa joku menee suoraan aamun aluksi pitämään taukoa. Miten niin tuo tyyppi ei ehdi syödä kotona, nousee varttia aikaisemmin että ehtii.

Lintsarilta kuulostaa.

Heti on lintsari, jos toimii vähän eri tavoin kuin MINÄ toimin! Ja epälyttävä, jos ei ole tauolla samaan aikaan kuin kaikki muut!

Eikö se nyt ole ihan sama mihin aikaan ne taukonsa pitää? Tuo heti aamuseitsämästä ei ole edes sitä puhelinaikaa, jolloin olisi suotavaa olla paikalla päivystämässä.

Vierailija
34/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lintsarilta kuulostaa.

Ihan tavallista, olen ollut tähän mennessä kolmessa julkisen puolen organisaatiossa töissä, ja kaikissa on ollut niin, että osa porukasta aloittaa aina työpäivän syömällä aamiaista noin 20-30 minuuttia. Itsekin satunnaisesti harrastan sitä.

Vierailija
35/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kunnalla ja 8 tunnin työpäivään kuuluu 20 min ruokatauko ja 10 min kahvitauko.

Yleistyöajassa päivän pituus on keskimäärin 7h45min. Johon voi sisältyä ruokailu työajalla (n.20min) ja yksi kahvitauko 10min. Ruokatauko voi olla myös omaa aikaa jolloin se tulee tuon keskimääräisen työajan päälle. Jaksotyössä vastaavasti mutta ruokatauko on poikkeuksetta työajalla. Toimistotyöajassa hiukan eri tavoin.

Vierailija
36/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että työnantaja on hyväksynyt tuollaisen käytännön. Ne saa aina mennä tessin yli mutta ei ali.

Vierailija
37/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että työnantaja on hyväksynyt tuollaisen käytännön. Ne saa aina mennä tessin yli mutta ei ali.

Yksityiset työnantajat voi näin toimia, mutta kunnalla ei saa antaa eri vapauksia.

Vierailija
38/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi tuosta puhelinajasta, niin minä ja työkaveri emme vastaa siihen asiakaspalvelun puhelimeen, vaan ne on ihan muut henkilöt ihan muualla ja heillä varmaan on työajat puhelinaikojen mukaan.

Mutta näillä asiakasneuvojilla ei ole pääsyä tiliohjelmistoihin, eivätkä he näe tapahtumia eivätkä osaa tältä osin vastata asiakkaiden kysymyksiin. Tällöin he joko siirtävät puhelut meille tai soittavat ja kysyvät tietoja. Eli me emme päivystä ollenkaan puhelimessa.

Nyt on kuitenkin niin, että näitä uudelleenohjauksia ja kyselyitä tulee varmasti 20-30 päivässä ja jokaisen hoitaminen vie noin 5-10 minuuttia. Eli minä vastaan 15-25 puheluun päivässä ja työkaveri ehkä viiteen. Eli minulta menee 1,5 - 4 tuntia työajasta näihin selvitysasioihin. Työkaveri tekee niitä ehkä puolituntia max tunnin.

Muut työt meillä on jaettu asiakkaitten mukaan eli kummallakin on sama määrä tapauksia, joita hoidetaan. Ihan aakkosten mukaan jaettu puolet ja puolet.

Eli teen kyllä paljon enempi töitä kuin hän.

Kiitos muuten neuvoista. Puhun esimiehelle, kun menen töihin. Nyt oon onneksi lomalla! Mutta tylsää, kun joutuu lomallakin murehtimaan työasioita!

Ai niin meillä on ruokatunti 30 min ja tauko 2 X 10 min, mutta eihän näitä kukaan valvo. Sisään kirjaudutaan aamulla ja ulos illalla. Ja totta ksi joudutaan liikkumaan käytävillä ja eri osastoillakin. Eli ei kenenkään menemisiä voi valvoa.

Ap

Vierailija
39/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset työnantajat voi näin toimia, mutta kunnalla ei saa antaa eri vapauksia.

ja mikäs sen kieltää? Ei kuule mikään.

Vierailija
40/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap nyt lomalla kun työaikana ehtii tänne koirjoittamaan? Ei kai kunnollinen työntekijä työajalla täällä lorvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän