Tahallaan konfliktia hakevat ihmiset
Ennen joulua olin ison kaupan kassajonossa, missä taakseni tuli arviolta yli 60-vuotias nainen perässä vedettävine ostoskärryineen. Hän siirtyi pian rinnalleni ja alkoi hivuttautua minun ja edellä olevan asiakkaan väliin. Kun katsoin häntä kummeksuen, hän hymyili minnulle sellaista teeskenneltyä ilmeilyhymyä ja siirtyi hieman sivummalle, mutta ei mennyt takaisin taakseni. Ensivaikutelmani naisesta oli, että hän on jonkinlainen avohoitotapaus. Nainen tosiaan ilmeili kummallisesti koko ajan seistessään vierelläni. Ikään kuin ilmeily peittäisi sen tosiasian, että hän yritti röyhkeästi etuilla kassajonossa. Kun laitoin omia ostoksiani kassahihnalle, nainen alkoi tökkiä kärryllään jalkojani. Ensin pari kolme kertaa ikään kuin vaivihkaa, mutta kun en kiinnittänyt siihen mitään huomiota, hän tönäisi oikein kunnolla. Käännyin ja sanoin naiselle, älä viitsi tyrkkiä sillä kärrylläsi. Nainen veti välittömästi herneen nenään ja alkoi selittää kovalla äänellä, ettei hän ollut tyrkkinyt kärryillään minua samalla haukkuen minua erilaisilla haukkumasanoilla. Huomautin naiselle, että hän oli tyrkkinyt jo monta kertaa ja hieman aikaisemmin yrittänyt jopa etuilla. Nyt nainen alkoi nauraa ja suorastaan huutaa, että minulla on varmaan jokin mielenterveysongelma, kun kuvittelen sellaista. Nainen oikein ilakoi asialla muille lähellä oleville asiakkaille. Katsoin paremmaksi olla vastaamatta naiselle mitään ja maksoin ostokseni. Ostoksiani reppuun pakatessani vilkaisin, mitä tämä avohoitotapaus nosti kassahihnalle. Naisen ostokset kattoivat einesaterian, leipä- ja margariinipakkauksen sekä kahdeksan tölkkiä olutta, joten ilmeisesti naisella oli mielenterveysongelmien lisäksi myös alkoholiongelma.
Kommentit (3)
Oletettavasti kyseisellä naisella on paha olla.
joitakin vuosia sitten pyöräillessäni kevyen liikenteen väylällä minut pysäytti vanhempi mies, joka alkoi agressiivisesti väittää, että ajan jalkakäytävällä. Ei auttanut kertoa, että hieman alempana kadulla on liikennemerkki, joka osoittaa, että kyseessä on kuin onkin kevyenliikenteen väylä, jossa saa ajaa polkupyörällä. Mies oli todella agressiivisen oloinen seisoessaan edessäni ja pitäessään kiinni ohjaustangostani. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin kaivaa puhelin taskusta ja sanoa, että soitetaanpas poliisit paikalle todistamaan minun olleen oikeassa. Tässä vaiheessa mies päästi vihdoin irti ohjaustangostani ja lähti mulkoillen matkoihinsa.
Onko muilla kokemuksia tahallaan konfliktia hakevista ihmisistä?
-ap