Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin vanha koira pitää lopettaa?

Vierailija
01.01.2020 |

Tyhmä kysymys, mutta kun meillä on miehen kanssa tästä erimielisyyttä. Koiramme on 15 v, tämän rodun koirat elää yleensä n. 12 v, eli on oikeasti jo tosi vanha. Sillä on nivelrikko, johon lääkitys, mutta silti arvelen, että kävely on kivuliasta, koska ontuu ja nostelee lenkillä yhtä tassua. Eli ei varmaan ole paikallaan ollessa kipeä, mutta kävellessä on. Lenkit on lyhyitä ja hitaita, tunnissa kävellään pari kilsaa, yhä useammin koira haluaa palata kotiin jo puolen kilsan jälkeen. Hajut kiinnostaa edelleen ja innostuu muista koirista ja kotonakin intona heiluttaa häntää kun joku perheenjäsen tulee kotiin tai näkee, että otan talutushihnan käteen.

Maha on tosi herkkä, voi syödä vain paria ruokaa enää, mutta ne kyllä maistuu hyvin. Välillä on ruokavaliosta huolimatta ripulilla, mutta vain päivän kerrallaan, silloin ei syö mitään. Seuraavana päivänä taas maistuu ja ei ole laiha, ennemminkin on viime aikoina kertynyt painoa hieman liikaa. Välillä rapsuttaa korvaa ja kävelee pää kallellaan kuin olisi tulehdus, mutta eläinlääkärin mukaan ei ole ollut. Hampaat on ikäisekseen ihan hyvässä kunnossa, joskaan ei enää halua syödä puruluita. Enimmäkseen makoilee ja nukkuu, välillä teputtelee ympäri taloa rauhattomasti ja haluaisi jatkuvasti ulos ja pääseekin monta kertaa päivässä käymään takapihalla, käy vain haistelemassa ja tulee takaisin sisälle. Nyt on alkanut yskimään ja joskus sitten lopuksi oksentaa vähän limaa, voi olla sydänvaivaa.

Minä olen sitä mieltä, että alkaisi olla aika luopua koirasta, mutta miehen mielestä olen itsekäs. No, onhan se totta, että olen väsynyt noihin koiran vaivoihin, pitää pestä sen takapuolta ja mattojakin, yöllä herään usein sen teputteluun, enkä pääse enää uneen. Mutta ajattelen lähinnä sitä, että kuinka pitkälle koiraa pitäisi sitten lääkitä? Ja entä jos tulee yhtäkkinen vanhuuden vaiva ja sitten kiire lopettaa? Eikö olisi parempi tehdä se rauhassa ja suunnitellusti. En usko, että koira vielä varsinaisesti kärsii, mutta ei kai sillä enää kovin ihanaakaan ole, se on myös kuuro ja näkökin on huonontunut. Mitä mieltä täällä koiraihmiset on?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kilometrin lenkki kuulostaa liian pitkältä. Käytä se aika johonkin muuhun, ellei ole mahdollista kuljettaa koiraa pidempiä lenkkejä kärryllä. Ulkoiluttaja pääsee kuntoilemaan ja koira nauttimaan maisemista.

Teillä on todella ihanteellinen tilanne, kun koiran voi usein päästää takapihalle. Talvella kannattaa hyödyntää mahdollisuutta kolaamalla sinne alue tai kulkureitti. 

Jotkun vanhat koirat asuu kerrostalossa ja portaista muodostuu suuri este. 

Hyvä, että pohdit koiran tilannetta. Lihominen tekee hallaa ja jalkoihin sattuu enemmän. Olisi tärkeä laihduttaa ruokavaliolla tai senioriruokiin siirtymällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla