Milloin vanha koira pitää lopettaa?
Tyhmä kysymys, mutta kun meillä on miehen kanssa tästä erimielisyyttä. Koiramme on 15 v, tämän rodun koirat elää yleensä n. 12 v, eli on oikeasti jo tosi vanha. Sillä on nivelrikko, johon lääkitys, mutta silti arvelen, että kävely on kivuliasta, koska ontuu ja nostelee lenkillä yhtä tassua. Eli ei varmaan ole paikallaan ollessa kipeä, mutta kävellessä on. Lenkit on lyhyitä ja hitaita, tunnissa kävellään pari kilsaa, yhä useammin koira haluaa palata kotiin jo puolen kilsan jälkeen. Hajut kiinnostaa edelleen ja innostuu muista koirista ja kotonakin intona heiluttaa häntää kun joku perheenjäsen tulee kotiin tai näkee, että otan talutushihnan käteen.
Maha on tosi herkkä, voi syödä vain paria ruokaa enää, mutta ne kyllä maistuu hyvin. Välillä on ruokavaliosta huolimatta ripulilla, mutta vain päivän kerrallaan, silloin ei syö mitään. Seuraavana päivänä taas maistuu ja ei ole laiha, ennemminkin on viime aikoina kertynyt painoa hieman liikaa. Välillä rapsuttaa korvaa ja kävelee pää kallellaan kuin olisi tulehdus, mutta eläinlääkärin mukaan ei ole ollut. Hampaat on ikäisekseen ihan hyvässä kunnossa, joskaan ei enää halua syödä puruluita. Enimmäkseen makoilee ja nukkuu, välillä teputtelee ympäri taloa rauhattomasti ja haluaisi jatkuvasti ulos ja pääseekin monta kertaa päivässä käymään takapihalla, käy vain haistelemassa ja tulee takaisin sisälle. Nyt on alkanut yskimään ja joskus sitten lopuksi oksentaa vähän limaa, voi olla sydänvaivaa.
Minä olen sitä mieltä, että alkaisi olla aika luopua koirasta, mutta miehen mielestä olen itsekäs. No, onhan se totta, että olen väsynyt noihin koiran vaivoihin, pitää pestä sen takapuolta ja mattojakin, yöllä herään usein sen teputteluun, enkä pääse enää uneen. Mutta ajattelen lähinnä sitä, että kuinka pitkälle koiraa pitäisi sitten lääkitä? Ja entä jos tulee yhtäkkinen vanhuuden vaiva ja sitten kiire lopettaa? Eikö olisi parempi tehdä se rauhassa ja suunnitellusti. En usko, että koira vielä varsinaisesti kärsii, mutta ei kai sillä enää kovin ihanaakaan ole, se on myös kuuro ja näkökin on huonontunut. Mitä mieltä täällä koiraihmiset on?
Kommentit (41)
Kannattaa nyt nopeesti tappaa se rakki.
Ap koiraa ei saa lopettaa. Etkö ymmärrä, että koirakin vanhenee aivan ssmoin kuin ihminen. Ja vanhemmitrn hidastuu, teputtelee ja askel on hitaampi. Nivelrikkokin kuuluu vanhuuden päiviin ja siihenhän on lääkitys. Vanhuus ei ole sairaus. Miksi koira ei saisi olla vanha. Koirahan syökin.
Kyllä te olette hölmöjä. Koira vanhenee ja tottakai vanha koira on erilainen kuin nuori koira. Kestää hieman aikaa nousta ja tuumaamisessakin menee aikaa. Vanhana lenkkikin menee hitaammin. Anna koiran tuumailla rauhassa. Tervettä koiraa ei lopeteta, ei vanhanakaan.
Mieluummin vähän ennen kuin liian myöhään. Itse lopetin vanhan ison koiran 13-vuotiaana kun alkoi kaatuilla eikä enää päässyt hyppäämään autoon. Oli jo vuoden-kaksi ollut selkeästi vanha, dementoitunut ja kuulo alkoi mennä. Haluan muistaa koiran sellaisena kuin oli nuorena eikä loppuun vietynä raakkina. En usko että koira enää nautti elämästään ja oli aika päästä pois.
Sitten kun koiralla on elämänlaatua haittaavia vaivoja. Nämä vaivat on todella yksilöllisiä. Minun koira on niin energinen ja aktiivinen, joten vaiva joka estäisi kunnon lenkkeilyn ja riehumisen, olisi sille sellainen, vaikka muuten voisikin kivuttomasti elää. Sitten taas kaverini koira on tyytyväinen kun saa makoilla sohvalla, vähän aivotyötä ja pihalla käyskentelyä, joten se hyvin voisi elää sellaisen vamman kanssa, joka veisi mun koiran piikille.
Asia riippuu myös täysin omistajasta. Joku pitää koiraa elossa kaikilla mahdollisilla lääketieteellisillä ja vaihtoehtoisilla hoidoilla, kun toinen pistää kuoppaan heti kun koira ei ole enää kykeneväinen käyttöön (esim. metsästys, paimennus jne.)
Sanoisin että parempi liian aikaisin kun myöhään. Koira ei tajua että nyt mä kuolen, ja harmittele kaikkea sitä mikä jää ehkä kokematta.
Jos koira öisin teputtaa tai hengittää raskaasti, niin kyse on sydämestä. Meillä oli juuri samoja oireita ja koira oli 14v. Joten päästäkää koira jo kivuistaan ja autuaammille maille.
Kerro miehelle, että tässä on ajateltava KOIRAN parasta eikä hänen itsensä.
Kyllä koira ansaitsisi jo mennä.
Lähtökohtaisesti: Mieluummin päivä liian aikaisin kuin myöhään.
Kenenkään ei pidä joutua kärsimään.
Miksi sitä pitää väkisin lenkittää, jos se ei enää jaksa eikä halua? Kivut ja väsymys väkisin lenkitettäessä ei ole minusta hyvä syy tappaa vanhaa koiraa.
Meillä meni vanha koira parissa päivässä niin huonoksi, että tiesim lopun koittaneen. Pari kk aiemmin menetti kuulonsa, samoin meni näkö nopeasti. Ruoka maistui ja käpötteli pikku lenkkejäkin silti. Yhtenä päivänä ei syönyt, eikä toisenakaan. Oksenteli. Tilasin ajan piikille. Hän eli 13v7kk, sekarotuinen lapinkoira. Nyt alkoi taas itkettää. Toisaalta oli helpotus, kun koira pääsi vaivoistaan.
Itse otsikon perusteella meinasin ehdottaa että lopetus kun koira kärsii tai omistaja ei enää jaksa hoitaa koska hoito käynyt merkittävän raskaaksi. Juu tiedän että tämä näkemys on punainen vaate koirafanaatikoille mutta minusta ihmisen jaksaminen on tärkeämpää kuin koiralle huonokuntoisena eläminen. Ei ole järkeä että omistaja esim heräilee öisin nii paljon jatkuavsti koiran takia että rupeaa kärsimään univaikeuksista. Ne eivät ole leikin asia ja tiedän kokemuksesta (itsellä herättelijöinä oli kylläkin lapset) että jos pitkään joutuu heräilemään öisin niin seurauksena voi olla fyysisiä sairauksia ja univaikeuksista selviämiseen voi mennä vuosia. Eli omistajan hyvinvoinnillakin on merkitystä!
Vierailija kirjoitti:
Tervettä koiraa ei lopeteta!
Mitå hulluja palstalla on? 9 miinuspeukkua...olisi hyytävää olla teidän koirananne.
Ap minusta kuulostaa että sinä hoidat koiraa enemmän kuin miehesi? Jos näin niin ehdita että viette koiran lopetettavaksi mutta jos miehen mielestä se ei ole tarpeen niin mies hoitaa jatkossa koiran ulkoilutukset, takamuksen pesut, mattojen pesut ym mahdollisimman paljon. Ei ole reilua vaatia toista hoitamaan kaikkia koiraan liittyviä ylimääräisiä töitä ja kieltää ratkaisuehdotus. Joko mies hoitaa tai koira piikille.
Minusta koira kuulostaa jo niin kipeältä ja huonolta että lähtö saattaa tulla jokatapuaksessa pian...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te olette hölmöjä. Koira vanhenee ja tottakai vanha koira on erilainen kuin nuori koira. Kestää hieman aikaa nousta ja tuumaamisessakin menee aikaa. Vanhana lenkkikin menee hitaammin. Anna koiran tuumailla rauhassa. Tervettä koiraa ei lopeteta, ei vanhanakaan.
Näin juuri.
AP, mikä tilanne? Onko koira vielä elossa? Ketju aloitettu 1.1.2020
Kyllä koira tajuaa että kuolee.
Vanhuus ei ole sairaus.
Hoida rakastasi parhaalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tervettä koiraa ei lopeteta!
Aloittajan koira ei ole terve, etkä sinä eläinlääkäri.
Tosi vaikea päätös, itsekin olen sitä tekemässä. Viime talvena jo eläinlääkäri kehoitti miettimään milloin on armollisempaa päästää koiramummo pois. Sitten kipulääkitys tehosikin, joten akuutti kipu saatiin pois. Nyt ei jaksa oikein mitään lenkkejä enää, joten olen päätymässä irtipäästämiseen.
Minusta koiranne voisi jo päästää pois. Eläin on sellainen että kipujaan se salaa, joten jos oireita kivuista on (ontuminen, levottomuus), on ne luultavasti paljon kovemmat kuin voimme kuvitella. Täytyy muistaa että on rakkautta osata luopua ajoissa ja ettei eläin kärsi lopetuksesta van te jälkeen jäävät, mutta se on koiranomustajan osa.
Oma koira lähti vajaat 14-vuotiaana (rodulle tyypillinen (10-12 v), suurinpiirtein samoilla oireilla kuin nyt kuvaat. Ehkä hieman lievempikin. Mielummin hetki liian aikaisin kuin sitten kun jo romahtanut ja pitää kantaa lääkäriin.