Miten löytää liikunnan ilo?
Otsikossa kysymys. Tuntuu, ettei mikään liikuntalaji sovi minulle. Kävellessä (lenkillä) sääriä alkaa pakottaa ja selkää oudosti kiristää, ryhmäliikuntaan en ylipainoni takia kehtaa mennä ja uiminen on kallista uimahallissa. Kotijumppa ja salillakäynti ei luonaa, kun liikkeet eivät tunnu siellä missä pitäisi, eikä personal traineriin ole varaa. Kaikki lajit tuntuvat jollain tasolla huonoilta, tai liian kalliilta, ja kaikki liikunta tuntuu pakkopullalta. Auttakaa!
Kommentit (23)
Itsetuntemus on avain. Oletko ekstrovertti, viihdytkö porukassa ja joukkueessa? Vai haluatko liikkua ja ladata akkuja yksin? Oletko kilpailuhenkinen? Motivoiko sinua tulosten mittaaminen ja niiden paraneminen? Oletko ulkoilmaihminen?
Pelkällä itsekurilla ei pitkälle pötkitä, koska ihminen ei loputtomiin jaksa tehdä jotain epämiellyttävää. On löydettävä jokin muukin motivaatio kuin pakko.
Itse löysin kuntosalilla aivan uuden motivaation, kun siirryin laitteista vapaisiin painoihin ja aloin tosissani yrittää nostaa aina enemmän. Vähän itsekin yllättyin. Nyt minua motivoi kehittyminen ja se, miten itsetunto nousee, kun rauta tottelee. Eli kunto ja ulkonäkö eivät enää ole ainoa motivaattori.
Liikunnan pääasiallinen motivaatio voi olla vaikka kavereiden tapaaminen tai luonnosta nauttiminen. Kunkin pitää vain löytää oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen kokeilemaan eri lajeja. Kannattaa aloittaa edullisista kokeiluista. Minäkin vihasin liikuntaa. Tai luulin vihaavani. Kouluaikojen pesäpallot ja lentopallot oksetti aina. Nykyään harrastan jousiammuntaa ja melontaa mutta esim tuo tai chi ja pingis voisi olla kokeilemisen arvoisia itselleni. Täytyy laittaa mietintämyssyyn.
Olen miettinyt jousiammunnan kokeilemista. Millainen laji se on? Onko helppo päästä sisään ja innostua? Mulla ei ole minkäänlaisia lihaksia yläkropassa, joten nolaanko itseni, jos en saa edes jousta venytettyä? :D
Minäkin suosittelen kokeilemaan eri lajeja. Kannattaa aloittaa edullisista kokeiluista. Minäkin vihasin liikuntaa. Tai luulin vihaavani. Kouluaikojen pesäpallot ja lentopallot oksetti aina. Nykyään harrastan jousiammuntaa ja melontaa mutta esim tuo tai chi ja pingis voisi olla kokeilemisen arvoisia itselleni. Täytyy laittaa mietintämyssyyn.