Kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Lukio asiaa!
Olen työtön 28v. Perustaidot ja osaaminen ovat niin huonossa kunnossa enkä saa töitä ilman korkeakoulutusta enkä pääse aloille mitä minua kiinnostavat.
Haluan aloittaa lukion mutta kun en tiedä siitä mitään eikä kukaan ole osannut kertoa. En halu epämääräisiä kursseja johon vain hyppään, vaan aloittaa alusta puhtaalta pöydältä.
Millä rahalla elän? Milloin lukio alkaa? Onko muita vaihtoehtoja kun tehdä kaikki koulut alusta?
Kommentit (30)
Yhteiskuntatieteitä lukemaan, haluan vaikuttaa. Tiedän paljon mutta pätevyys puuttuu.
Mitä työtä haluat tehdä, jos tutkinnon saisit?
Työkkärissä on henkilö joka auttaa ammatinvalinnassa, varaa sinne aika niin voit kysyä neuvoja miten kannattaa edetä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteitä lukemaan, haluan vaikuttaa. Tiedän paljon mutta pätevyys puuttuu.
Tiedät paljon mutta et osaa edes googlettaa perusasioita lukio-opinnoista? Ei nyt ihan vakuuta.
Mihin siis haluat vaikuttaa? Ei yksittäinen virkailija voi vaikuttaa juuri mihinkään. Pyri politiikkaan jos haluat vaikuttaa, siellä ne lait säädetään eikä myöskään koulutus ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä on henkilö joka auttaa ammatinvalinnassa, varaa sinne aika niin voit kysyä neuvoja miten kannattaa edetä.
Ne ei tiedä mitään korkeakouluopinnoista, jotka ilmeisesti on apn tähtäimessä. Olen kokeillut useamman kerran - osaaminen heillä tyssää Amis-tasoon.
Ota yhteys aikuislukion opoon, voit aloittaa kesken vuottakin.
Ja minä olin jo ihan tosissani kirjoittamassa tänne vinkkejä... 2/5
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sinulla mitään muodollista pätevyyttä nyt? - Olisi helpompaa antaa vinkkejä ja tietoa opinnoista, jos tietäisimme taustaasi paremmin... onko se kesken jäänyt peruskoulu vai oletko ennättänyt aloittaa ammattikoulussa...? Kymppiluokalla? Ylipäätään mitä olet tehnyt sen jälkeen kun täytit 16 e. suunnilleen sen ikäisenä kuin oppivelvollisuus aika yleisesti päättyy.
Nykyinen kurssimuotoinen lukio suoritetaan valitsemalla kasa tarvittavia kursseja ja suorittamalla ne. AP:lle paras paikka on aikuislukio. jos peruskoulun pohjatiedot ei ole kunnossa, niin aikuislukioissa voi paikata niitäkin.
Kurssien valinta kannattaa tehdä aikuislukion opinto-ohjaajan kanssa yhdessä. Kurssivalintoihin vaikuttaa se, mitä ja missä haluaa jatko-opiskella. Nykyinen korkeakoulujen sisäänpääsypisteytys perustuu yo-kirjoituksiin, joten pitää osata kirjoittaa oikeat aineet. Eli ne, mistä juuri omalle suosikkialalle saa riittävät pisteet ja mihin omat rahkeet riittää (esim. pitkä matikka ja fysiikka tuo paljon pisteitä jos kykenee kirjoittamaan niistä L/E, mutta jos ei ole matikkapäätä saa paremmat pisteet muista aineista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei tiedä mitään korkeakouluopinnoista, jotka ilmeisesti on apn tähtäimessä. Olen kokeillut useamman kerran - osaaminen heillä tyssää Amis-tasoon.
Psykologihan EI VOI tietää mitään akateemisista opinnoista, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologihan EI VOI tietää mitään akateemisista opinnoista, eihän?
Varmaan voi, mutta kun ei ole käytännössä tiennyt. En minäkään tiedä mitään psykologian opinnoista vaikka olen tuplamaisteri, eikä se psykologikaan opintojensa puolesta tiedä yhtään mitään muista aloista kuin omistaan. Kaikki Työkkärin ammatinvalintamateriaali keskittyy toisen asteen koulutuksiin.
Onko sinulla mitään koulutusta? Millä rahalla nyt elät?
Aikuislukio on siitä huono, että siihen ei saa opintotukea, joten ainoa mahdollisuus on elää asumistuella ja toimeentulotuella. Kela ei ala toimeentulotuella rahoittamaan aikuislukio-opintoja, joten perusosaasi todennäköisesti leikataan. Tavalliseen lukioon saisi opintotuen ja lainan, jolla voisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen kurssimuotoinen lukio suoritetaan valitsemalla kasa tarvittavia kursseja ja suorittamalla ne. AP:lle paras paikka on aikuislukio. jos peruskoulun pohjatiedot ei ole kunnossa, niin aikuislukioissa voi paikata niitäkin.
Kurssien valinta kannattaa tehdä aikuislukion opinto-ohjaajan kanssa yhdessä. Kurssivalintoihin vaikuttaa se, mitä ja missä haluaa jatko-opiskella. Nykyinen korkeakoulujen sisäänpääsypisteytys perustuu yo-kirjoituksiin, joten pitää osata kirjoittaa oikeat aineet. Eli ne, mistä juuri omalle suosikkialalle saa riittävät pisteet ja mihin omat rahkeet riittää (esim. pitkä matikka ja fysiikka tuo paljon pisteitä jos kykenee kirjoittamaan niistä L/E, mutta jos ei ole matikkapäätä saa paremmat pisteet muista aineista).
Kiitos todella hyvästä tiivistyksestä, tuli niin hyvää ja selkeä info! :) Nyt ymmärsin paremmin mistä tästä on kyse. Tämä auttaa eteenpäin!
Minua kiusattiin todella rankasti koko ylä-asteen aikana ja pahoinpideltiin. Olin niin huonossa kunnossa etten päässyt lukioon eikä kukaan auttanut, nyt vuosien jälkeen uskallan taas opiskella. Pakenin ammattikouluun, valmistuin alalta mitä ei ole edes hädin tuskin olemassakaan enää. Olin hyvä koulussa mutta se vietiin minulta pois. Aion nyt jatkaa siitä mihin jäin olipa ikä mitä tahansa.
Aikuilukiota voi suorittaa myös työn ohessa, koska aikarajaa ei ole.
Jos sulla on jo toisen asteen koulutus, voisi tehokkaampi väylä olla opiskella Iltalukiossa vain aineet joita tarvitset käytännössä jatko-opintoihin (esim kielet), ja samalla avoimessa yliopistossa haluamasi alan opintoja. Tutki väylää millä voit hakea avoimen yliopiston väylän kautta varsinaiseksi opiskelijaksi. Koko ylioppilastutkinnon tekeminen on aika turhaa, jos teoriassa sulla on jo oikeus hakea opiskelemaan aiemman tutkinnon perusteella.
https://www.jyu.fi/hytk/fi/hakijalle/yhteishaku/avoinvayla
Tuossa esim Jyväskylän Yliopiston avoimesta väylästä.
Kannattaa googlailla ja lukea täsmätiedot siitä yliopistosta minne ensisijaisesti haluaisit.
Komppaan siis sitä, ettei sinun kannata jumittaa lukio-opiskeluissa vaan jos sinulla on lukuhalua ja kykyä yliopistotason opintoihin niin tuo avoin väylä voi säästää monta vuotta matkastasi yhteiskuntatieteiden maisteriksi.
Tsemppiä ja hyvä perslihaksia sinulle!
Kiitos kaikille!
Olen yrittänyt jo yliopistoon mutta huonolla menestyksellä. Ymmärrän aiheet mutta en ole tarpeeksi nopea lukea eikä kirjoittaa. Sitä paitsi ylioppilas paperit antavat lähtöpisteitä.
Amis numerot ei lasketa. Olisi suorastaan ihme jos pääsisin vaikka oikeutta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos todella hyvästä tiivistyksestä, tuli niin hyvää ja selkeä info! :) Nyt ymmärsin paremmin mistä tästä on kyse. Tämä auttaa eteenpäin!
Minua kiusattiin todella rankasti koko ylä-asteen aikana ja pahoinpideltiin. Olin niin huonossa kunnossa etten päässyt lukioon eikä kukaan auttanut, nyt vuosien jälkeen uskallan taas opiskella. Pakenin ammattikouluun, valmistuin alalta mitä ei ole edes hädin tuskin olemassakaan enää. Olin hyvä koulussa mutta se vietiin minulta pois. Aion nyt jatkaa siitä mihin jäin olipa ikä mitä tahansa.
Lujasti tsemppiä opinnoilesi. On hienoa, että koet halua mennä eteenpäin ja kohti tulevaisuutta, etkä anna menneisyydessa kokemasi epäoikeudenmukaisen kohtelun lannistaa ja katkeroittaa sinua.
Mille alalle haluat ja mikä siis on unelma-ammattisi. Ehkä tuossa tilanteessa on parempi hakeutua ammattikouluun. Jos osaaminen esim matematiikassa ja kielissä on huonoa niin lukio tulee oleen hankalaa. Millaisella keskiarvolla pääsit peruskoulusta. Mitä olet tehnyt 12 vuotta?