Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun elämässä on tuhansia vaihtoehtoja, ja olet valinnut tupakanpolton, voisitko hieman avata valintaan johtaneita perusteluja?

Vierailija
31.12.2019 |

Että mekin voisimme ymmärtää.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta sä mua ensin ymmärtämään, miksi mun pitäisi auttaa sua ymmärtämään mun henkilökohtainen valintani.

Vierailija
2/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä te?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu hyvältä ja rauhoittaa hermoja.

Vierailija
4/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun maistuu pahalta ja rauhoittaa hermoja ainoastaan kun ne ovat kireällä tupakanhimon takia. Eli jälkimmäinen on opittua ja tarpeetonta.

Vierailija
5/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun maistuu pahalta ja rauhoittaa hermoja ainoastaan kun ne ovat kireällä tupakanhimon takia. Eli jälkimmäinen on opittua ja tarpeetonta.

Koska kaikki ihmiset kokevat kaikki maut ja nautintoaineet samalla tavalla?

Itse tupakoin 1-5 kertaa vuodessa, ja kyllä se vaan rauhoittaa hermoja ja maistuu hyvältä.

Vierailija
6/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mielelläni.

Olin 12-vuotias kun maistoin tupakkaa eka kerran. Ei ollut hyvää.

Sitten 14-vuotiaana alkoi taas, koska ysärillä tupakanpoltto kuului asiaan, kun murrosikä alkoi ja haluttiin olla niin aikuisia.

Siinä se. Nyt jo monta vuotta polttamatta, paitsi kun otan alkoholia. Sekin kuuluu asiaan, viina ja tupakka. Ja alkoa otan niin 3-4 kertaa vuodessa.

Tässä valintojen maailmassa voisikin kysyä, miksi joku valitsee päihteet? Sitä en voi ymmärtää.

Vierailija
7/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki ihmiset kokevat kaikki maut ja nautintoaineet samalla tavalla?

Itse tupakoin 1-5 kertaa vuodessa, ja kyllä se vaan rauhoittaa hermoja ja maistuu hyvältä.

Mutta haisee ihan järkyttävän pahalta. 

Vierailija
8/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mielelläni.

Sitten 14-vuotiaana alkoi taas, koska ysärillä tupakanpoltto kuului asiaan, kun murrosikä alkoi ja haluttiin olla niin aikuisia.

Siinä se. Nyt jo monta vuotta polttamatta, paitsi kun otan alkoholia. Sekin kuuluu asiaan, viina ja tupakka. Ja alkoa otan niin 3-4 kertaa vuodessa.

Tässä valintojen maailmassa voisikin kysyä, miksi joku valitsee päihteet? Sitä en voi ymmärtää.

Paitsi kun otat alkoholia ja sitten ihmettelet kuka valitsee päihteet... Ihan voit itse vastata itsellesi.

Vierailija
9/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mielelläni.

Paitsi kun otat alkoholia ja sitten ihmettelet kuka valitsee päihteet... Ihan voit itse vastata itsellesi.

Minä valitsen päihteet, siis oluen tai viinin 3-4 kertaa vuodessa, koska haluan bilettää tai olla kännissä tai mitä nyt haluankaan.

Tarkoitin säännöllistä käyttöä, kolme viikkoa tai koko ajan kännissä tai aineissa. Kuka sellaisen elämän valitsee?

Vierailija
10/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymyksenasettelu. Miten niin tuhansia valintoja? Ikään kuin tupakointi sulkisi elämän muut valinnat pois. Eihän se sulje pois mitään muuta kuin tupakoimattomuuden. Edelleen on vapaus valita parisuhde, ammatti, asuinpaikka, harrastukset, pukeutumistyyli ja haluaako pizzaansa ananasta.

Vierailija
11/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana koitin ja kun olin pari kertaa koittanut olinkin jo nikotiini koukussa. Luulen, että olen ollut jo kohdussa nikotiinikoukussa kun äitini poltti raskausajan ja pari kokeilu kertaa sitten riitti että jäin uudelleen koukkuun. Huono tapa ja useamman kerran yrittänyt pyristellä irti. Pisin aika oli 6 vuotta, jonka jälkeen vain yksi kesäinen festari-ilta vesitti kuuden vuoden savuttomuuden. Nyt yritän taas lopettaa, olen saanut pari purkkia nuuskaa ja se on auttanut, mutta koska sitä on veemäistä hankkia kun en ole mikään teini joka tietää mistä sitä saa, niin vaikeaa on.

Tälläiselle korsteenille joku nikotiinipurkka jossa Max 4mg nikotiinia on niinkuin tuuleen huutaisi. Rasittaa kun en saa vapaaehtoisesti valita kuinka sen nikotiinin vedän elimistööni. Eikö savuton vaihtoehto olis kuitenkin kaikista paras. Mutta sääntö-suomi on päättänyt että joko poltan tupakkaa tai vetelen jotain purkkaa jossa ei ole tarpeeksi nikotiinia jotta voisin olla polttelematta.

Vierailija
12/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos polttaisitte samoja sikareita mitä George Bushin republikaaninen perhe järjesti demokraattiselle John F. Kennedylle niin te olisitte nyt "ihanassa krapulassa". Oikeasti ilman sarkasmia kirjoitettuna nuo sikarit mitä annettiin Kennedylle lahjaksi republikaaneilta niin sen materiaali, eli tobacco, oltiin kasvatettu meidän kaikkien ja yhteisien voimilla jumalan avulla. Mitä demokratia teki näillä sikareilla?

Donald Trump sentään ei polta ja hän saa aikaiseksi u.s.a:n talouden nousua appelsiinimehullaan, mistä euroopan kuninkaaliset haluaisivat saada hänet pois tolaltaan marijuanalla, niin sanotulla -haze him- myrkytyksellä hengitystien kautta "pätevällä" "puheella" hengittäen tuota paskaa ilmaa viattoman hengitystiehen.

Vierailija
13/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan vetää nikotiinit keuhkoihin enkä välitä vit.tuakaan muiden mielipiteistä.

Vierailija
14/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan vetää nikotiinit keuhkoihin enkä välitä vit.tuakaan muiden mielipiteistä.

Toki saat, mutta älä pilaa tupakansavulla toisten hengitysilmaa. 🤮🤢🚬

Vierailija
15/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lopettamista haluavat tupakoijat! Lukekaa Allen Carrin Stumppaa tähän. Ei ole humpuukia vaan oikeasti toimii, kirjastosta voi lainata ilmaiseksi eikä ostettunakaan maksa kuin kympin.

Vierailija
16/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteet ovat farmakologisen määritelmän mukaan ilman hoidollista tavoitetta käytetyt, psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat aineet. - Wikipedia

Kahvi tai tupakka, miten sen nyt ottaa? Kumpikin vaikuttaa psyykkisiin toimintoihin ja en tupakoitsijana käytä esim. kahvia enkä teetä niiden piristävän vaikutuksen takia, mutta tupakkaa sen rentouttavana ja hoikistavana vaikuttajana. Olin tupakkalakossa pari vuotta ja sinä aikana lihoin samoilla ruoilla ja liikuntamäärällä 15kg. Alottaessani sen uudestaan laihduin tekemättä mitään tuon 15kg ihan puolessa vuodessa. Tästä syntyi väkisinkin hoidollinen tavoite, jolloin tupakka ei ollut enää päihde, vaan sillä tavoitettiin laihtumista ja rentoutumista.

Elämä nyt vaan on valintoja. Aina voi valita mitä päihteitä käyttää, enkä usko, että aloittaja itsekään on täysin päihteetön. Kaikki terveydenhoitoon liittyvistä lääkkeistä tulee myös päihteitä sen jälkeen, kun ne eivät saavuta hoidollista tavoitetta, mutta niiden käyttöä hyväuskoisena jatketaan.

Kumpi mielestäsi aiheuttaa enemmän yhteiskunnalle, lähipiirille ja työympäristölle haittaa ja sosiaalisia ongelmia, tupakka vai alkoholi? Jos tarkastellaan asiaa toisesta näkökulmasta niin tupakanpoltto tuhoaa vain käyttäjän omaa terveyttä ja kukkaroa, mutta esimerkiksi alkoholi ja sen aiheuttama alkoholismi vaikuttavat monen muun henkilön elämään. Samoin lääkkeet. Hoidolliseen tarkoitukseen käytety lääkkeet voivat myös aiheuttaa riippuvuutta ja onkin melko ohut viiva siinä missä kohtaa hoidolliseen tarkoitukseen käytetty lääke muuttuu päihteeksi, riippuvuudeksi. Yhteiskunta hyväksyy alkoholin päihteenä täysin rinnoin monopolikauppaa myöten, mutta tupakanpoltosta pitää sakottaa. Jos alkoholin käyttöä rajoitettaisiin yhtä voimakkaasti, niin siitä syntyisi melkoinen p*myrsky. 

Kun elämässä on tuhansia vaihtoehtoja, ja olet valinnut tupakanpolton, voisitko hieman avata valintaan johtaneita perusteluja? Että mekin voisimme ymmärtää.

Itse keksin vain muutaman vaihtoehdon tupakka, alkoholi, lääkkeet, niin mitkä ne muut vaihtoehdot tuhannesta ovat?

Aloitin tupakanpolton ryhmäpaineen seurauksena nuorena, siinä missä toisilla oli alkoholi tai kahvi. Näin samalla, että se oli huonoista tavoista ja päihteistä se vähiten muita kuormittava päihde.

Osaatko sinä AP kertoaa, miksi käytät deodoranttia, että me muutkin voisimme ymmärtää?

Vierailija
17/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko tulla sen tupruttelijan viereen hengittämään sitä saastunutta ilman osaa? Voisitko mennä seuraavalla kerralla kauemmas? En itse polta, mutta jos nään jonkun polttavan, niin järki kyllä sanoo, että siirry. Jokaisella kuitenkin on ulkona valinnanvapaus vaihtaa paikkaa. Yhtä paljon kaupungeissa se ilmansaaste saastuttaa keuhkoja, kuin tupakkakin. Tupakka lisäksi poistuu kehosta nopeammin, kuin ilmansaaste. 

Vierailija
18/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet ovat farmakologisen määritelmän mukaan ilman hoidollista tavoitetta käytetyt, psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat aineet. - Wikipedia

Kahvi tai tupakka, miten sen nyt ottaa? Kumpikin vaikuttaa psyykkisiin toimintoihin ja en tupakoitsijana käytä esim. kahvia enkä teetä niiden piristävän vaikutuksen takia, mutta tupakkaa sen rentouttavana ja hoikistavana vaikuttajana. Olin tupakkalakossa pari vuotta ja sinä aikana lihoin samoilla ruoilla ja liikuntamäärällä 15kg. Alottaessani sen uudestaan laihduin tekemättä mitään tuon 15kg ihan puolessa vuodessa. Tästä syntyi väkisinkin hoidollinen tavoite, jolloin tupakka ei ollut enää päihde, vaan sillä tavoitettiin laihtumista ja rentoutumista.

Elämä nyt vaan on valintoja. Aina voi valita mitä päihteitä käyttää, enkä usko, että aloittaja itsekään on täysin päihteetön. Kaikki terveydenhoitoon liittyvistä lääkkeistä tulee myös päihteitä sen jälkeen, kun ne eivät saavuta hoidollista tavoitetta, mutta niiden käyttöä hyväuskoisena jatketaan.

Kumpi mielestäsi aiheuttaa enemmän yhteiskunnalle, lähipiirille ja työympäristölle haittaa ja sosiaalisia ongelmia, tupakka vai alkoholi? Jos tarkastellaan asiaa toisesta näkökulmasta niin tupakanpoltto tuhoaa vain käyttäjän omaa terveyttä ja kukkaroa, mutta esimerkiksi alkoholi ja sen aiheuttama alkoholismi vaikuttavat monen muun henkilön elämään. Samoin lääkkeet. Hoidolliseen tarkoitukseen käytety lääkkeet voivat myös aiheuttaa riippuvuutta ja onkin melko ohut viiva siinä missä kohtaa hoidolliseen tarkoitukseen käytetty lääke muuttuu päihteeksi, riippuvuudeksi. Yhteiskunta hyväksyy alkoholin päihteenä täysin rinnoin monopolikauppaa myöten, mutta tupakanpoltosta pitää sakottaa. Jos alkoholin käyttöä rajoitettaisiin yhtä voimakkaasti, niin siitä syntyisi melkoinen p*myrsky. 

Kun elämässä on tuhansia vaihtoehtoja, ja olet valinnut tupakanpolton, voisitko hieman avata valintaan johtaneita perusteluja? Että mekin voisimme ymmärtää.

Itse keksin vain muutaman vaihtoehdon tupakka, alkoholi, lääkkeet, niin mitkä ne muut vaihtoehdot tuhannesta ovat?

Aloitin tupakanpolton ryhmäpaineen seurauksena nuorena, siinä missä toisilla oli alkoholi tai kahvi. Näin samalla, että se oli huonoista tavoista ja päihteistä se vähiten muita kuormittava päihde.

Osaatko sinä AP kertoaa, miksi käytät deodoranttia, että me muutkin voisimme ymmärtää?

😅

Vierailija
19/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko tulla sen tupruttelijan viereen hengittämään sitä saastunutta ilman osaa? Voisitko mennä seuraavalla kerralla kauemmas? En itse polta, mutta jos nään jonkun polttavan, niin järki kyllä sanoo, että siirry. Jokaisella kuitenkin on ulkona valinnanvapaus vaihtaa paikkaa. Yhtä paljon kaupungeissa se ilmansaaste saastuttaa keuhkoja, kuin tupakkakin. Tupakka lisäksi poistuu kehosta nopeammin, kuin ilmansaaste. 

Tupakansavua tulee sisälle kerrostalo- tai rivitaloasuntoon. Samoin tupakansavua on sisäänkäyntien edessä, kun tupakoidaan liian lähellä ulko-ovia, esim kaupan ovia. Että aina ei voi valita, koska savu 🚬 yllättää. 🤢

Vierailija
20/26 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kehui laihtuvansa polttamisen ansiosta, mutta pilaahan tupakointi ulkonäköäkin vastaavasti muuten. Kyllä sen vuosia tupakoineen kasvoista näkee että on syöpäkäärylettä tullut imettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan