Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua
Meidät tyttäret otettiin mukaan häihin vasta kun olimme teinejä eli 14 ja 15 ikäiset.
Ja tällä järjestelyllä ihmiset eivätnykyään edes serkkujaan tunne.
Ei ristiäisiin ja muihin juhliin ole tapana kutsua mitään isoa porukkaa. Ehkä kummit ja isovanhemmat.
Olen pitänyt erikseen serkkutapaamisia pikkuserkkuja myöten, niin suvun nuoret saa tutustua toisiinsa, ne ketkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän aikuisten häissä, jossa tarjoiltiin vain gourmet-herkkuja ja parhaita viinejä, luki kutsussa että on aikuisten cocktailtilaisuus ja tilaisuus vihkiminen (ei kirkossa) alkaa klo 18 jonka jälkeen 7 ruokalajin siisti illallinen. Ei kukaan ollut edes vaatimassa että lapsensa pitäisi tulla mukaan, kaikki kutsutut aikuiset olivat innoissaan tällaisesta järjestelystä ja tosiaan meidän tilaisuus kesti vain noin 5-6 tuntia joten sukulaisten ja kavereiden lasten hoitopaikat eivät olleet mikään ongelma kellekään.
Ja tätä sinä kutsut häiksi?
Juhlat pariskunnan vihkimisen kunniaksi? Mäkin kutsun noita häiksi.
Selkeä coctailtilaisuus, jonka jälkeen oli ruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hääpari voi järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, mutta yleensä hyviin tapoihin kuuluu, että perheet kutsutaan kokonaisina. Ymmärrän, että hääparilla on rajalliset resurssit häiden järjestämiseen. Joillain ei ole yksinkertaisesti varaa kutsua lapsia, joten siksi heidät jätetään pois kutsusta. Köyhäähän se on ja antaa hääparista juntti-örvelö kuvan mielestäni. Mutta sellaisiahan iso osa suomalaisista on.
Presidenttipari taitaa sitten olla erityisen huonotapaisia, kun joka vuosi jättävät Linnan juhlista lapset kutsumatta.
Muutenkaan en ole tuollaisesta käytössäännöstä koskaan kuullut. Jos siis kutsun ystäväpariskunnan vaikka väitöskaronkkaani tai 50-vuotisjuhliini, niin tapoihin kuuluu kutsua myös heidän lapsensa?
Et ymmärrä mitään eroa näiden tapauksien luonteessa?
Minkä tapauksien? Joko kyseessä on edellisen mielestä yleinen käytössääntö tai sitten ei. Jos ei, niin sitten lapset kutsutaan jos kutsuja haluaa ja tilaisuus sopii lapsille, muuten ei.
Eli edelleen esität tyhmää, etkä ymmärrä valtiollisen tai virallisen tapahtuman ja perhejuhlan eroa?
Ei vaan halusin tietää pitääkö perhekunta kutsua aina vai vain joskus? Jos vain joskus niin mikä on se kriteeri?
Edelleen jankkaat? Etkö todellakaan ymmärrä? Kokeiles nyt vähän enemmän rasittaa sitä ainoaa aivosoluasi..
Olen eri, mutta ihan asiallinen kysymyshän tuo oli. Kun sinä olet nyt mennyt keksimään ikioman etikettisäännön, niin leikkisit nyt ihan loppuun asti etkä sortuisi lapselliseen haukkumiseen. Mihin juhliin tätä sinun omaa sääntöäsi nyt sitten kuuluu soveltaa ja mihin ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi järjestää häitä jos ihan perusasiatkin ovat täysin hakusessa?
Sinulle se ehkä on elämän perusasia, että koko maailma pyörii sinun lastesi ympärillä, mutta katsos kun muiden ihmisten näkökulmasta näin ei ole.
Sama koskee näitä morsmaikkuja. Ketään ei jotkut wt häät kiinnosta. Älä vaivaudu kutsumaan. Win-win
Aika hiton montaa ihmistä ainakin meidän häät kiinnosti ja hauskaa oli. Sinun kaltaisiasi kitkeriä murjottajia en toki kutsunut. Siltä varalta, että olet livenä onnistunut feikkaamaan mukavaa ja normaalia ja joku erehtyy sinut juhliinsa kutsumaan, niin niihin kutsuihin voi myös vastata "ei kiitos".
Vieraat katspivat velvollisuudekseen osallistua. Toki siitä voit iloita.
Kyllä, ihan velvollisuudesta iso osa porukasta jäi pikkutunneille ja osa yöksikin. :D
Ihan totta, te paljastatte näillä "kenelläkään ei ole koskaan juhlissa kivaa" -jankkauksillanne enemmän itsestänne kuin yhdestäkään juhlien järjestäjästä. Minä kun olen ollut lähes poikkeuksetta juhlissa joissa on ollut hauskaa ihmisten kanssa joilla on myös ollut hauskaa. Ihmettelen, miksi sinun kaltaisesi edes käyvät sosiaalisissa tapahtumissa jos kaikki on aina niin kurjaa ja tylsää ja hirveää.
Nimenomaan se sosiaalinen konventio pakottaa. Eikä haluta pahoittaa kutsujan mieltä eikä aiheuttaa spekulaatioita muiden keskuudessa.
Kutsuun laitetaan Juhlimme aikuisten kesken ja siitä pidetään kiinni.
Kutsujilla on oikeus päättää ketä kutsuu, mutta sen päätöksen seurauksien kanssa pitää sitten myös pystyä elämään. Mun sisko on menossa ensi kesänä naimisiin, häistä tulee todella hienot ja lapsettomat. Ne pidetään 400 km päässä meidän kotipaikkakunnalta.
Ongelma on se, että meidän kolmea lasta ei pysty ottamaan kahdeksi vuorokaudeksi hoitoon (minä olen kaaso, joten paikalla on oltava klo 7-24 välinen aika). Mies on ainut lapsi, äitinsä jaksaa hoitaa meidän lapsi max. 3 h kerrallaan (isä kuollut), kaverit eivät pysty ottamaan kolmea lasta kerrallaan eikä täällä ole MLL:n lapsenvahteja. MInun kaikki sukulaiseni ovat noissa häissä.
Joten meiltä häihin lähden vain minä. Samoin on sulhasen toisen veljen perheessä. Sieltä tulee vain sulhasen veli, heidän lapsensa syntyi kuukausi sitten eli on häiden aikaan pieni. Vaimo on kotoisin ulkomailta eli heilläkään ei ole toisen puolen tukiverkostoa.
Sisko on ärsyyntynyt, mutta saa olla. Me emme ole kertaakaan valittaneet asiasta emmekä sanoneet muuta kuin että meistä tulee vain toinen, koska lapsinvahtiapua ei ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän aikuisten häissä, jossa tarjoiltiin vain gourmet-herkkuja ja parhaita viinejä, luki kutsussa että on aikuisten cocktailtilaisuus ja tilaisuus vihkiminen (ei kirkossa) alkaa klo 18 jonka jälkeen 7 ruokalajin siisti illallinen. Ei kukaan ollut edes vaatimassa että lapsensa pitäisi tulla mukaan, kaikki kutsutut aikuiset olivat innoissaan tällaisesta järjestelystä ja tosiaan meidän tilaisuus kesti vain noin 5-6 tuntia joten sukulaisten ja kavereiden lasten hoitopaikat eivät olleet mikään ongelma kellekään.
Ja tätä sinä kutsut häiksi?
Todellakin, kuulostaa hyvältä. Mieluummin tuollaisiin häihin menen kuin niihin, joissa kylätalolla ryypätään kolmessa polvessa taskulämmintä ja loppuillasta tapellaan änkyräkännissä lasten katsellessa vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat kirjekuoreen tarkasti vain kutsuttujen nkmet ja kutsuun selkeästi sinne v.p. kohtaan
Kutsu koskee vain täysi-ikäisiä
Tai
K-18
Ei mitään "tällä kertaa juhlimme täysikäisten kesken", koska eihän sellaista kertaa ole tulossakaan, että nämä juhlat järjedtettäisiin lapsille sallittuna.
Ja ilmoittautumisen yhteydessä lasten ilmoittautumisia ei oteta vastaan. Ja siinä sitten tiukka linja. Ei ketään alle 18 v. Ei ketään. Herättää vain kaunaa.
Vihaan lapsettomia häitä. Toisten häät on useimmiten tylsiä ja helkkarin vaikea esim juhannuksena tai vieraalla paikkakunnalla saada lapsenhoitaja. Silloin useasti joutuu punnitsemaan, osallistuuko ollenkaan.
Ehdottaisin myös tähän K-18 teemaan sopien, nyt kun selvästi ollaan järjestämässä korkealaatuista juhlatilaisuutta, että juhliin sitten todella on panostettu. On tadokas ravintola, yökerho, bändi, pöytiin tarjoilu, baarissa piikki auki, aikuisille sopivaa viihdeohjelmaa (tanssiesitys, tulishow..), ei mitään hääleikkejä missään tapauksessa.
Aikuisten kesken myös lahjalista on kyllä ihan so last season. Tyylikkäintä olisi laittaa jokin hyväntekeväisyyskihde, jonne toivotaan huomionosoitukset. Ahne hääpari laittakoon lahjatilin itselleen. Ja siihen tekstiksi: lahjat pyydämme antamaan rahana tilille xxx-yyy.
Nimenomaan, jos järjestetään aikuisten juhlat niin toivottavasti ne on myös sitten aikuisten juhlat. Kerran olen ollut lapsettomissa häissä, olin silloin nuori ja lapseton, joten ei minua häirinnyt, mutta ei ne juhlat kyllä eronneet millään lailla muista häistä, joissa olen ollut. Samat hääleikit, sama ruokabuffet sama hääkakku, tylsä bändi ja illalla ihmiset aloittivat kännäämisen, joka oli se ainut asia mun mielestä, johon lapset ei tosiaan sovi. Mutta en kyllä koko juhlista muuten ymmärtänyt, mikä osa niistä oli lapsille sopimaton, ihan perus häät eikä muutama lapsi niitä olisi mitenkään muuttanut. Jos järjestää juhlan aikuisille niin sietää sitten panostaa siihen niin, että ne tosiaan on aikuisille ja sen arvoiset, että viitsii ottaa lastenvahdin.
Aikuisten juhlat voi järjestää myös ihan tilojen rajallisuuden vuoksi. Me kutsuttiin mieluummin 30 kaveria enemmän kuin kaukaisia sukulaislapsia, joista osaa ei oltu tavattukaan. Ei se lasten poisjättö mitään miljoonia hääbudjettiin kuitenkaan vapauttanut, millä olisi voinut järjestää sinne ilotulitukset ja sirkustaiteilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle se ehkä on elämän perusasia, että koko maailma pyörii sinun lastesi ympärillä, mutta katsos kun muiden ihmisten näkökulmasta näin ei ole.
Sama koskee näitä morsmaikkuja. Ketään ei jotkut wt häät kiinnosta. Älä vaivaudu kutsumaan. Win-win
Aika hiton montaa ihmistä ainakin meidän häät kiinnosti ja hauskaa oli. Sinun kaltaisiasi kitkeriä murjottajia en toki kutsunut. Siltä varalta, että olet livenä onnistunut feikkaamaan mukavaa ja normaalia ja joku erehtyy sinut juhliinsa kutsumaan, niin niihin kutsuihin voi myös vastata "ei kiitos".
Kyllä, ihan velvollisuudesta iso osa porukasta jäi pikkutunneille ja osa yöksikin. :D
Ihan totta, te paljastatte näillä "kenelläkään ei ole koskaan juhlissa kivaa" -jankkauksillanne enemmän itsestänne kuin yhdestäkään juhlien järjestäjästä. Minä kun olen ollut lähes poikkeuksetta juhlissa joissa on ollut hauskaa ihmisten kanssa joilla on myös ollut hauskaa. Ihmettelen, miksi sinun kaltaisesi edes käyvät sosiaalisissa tapahtumissa jos kaikki on aina niin kurjaa ja tylsää ja hirveää.
Nimenomaan se sosiaalinen konventio pakottaa. Eikä haluta pahoittaa kutsujan mieltä eikä aiheuttaa spekulaatioita muiden keskuudessa.
No, otan osaa. Elämää ehkä helpottaisi jos opettelisi sanomaan "ei". Ei kuitenkaan pidä yleistää tuota omaa juhlainhoa muihin ihmisiin. Me ollaan sen verran monet juhlat suunnilleen samalla porukalla juhlittu, että tiedetään ettei meidän piireissä sinne mennä velvollisuudentunnosta vaan ihan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo, että häät on perhejuhla? Juhlan järjestäjä määrittää juhlan luonteen. Ajat muuttuu ja jos häät onkin entisaikoina olleet perhejuhla, ei se tarkoita, että niin olisi oltava ikuisesti. Harva viettää nykyään perunannostolomaa, käy entisaikojen tapaan jouluaamun kirkossa tai viettää vappua työväenjuhlana. Lomat ja juhlat kelpaa kyllä, mutta niitä vietetään omalla tavalla. Miksi häät olisi poikkeus? Kai jokainen nyt saa itse päättää millaiset juhlat järjestää ja siitä on aivan naurettavaa uhriutua jos joskus joku ei halua juhlia sinun jälkikasvusi kanssa.
Jää ihmeessä pois juhlista, et varmaan alun alkaenkaan ollut kuin kohteliaisuudesta kutsuttu. Lapsettomia häitä toivova tai kukaan muukaan tuskin on erityisen kiinnostunut näiden fanaattisten äitikuplassa elävien seurasta. Isompia sukuselkkauksia välttääkseen on pakosta kutsuttu ja kohteliaasti tottakai oltu "pahoillaan" kun ei mamma laumansa kanssa osallistu.
Ei tarvitse olla fanaattinen ja äitikuplassa ajatellakseen, että häät ovat nimen omaan perhe- tai sukujuhla. Eikä pikkulapsiväki muutenkaan roiku mukana pikkutunneille. Juhlat voi helposti järjestää vaikka niin, että päiväaikaan kirkkoon/vihkimistilaisuuteen ja ehkä juhlan pääosaan voi tulla kaikki ja K18 alkaa myöhemmin. Jos hulluna pelkää lasten kirkumista kirkossa, jollekin kaasolle/bestmänille voi järkätä järkkärin roolin jolloin tämä menee ehdottamaan hepulilapsen vanhemmalle ulkoilukierrosta.
Ikinä en ole osunut sellaisiin häihin, jossa omat tai kenenkään muiden lapset olisi mitenkään haitanneet tai pilanneet juhlia.
Se mikä noissa lapsettomissa häissä itseäni ärsyttää, on se oletus, että lapset käyttäytyvät aina huonosti, huutavat, juoksevat jne. Tämä on kuitenkin yleistys, joka ei pidä paikkaansa. Meillä alle kouluikäiset ovat istuneet jo useamman siunaustilaisuuden ihan hiljaa. Ja istuvathan kouluikäiset koulussakin hiljaa, joten en oikein ymmärrä riehuntapuheita. Usein lapset käyttäytyvät paremmin kuin aikuiset.
Käsittämättömin selitys on, että joku ei yksinkertaisesti halua lapsia juhliinsa, koska ei pidä lapsista. Mä lasken nämä ihmiset kyllä samaan kastiin rasistien kanssa. Ihmisvihaajia. Jos joku kysyisi, että miten laitan hääkutsuun, että juhlat ovat vain valkoihoisille ja heteroille? Olisiko ok?
Aika vaikea on tehdä häiden ohjelmasta ja menusta sellaista, josta aikuiset ja lapset kaikki nauttisivat. Vieraana on kyllä paljon mukavampaa, jos häät on lapsettomat, jolloin ohjelmasta ja tunnelmasta oikeasti nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme miettineet samaa. Meillä syy jättää lapset kutsumatta on yksinkertaisesti se, että haluamme järjestää pienet ja mahdollisimman edulliset häät. Tila on todella pieni, joten jos jokainen ottaa lapsensa mukaan, täytyy jättää puolet kavereista kutsumatta kun ei mahdu. Minkäänlaista viihdykettä ei mahdu järjestämään eikä pihallakaan ole mitään lapsia kiinnostavaa. Myös menu on jotain ihan muuta kuin muusia ja nauravia nakkeja.
Lisäksi haluaisimme vielä kerran tässä elämässä istua rauhassa iltaa kavereiden kanssa ilman, että kenenkään tarvitsee koko ajan vahtia lasta ja juosta sen perässä. Toki jos hoitopaikkaa ei kertakaikkiaan järjesty jollekin, pystytään varmasti joustamaan, mutta kyllähän lapselle tulee aika tosi pitkäksi. Jos on jonkun mielestä liikaa pyydetty, että haluan omissa häissäni keskittyä rentoon yhdessäoloon vanhojen ystävien kanssa, ei hän tainnut oikea ystävä ollakaan.
Miksi ylipäätään haluat järjestää häät? Häät ovat yleensä perhe-ja sukujuhla. Järjestä illanistujaiset kavereillesi muussa yhteydessä.
Haluamme järjestää häät, koska olemme rakastuneita ja haluamme naimisiin. Häät eivät ole perhejuhla sen enempää kuin hautajaisetkaan, molemmissa lapsi tylsistyy kuoliaaksi. Jos järjestän illanistujaiset ja pyydän kavereita tulemaan ilman lapsia, sinun kaltainen ihminen suuttuu siitäkin.
Miten vanhukset tähän liittyvät? He eivät huuda eivätkä juokse ympäri ruokapöytää. Tai jos niin tekevät, ei heitäkään yleensä väkisin paikalle kärrätä kärsimään, kuten lapsille tehdään. Mamman into saada lapset väkisin paikalle on vain mamman omaa eroahdistusta tai halua pukea ja esitellä pentujaan niin kuin nukkeja, kilpaa muiden mammojen kanssa. Ihanko totta pikku nuhanenien seura on niin nautinnollista, ettei halua irrottautua edes yhdeksi illaksi? Napanuora kannattaa katkaista jossain vaiheessa. Nämä ihmiset ovat juuri niitä, jotka lapsen saatuaan katkaisevat kaikki välit lapsettomiin ystäviin, ihan kuin oltaisiin eri kastia.
Mikäli hoitopaikkaa ei oikeasti ole, tilanne on ymmärrettävä. Toivoisin ymmärrystä myös osakseni.
Olen ollut häissä ja hautajaisissa lapsena, hautajaisissa useammin, enkä todellakaan tylsistynyt kuollakseni. Kauheaa jos ei hautajaisiinkaan nykyään lapsia haluta...
Samoin. Lapsena pohojammaalla hautajaisiakin vietettiin kaksi päivää, ja siellä tavattiin laajasti sukua ja ystäviä. Lapset juoksivat serkkujen ja pikkuserkkujen kanssa ja pitivät hauskaa, vanhemmat seurustelivat. Syötiin hyvin. Oppi tuntemaan paljon ihmisiä.
Mulla on pieni lapsi ja ei mulla vaan ole mitään ns lapsettomia juhlia vastaan!
Jos totta puhutaan niin mieluiten aina meniskin juhliin vain aikuisten kesken että saisi oikeasti keskittyäkin juhlatunnelmaan.
Mutta ongelma on vain se että vaikka meidänkin lapsella isovanhemmat on hoitajina,niin ei sitä vapaayötä niin vain kovin usein tule järjestettyä.Ainakaan jonkun pikkuserkun miehen tädin hääjuhlan tai työkaverin kissanristiäisten takia.
Aina sille hoitoyölle pitää olla joku TÄRKEÄ syy.Siis meille vanhemmille tärkeä.
Se voi olla ihan vain valtava väsymys tai romanttinen hotelliyö,tai sitten ystävän tai sukulaisen häät.
Mutta ihan joka viikonloppu tai edes kuukausi ei viitsisi hoitoöillä isovanhempia rasittaa.
Että jos joku lapsellinen kieltäytyy aikuisten juhlista,niin se voi johtua ihan tämän vanhemman prioriteeteista.Itse ainakin pitäisin kahdenkeskistä vapaayötä miehen kanssa tärkeämpänä kuin jonkun kaukaisen sukulaisen häitä.Vaikka hienot häät olisivatkin.Eli lapsen hoito säästettäisiin siihen kahdenkeskiseen aikaan.
Enkä mieltäni pahoittaisi siitä etten häihin pääsisi lapsen takia.Koska jos häihin oikeasti haluaisin niin se hoitoyö jotenkin onnistuisi.
Tässä nyt unohdetaan se pointti ettei lapset kovin monelle vanhemmalle ole mitään huonekasveja tms joita voi noin vain viedä jonnekkin randomiin hoitopaikkaan tuosta vain ja sitten mennä huoletta bilettämään häihin.
Vaikka olishan se kiva jos voisi,uskokaa pois.
Mutta siis lapsettomat juhlatkin on ok järjestää.
"Tarkoituksemme on pitää hauskaa ja nauttia häistämme, joten jätättehän ne kurittomat ja kiljuvat räkämooseksenne kotiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat kirjekuoreen tarkasti vain kutsuttujen nkmet ja kutsuun selkeästi sinne v.p. kohtaan
Kutsu koskee vain täysi-ikäisiä
Tai
K-18
Ei mitään "tällä kertaa juhlimme täysikäisten kesken", koska eihän sellaista kertaa ole tulossakaan, että nämä juhlat järjedtettäisiin lapsille sallittuna.
Ja ilmoittautumisen yhteydessä lasten ilmoittautumisia ei oteta vastaan. Ja siinä sitten tiukka linja. Ei ketään alle 18 v. Ei ketään. Herättää vain kaunaa.
Vihaan lapsettomia häitä. Toisten häät on useimmiten tylsiä ja helkkarin vaikea esim juhannuksena tai vieraalla paikkakunnalla saada lapsenhoitaja. Silloin useasti joutuu punnitsemaan, osallistuuko ollenkaan.
Ehdottaisin myös tähän K-18 teemaan sopien, nyt kun selvästi ollaan järjestämässä korkealaatuista juhlatilaisuutta, että juhliin sitten todella on panostettu. On tadokas ravintola, yökerho, bändi, pöytiin tarjoilu, baarissa piikki auki, aikuisille sopivaa viihdeohjelmaa (tanssiesitys, tulishow..), ei mitään hääleikkejä missään tapauksessa.
Aikuisten kesken myös lahjalista on kyllä ihan so last season. Tyylikkäintä olisi laittaa jokin hyväntekeväisyyskihde, jonne toivotaan huomionosoitukset. Ahne hääpari laittakoon lahjatilin itselleen. Ja siihen tekstiksi: lahjat pyydämme antamaan rahana tilille xxx-yyy.
Nimenomaan, jos järjestetään aikuisten juhlat niin toivottavasti ne on myös sitten aikuisten juhlat. Kerran olen ollut lapsettomissa häissä, olin silloin nuori ja lapseton, joten ei minua häirinnyt, mutta ei ne juhlat kyllä eronneet millään lailla muista häistä, joissa olen ollut. Samat hääleikit, sama ruokabuffet sama hääkakku, tylsä bändi ja illalla ihmiset aloittivat kännäämisen, joka oli se ainut asia mun mielestä, johon lapset ei tosiaan sovi. Mutta en kyllä koko juhlista muuten ymmärtänyt, mikä osa niistä oli lapsille sopimaton, ihan perus häät eikä muutama lapsi niitä olisi mitenkään muuttanut. Jos järjestää juhlan aikuisille niin sietää sitten panostaa siihen niin, että ne tosiaan on aikuisille ja sen arvoiset, että viitsii ottaa lastenvahdin.
Aikuisten juhlat voi järjestää myös ihan tilojen rajallisuuden vuoksi. Me kutsuttiin mieluummin 30 kaveria enemmän kuin kaukaisia sukulaislapsia, joista osaa ei oltu tavattukaan. Ei se lasten poisjättö mitään miljoonia hääbudjettiin kuitenkaan vapauttanut, millä olisi voinut järjestää sinne ilotulitukset ja sirkustaiteilijat.
Tyypillinen tekosyy. Tarpeeksi ajoissa kun varaa niin varmasti löytyy sopivan kokoinen ja muutenkin sopiva tila. Ja kyllä vuosien mittaan täällä nimen omaan on korostettu, että rahat ei riitä niihin 30 kaveriin lapsineen, kun pitopalvelunpitäjä mokoma laskuttaa niistä puokoottelevista vekaroista ison summan kuitenkin, niin jätetään ne kutsumatta.
Miten kirjoitan hääkutsuun, että häät ovat valkoihoisille ja heteroille. Muut outolinnut jääkööt kotiin. Kuulostaako kivalta? Onko teistä ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, otan osaa. Elämää ehkä helpottaisi jos opettelisi sanomaan "ei". Ei kuitenkaan pidä yleistää tuota omaa juhlainhoa muihin ihmisiin. Me ollaan sen verran monet juhlat suunnilleen samalla porukalla juhlittu, että tiedetään ettei meidän piireissä sinne mennä velvollisuudentunnosta vaan ihan muista syistä.
Aaa - sisäpiiri-suski ilmoittautui! Meidän tiivis kaveripiiri, meidän insidejutut, meidän uniikit huippuhauskat hääleikit, joiden aikana vaivaantuvat häävieraat luistelevat vessaan, ulos, narikkaan ja baariin, kun ei niitä kerta kaikkiaan KESTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo, että häät on perhejuhla? Juhlan järjestäjä määrittää juhlan luonteen. Ajat muuttuu ja jos häät onkin entisaikoina olleet perhejuhla, ei se tarkoita, että niin olisi oltava ikuisesti. Harva viettää nykyään perunannostolomaa, käy entisaikojen tapaan jouluaamun kirkossa tai viettää vappua työväenjuhlana. Lomat ja juhlat kelpaa kyllä, mutta niitä vietetään omalla tavalla. Miksi häät olisi poikkeus? Kai jokainen nyt saa itse päättää millaiset juhlat järjestää ja siitä on aivan naurettavaa uhriutua jos joskus joku ei halua juhlia sinun jälkikasvusi kanssa.
Jää ihmeessä pois juhlista, et varmaan alun alkaenkaan ollut kuin kohteliaisuudesta kutsuttu. Lapsettomia häitä toivova tai kukaan muukaan tuskin on erityisen kiinnostunut näiden fanaattisten äitikuplassa elävien seurasta. Isompia sukuselkkauksia välttääkseen on pakosta kutsuttu ja kohteliaasti tottakai oltu "pahoillaan" kun ei mamma laumansa kanssa osallistu.
Ei tarvitse olla fanaattinen ja äitikuplassa ajatellakseen, että häät ovat nimen omaan perhe- tai sukujuhla. Eikä pikkulapsiväki muutenkaan roiku mukana pikkutunneille. Juhlat voi helposti järjestää vaikka niin, että päiväaikaan kirkkoon/vihkimistilaisuuteen ja ehkä juhlan pääosaan voi tulla kaikki ja K18 alkaa myöhemmin. Jos hulluna pelkää lasten kirkumista kirkossa, jollekin kaasolle/bestmänille voi järkätä järkkärin roolin jolloin tämä menee ehdottamaan hepulilapsen vanhemmalle ulkoilukierrosta.
Ikinä en ole osunut sellaisiin häihin, jossa omat tai kenenkään muiden lapset olisi mitenkään haitanneet tai pilanneet juhlia.
Miksi, oi miksi joku lapsettomista häistä haaveileva järjestäisi tällaiset kompromissijuhlat, jotka käytännössä olisivat ihan tavalliset perhehäät - harvoin kun ne lapset siellä pikkutunneille muutenkaan pyörii? Vähän kuin joku haluaisi häihinsä kasvisruokapöydän, ja toinen ehdottaisi että joo, mutta kun on ihan helppoa laittaa siihen vähän kinkkua ja pihviä ja makkaraakin, ja kato tonne pöydän päähän voi laittaa kasvisvaihtoehdoksi yhden kulhon salaattia?
Joo, on varmasti ihan helppoa järjestää perinteiset perhejuhlat. Kaikki ei vaan halua sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
"Tarkoituksemme on pitää hauskaa ja nauttia häistämme, joten jätättehän ne kurittomat ja kiljuvat räkämooseksenne kotiin."
Voisin helposti harkita vastaavani tällaiseen kutsuun iloisesti, että kiitos kutsusta, me tullaan oikein mielellään meidän neljän lapsen kanssa, koska meillä ei ole ainuttakaan kuritonta, kiljuvaa räkämoosesta!