Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan hääpari ei kitise jälkeenpäin siitä, etteivät perheelliset päässeet. Meillä ei ollut varaa opiskelijoina palkata MLL:n hoitajaa riittävän moneksi tunniksi, emmekä näin ollen päässeet tuttavapariskunnan lapsettomiin häihin. Kun tapasimme myöhemmin häiden jälkeen, morsian kertoi miten muut olivat kyllä saaneet lapsenvahdit järjestettyä (totta kai, heillä mummot ja vaarit, meillä ei), eikä hän tuntunut uskovan meitä.
Lisäkitkaa toi tietysti sekin, että tiesin lapsettoman teeman jo aiemmin, enkä välittänyt osallistua ts. maksaa osaa polttareista, kun en pääsisi häihinkään. Meidän odotettiin maksavan morsiolle myös hääpäivää varten kasvohoitoja, toimivan makuutuomarina ja muuta. Koin itselleni aika epämielekkäänä mahdollistaa toisten juhlia pääsemättä itse edes kahville sinne, koska mulla sattui olemaan lapsia.
Tähän yhtälöön kun vielä lisää sen, että kaikki toiminta polttareista lähtien tapahtuu jossain hevonperseessä 400 kmn päässä.
En jaksanut lukea koko ketjua, joten sori, jos tulee toistoa. Mutta tämä aihe toistuu yhä uudestaan ja uudestaan, ja ihmettelenkin, MIKSI ihmeessä tämä aihe synnyttää loukkaantumista suuntaan ja toiseen. Miksi joku loukkaantuu, jos ei pääse koko perheen kanssa jonkun häihin - miksi siis juuri häät on sellainen, mihin pitäisi päästä menemään lasten kanssa? Ja sitten toisaalta, miksi joku loukkaantuu, jos joku ei pääse häihin lastenhoitosyistä?
Kyseessä on kuitenkin VAIN häät. Kenenkään häät eivät ole mikään vuosisadan elämys nimenomaan lapsille. Ne eivät itse asiassa ole mikään mieletön elämys aikuisillekaan. Kaikki eivät aina pääse kaikkiin juttuihin - juhlia tulee ja menee myöhemminkin.
Loukkaannutteko, jos joku ei järjestä häitä ollenkaan eikä siis kutsu ketään? Loukkaannutteko, jos joku kutsuu vain lähisukulaiset? Ja sitten toisaalta, mikä on sitten hääparin näkökulmasta ymmärrettävä syy olla tulematta häihin?
Ottakaa rennosti. Ihmiset kutsuvat keitä kutsuvat, ja ne sitten tulevat paikalle, ketkä pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Juhlamme luonteesta johtuen juhlimme tällä kertaa ilman lapsia.
"Seuraavissa häissämme voi sitten olla jälkikasvuakin mukana"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.
Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.
Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.
Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?Siksi, kun sinä et ole maailman ainut ihminen ja vanhempi? Vaikka sinä et voi olla yhtä iltaa vuodessa erossa lapsistasi, niin joku toinen voi olla - ja voi jopa nauttia siitä? Miksei näitä ihmisiä saisi kutsua häihin vain siksi, että Juuri Sinä saatat loukkaantua?
Herää, koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Olet YHTÄ TYHMÄ ja aivoton, kuin ketjun aloittajakin. Sanotaanko jossain, että lapset on PAKKO ottaa mukaan?
EI SANOTTU. Siinä. Koita tajuta, mitä SE MAHTAAKAAN tarkoittaa.
Lapsista voi olla erittäin hyvin erossa, jos se on oma valinta ja päätös. Mutta mitäs, jos se ei olekaan mahdollista?Nyt on kyllä niin keskenkasvuista riehumista, että kannattaa ehkä vähän vielä aikuistua ennen kuin alkaa miettimään sitä ehkäisyn poisjättöä.
Minä tarkoitin, että minä en halua jäädä ilman hääkutsua siksi, että sinun mielestäsi lapsiperheen vanhempia ei saisi edes kutsua lapsettomiin häihin. Siksihän niitä vieraita ylipäätään kutsutaan - siltä varalta että joku haluaisi tulla. Jos joku vetää kutsusta herneet nenään, niin sekin on varmasti ihan hyvä tieto jatkoyhteydenpitoa ajatellen.
Oma kommenttisi oli kylläkin tässä se lapsellinen. Tapanasi on siis aina ajatella vain itseäsi? Varmistaa omien etujesi toteutuminen, muista viis? Erittän epäkypsää ja lapsellista. On normaalia olettaa, että kutsutut kykenevät käyttäytymään, samoin on normaali olettaa, että he kykenevat ITSE valitsemaan, tulevatko juhliin lasten kanssa, vaiko ilman lapsia.
Jos kutsuja on niin vajaaälyinen, ja sinun tasollesi vajonnut, että haluaa rajoittaa lasten pääsyn häihinsä, niin sellaisen ihmisen ei vain kannata laittaa kutsuja niille, joilla on lapsia, koska haluaa ajatella näiden puolesta.
Lähetä sinä sitten kaverillesi kerjuukirje saada tulla, vaikka oletkin lisääntynyt, niin olette tasoisesanne seurassa. Kippis 🥂
P.S. Tiedoksesi, että toisten teksteistäei tee lapsellisia se, että niissä lukee jotain, josta sinä olet eri mieltä!
Sinulle jäi ehkä epäselväksi, että sinun tekstistäsi saa lapsellisen vaikutelman muun muassa siksi, että ryhdyt isoin kirjaimin haukkumaan toisia kirjoittajia näiden sinun ajattelustasi poikkeavista mielipiteistä. Tekstisi sisällöstä saa myös vaikutelman, että sinun on hieman vaikea asettua eri tavoin ajattelevien ihmisten asemaan ja pidät omaa mielipidettäsi ainoana oikeana. On myös lapsellista vääntää toisten mielipiteistä, että jos ajattelet noin, niin sinun täytyy myös ajatella näin.
Oletko joskus pahoittanut mielesi siitä, että lapsiasi tai sinua lapsena ei ole kutsuttu jonnekin?
" Huomioittehan, että toiveemme on viettää päivämme aikuisten kesken"
Tai " vihkiminen paikassa x, jonka jälkeen juhlat jatkuvat paikassa y aikuisten kesken"
Ei mitään turhia perusteluja tarvita, se vaikuttaa selittelyltä.
Meillä syy lasten kutsumattomuuteen, oli että halusimme viettää juhlamme vain lähimpien ystävien ja sukulaisten kesken. Tästä lähipiiristä vain parilla ystäväpariskunnalla ja miehen serkuilla on lapsia, mutta emme ole mitenkään kovin läheisiä ko. lasten kanssa tai juuri mitenkään osana heidän elämäänsä. Kavereiden lapsia näkee satunnaisesti vilaukselta ja serkkujen lapsia ehkä kerran vuodessa. Väkimäärä olisi tästä kasvanut reilulla kymmenellä lapsella, joista kouluikäisiä on vain kaksi. Tunnetusti tarha- ja taaperoikäiset eivät viihdy aikuisten juhlissa pitkästymättä, joten lasten pitäminen vieraslistalla olisi vaatinut erillisen ohjelman räätälöimistä/ lastenvahdin palkkaamista/ pikkulapsille räätälöityä ruokalistaa/ karkkibuffetia ym. Nykyisin hääparit yleensä maksavat juhlansa itse, joten on ihan parista kiinni haluaako tälläisiin asioihin panostaa usein rajallista budjettiaan. Meillä oli tietty budjetti, halusimme mielummin panostaa hyvään bändiin, aikuiseen makuun sopivaan menuun, laadukkaisiin viineihin ja kauniiseen juhlatilaan. Lastenohjelmalla, ruokalistalla, puuhapusseilla ja lastenvahdilla olisi helposti tullut kasvatettua budjettia taas ainakin tonnilla. Jollekulle se voi olla pieni raha, mutta meille ei. Asiaa olisi ehkä voinut miettiä uudelleen jos lapset olisivat olleet meille läheisiä, esim sisarusten lapsia, silloin halua panostaa lapsivieraisiin olisi epäilemättä ollut enemmän.
Kukaan ei jättänyt tulematta ja vanhemmat olivat, uskokaa tai älkää, jopa hyvillään kun pääsivät viettämään aikaa keskenään. Kukaan ei örveltänyt, vaan hauskaa pidettiin ihan sivistyneesti.
Pakko saivarrella vielä, että avioliitto on ensisijaisesti juridinen järjestely, eikä sillä ole mitään tekemistä lasten tai lapsettomuuden kanssa. Avioliittolaki ei määrää vihkimisen edellytykseksi halua hankkia lapsia ja mahdolliset jälkeläiset mainitaan vain elatusasioista määräävissä pykälöissä. Perheestä puhutaan useammassakin kohdassa, mutta aika kapeamielistä kuvitella, etteikö kahden aikuisen talous olisi perhe. Ensisijaisesti avioliiton funktio on turvata omaisuus. Monelle ihmiselle se taas on muodollinen tapa virallistaa suhde yhteiskunnan silmissä. Ajatus että avioliitto= lapset on vanhentunut ja ummehtunut.
Aiomme viettää aidosti mukavat ja ikimuistoiset häät, joten jätäthän kakarasi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kukaan ei halua osallistua häihin, mutta osallistuu sosiaalisesta pakosta. Mutta vain, jos lapsetkin kutsutaan. En nyt ihan hahmota logiikkaa, mutta olenkin lapseton.
Ilmeisesti ne sosiaalisesta pakosta tulijat eivät halua tulla muutenkaan, mutta siitä huolimatta suuttuvat jos juhlat ovat lapsettomat - vaikka kaikella logiikallahan siinä olisi heille loistava tekosyy jäädä pois mokomista typeristä juhlista?? Jos taas lapset saisivat tulla, he tulisivat velvollisuudesta koko perheenä paikalle, näyttäisivät koko illan nyrpeää naamaa, haukkuisivat ruuan, ohjelman ja sulhasen ja lähtisivät puoli kahdeksalta marttyyrihuokausten kanssa kotiin. Ainoa mysteeri on se, miksi näiden vieraiden poisjääntiä pitäisi pelätä?
Näinhän se menee. Suurin osa häistä on vieraiden kannalta turhia ja ilmeisesti hääpari vaan haluaa lahjoja ja rahaa, jostasyystä ko bileet järjestetään. Säästäkää rahanne ja vaivanne ja älkää järjestäkö ollenkaan.
Kaikki hääjärjestelyihin kuluva aika, raha ja vaiva eivät millään tule kuitatuksi rahalahjoilla. Jos plussalle pääseminen on ainoa motiivi, se on todella huono.
Siksi onkin käsittämätöntä, miksi ihmiset lähtee näitä järjestämään. Tosin meillä esim äiti aina laskee sitä, että lahjan on katettava kustannukset hääparille.
Jotkut haluavat juhlia naimisiinmenoa vähän isommin. Onko sitä niin vaikea ymmärtää?
On vaikea ymmärtää. Jos haluat järjestää järjestä, mutta älä sitten valita. Oma valinta.
Pettäneen ehkäisyn hedelmät ovat ehdottomasti epätervetulleita juhliimme!
Vierailija kirjoitti:
Aiomme viettää aidosti mukavat ja ikimuistoiset häät, joten jätäthän kakarasi kotiin.
Valitettavasti emme pääse tulemaa. Onnellista loppuelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kukaan ei halua osallistua häihin, mutta osallistuu sosiaalisesta pakosta. Mutta vain, jos lapsetkin kutsutaan. En nyt ihan hahmota logiikkaa, mutta olenkin lapseton.
Ilmeisesti ne sosiaalisesta pakosta tulijat eivät halua tulla muutenkaan, mutta siitä huolimatta suuttuvat jos juhlat ovat lapsettomat - vaikka kaikella logiikallahan siinä olisi heille loistava tekosyy jäädä pois mokomista typeristä juhlista?? Jos taas lapset saisivat tulla, he tulisivat velvollisuudesta koko perheenä paikalle, näyttäisivät koko illan nyrpeää naamaa, haukkuisivat ruuan, ohjelman ja sulhasen ja lähtisivät puoli kahdeksalta marttyyrihuokausten kanssa kotiin. Ainoa mysteeri on se, miksi näiden vieraiden poisjääntiä pitäisi pelätä?
Näinhän se menee. Suurin osa häistä on vieraiden kannalta turhia ja ilmeisesti hääpari vaan haluaa lahjoja ja rahaa, jostasyystä ko bileet järjestetään. Säästäkää rahanne ja vaivanne ja älkää järjestäkö ollenkaan.
Tai sitten voi hankkia parempia kavereita ja jättää nämä murjottajat suosiolla kotiin.
Minua vähän ärsyttää ihmisten asenne lapsia kohtaan. Ensinnäkin jos lapsi häiritsee juhlia, on vika minun mielestäni vanhemmissa, ei lapsessa. Järkevä vanhempi vie itkevän lapsen pois kirkosta. Mä väittäisin omien lasten kasvatuskokemuksella, että yli 4 vuotiaat osaavat istua hiljaa kirkossa, ja sitä vanhemmista lapsista tuskin on mitään erityistä haittaa hääjuhlassa.
Mä luulen kuitenkin, että monella morsiamella lasten kutsumatta jättämisessä on kyse ensisijassa rahasta. Häät ovat kallis investointi ja pitopalvelu maksaa. Jättämällä lapset pois, saadaan pienennettyä päälukua ja lisättyä lahjojen määrää, kun kutsutaan vain aikuiset. Köyhää, mutta sellaista se elämä monella on.
Kuulostaa aika hirveältä niiden ihmisten elämä, jotka tarvitsevat tekosyitä ettei joutuisi menemään juhliin joihin ei halua mennä. Onhan se kamalan vaikeaa aikuisille ihmisille sanoa "kiitos kutsusta, en ikävä kyllä pääse tulemaan." Ei siinä mitään selittelemään tarvitse alkaa, kuten ei muuten puhelinmyyjillekään, miksi et tilaa lehteä.
Yhtä kamalalta kuulostaa niiden elämä, jotka täällä selittää "turha järjestää" tai "ei kannata järjestää". Jokainen järjestää juuri sen mitä haluaa. Se, että joku järjestää ei tarkoita että sinne on pakko mennä.
Mikä tässä nyt niin arka asia?
Kuka edes haluaa mennä häihin ? niihin mennään ihan vain koska pitää mennä.
Ne samat hassunhauskat leikit on jo nähty ja puheet kuultu sata kertaa.
Ihmiset vain odottaa että pääsis äkkiä pois , mutta aina joku venyttää ja venyttää.
Todelliset juhlat on ihan toisaalla,ja toisenlaiset, silloin on todelliset ystävät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ”destination wedding”. Ja hääkutsussa lukee, että ”häämme ovat 18+ häät, joten ethän tuo lapsia vihkimiseen, coctailille etkä illallisjuhliin - erinomainen tilaisuus myös teille nuoret vanhemmat viettää ansaittua laatuaikaa keskenänne!”
Emme loukkaannu, jos joku ei tule, oli syynä lapset tai mikä tahansa. En myöskään ymmärrä, miksi kutsutut loukkaantuisivat siitä, että me haluamme viettää meidän näköisemme häät ilman lapsia, lapset eivät muutenkaan kuulu tulevaisuuden suunnitelmiimme.
Mutta tähän mennessä vastanneet ovat olleet innoissaan ulkomailla vietettävistä häistä, joihin he aikovat yhdistää viikon-parin loman.
Kuulostaa kyllä todella oudolta että pienten lasten vanhemmat haluavat lähteä ulkomaille parin viikon lomalle ilman lapsia jonkun toisen "destination weddingin" vuoksi. Vai siisi ottavatko lapset mukaan ja sitten maksavat joko a) tutun lastenhoitajan Suomesta tai b) täysin vieraalle ulkomaalaiselle ihmiselle lasten hoidosta teidän häidenne ajan? Ymmärrän kyllä lapsettomat häät lähtökohtaisesti, mutta vaikea uskoa että monikaan perheellinen ihminen haluaa tulla teidän häihinne. Toki jos vieraissa enimmäkseen keski-ikäisiä, joiden lapset on jo kyllin vanhoja jäämään yksin kotiin tai hotellihuoneeseen, mutta puhuit itse nuorista vanhemmista.
Vauvaiän ylittäneet lapset osa jättää isovanhempien hoitoon. Vauvaikäisten vanhemmat ovat kertoneet, että isovanhemmat lähtevät lomalle mukaan ja hoitavat vauvaa sen illan. Eikä suinkaan kaikki ole ilmoittaneet tulevansa noin pitkäksi aikaa, osa tulee vaan pitkäksi viikonlopuksi.
Eikä se minulle kuulu, miten järjestävät asiansa, osallistuminen on vapaaehtoista.
Melko paljon järjesteltävää ja maksettavaa (muillakin kun itse vierailla) joidenkin toisten häiden vuoksi. Itse menin naimisiin ulkomailla ilman ketään vieraita, koska en halunnut aiheuttaa kenellekään hirveää lisävaivaa kun on käytännössä sosiaalisesta pakosta osallistuttava. Kyllä mua ärsyttäisi jos vaikka paras kaverini tai siskoni päättäisi pitää häät ulkomailla, eihän niistä voi käytännössä kieltäytyä ja siinä sitä sitten ollaan käyttämässä ne harvat lomapäivät kohteessa jota ei itse välttämätät valitsisi, paikka täynnä muitakin suomalaisia ja tähän päälle vielä lapsen isovanhempien matkan maksaminen kun tulevat lastenhoitoavuksi...
Mutta jokainen pitäkööt sellaiset häät kuin haluaa, kyllä silti välissä ihmetyttää kuinkamerkityksellisinä ihmiset kuvittelevat vieraiden pitävän juuri HEIDÄN häitään. Aina sanotaan että ne häät on hääparin juhla, mutta jos ne olisi vain hääparin viihtymistä varten niin miksi sinne edes kutsuttaisi muita? Kyllä minusta juhlissa kannattaa miettiä niitä vieraitakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt niin arka asia?
Kuka edes haluaa mennä häihin ? niihin mennään ihan vain koska pitää mennä.
Ne samat hassunhauskat leikit on jo nähty ja puheet kuultu sata kertaa.
Ihmiset vain odottaa että pääsis äkkiä pois , mutta aina joku venyttää ja venyttää.
Todelliset juhlat on ihan toisaalla,ja toisenlaiset, silloin on todelliset ystävät mukana.
Ei ole pakko mennä häihin, jos koet ne noin. Meidän tuttavapiirissä häät ovat odotettu ja nautittu juhla, jossa tanssitaan pikkutunneille, kukaan ei todellakaan kärky milloin kehtaa lähteä.
Aina joutuu rajaamaan keitä kutsuu.
Kutsutaanko sukulaisia miten paljon, kavereita miten paljon, naapureita keitä tai lainkaan, työkavereita jne.
Aina joku loukkaantuu jos niin haluaa tehdä.
Jos kaveri x kutsutaan, mutta kaveri Y ei kutsuta. Y loukkaantuu?
Naapuri a kutsutaan, mutta naapuri b ei. B loukkaantuu?
Miksi sitten on niin kamalaa jos niitä lapsia ei kutsuta.
Ihan ymmärrettävää. Jos hääpari niin on ajatellut niin se on heidän tahtonsa ja heidän juhlansa.
Itse ajattelen, että ne lapsiperheet jotka tästä loukkaantuvat niin se on heidän päänsärkynsä.
Aina joku urpo tulee juhliin pentujensa kanssa, vaikka vääntäisit rautakangesta viestisi.
Serkkuni järjesti häät n. 150 hengelle. Päätyivät pitämään lapsettomat häät, koska pelkästään meidän puolen suvussamme kutsuttavilla olisi ollut n. 60 lasta. Jos kaikki lapset olisi kutsuttu, olisi se tarkoittanut sitä, että pariskunnan ystävistä montakaan ei olisi voinut kutsua. Kutsuivat sitten mieluummin läheisiä ystäviään ja aikuisia sukulaisia kuin sukulaislapsia, joihin heillä ei ole minkäänlaista sidettä. Olisin itse toiminut tismalleen samoin.