Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 41v nainen ja teitittelin n.50v miestä töissä, niin hän suuttui

Vierailija
31.12.2019 |

Minkäikäisiä siis saa teititellä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ohje työnantajalta, että kaikkia teititellään. Alaikäisiä sinuttelen, mutta hyvin kohteliain sanankääntein. Jotkut kantikset itse ehdottavat sinunkauppoja tai tuttavallisuus tulee muuten esiin pitemmällä ajalla. Teitittely antaa minulle virassani pientä etäisyyttä ja korostaa asiallisuutta, mutta ystävällisyyttä tämä ei mitenkään estä. Jos joku loukkaantuu kohteliaisuuden osoittamisesta, en sille mitään voi. En koe tätä mitenkään ongelmaksi, varsinkaan siksi, että lapsena minut opetettiin siihen. Olen nainen 50+.

Ajat ovat muuttuneet, eikä teitittely enää nykypäivänä ole Suomessa kohteliasta, vaan töykeää etäisyyden korostamista. Näin ainakin itse sen koen, ja ilmeisesti moni muukin. Työnantajien kannattaisi tarkistaa ohjeistustaan. Minä en ainakaan mielelläni asioi paikassa, jossa mua teititellään.

Vierailija
22/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle kanssa eräs kuusikymppinen nainen oikein otti asiakseen huomauttaa aiheesta, kun asiakaspalvelijana teitittelin. En kyllä ymmärrä, onko sillä nyt mitään väliä, mikä se puhuttelumuoto on. Tosiasia on se, että jos joku teitittelee, on tarkoitus olla kohtelias. Miksi sekin pitää jollain piikittelyllä, tyyliin en minä mikään vanha ole, vääntää ihan muuksi. Teitittely on kyllä poistumassa, sitä en kiellä, mutta ei se alunperinkään ole ollut mikään ikään sidottu asia. Muodollisempi puhuttelu vain.

Venäläiset myyjät ja venäläisten jälkeläiset teitittelee - se kuuluu siihen kultturiin.

Suomessa taas on ollut sinuttelu vallalla jo 60-luvulta.  Paha moka Suomessa teitillä suomalaista.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on negatiivisella tavalla naurettavaa, että nuoria teititellään. Olen 44 ja jo vuosia jotkut aspat teititelleet. Se ei ole miellyttävää. Kohtelias ja arvostava pystyy olemaan sinuttelemallakin ja siinä tulee läheisempi fiiliskin. Teitittelijä ei aina edes ole muuten kohtelias. Voi jäädä jopa kylmä fiilis.

En tietenkään aspalle näkyvästi suutu teitittelystä.

Meillä aspoilla ei ole kristallipalloa tietää, kuka mistäkin loukkaantuu :)

Vierailija
24/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ohje työnantajalta, että kaikkia teititellään. Alaikäisiä sinuttelen, mutta hyvin kohteliain sanankääntein. Jotkut kantikset itse ehdottavat sinunkauppoja tai tuttavallisuus tulee muuten esiin pitemmällä ajalla. Teitittely antaa minulle virassani pientä etäisyyttä ja korostaa asiallisuutta, mutta ystävällisyyttä tämä ei mitenkään estä. Jos joku loukkaantuu kohteliaisuuden osoittamisesta, en sille mitään voi. En koe tätä mitenkään ongelmaksi, varsinkaan siksi, että lapsena minut opetettiin siihen. Olen nainen 50+.

Ajat ovat muuttuneet, eikä teitittely enää nykypäivänä ole Suomessa kohteliasta, vaan töykeää etäisyyden korostamista. Näin ainakin itse sen koen, ja ilmeisesti moni muukin. Työnantajien kannattaisi tarkistaa ohjeistustaan. Minä en ainakaan mielelläni asioi paikassa, jossa mua teititellään.

Moni on kanssasi eri mieltä. Meillä on tehty tutkimus tästä. Erittäin suuri toimija pks.

Vierailija
25/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelutyössä ja suurimmassa osassa työpaikoistani minulle on sanottu, että teitittelet kaikkia itseäsi vanhempia asiakkaita. Aiemmin ei mitään ongelmaa, mutta nyt aloitin työt pienellä syrjäisellä paikkakunnalla ja olen suututtanut useamman asiakkaan teitittelyllä... En vain osaa enää oppia vanhasta tavasta pois!

Vierailija
26/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin teitittely häiritsee, en koskaan teitittele ihmisiä. Teitittely ei ole kohteliasta enää tänä päivänä.

N43

Vierailija
27/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on etäisyyden ottamista, ja itse ainakin toivoisin, että työkavereiden ei kanssa voisi olla ihan rennosti ilman mitään jäykkää teitittelyä. Ei se ole iästä kiinni, vaan asenteista. Pidän teitittelevää ihmistä jäykkänä ja mun makuun liian konservatiivisena. 

Teitittelyllä tuodaan esiin monia erilaisia asioita. Kunnioitusta, etäisyyttä, kohteliaisuutta, ikää, itseä korkeampaa asemaa, tai yksinkertaisesti sitä, että ei olla läheisiä tuttuja. Jokainen puhuteltu sitten tulkitsee, mistä teitittely/sinuttelu johtuu ja reagoi (omaan tulkintaansa). Hölmöintä on suuttua, koska tässä asiassa ei nykyään OLE Suomessa yhtenäistä käytäntöä. Lukiota käydessäni 60-luvulla osa opettajista alkoi teititellä meitä, koska olimme tulleet "aikuisiksi". Kunnianosoitus siis. Itse en kuitenkaan oppinut oikein teitittelemään, koska sinuttelu vyöryi Ruotsista 70-luvulla. Nyt lähes 70-vuotiaana tykkään yleisestä sinuttelusta, koska se tuo jonkinlaista kaveruuden tunnetta yhteiskuntaan. Jos joku teitittelee, sekin on hauskaa! Tulkitsen sen johtuvan joko iästäni (uskomatonta, minähän olen ihan pentu vielä!) tai siitä, että asiakaspalvelussa on opetettu teitittelemään.

Vierailija
28/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle kanssa eräs kuusikymppinen nainen oikein otti asiakseen huomauttaa aiheesta, kun asiakaspalvelijana teitittelin. En kyllä ymmärrä, onko sillä nyt mitään väliä, mikä se puhuttelumuoto on. Tosiasia on se, että jos joku teitittelee, on tarkoitus olla kohtelias. Miksi sekin pitää jollain piikittelyllä, tyyliin en minä mikään vanha ole, vääntää ihan muuksi. Teitittely on kyllä poistumassa, sitä en kiellä, mutta ei se alunperinkään ole ollut mikään ikään sidottu asia. Muodollisempi puhuttelu vain.

Harva teitittelee nuoria.

Sisareni pitää siitä, että häntä teititellään. Hän asuu nykyisin maaseudulla. Minä en pidä ja asun kaupungissa.

Ihmiset ovat erilaisia.

En todellakaan ymmärrä teitittelyä, vaikka asun maaseudulla. En tajunnutkaan että joku pitää teitittelyä maalaisten juttuna ja että kaupunkilaiset sinuttelisivat. 

Vierailija
29/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teitittelen. Pidän sinuttelua röyhkeänä ja tungettelevana sekä junttimaisena. Läheisiä ihmisiä voi sinutella tai kutsua etunimeltä.

Vierailija
30/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on negatiivisella tavalla naurettavaa, että nuoria teititellään. Olen 44 ja jo vuosia jotkut aspat teititelleet. Se ei ole miellyttävää. Kohtelias ja arvostava pystyy olemaan sinuttelemallakin ja siinä tulee läheisempi fiiliskin. Teitittelijä ei aina edes ole muuten kohtelias. Voi jäädä jopa kylmä fiilis.

En tietenkään aspalle näkyvästi suutu teitittelystä.

Meillä aspoilla ei ole kristallipalloa tietää, kuka mistäkin loukkaantuu :)

Jos aspa on kohtelias ja kunnioittava (asiakas myös), mikään teitittely/sinuttelu ei todellakaan loukkaa ketään. Loukkaavana pidän huonoa käytöstä. 

Vierailija
31/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on alettu teititellä viimeisen parin vuoden aikana ja se tuntuu vittumaiselta.

En ole sitä sukupolvea, jolle teitittelyt enää kuuluu. Muodollisemmat sukupolvet, joille teitittely oli tavallista, ovat pikkuhiljaa kuoleman porteilla tai jo toisella puolen..

T. N 41v

Vierailija
32/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelystä suuttuminen on kyllä pikkumaisuuden huippu

Vierailija
33/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti kömpelö on ihminen joka teitittelystä menee suuttumaan. Minulle on aivan sinänsä sama teititelläänkö vai sinutellaanko. Ihminen joka teitittelee niin se on ikäänkuin tilan antamista toiselle, antaa toisen olla rauhassa. Jotkut sinuttelijat voivat muutenkin ruveta nopeasti tungettelemaan. Suurin osa nykyään sinuttelee. Itseäni ei teitittely haittaa.

Vierailija
34/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en teitittele ketään.

Vierailija
35/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on kohtelias puhuttelutapa. Pidin siitä parikymppisenäkin, ehkä osittain siksi, että olen asunut maassa, jossa se on yleinen tapa.  Sinuttelu vieraiden kesken, esim. asiakaspalvelutilanteessa, tuntuu liian tuttavalliselta. Muutettuani takaisin Suomeen hätkähdin, kun kaupan kassa tervehti rempseästi: "Moi!".

Vierailija
36/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa, Saksassa ja Venäjällä teititellään asiakaspalvelutilanteissa ja vieraita ihmisiä jos ei ole sinunkauppoja tehty.

Vierailija
37/37 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa, Saksassa ja Venäjällä teititellään asiakaspalvelutilanteissa ja vieraita ihmisiä jos ei ole sinunkauppoja tehty.

mutta ei Englannissa, Yhdysvalloissa eikä Ruotsissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi