Ilotulitevastaisuus koirien takia
Ja mikä pakko on muka ollut ottaa koira?
Koiran omistaminen on täysin vapaaehtoista. Ja tämän takia nyt sitten halutaan kieltää ilo normaaleilta ihmisiltä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira, mutta ilotulitteita vastustan niiden ympäristövaikutusten takia. Lisäksi pidän järjettömän, että rahaa paukutellaan turhaan taivaan tuuliin. Ja se sotku, kun niitä omia jälkiä ei osata siivota. Ja metsien eläimet säälittävät.
Tämä! Yhtenä päivänä ilotulitus vs. koira(t) 365 päivää vuodessa ja syynä luonto ja ilmasto. Ei varmasti tarvitse mainita kuinka paljon lemmikit kuormittavat ilmastoa aiheuttavat häiriötä ja vahinkoja. Oikea louskuleuan omistajan aivopieru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira, mutta ilotulitteita vastustan niiden ympäristövaikutusten takia. Lisäksi pidän järjettömän, että rahaa paukutellaan turhaan taivaan tuuliin. Ja se sotku, kun niitä omia jälkiä ei osata siivota. Ja metsien eläimet säälittävät.
Tämä! Yhtenä päivänä ilotulitus vs. koira(t) 365 päivää vuodessa ja syynä luonto ja ilmasto. Ei varmasti tarvitse mainita kuinka paljon lemmikit kuormittavat ilmastoa aiheuttavat häiriötä ja vahinkoja. Oikea louskuleuan omistajan aivopieru.
Koirani ei syö teollista muonaa, joten sen ympäristökuormitus on varsin vähäinen. Koira "pakottaa" perheemme päivittäin kunnon lenkille, tästä lienee myös kansanterveydellistä hyötyä.
Mitään häiriötä en keksi koiran aiheuttavan , vahingoksi voidaan kyllä laskea yksi syöty kännykkä, jolla toki on myös ympäristövaikutuksia.
Voisitko siis perustella argumenttisi selkeämmin?
Mulla on paukkuarka koira, mutta en ole ajamassa ilotulitusrakettien kieltämistä. Kuitenkin toivon, että kun minä vuoden kaikkina 365:nä päivänä jaksan noudattaa järjestyssääntöjä ja kerätä koirani jätökset pois, myös ilotulitusta rakastavat vaivautuisivat noudattamaan järjestyssääntöjä eli ammuskelisivat vain sallittuna aikana eli uudenvuodenaattona klo 18-02. Olisi nimittäin ihan kiva viedä koira iltalenkille tänään klo 17, mutta tiedän, ettei silloin enää voi mennä. Juuri katselen ikkunasta...ulkona on vielä valoisaa, joten paukuttelijoita ei välttämättä ole vielä liikkeellä (niitä on ollut jo useampana iltana). Siispä koira "iltalenkille" jo nyt ja seuraavan kerran ulos huomenna aamuseitsemältä, koska viimeisetkin paukuttelijat ovat jo nukahtaneet tai sammuneet, mutta ensimmäiset eivät ole vielä heränneet jatkamaan paukutteluaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paukkuarka koira, mutta en ole ajamassa ilotulitusrakettien kieltämistä. Kuitenkin toivon, että kun minä vuoden kaikkina 365:nä päivänä jaksan noudattaa järjestyssääntöjä ja kerätä koirani jätökset pois, myös ilotulitusta rakastavat vaivautuisivat noudattamaan järjestyssääntöjä eli ammuskelisivat vain sallittuna aikana eli uudenvuodenaattona klo 18-02. Olisi nimittäin ihan kiva viedä koira iltalenkille tänään klo 17, mutta tiedän, ettei silloin enää voi mennä. Juuri katselen ikkunasta...ulkona on vielä valoisaa, joten paukuttelijoita ei välttämättä ole vielä liikkeellä (niitä on ollut jo useampana iltana). Siispä koira "iltalenkille" jo nyt ja seuraavan kerran ulos huomenna aamuseitsemältä, koska viimeisetkin paukuttelijat ovat jo nukahtaneet tai sammuneet, mutta ensimmäiset eivät ole vielä heränneet jatkamaan paukutteluaan.
Asiaa! Tähän lisäisin vielä sen, että paukuttelijat voisivat siivota jälkensä.
Sovituista sallituista ampuma-ajoista pitäisi pitää kiinni.
Oli ihan helvettiä 90-luvulla, kun paukuttelu kesti joulusta vuodenvaihteeseen. Jokaisen kerrostalon nurkassa jampparinki pamautteli. Ja vielä nytkin ei ole mitenkään taattu, ettei ennen klo 18 malteta olla ampumati. Kiva sitten loikkia koiran viemänä viiden metrin askelin kotiin iltapissiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munchenissa yhden yön raketit aiheuttavat päästöjä saman verran kun 55 vrk autoilu.
Hih! Olen koiranomistaja ja inhoan sitä, että kaikki ilotulitusjäte jätetään vain lojumaan.
Niinpä olenkin järjestänyt raketteja ampuville yllätyksen: viimeisen viikon ajan olen jättänyt koiran jätökset siivoamatta tuosta läheiseltä pellolta, joka on joka vuosi uudenvuodenpäivänä täynnä roskaa. Nyt pelto on miinoitettu koiran jätöksilä ihan uudenvuodenaattoa varten :) Enkä ollut ainoa koiranomistaja, joka tätä teki..
Itse olen täällä kallion alueella ampunut satunnaisesti jo eilisestä lähtien. Tänään aloitan, kun eilinen ketamiinin vaikutus poistuu ja itsestä tuntuu siltä että taas jaksaa lähteä rellestämään. Pro tip. Tukareita varten säästän kovaäänisiä paukkuja uvn jälkeisiksi päiviksi ammuttavaksi yllättäviin aikoihin. Esim keskellä yötä pari tykkiä ja siitä baariin. Hyvää uutta vuotta kaikille paitsi tukareille, heidän paikkansa on rov.io.