Yh vanhemmat, miten pärjäät taloudellisesti? Tulot - voukra?
Mitä jää rahaa käytettäväksi vuokran jälkeen? Montako lasta sinulla on?
Kommentit (29)
Sanotaanko et pärjään kohtuullisesti yhden lapsen kanssa.
Palkka nettona n. 1900 €, lisäksi elarit 160 € ja lapsilisä korotuksineen sen n. 150 €. Asumiseen menee melkein 1000 € (lainanlyhennys + vastike vesimaksuineen). Lisäksi lyhennän vielä opintolainaa. Autoa ei ole. Ruokaan ja peruselämiseen menee yllättävän paljon rahaa, varsinkin nyt kun lapsi on jo teini.
Hyvin pärjään yhden lapsen kanssa. Palkka nettona 2200, asunnon vastike+laina 800 /kk.
Hyvin tulen toimeen, oikeastaan paljon paremmin nyt yksin eläessäni (tai siis lapsen kanssa kaksin, mutta ilman miestä siis). Varmaan keskitasoa huonompi palkka mulla on, mutta mitään meiltä ei kyllä puutu ja rahaa jää myös matkusteluun silloin tällöin ja harrastuksiin yms ylimääräiseen. Toki en omista mitään (asuntoa) enkä yksin varmaan pystyisi tai uskaltaisikaan, mutta on se myös ihan vapauttavaa.
En nyt osaa vastata tarkkaan paljonko jää rahaa kuukaudessa. Maksan vuokran ym, laitan 500€ kuussa säästöön jaa loput menee elämiseen ja huvitteluun.
Palkka nettona 3000 euroa, aso-rivarin vastike 850 euroa per kk, yksi lapsi. Ei ole taloudellista puutetta.
Ihan ok, kun ei ole oikeastaan säännöllisiä ylimääräisiä menoja. Auto oma ja kulut vuodessa 500-700 euroa sisältäen vakuutukset, katsastuksen ja huollot sekä korjaukset. Talolainan lyhennys 650 euroa, lämmitys, vesi ja sähkö lisättäessä päästään noin 1100 euroon asumiskuluissa.
Palkka 2400 ennen veroa, elatusmaksut 450 euroa sekä lapsilisät suunilleen saman verran. Lapsia minulla kolme, ikähaitari 10-14v.
Nettopalkka vain 2300, asomaksut 1100/kk, kaksi teiniä taloudessa, mutta ihan hyvin pärjätään, molemmat voivat harrastaa ja yhdessä reissaamme.
Palkka 3900 e netto, asuminen 1300 e/kk (laina plus omakotitalon kulut), kaksi teiniä. Lisäksi lapsilla on isä joka maksaa puolet lasten kustannuksista (tietokoneet ym). Ei ero aina ole katastrofi.
Netto 2800 plus lapsilisä ja minimi elarit.Laina 1000 ja muut asumiskulut +300.Yksi lapsi joten ihan hyvin riittää.Auto syö budjettia mutta on aikataulujen takia tarpeen.
LOL Tuilla ja rahanarvoisilla pienituloisten eduilla saisi jopa enemmän kuin te.Eikä tarvitsisi käydä edes töissä.
Menkää ihmiset lakkoon.
Yksi lapsi. Olin jo 40 täyttänyt lapsen syntyessä, joten asunto ja auto velaton. Ihan hyvin on pärjätty, asunnon yhtiövastike 300 e/kk + vesi ja sähkö. Auto vie polttoainetta maltillisesti eikä ole ollut korjattavaa.
Mutta jos olisi enemmän lapsia, ei varmaan voisi harrastaa, käydä teatterissa ja konserteissa ja reissata kuten yhden lapsen kanssa. Näin aikoinaan laskeskelin, että jos minun täytyisi yksin vastata lapsesta, niin varaa on siihen yhteen lapseen niin, että asioista ei tarvitse tinkiä.
En oikein ymmärrä, miksi ihmiset tekevät vaikka kolme lasta todetakseen, että raha ei sitten riitäkään esim puhelimiin ja matkustamiseen yms kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsi. Olin jo 40 täyttänyt lapsen syntyessä, joten asunto ja auto velaton. Ihan hyvin on pärjätty, asunnon yhtiövastike 300 e/kk + vesi ja sähkö. Auto vie polttoainetta maltillisesti eikä ole ollut korjattavaa.
Mutta jos olisi enemmän lapsia, ei varmaan voisi harrastaa, käydä teatterissa ja konserteissa ja reissata kuten yhden lapsen kanssa. Näin aikoinaan laskeskelin, että jos minun täytyisi yksin vastata lapsesta, niin varaa on siihen yhteen lapseen niin, että asioista ei tarvitse tinkiä.
En oikein ymmärrä, miksi ihmiset tekevät vaikka kolme lasta todetakseen, että raha ei sitten riitäkään esim puhelimiin ja matkustamiseen yms kaikille.
Ne lapset turvaa elämisen. Lapsien avulla ihmisillä, joilla ei ole halua mennä töihin, saa paljon etuuksia. Elämän jollaiseen ei monella ole varaa, vaikka kävisi töissä.
Vuokran jälkeen jää 1250. Kahdestaan asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesi olis hyvä, jos kertoisit ne tulosikin, kuten muut ja kuten aloituksessa pyydettiin :)
Vierailija kirjoitti:
LOL Tuilla ja rahanarvoisilla pienituloisten eduilla saisi jopa enemmän kuin te.Eikä tarvitsisi käydä edes töissä.
Menkää ihmiset lakkoon.
Olen varsin tietoinen siitä, että tukien varassa vuokra-asunnossa elellen minulle ja lapsilleni jäisi paljon enemmän käyttörahaa, mutta haluan kuitenkin oman talon eikä itsetuntoni kestäisi loisimista. Väliaikaisesti toki tuet on hyvä, mutta kyllä päämäärä pitäisi olla se, että elättää itsensä itse.
Tulot nettona noin 4200 e/kk, velaton asunto eli maksan vastikkeen + vesimaksut ja vakuutukset. Ihan mukavasti pärjään, koska tajusin jo parisuhteessa ollessani, että jokainen aikuinen elää omien tulojensa mukaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihmiset lakkoon.
Entä kun lapset kasvaa ja täysi-ikäistyy… jää ne huipputuet tulematta. Tukielätin eläkekään ei ole kummoinen.
Netto+minimielarit ja lapsilisät tekee noin 2800e/kk, vuokra n.1000e/kk. 2 lasta, pärjäillään, mutta ei esim. matkustella tai hankita uutta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihmiset lakkoon.Olen varsin tietoinen siitä, että tukien varassa vuokra-asunnossa elellen minulle ja lapsilleni jäisi paljon enemmän käyttörahaa, mutta haluan kuitenkin oman talon eikä itsetuntoni kestäisi loisimista. Väliaikaisesti toki tuet on hyvä, mutta kyllä päämäärä pitäisi olla se, että elättää itsensä itse.
Väliaikaisesti kaikilla tulisi olla mahdollisuus, eikä kuten nyt, että elämäntapahyväksikäyttäjät käyttää systeemiä omiin tarpeisiinsa miten haluaa ilman minkäänlaista tarvetta vastineeksi.
Minusta on turha inistä vanhuksenakaan, jos ei ole nuorena miettinyt minkä osan rahoistaan säästää vanhuuden varalle. Niin ne muutkin tekee eikä vain ajattele elämää yhtenä kulutusjuhlana, kun luukulta saa muiden rahaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihmiset lakkoon.Entä kun lapset kasvaa ja täysi-ikäistyy… jää ne huipputuet tulematta. Tukielätin eläkekään ei ole kummoinen.
Ei niitä pihalle laiteta. Luukulta saa rahaa ja sitten vähän pimeitä juttuja. Esim uusi puoliso maksaa pimeästi vuokraa ja osoite poste restante.
Kaksi lasta, palkka nettona 3100, lainanlyhennys + vastike 1000 € kuussa. Hyvin tulen toimeen.