Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakkari palaa mammalomalta ja sijainen perehdyttää?

Kolmen äiti
30.12.2019 |

Onko tavallista, että sijainen joutuu perehdyttämään mammalomalta saapuvaa vakituista työntekijää? Mä en ole ennen kuullutkaan ja jotenkin ärsyttää koko ajatus. Toki kerron, mitä on poissaolonsa aikana tapahtunut, mutta tuntien perehdysohjelma tuntuu jokseenkin tyhmältä vetää, kun itsellä työt loppuu (niinpä, olen alun perin määräaikaisen sopimuksen solminut).
Kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jäämässä piakkoin mammalomalle ja kai sijaiseni, joka tulee olemaan määräaikainen, minutkin työhöni perehdyttää.

Vierailija
2/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin.

Ole itse pois vaikka vain 3kk niin asiat ovat muuttuneet sinä aikana. Kuka muukaan niitä opettaisi ellei tuuraaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sekin perehdytti sut. Saat palkkaa siitä.

Vierailija
4/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muusta syystä sijaisena puoli vuotta, ja vakkari pyysi mun yhteystiedot, että voi soittaa, jos tulee eteen jotain uutta, josta ei tiedä. Tämä vähän hiersi, että pitäisi työasioita hoitaa jälkikäteen, kun ei enää saa palkkaa. Jätin kuitenkin yhteystiedot. Jätin myös todella yksityiskohtaisen listan kaikista asioista, jotka oli vaiheessa, ja mitä muutoksia oli puolessa vuodessa tapahtunut. Ei tullut työpuheluita eikä sähköposteja siltä suunnalta, lista oli ilmeisesti riittävä.

Vierailija
5/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuraajahan parhaiten tietää sen hetken asiat, niin luontevintahan se hänen on "perehdyttää". Jos nyt ei ole mitään radikaaleja toimintajärjestelmämuutoksia tms tullut, niin ei tietenkään varsinaista uuden henkilön perehdytystä tehdä.

Vierailija
6/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin määräaikaisena kahteen kertaan valtion virastossa. (en äitiyslomasijaisena)

Täytyy myöntää, että ärsytti, kun siellä moni asia toimi huonosti ihan vaan siksi, että niin moni oli äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla mahdollisimman pitkään ja monesta lapsesta.

Minusta pitäisi olla oikeus palkat uusi, jos jää yli puoleksi vuodeksi pois.

Näin saisi naiset paremmin töitäkin. Ei pelättäsi pitkiä lomia.

Vierailija
7/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajalla joo, miten se määräaikaisuus siihen liittyy? Jos määräaikaisuutesi päättyy ennen kuin äitiyslomalainen palaa töihin (näin tuskin on), niin sitten ei tietenkään ole mahdollista perehdyttää.

Vierailija
8/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin määräaikaisena kahteen kertaan valtion virastossa. (en äitiyslomasijaisena)

Täytyy myöntää, että ärsytti, kun siellä moni asia toimi huonosti ihan vaan siksi, että niin moni oli äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla mahdollisimman pitkään ja monesta lapsesta.

No entä se, joka jossain kohtaa palaa äitiyslomalta? 

Vierailija
9/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijaistin vuoden opettajana ja vakituinen soitteli minulle työsuhteeni päättymisen jälkeen ja kyseli sisältövinkkejä eri kursseille. Silloin olin vähän että wtf, olin kuitenkin jättänyt tiedoksi kaiken muun relevantin tiedon hänelle, ja opetussuunnitelma määritteli ainakin siihen maailman aikaan suht selkeästi, mitä aiheita milläkin kurssilla on tarkoitus läpikäydä.

Vierailija
10/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijaistin vuoden opettajana ja vakituinen soitteli minulle työsuhteeni päättymisen jälkeen ja kyseli sisältövinkkejä eri kursseille. Silloin olin vähän että wtf, olin kuitenkin jättänyt tiedoksi kaiken muun relevantin tiedon hänelle, ja opetussuunnitelma määritteli ainakin siihen maailman aikaan suht selkeästi, mitä aiheita milläkin kurssilla on tarkoitus läpikäydä.

Opettajissa on niin paljon vajaalla käyviä, että en ihmettele tuota yhtään.

Vierailija
11/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein. Mä vakkari perehdytin toisen, uuden vakkarin, ja lähdin vähän sen jälkeen kuudeksi vuodeksi haahuilemaan erilaisille vapaille opintojen merkeissä. Palasin sitten takaisin vanhaan duuniini, joka oli sillä aikaa muuttunut sen verran, että entinen perehdytettäväni sai vuorostaan perehdyttää minut. :D Ei sillä työsuhteen pituudella ole juurikaan merkitystä.

Vierailija
12/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse äitiysloman sijainen myös, eikä minua kukaan työhön perehdyttänyt. Ihan itse sain kaiken selvittää ja hirveä määrä uudistuksia onkin aikanani tullut.

Mietityttää tuo, että minun sopparini loppuu kun äitiys- ja hoitovapaalomalainen palaa. Jätän vaan kaikkia ohjeita, ohjelmia, salasanoja ja listoja (mitä en itse saanut), kaipa se sillä selviää.

Fiksumpi työnantaja olisi pitänyt meitä vähän aikaa samaan aikaankin että olisi kerennyt perehdyttää ja ihan mielelläni sen olisin tehnytkin, jos olisin saanut siitä palkkaa.

Vierailija
13/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vakkari ja sijainen on samaan aikaan töissä? Mikä on sijaisuuden peruste, kun perhevapaan sijaistaminen ei kelpaa (on jo töissä). Tuskin sentään perehdytys.

Vierailija
14/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lopui tukityö ja uusi tilalle samaan hommaan. Mulle sanottiin, että saako soittaa, jos tulee kysyttävää. En viitsinyt polttaa siltoja, sillä joskus näitä tukityöläisiä on pyydetty takaisin. Sitten sain kuitenkin oikean työn ja kun soiteltiin, sanoin, että en saisi työaikana ottaa yksityispuheluita vastaan. Se loppui sitten siihen.  Mutta tässä oikeassa työssä ta meni liiallisuuksiin, oltiin 3 kk päällekkäin. Työ ei ole niin haastavaa, pari viikkoa olisi riittänyt. Toisaalta sai sitten minut, kun halusi juuri minut palkata, mutta aika aikaisin oli liikkeellä. Tosin tässä kyseessä entisen eläkkeellejäänti. 

Vierailija
15/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse äitiysloman sijainen myös, eikä minua kukaan työhön perehdyttänyt. Ihan itse sain kaiken selvittää ja hirveä määrä uudistuksia onkin aikanani tullut.

Mietityttää tuo, että minun sopparini loppuu kun äitiys- ja hoitovapaalomalainen palaa. Jätän vaan kaikkia ohjeita, ohjelmia, salasanoja ja listoja (mitä en itse saanut), kaipa se sillä selviää.

Fiksumpi työnantaja olisi pitänyt meitä vähän aikaa samaan aikaankin että olisi kerennyt perehdyttää ja ihan mielelläni sen olisin tehnytkin, jos olisin saanut siitä palkkaa.

Tuo olisi työnantajalle iso riski. Määräaikaisuudelle pitää ollaperuste ja jos peruste on perhevapaasijaisuus, niin se on OK, mutta perhevapaalta palannut ei saa olla samaan aikaan töissä. Jos peruste on perehdytys tms., niin aika äkkiä firma on oikeudessä siitä, että ketjuttaa määräaikaisuuksia perusteetta.

Vierailija
16/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä muu, vain se, että juuri naiset on noilla pitkillä lomilla. Miesten pitäisi samoin hoitaa lapsiaan ja pitää osa vapaista.

Vierailija
17/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi työnantajalle iso riski. Määräaikaisuudelle pitää ollaperuste ja jos peruste on perhevapaasijaisuus, niin se on OK, mutta perhevapaalta palannut ei saa olla samaan aikaan töissä. Jos peruste on perehdytys tms., niin aika äkkiä firma on oikeudessä siitä, että ketjuttaa määräaikaisuuksia perusteetta.

Tämähän on mielenkiintoista. Jos siis perhevapaalta palaaja aloittaa työt 4 päivää ennen perhevapaata sijaistavan määräaikaisen sopimuksen päättymistä, tekeekö firma virheen? Ja voiko määräaikainen tekijä vaatia jotain korvauksia väärin ketjutuksesta?

Vierailija
18/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiselle kysyjälle. Toki työrooliisi kuuluu perehdyttää äitiyslomalta palaava henkilö. Eihän tuo tilanne tule sinulle yllätyksenä tai ole mitenkään epäreilu. Paremman vaikutelman jätät, kun et ala kiukuttelemaan viimeisinä työpäivinäsi.

Vierailija
19/19 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukas hänet sitten perehdyttää, jos et sinä? Kannattaa lähteä niin, että puljulle jää hyvä kuva sinusta. Ei sitä koskaan tiedä, keneen törmää työkuvioissa jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä