Kilpirauhasarvot heittelee liikatoimintaa/vajaatoimintaa
Hakeuduin tutkimuksiin pitkittyneen kuukautiskierron takia ja yllättäen kilppariarvoissa oli häikkää vaikka muita oireita ei ole.
Ensin siis oli TSH alle 0,01 -> tarkkailtiin ja uudet labat ja tsh edelleen matala -> Tyrazol lääkitys 2 x 5mg/vrk. T4V 13, T3V 5,3
Kuukauden lääkityksen jälkeen TSH 25!!!! -> jätetään lääkitys kokonaan pois sillä kääntyi vajaatoiminnaksi.
T4-V 9.1, T3-V 3.0, TPOAb < 25
Uudessa kontrollissa TSH taas alle 0,01 eli liikatoimintaa -> alotetaan Tyrazol 1 x 5mg/vrk, ja nyt taas odotellaan mitä kilppari sanoo puolikkaasta annoksesta...
Mistä tällainen heittely voi johtua? Onko kokemuksia?
Kommentit (8)
Olen käynyt erikoislääkärillä (endokrinologilla) joten asia kai sen osalta kunnossa.
miten sulla nukkuminen,liikunta , ylipaino ?
Nuo sulla jo varmasti tosin kunnossa kun olet käynyt lääkärissäkin jo.
Viimeaikoina nukkunut huonosti, johtuu vissiin tästä stressistä ja epätietoisuudesta. Muuten nukkunut lähes poikkeuksetta vähintään 7-8h yössä.
Koirien kanssa tulee ulkoiltua joka päivä ja lisäksi kerran viikossa ryhmäliikuntatunti. Olen ollut aina hoikka/normaalipainoinen.
Aikaa vievää touhua, kun hormonitasapaino muuttuu hitaasti ja labrakokeet käytännössä tahtovat laahata voinnin suhteen jälkijunassa. Kannattaa olla itse aktiivinen. Itse saan hyvän arvion tyroksiinitasapainosta sydämen sykkeen perusteella, joka voi vaihdella yli 20 lyöntiä riippuen onko liika- vai vajaatoimintaa.
Muutamia asioita pohdittavaksi.
- Kun otat purkista hormonia, levotyroksiinia, hormonia tuottava elin pienenee, sillä sen ei tarvitse tuottaa hormonia. Kun lopetat hormonin ottamisen, kestää muutaman kuukauden kunnes hormonia tuottavat elin on alkanut tuottaa hormonia. Ota tämä huomioon kun menet laidasta laitaan.
- Tyroksiini sitoutuu albumiiniin ja muihin kuljetusproteiineihin. Mikäli sitoutumisessa on ongelmaa, pitää tarkastella kuljetusproteiineja, ei hormonia itsessään.
- Tyroksiinin tuottoa ohjataan kaskadilla TRH <-> TRH <-> Tyroksiini. Tässä negatiivisessa kytkennässä voi olla moni asia pielessä.
- Soluissa dejodioituminen voi olla pielessä geneettisistä syistä tai geenien aktivaatioon liittyvistä syistä.
paniikissa kirjoitti:
Viimeaikoina nukkunut huonosti, johtuu vissiin tästä stressistä ja epätietoisuudesta. Muuten nukkunut lähes poikkeuksetta vähintään 7-8h yössä.
Koirien kanssa tulee ulkoiltua joka päivä ja lisäksi kerran viikossa ryhmäliikuntatunti. Olen ollut aina hoikka/normaalipainoinen.
Pitkäkestoinen stressi tuhoaa soluja (neurotoksisuus) ja myös hypotyreoosissa stressillä on suuri merkitys. Liikuntakin voi stressata.
En ole ap mutta lisäkysri: voiko lievä vajaatoiminta parantua itsekseen? Mulla oli alhainen ferritiini (11) ja kilppri vähän vajaatoiminnan puolella. En muista tarkkoja arvoja. Lääkäri pohti lääkitystä mutta en halunnut. Voiko parantua vai pitääkö tehdä jotain?
Mitää seurantaa ei ole, koska olen julkisessa terveydenhuollossa jossa ketään ei tunnu potilas kiinnostavan...
Ikävä kyllä kippari toimii noin :( Hoitotasapainon löytäminen voi viedä vuosia. Suosittelen kuitenkin että rekisteröidyt kilpirauhasinfoon ja etsit sieltä kunnollisen lääkärin, useimmat lääkärit eivät ymmärrä tästä "maailman helpoimmasta" sairaudesta juuri mitään, katsovat vain arvoja, eivät potilaan koko tilannetta ja vointia