Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako suomen kieltä kirjoittaa miten tahansa?

Vierailija
30.12.2019 |

Mihin ovat unohtuneet kielioppisäännöt? Kirjoitetaan Maire täti, kun pitäisi kirjoittaa Maire-täti. Liikeyrityksen nimi on käsittämättömästi Pulla Pojat. Pilkkusäännöistä ei taida moni olla kuullutkaan. Eikö oikeakielisyydellä ole enää väliä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sentään tärkeintä ole se että asia tulee selväksi?  Pilkunviilausta ei ehkä kaivata.

Vierailija
2/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistussäännöstä en lakikirjasta löytänyt. Jos ei ole kiellettyä, niin kai se on sitten sallittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisestikin saa, ainakin tämän palstan perusteella.

Vierailija
4/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kirjoittaa ihan miten sattuu. Se on oma asiasi eikä mikään laki kiellä sitä.

Teet kuitenkin huonon vaikutelman, jos et osaa alkeellisimpia kirjoitussääntöjä.

Vierailija
5/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa kirjoittaa miten haluaa. Mikään laki ei estä kirjoittamasta kielioppisääntöjen vastaisesti. Toki, esim. yrityksen mainokset ovat  huonoa suomen kieltä niin kovin mielelläni en vieraile siinä yrityksessä.

Vierailija
6/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täydellistä kielenhallintaa vaadittaisiin, ei monikaan uskaltaisi kirjoittaa mitään.  Kielioppisäännöt eivät pysy monellakaan mielessä, mikä on inhimillistä.

Vierailija
7/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesisällöntuottajia lukiessa tätä kyllä useasti ihmettelen.

Vierailija
8/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan tällä palstalla,puolet ketjuista häviää kuin pieru Saharaan.

Vierailija
9/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinkirjoitustaidon vähenemisen ohella olen ihmetellyt kieleen ilmaantuneita omituisuuksia.  Yksi niistä on "Viisi kertaa pienempi".  Mitä tämä on selkokielellä?

Vierailija
10/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliviivojen puutteen vielä kestän, mutta PISTEIDEN puutetta en siedä. Pilkkujakaan en kaipaa erityisemmin, mutta moni jättää pisteet nykyään tekstistä pois kokonaan ja kirjoittavat koko samperin rallatuksensa yhteen pötköön. Kielioppia voi vaatia semmoisista asiasisällöistä, joiden on tarkoitus olla tärkeitä ja opettavaisia tai muuten vain ryhdikkäämpiä. Jonkun Annikki-Herbertin facebook päivitys tai wazzappi viesti taas ei kielioppia vaadi. Jos itse haluat kirjoittaa kirjakieltä, voit sen tehdä. Et vain voi vaatia samaa muilta.

Vierailija
11/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliviivojen puutteen vielä kestän, mutta PISTEIDEN puutetta en siedä. Pilkkujakaan en kaipaa erityisemmin, mutta moni jättää pisteet nykyään tekstistä pois kokonaan ja kirjoittavat koko samperin rallatuksensa yhteen pötköön. Kielioppia voi vaatia semmoisista asiasisällöistä, joiden on tarkoitus olla tärkeitä ja opettavaisia tai muuten vain ryhdikkäämpiä. Jonkun Annikki-Herbertin facebook päivitys tai wazzappi viesti taas ei kielioppia vaadi. Jos itse haluat kirjoittaa kirjakieltä, voit sen tehdä. Et vain voi vaatia samaa muilta.

Väliviiva on oikealta nimitykseltään yhdysmerkki (tai yhdysviiva tai tavuviiva)! 

Vierailija
12/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan keskustelun aloittajankin jo aika keskittyä elämässään oleellisempiin asioihin! 

Vierailija
13/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kauhein esimerkki on ne Maikkarin mainoskatkojen omat mainokset. Sanat tyngettu neliön muotoisiin laatikoihin, jolloin tavutus menee päin honkia. Tyyliin: Ma-in-os

Vierailija
14/14 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan näitä "Minun Sonera" -tyyppisiä juttuja. Miksi ihmeessä omistusliitteet on dumpattu? Mukula katsoo päivät pääksytysten netistä Kaapoa, ja minä joudun kuuntelemaan siinäkin täysin omistusliitteetöntä kälätystä sivukorvalla... pää kiehuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä