Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero - lapsen huoltajuus

Väsynyt
29.12.2019 |

En oikein löydä netistä apua, joten kysyn täältä kun varmasti jollain on ihan oikeaa kokemusta.

Olemme mieheni kanssa päätyneet avioeroon. Päällimmäinen syy on se, että mieheni ei mielestäni osallistu lapsen hoitoon tarpeeksi. Nukkunu yöt eri huoneessa kun vauva valvottaa (myös kesä- ja talvilomalla), ei noise aamuisin hoitamaan ja nyt lähti riidan päätteeksi hotelliin nukkumaan. Mulla on ollut omaa aikaa noin 5h kuussa. Vuorokaudet ympäriinsä huolehdin itkuisesta vauvasta, joka herää öisin tunnin välein. Olen aivan loppu ja hokenut sitä kuukausien ajan.

No se ei ollut pointti vaan kysyisin, että miten asia tästä nyt lähtisi eteneen? Voinko ottaa lapsen ja lähteä toiselle puolelle Suomea vanhempieni luokse? Tai voinko muuttaa lapsen kanssa omaan asuntoon heti kun sellaisen saan? Mies on kieltänyt lähtemästä ja uhannut soittaa poliisit perään. Vaatinut jättämään lapsen hänelle. Mutta esim huomenna hänellä on työpäivä eikä lapsi ole vielä päiväkodissa, joten kuka lapsen hoitaisi jos en minä?

Lastenvalvojalle on varattu aika mutta se on vasta maaliskuussa.

Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan, niin miehen käytös tuli täysin yllätyksenä. Lapsen hoidosta puhuttiin paljon ennen raskautta ja raskauden aikana, mutta kun lapsi syntyi, mies heitti lupauksensa romukoppaan. Esim hänen mielestään hänen ei tarvi koskaan hoitaa lasta öisin koska on töissä (8-16). Iltaisin tarvii levätä, yöllä saada nukuttua ja viikonloppuna palautua.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi asuvat samassa maassa kuin te nyt, ei sinulla ole laillista estettä matkustaa lapsesi kanssa heidän luokseen. Jos taas matkustat lapsesi kanssa toiseen maahan ilman lapsesi toisen huoltajan suostumusta, se katsotaan lapsikaappaukseksi.

Tuossa tilanteessasi se vanhempiesi luokse lähteminen voi olla hyväkin idea, koska siellä sinulla on (toivottavasti) mahdollisuus saada lapsenhoitoapua. Lastensuojelun miehesi voi kyllä laittaa perääsi. Jos näin käy, kerro heille, että olet väsynyt, joten lähdit vanhempiesi luokse, jotta saisit apua lapsenhoitoon. Nimittäin sitä lepoa ja apua lapsenhoitoon sinä nyt tarvitset.

Vierailija
2/3 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. :( Kehottaisin vielä antamaan asialle aikaa ja ratkomaan asiaa esim. pariterapiassa ennen lopullista päätöstä. Ero on surullinen asia, joka kulkee mukana koko loppuelämän. Sitä päätöstä ei kannata tehdä hätiköiden varsinkaan kuormittavan vauva-arjen keskellä.

Kehotan, että menet vanhempiesi luoksi joksikin aikaa, että saat etäisyyttä tuosta kiristyneestä tilanteesta ja ennen kaikkea levättyä. Kannattaa puhua paljon eri ihmisten kanssa ja pohtia perusteellisesti, mitä kannattaa tehdä ja myös hakea sitä apua. Ehdottomasti kehotan hakemaan kaiken mahdollisen avun ja keskustelemaan asiat perinpohjaisesti miehen kanssa ennen kuin päätätte erota.

Lapsen virallinen muutto ei onnistu ilman toisen huoltajan kirjallista lupaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme paritetapiassa mutta mieheni ei nähnyt siinä olevan hyötyä. En oikein yksinkään pysty asioita ratkomaan eikä mieheni kanssa näkemykset kohtaa. Hänen mielestään minun pitäisi jaksaa tehdä enemmän, esim kotitöitä, tehdä ruokaa, käydä lapsen kanssa enemmän ulkona, viedä vauvakerhoihin jne, koska enhän mä "tee muuta kuin istun kotona". Olen vain niin väsynyt, etten jaksa tehdä mitään tai halua, koska vihdoin on hetki aikaa hengähtää kun vauva nukkuu.

Mies perustelee ettei voi auttaa lapsen hoidossa, koska on töissä ja tekee kaikki kotityöt (höpöhöpö).

Mitään tukiverkostoa meillä ei ole