Miksi koiranomistajat hermostuneimpia ilotulitteista kuin itse lemmikki?
Tämän huomaa tosi usein, koira ehkä vähän ihmettelee mikä paukkuu mutta ei sen kummempaa, ei käyttäydy mitenkään kuin olis täysin pois tolaltaan tai vastavaa. Mutta omistaja ihan kauhuissaan ja hermona, pelkää että pikku mussukka-koira kärsii kuin olisi kuolemassa. Koira huomaa omistajan hätääntymisen ja silloin koira itsekin hätääntyy. Ei siis ilotulitteista, vaan omistajansa hätääntymisestä. Omistaja esim viettää päivät pitkä hermona av-palstalla vaatimassa ilotulitekiltoa ja hermostuneisuus ja hätääntyminen saa koirankin hermostumaan.
Kommentit (10)
Itse veikkaisin ihan samaa, omistajan hätääntyminen on suurin syy miksi koirat hermostuu uutena vuotena. Kyllä koira huomaa kun omistaja käyttäytyy kuin maailmanloppu olisi alkanut, silloin koirakin hätääntyy. Ei siis ilotulitteista vaan omistajastaan.
Koiranomistajat tyypillisesti kohtelevat koiraa kuin vauvaa, vaikka kyseessä on petoeläimestä jalostettu eläin jota käytetään mm poliisin apuna ja jopa sotatilanteissa. Ei koira ole läheskään niin herkkä pienellä paukuttelulle kuin monet luulevat "kullannuppu-mussukkansa" olevan. Mutta sen sijaan kooira kiintyy omistajaansa ja huomaa kun omistajalla joku hätä, silloin koira itsekin hätääntyy.
Kylläpä nyt ilotulittajat koiranomistajia syyttelevät. Oikeesti se heidän paukuttelu häiritsee laajemminkin ihmisiä ja sotkee ympäristöä. Luonnon eläimet pelkäävät. Hevoset ja lehmät myös.
Mut kännisuomalaisen ääliön remuamisvapaus on uhattuna!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nyt ilotulittajat koiranomistajia syyttelevät. Oikeesti se heidän paukuttelu häiritsee laajemminkin ihmisiä ja sotkee ympäristöä. Luonnon eläimet pelkäävät. Hevoset ja lehmät myös.
Mut kännisuomalaisen ääliön remuamisvapaus on uhattuna!
Kielletään siis alkoholi?
Minun koirani ei kiinnitä uudenvuodenraketteihin mitään huomiota. Minusta on kiva katsoa ikkunasta ilotulituksia uudenvuodenaattona. On ikävä, jos se loppuu - vähän kuin jos joulusta otettaisiin joulukuusi pois.
Meillä toinen koira pelkää ja toinen ei. Alkoi pelkäämään, kun toissa vuonna naapuritalosta ampuivat raketin suoraan pihallemme, olin valitettavasti tämän koiran kanssa juuri silloin ulkona.
Kun ensimmäisen pamauksen kuulee, menee sängyn alle vapisemaan. En kohtele ”kultamussukka” tyyliin, annan yleensä olla rauhassa siellä kolossa mihin menee.
Jännä nähdä, miten lähimetsään ilmestyneet peurat käyttäytyy.
Minun koirani ei pelkää ilotulitteita lainkaan. Lähinnä ihmettelee pauketta, muttei pelkää. Lenkillä voi aivan hyvin käyttää ammuskelun aikana ja kyseessä on villakoira, eli monien "äidin pikku mussukka" rotu, jota vain ei ole opetettu pelkäämään kaikkia risahduksia. Äidin lapsuudenaikainen koira rupesi pelkäämään ilotulitteita vasta, kun tätä oli ammuttu ilotulitteilla kohti ilkeän nuorisojengin toimesta ja tämäkin oli paukkuherkäksi roduksi yleistetty rotu, collie. Sitä tapausta ennen ei pelännyt lainkaan. Koirillakin on tietysti luonteita, jotka pelkäävät kaikkea, vaikka omistaja olisi kuinka rohkea tahansa, mutta koiria yleisesti ei voida luokitella pelkureiksi. Olen kanssasi samaa mieltä siis siinä suhteessa, että lähes kaikkien koirayksilöiden kohdalla omistaja voi tehdä rakettipelon kehittymiselle paljon. Totutin omani viemällä ammuselun aikana ihan normaalisti hetkeksi ulos ja opetin koiralle, ettei ole mitään hätää olemalla reagoimatta räjähdyksiin ja välkkeeseen. Olin kuin päivä olisi ollut aivan tavallinen kaikkien muiden joukossa ja pikkuhiljaa koirani otti mallia ja lakkasi ihmettelemästä. Sellainen "voi voi pelottaako sinua pikku kultaa" tapainen hössötys antaa koiralle vain viestin, että on aihettakin pelätä ja yrität vain helpottaa koiran pelkotilaa ns. lohduttamalla. Koirat lukevat enemmän kehomme kieltä, kuin kuuntelevat sanoja. Lähelle tuleminen ja rapsuttaminen kun koira pelkää, on koiralle turvaamis-reaktio, eikä mikään "Ei sinun tarvitse pelätä" -viesti.
Vierailija kirjoitti:
Minun koirani ei pelkää ilotulitteita lainkaan. Lähinnä ihmettelee pauketta, muttei pelkää. Lenkillä voi aivan hyvin käyttää ammuskelun aikana ja kyseessä on villakoira, eli monien "äidin pikku mussukka" rotu, jota vain ei ole opetettu pelkäämään kaikkia risahduksia. Äidin lapsuudenaikainen koira rupesi pelkäämään ilotulitteita vasta, kun tätä oli ammuttu ilotulitteilla kohti ilkeän nuorisojengin toimesta ja tämäkin oli paukkuherkäksi roduksi yleistetty rotu, collie. Sitä tapausta ennen ei pelännyt lainkaan. Koirillakin on tietysti luonteita, jotka pelkäävät kaikkea, vaikka omistaja olisi kuinka rohkea tahansa, mutta koiria yleisesti ei voida luokitella pelkureiksi. Olen kanssasi samaa mieltä siis siinä suhteessa, että lähes kaikkien koirayksilöiden kohdalla omistaja voi tehdä rakettipelon kehittymiselle paljon. Totutin omani viemällä ammuselun aikana ihan normaalisti hetkeksi ulos ja opetin koiralle, ettei ole mitään hätää olemalla reagoimatta räjähdyksiin ja välkkeeseen. Olin kuin päivä olisi ollut aivan tavallinen kaikkien muiden joukossa ja pikkuhiljaa koirani otti mallia ja lakkasi ihmettelemästä. Sellainen "voi voi pelottaako sinua pikku kultaa" tapainen hössötys antaa koiralle vain viestin, että on aihettakin pelätä ja yrität vain helpottaa koiran pelkotilaa ns. lohduttamalla. Koirat lukevat enemmän kehomme kieltä, kuin kuuntelevat sanoja. Lähelle tuleminen ja rapsuttaminen kun koira pelkää, on koiralle turvaamis-reaktio, eikä mikään "Ei sinun tarvitse pelätä" -viesti.
Jokseenkin ristiriitaista. Kerrot itsekin että äitisi koira alkoi pelätä vasta siinä vaiheessa kun raketti ammuttiin päin ja silti kuitenkin perustelet kuinka olet koirasi opettanut olemaan pelkäämättä kun viet sitä ammuskelun aikana ulos. Veikkaisin kyllä että vaikka pidät itseäsi kuinka koirakuiskaajana tahansa, opettamisestasi huolimatta koirasi hyvin todennäköisesti alkaa pelätä raketteja jos sille niistä ikävä kokemus tulee kun viet sitä tieten tahtoen uutena vuotena ulos.
Hössöttäminen on toki asia erikseen mutta koira ei todellakaan pelätessään lue ihmisen kehonkieltä niin, että jos ihminen antaa pelkäävän koiran olla rauhassa vieressään ja "lohduttavasti" sitä koiraa silittelee tilanteessa niin tämä jotenkin antaisi koiralle signaalin siitä, että nyt on hätätilanne ja kuuluukin pelätä. Vai ettekö te normaalisti anna koiran olla lähellä ja hellittele sitä? Toki koira lukee kehonkieltä ja tämän lisäksi myös haistaa omistajastaan tämän tunnetilaa, joten jos omistaja ei itse kykene olemaan rauhallinen, voi koiran pelko pahentua. Mutta ei se rapsuttaminen ja omistajan lähellä olo todellakaan automaattisesti koiran pelkoa pahenna.
Hyvä keino koiran pelon siedättämiseen on alkaa soittaa jo useampi kuukausi ennen uuttavuotta esim. YouTubesta rakettien ääntä samaan aikaan kun koira on rentoutunut/syö luuta.tms. tällöin koira yhdistää rauhallisuuden ja rakettien äänet toisiinsa. Sitten pikku hiljaa ääntä kovennetaan tarpeelliselle tasolle niin ettei se aiheuta koirassa kuitenkaan minkäänlaista ahdistusta. Uudenvuodenaatto koira pidetään ehdottomasti sisällä, vain pakolliset pissatukset hoidetaan. Koira voi nimittäin sen "ilkeän nuorisojengin" kohdalle osuessa tosiaan kehittää pelon vaikka olisi vuosikausia elänytkin pelkäämättä. Ei siis ole mitään perustetta viedä koiraa ulos seuraamaan todellista ilotulitusta!
Mulla on ollut chinchilloja ja nyt kani. Kummatkaan eivät reagoi ilotulituksiin ja pamahduksiin millään tavalla. Parempia lemmikeitä kuin hermoheikot koirat.
Yhteen ketjuun jo kommentoinkin asiaa ja sain läjän alapeukkuja.
Mutta siis nimenomaan koirat lukevat omistajaansa, ja jos omistaja on ihan hermona ja hössöttää koiralle paukkujen aikana "ei mitään hätää ei mitään hätää..!!!" niin koira lukee että nyt on oikeasti jokin tosi paha hätä ja alkaa yhdistää sen paukkumisen hätätilanteeseen.