Sinuhe egyptiläinen
Kommentit (57)
Kirja on hyvä! Sinuhe on välillä ärsyttävä ruikuttaja, mutta Kaptah on ihana ja paras pätkä se Minotauriin luola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ei lue tota.
Minä olen persu. Olen lukenut ja myös kuunnellut Lars Svedbergin lukemana äänikirjana. Hieno teos. Lars Svedberg lukee erittäin ilmeikkäästi, ilo kuunnella.
Hienoa, niin minäkin ajattelen, että Svedbergin ääni sopii tuohon kirjaan, rauhallinen ja pehmeä.
Ruma yleistys tuo koskien persuja :(
Vierailija kirjoitti:
Kirja on hyvä! Sinuhe on välillä ärsyttävä ruikuttaja, mutta Kaptah on ihana ja paras pätkä se Minotauriin luola.
Se on kyllä Minotaurus, eli Minotauruksen luola.
Suomalaisten pitäisi kaikkien lukea Waltaria ja Utriota. He ovat loistavia kirjailijoita, joista saamme olla ylpeitä.
Moni nykynuori ei tajuakaan että Waltarin kirjat olivat Yhdysvaltojen bestseller-listoilla top10:ssa 1950-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tehty Hollywood-elokuvakin. Kannattaa katsoa se leffa niin ei mene aikaa lukemiseen.
Se on huono.
Se elokuva on todella huono.
Toisaalta Waltarillla ei tuskin ole kuvausta siitä mikä on se aito egyptiläinen totuus, joka on Akhenatonin harhaopin tai "utopian" vastakohta: Siis tuo itse Jumaluus, Elämä, joka lapsineen antaa elämän, MUTTA myös hävittää elämän vihollisen kokonaan olemassaolosta. Siis hävittää Elämää pilkkaavan käärmeen, ettei sitä enää ole.
Jumaluus on kaiken alku, kuin aurinko, ´Atum-R´a, jonka syntiin langennneet lapset tekevät parannuksen. Hor ("Horus") ja Setsh("Set") puhdistuvat . He ovat synti jokaisessa ihmisessä. Jotta sanoisin samoin, kuin se on papyruksessa, lyhyesti lainaan siitä suoraan:
"Hor puhdistuu, ja Setsh tulee Jumalaksi, ja sama asia solmittuna kääntäen".
Ja juuri siksi vihollinen, eli pilkkaava käärme tuhotaan.
(Miksi, miten kaikkiaan puhdistuu, ei nyt kaikki ole tässä, mutta ainakin alkua kirjoitin.)
Tätä et löydä Kreikkalaisen historian tulkitsijan tekstistä, tulkinnasta (saattavat olla jopa tahallisia ja tarkoituksellisia valeita....), etpä juuri löydä muualta kuin ihan alkuperäisestä "papyrustekstistä"... .. tai samat (ajatukset) myös ERITOTEN pyramiditekstissä.
Se faarao Ekhnaton on siinä ihan yhtä naiivi ja ideologisesti sokaistunut kuin nykypäivän vihreät ja muut humanistit. Erittäin opettavainen kirja, mitä sellaisesta seuraa.
Juuri luovutin kirjan lukemisen. Puoleen väliin asti jaksoin.
Todella mielenkiintoinen ja tapahtumarikas, vaikka joissain kohdin puudutti asioiden höpöttäminen niin pitkin poikin rantain.
Ihan pikkuisen olisi voinut tiivistää keskusteluja.
Mutta aion yrittää vielä uudestaan seuraavalla lomalla.
Toinen kirja josta pidän ja lukenut kokonaan, on Wilburn Smithin Joen jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä Minotaurus, eli Minotauruksen luola.
S päätteinen sana, nimi paljastaa hyvin usein kreikkalaisen vaikutuksen, silloin asialla ei ole mitään tekemista egyptiäisen ja alkuperaisen kanssa. Kyseessä on siis kreikkalainen nimi tai kreikanos aiheesta......
Kleopatran tai Makedonian ajan Egypti ei ollut enää aito. Nukkehallitsijoita. Vieras "valta", tai niin kuin papyrus sanoo:
"Käärme on tullut sisälle taloon asuakseen siellä pysyvästi"
Tavallaan niin, niin surullista, että se oli valmiiksi kirjoitettu varoituksena jokaiselle, ja silti se toteutui!
On yksi maailmanhistorian hienoimmista kirjoista. Ajattelin kuunnella pian taas äänikirjana.
Kirja saattaa osalta vaatia kärsivällisyyttä ja pientä ponnistelua, jotta sen jaksaa kahlata kokonaan, mutta se on todellinen mestariteos, joka kaikkien tulisi LUKEA edes kerran elämässään. Ja unohtakaa se kehno elokuva, kirjasta ja leffasta ei voi puhua samana päivänäkään.
Luin jostain että SInuhe on kotoisin Keminmaasta niinkuin Paavo Väyrynen.
Eräs parhaita kirjoja koskaan, tarina on melko surullinen ja toisinaan jopa ahdistava, mutta myös täynnä suurta elämänviisautta.
Kirja kertoo hauskalla tavalla sontakärsistä ;D
tylsyyden huipentuma, 3 kertaa yrittänyt, ei sitä jaksa eikä kestä.
tiedän että moni tykkää,ei vaan sopinut minulle.
Vierailija kirjoitti:
tylsyyden huipentuma, 3 kertaa yrittänyt, ei sitä jaksa eikä kestä.
tiedän että moni tykkää,ei vaan sopinut minulle.
Yritähän äänikirjana, se on vangitseva.
jos ois tiivistetty, kaikki turha pois ja jäljelle jää kymmenesosa, sitten se ois hyvä kirja.
Ihan liikaa turhaa selittelyä, mutta niin on kaikissa kirjoissa.
Aika monet kirjat ovat fiktiota, mutta kirjailija perehtyy taustoihin ja saa sen takia jutusta uskottavan. Esim Antti Tuuri, Kaari Utrio jne