Liikkeet tuntuivat aikaisin- nyt vähentyneet???
Kylläpäs raskaus pitää sisällään huolia...
Tunsin tässä toisessa raskaudessani liikkeitä jo viikolla 15, nyt menossa 17+5. Liikkeet on nyt noin viikon verran tuntuneet vain sillöin tällöin (esim. kerran päivässä jolloin muutama potkutuntemus), alussa ne tuntuivat selkeimmiltä jopa! Normaalia?
Voisiko johtua vauvan asennosta tms.?
Kokemuksia?
Kommentit (4)
Tietysti on se perinteinen, että kaikki liike ei ole liikettä laisinkaan varsinkaan kovin varhaisilla viikoilla, eli liikkeet ei välttämättä edes ole vähentyneet. Synnytyksen jälkeenhän voi pitkäänkin tuntua " haamupotkuja" (itselläkin niitä oli) jotka ilmeisesti johtuvat sisäelinten uudelleen asettumisesta. Todistettavasti siis " liikkeitä" voi tuntua vaikka liikettä ei tunnukaan.
Mutta sikiöhän on joka tapauksessa vielä tosi hentoinen. Rv 20 on keskimäärin pituutta 25 senttiä muistaakseni, mutta painoa vain 200 grammaa. Eli ei kaikki liikkeet tunnukaan, ja jos vauva on selkään päin tms... nääkin on niitä perinteisiä, eikö :)
Kuitenkin rv 12 lähtien on muistaakseni 99% todennäköisyys, että raskaus etenee normaalisti synnytykseen. Eli 99/100 odottajalla kaikki on viikolta 12 hyvin, tuntui sitten liikettä tai ei :)
Coe rv 22+1
Kuulunee äitiyteen olla huolissaan pienestä ;)
Mietin tässä, että oiskohan näillä helteilläkin osansa vauvan liikkeiden vähäisyyteen. Mutta ihan pitää oikeasti tosissaan olla laittamatta omaa mielikuvitustaan liikaa liikkelle. Luultavasti kaikki on kuitenkin hyvin.
Mukavaa odotusta kaikille- myös meille vähäisille liikkeiden laskijoille ;)
mietin eli, että voisiko helteelläkin tosiaan olla vaikutusta. Hikoilin toden teolla ja mulla oli pahoinvointia tänään vaikka olen jo viikolla 20 ja liikkeet ovat kanssa vähentyneet parin päivän sisällä. Voihan olla monta selitystä ja mietinkin jo lääkäriin menoa, mutta toivon että liikkeet palaisivat. Juominen varmaan pitää muistaa, mutta toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
Itse mietin, etä pitäiskö laittaa aloitus samasta aiheesta!!!! Ite tunsin liikkeet todella aikaisin, jo viikolla 12! No, silloin alkuun liikkeet tuntui usen ja voimistui jatkuvasti. Välillä oli ihan mojovia potkujakin tunnistettavissa! No, toisin on nyt ja ihan surettaa... Liikkeitä tuntuu korkeintaan kerran päivässä tai sitten ne vähäiset, hennot tuntemukset on mielikuvituksen ja toiveen tuotetta! Inhottavaa ja todella häiritsevää... Mietityttää, että mitä mun vilkkaalle masuasukille on oikein käynyt?
Ystäväni, joka on nyt viikoilla 18+ sanoi, että hänellä oli vastaava tilanne muutama viikko takaperin. Liikkeet tuntui aluksi todella voimakkaasti, mutta kun kohtu kasvoi vauvaa nopeammin liikkeet vaimeni. Nyt kun vauva on " kuronut kiinni" kohdun kasvun tuntuvat liikkeet taas yhtä napakasti. Toisaalta ihan järkeen käypä selitys, hennommiltahan ne liikkeet tuntuvat jos on enemmän tilaa... Mitä mieltä olet/olette tästä teoriasta?
Toivottavasti näin on, huoli nostaa pikkuhiljaa päätään kun masussa on niin hiljaista :-(
Tätä tää raskausaika sitte taas on...
Tiina 15+4