Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolaina ahdistaa..

Vierailija
28.12.2019 |

olin jo muutamia vuosia lainaton, mutta sitten tuli ero :( Ostin omakotitalosta toisen puolikkaan, jotta lapsilla säilyisi sama koti ja asuinalue.

Nyt vaan ahdistaa 70 000€ lainaa, en ole ihan nuorikaan enää. Pelkään myös koko ajan että taloon tulee yllättäen jotain isompaa remonttia. Odotan päivää, kun lapset muuttavat pois, myyn talon ja muutan varmaan vuokralle.

Onko muita joilla yksinään omakotitalo, ahdistaako?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa vaikka lainaa on vain alle 40k e ja sekin puoliksi miehen kanssa. Alunperin otettiin 55ke.

Hämmästelen kyllä niitä jotka tuosta noin vaan ottavat 150k e lainaa... huh, en kyllä pystyisi.

Vierailija
2/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo mua enemmän innostaa, kun joka kuukausi maksamalla lainaa pois saan samalla tietyllä tapaa rahaa asunnon muodossa säästöön. Eli kartutan omaisuutta. Jos tulee tiukka paikka, niin voin hakea lyhennysvapaata ja maksaa vaan vastikkeen 100e asumisesta.

Mutta ymmärrän, että okt eri asia kuin kt-asunto.. Olisiko mahdollista jo nyt myydä tuo okt ja muutta kerros/rivitaloon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalaiselle asuntolaina on ihana asia. Voi päteä että on parempi ihminen kuin vuokralla asuva. 

Ok onhan se tavallaan rahan säästöön laittamista mutta siihen vielä korot, ja asuntoon tulevat remontit. Mulla miehen kanssa vielä 110000 lainaa maksettavana. 

Vierailija
4/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuntoa kannata ostaa kuin jostain väestökeskittymistä, vähänkään syrjäisemmässä olet sitten sen kanssa jumissa kun kukaan ei osta kun tarttis päästä eroon.

Vierailija
5/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kaikkia rahoja ei kannata sijoittaa seiniin. 

Vierailija
6/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lainaa talosta 44 te eikä se varsinaisesti ahdista, mutta yhtään lisää lainaa en kuitenkaan ottaisi. Meidän tulotasolla saataisiin varmaan joku 400 te lainaa mutta en kertakaikkiaan haluaisi elää sellaisen lainataakan kanssa. Myöskään mitään sijoitusasuntolainaa en ottaisi enkä ymmärrä miten toiset ottaa tuosta vaan satasen tai pari sijoituasuntolainaa muitten lainojen päälle. Mitä vähemmän lainaa, sen helpompi mun on hengittää. N39

Vierailija
7/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan menee yhtä paljon rahaa. Korot on nyt alhaalla. Ei paljon järkeä muuttaa vuokralle asumaan omasta. Oikeastaan missään tilanteessa. Jos ei sitten satu olemaan jostain erityisestä syystä tosi edullinen vuora-asunto.

Vierailija
8/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä löydät nurkkiin jonkun hyyryläisen, joka ostaa puolikkaan ja kuittaa talolainan? :D

Vierailija
9/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan menee yhtä paljon rahaa. Korot on nyt alhaalla. Ei paljon järkeä muuttaa vuokralle asumaan omasta. Oikeastaan missään tilanteessa. Jos ei sitten satu olemaan jostain erityisestä syystä tosi edullinen vuora-asunto.

Totta, lyhennän vain 300€ kuussa (yh-lla on paljon menoja muutoinkin). Joten en tällä hinnalla saisi vastaavaa tasoa mitenkään (verot, lämmitys, sähkö ym ehkä noin 200€ kuussa).

Vierailija
10/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain suomalaiselle asuntolaina on ihana asia. Voi päteä että on parempi ihminen kuin vuokralla asuva. 

Ok onhan se tavallaan rahan säästöön laittamista mutta siihen vielä korot, ja asuntoon tulevat remontit. Mulla miehen kanssa vielä 110000 lainaa maksettavana. 

No jos vaihtoehto on maksaa 1200e vuokraa tai lyhentää lainaa 1200e, niin ei vaikea valinta. Eikä niitä remontteja niin paljoa tule riesaksi.

Vierailija
11/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa köyhyys. Tulot 1100 kk ja vuokraan menee 600 e/kk plus kaikki muut laskut. Asun yksin. Velkahelvetti alkoi kun aikoinaan omistimme ex liitossani kaksi asuntoa, kahden asunnon loukossa olimme. Eli mitään lainoja en enää saa kun velat meni ulosottoon, pakko asua vuokralla ja maksaa vielä ainakin 6 vuotta joka tilistä n. 600 e/kk ulosottoon. Että semmosta. 

Vierailija
12/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa vaikka lainaa on vain alle 40k e ja sekin puoliksi miehen kanssa. Alunperin otettiin 55ke.

Hämmästelen kyllä niitä jotka tuosta noin vaan ottavat 150k e lainaa... huh, en kyllä pystyisi.

Minä otin aikoinaan yksin 240 000 euroa eikä ahdista yhtään varsinkin, kun korot ovat nyt niin alhaalla. Lainaa ottaessani ne oli lähes 5%. 

Vierailija
13/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa oma 150te asuntolaina... Enkä ihan nuori ole minäkään, kiitos pienten tulojen ja työttömyyden eläke tulee olemaan niin pieni että näitä lyhennyksiä ei sillä makseta. Jossain on kuitenkin asuttava ja itse valitsin hyvän alueen ja melko uuden asunnon. Arvo noussee nykyisestä eli ihan tyhjän päälle en jää eläkkeellä. Toki silloinkin on jossain asuttava, joutunen muuttamaan huonommalle alueelle :(

Vierailija
14/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on parasta ja tämä on oma mielipiteeni. En ole koskaan halunnut ostaa asuntoa tai ottaa lainaa sitä varten. Vuokra-asunnosta pääsee suht nopeasti eroon eikä tartte itse korjailla mitään vaan huoltoyhtiö / yksityinen vuokranantaja hoitaa ne asiat.

Vierailija
15/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lainaa hieman alle 500 000. Olen yksin kolmen teinin kanssa, tällä hetkellä työtön. Tiukkaa on, mutta parin vuoden päästä kaksi vanhinta ovat valmiita ostamaan omat asp-asuntonsa. Sillä välin viimeistelen remontin, karsin ja myyn tavaroita ja nautin näistä hetkistä.

Vierailija
16/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis jos perheasuntoa esim Helsingistä haluaa, niin kyllä siitä saa sen 250k minimissään maksaa. Kantakaupungista 500-800k. Ymmärrän toki että on paikkakuntia joista saa ihan kivan okt:n 70k, mutta kaikki eivät asu sellaisilla paikkakunnilla. Monilla helsinkiläisillä on täällä työt, perhe, kaikki tukiverkot.

Vierailija
17/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen on parasta ja tämä on oma mielipiteeni. En ole koskaan halunnut ostaa asuntoa tai ottaa lainaa sitä varten. Vuokra-asunnosta pääsee suht nopeasti eroon eikä tartte itse korjailla mitään vaan huoltoyhtiö / yksityinen vuokranantaja hoitaa ne asiat.

Riippuu varmaan millaisessa asunnossa on valmis asumaan. Maksan lainaa nyt 700 euroa kuussa, mutta vuokra tällaisesta asunnosta on nyt 1200 euroa. Olen todella onnellinen, että uskalsin ostaa asunnon. 

Vierailija
18/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
19/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin jos tulee yllätyksiä naapuruston puolelta, voi sanoa heipat suht vaivattomasti ja muuttaa viihtyisämpiin maisemiin!

Omakotitalosta et niin vain lähde vaikka tyyliin dementoitunut naapuri ottaisi elämäntehtäväkseen perheesi piinaamisen.

Vierailija
20/25 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista pätkääkään. Lainaa yhteensä 140t miehen kanssa. Lainaa maksettu jo pois mukavasti. Korot naurettavan pienet. Asunto isossa kaupungissa hyvällä sijainnilla, helppo myydä. Todennäköisesti myydään, kun lapset muuttavat omilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi