Kiva olla joululomalla, kun lapset 11 ja 14 v haluavat vain pelata koneella ja tuijottaa kännykkää.
Väkisin oon niitä irroitellut koneista, mutta mieluiten vain tuijottaisivat ruutua. Kannatti ottaa viikon loma tän takia.
Kommentit (47)
Onneksi sä teet asiat toisin, etkä selaa nettiä ja urputa AV:lla. Loma se on lapsillakin, älä pilaa sitä taas kuvitelmillasi perhehötöstä.
Vierailija kirjoitti:
Just nää suomalaiset e-urheilijat voittivat, joten aika sekopäistä olisi kieltää pelaamista. Sama kuin sanoisi Teemu Selänteelle että et saa luistella.
Joo jokainen koneella roikkuva velliperse on seuraava mm-sankari.
No mulla on vaan yksi 11v ja sitten pari pienempää, mutta meillä on aina ollut sääntö, että ulkona käydään ennen koneiden avaamista. Esikoinen soittaa aamulla kaverin mukaan ja menevät ulos esimerkiksi heittelemään koreja tai parkouraamaan. Sitten kun tulee sieltä kotiin niin saa pelata. Näin lomalla ei ole niin tarkkaa mutta jossain vaiheessa pyydetään lukemaan välillä kirjaa. Poika tekee niin ihan mielellään. Sen jälkeen saa pelata taas. Illalla luetaan yhdessä.
Jos kaveria ei löydy niin pyritään keksimään jotain yhteistä tekemistä ulkona tai vaikka mennään uimaan.
No, miksi olet ostanut ne helvetinkoneet. Oma syy. Itse olet kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just nää suomalaiset e-urheilijat voittivat, joten aika sekopäistä olisi kieltää pelaamista. Sama kuin sanoisi Teemu Selänteelle että et saa luistella.
Joo jokainen koneella roikkuva velliperse on seuraava mm-sankari.
Onko sulla tää ikävä asenne myös lätkää pelaavia vellihousuja kohtaan? Vai onko vaan tämä yksi harrastus?
Lautapelit esiin ja perheen pelipäivä 👍
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna olen tämän kännykkäzombiuden hyväksynyt. Oman kaupungin menot on niin moneen kertaan kierretty eikä tänä vuonna mennä pidemmälle. Sukuloitu on aika paljon, se vähän pelastanut tilannetta.
Mutta se ärsyttää että haluaisivat viettää ylipäätään kaikki lomat vain kotona zombeilemassa, jos ehdotan vaikka Gdanskia tai Bremeniä niin ei kiinnosta. Tylsäksi tekevät koko perheen elämän.Ei viitsi maksaa matkaa jos puolet seurueesta ei haluaisi mukaan ollenkaan.
Menkää aikuisten kesken lomalle ja palkatkaa säästyneillä rahoilla lapsenvahti. Kaikki voittavat
Siis häh? Eikö teillä ole ruutuaikaa käytössä? Ruudun tuijotusta maks. pari tuntia päivässä, muuten puuhaillaan muuta. Eipä ole tuollaisia ongelmia.
Niinpä, i feel you ap ja potenssiin 1000!!
No, käyväthän nuo sentään 1-3h kävelylenkillä päivittäin, muuten silkkaa värkeillä istumista n.10h/pvä. Mutta se aika milloin vanhempien kanssa mitään suvaittiin tehdä, se on valitettavasti ollutta ja mennyttä, viimeisestä ulkomaanmatkastakin on jo n.3-4v, kun evvk ja se on 4 hlöltä sen verran kallista lystiä, ettei niille kyllä mitään kyrsä otsassa olevia sementtisäkkejä halua viedä.
T. 18v ja 16v äiti
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Eikö teillä ole ruutuaikaa käytössä? Ruudun tuijotusta maks. pari tuntia päivässä, muuten puuhaillaan muuta. Eipä ole tuollaisia ongelmia.
Lomalla? Ennustan yksinäistä vanhuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomalla? Ennustan yksinäistä vanhuutta
Koululaiset on lomalla yli neljänneksen vuodesta. Ei se niin poikkeusolo ole etteikö loman aikaisella toiminnalla olisi merkitystä.
Ap sulla on kaksi vaihtoehtoa muuttaa päiväjärjestystä. Joko ilmoitat etukäteen, että "huomenna sitten on kokonaan päivä ilman puhelinta / pleikkaa jne." tai sitten teet teille ohjelman joka päivälle, johon sisältyy sekä vapaata puhelimen tuijotusta että sun valitsemaa aktiviteettia. Sen aktiviteetin pitäis vaan olla niin kivaa, että ei mene teidän keskinäiseksi tappeluksi. Leffaa, retkeilyä, ravintolassa syömistä pitkän kaavan mukaan, keilausta, lautapelejä, kylpyläreissu, sukulointia....
Teineille voi ja pitää asettaa rajoja, myös lomalla.
Jos yhtään lohduttaa, me kaikki vanhemmat ollaan samassa veneessä. Pakko ne lapset on vaan repiä irti laitteistaan hetkeksi - ihan niinkuin meidätkin komennettiin aikoinaan irti sarjakuvalehdistä, elektroniikkapeleistä ja muista kunkin ajan vouhotuksista.
Jaa. Itse haluaisin potea flunssaa ja lukea kirjaa rauhassa mutta 2-vuotias haluaa heittää mua leluilla päähän tai rakentaa mun kanssa legoilla.
Vaihdetaanko paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla on kaksi vaihtoehtoa muuttaa päiväjärjestystä. Joko ilmoitat etukäteen, että "huomenna sitten on kokonaan päivä ilman puhelinta / pleikkaa jne." tai sitten teet teille ohjelman joka päivälle, johon sisältyy sekä vapaata puhelimen tuijotusta että sun valitsemaa aktiviteettia. Sen aktiviteetin pitäis vaan olla niin kivaa, että ei mene teidän keskinäiseksi tappeluksi. Leffaa, retkeilyä, ravintolassa syömistä pitkän kaavan mukaan, keilausta, lautapelejä, kylpyläreissu, sukulointia....
Teineille voi ja pitää asettaa rajoja, myös lomalla.
Jos yhtään lohduttaa, me kaikki vanhemmat ollaan samassa veneessä. Pakko ne lapset on vaan repiä irti laitteistaan hetkeksi - ihan niinkuin meidätkin komennettiin aikoinaan irti sarjakuvalehdistä, elektroniikkapeleistä ja muista kunkin ajan vouhotuksista.
Ei minua ainakaan komennettu. Lomalla saatoin pelata koneella 10-12 tuntia päivässä. Nyt joululomallakin olen pelannut päivittäin varmaan tuon verran ja ladannut akkuja niin jaksan täysillä opettaa taas aloittajan muksuja. Toisaalta voisihan sitä sukuloida ja harrastaa muita inhottavia aktiviteetteja niin työ alkaisi tuntua lomalta
15-veeee kirjoitti:
Joo äiti tosiaan toivoi, että Turkin lomalla menisin hänen kanssaan altaalle. Altaalle? Katsomaan kun hän ja pari muuta vanhempaa rouvaa ottaa aurinkoa ja juo gintonicia. Sitten pitäisi lähteä tippukiviluolaan. No jos ihan oikeasti... Iltaisin pitäisi mennä katsomaan kun matkatoimiston maksamat artistit esittävät napatanssia, syödä pahaa paikallista ruokaa ja vain siksi, että se sattuu olemaan paikallista. Sitten pitäisi jaksaa innostua retkestä jonnekin kylään, missä on niin ihania mattokauppiaita ja joku myy ehkä jotain puusta veistettyä jormaa. Hei ihan oikeasti.... jos "kivasti käy", niin päästään maistamaan itse tehtyä zatzikia. Voi nyt JES.
Viikon loputtua käydään ostamassa lentokentän tax freestä Toblerone, syömässä ne sikakuivat sämpylät ja lentokoneessa ihastella Iltasanomia, että mitä sitä onkaan Suomessa tapahtunut. Huh huh!
Camoon! Ja sitten edes kehdataan marmattaa siitä, kun toinen somettaa tai katsoo jotain Netflixistä.
Miksi ihmeessä sinun lomasi sinne Turkkiin on edes maksettu. Eikö ollut kenelläkään sukulaisella tyhjää koppia ja sänkyä ,minne olisit voinut jäädä röhnöttämään sen loman ajaksi ihan rauhassa ja olemaan whatsapissa. Se olisi ihan ok ja rahat säästyisi. Kävisit itse jääkaapilla ja kaupassa , eikä tarttis kenenkään vaivautua sinun eteen.
Täällä 9 v ei muuta tekisi kuin ruutuhommia jos saisi päättää. Onneksi tottelee kun sanon että tänään ei enää.
Esim. tänään on jo pelannut/kattonut youtubea n. 4 h. Nyt ei enempää tänään saa.
AP:n haukkujille tiedoksi että rajansa kaikella, ei ole millään tavalla hyväksi lapselle/nuorelle olla ruudulla kellon ympäri.
Tsemppiä AP!
Lapsia kuolee maailmalla nälkään.
Omilla lapsilla on tunnin peliaikaa/ päivä sääntö voimassa lomallakin. Isompi pelaisi aamusta iltaan jos saisi. Nyt ovat sitten leikkineet, pelailleet, olleet sukulaisissa, tapelleet keskenään ja vinkuneet; niinkuin kunnon lomalla kuuluu 😂 Mutta meillä lapset on vielä alle 10v. Jossain kohtaahan se muutos tulee, ettei voi kaikkea enää kontrolloida ja sit se on tota.
Tsemppiä ap! Et varmasti ole yksin tämän ongelman kanssa, ihan saman asian kanssa tuskailee nykyään niin moni. :/
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kuolee maailmalla nälkään.
Jep. Tämän takia suomalaislapset kannattaa jättää heitteille pelikoomansa kanssa ja olla ohjaamatta terveeseen elämään.
Tänä vuonna olen tämän kännykkäzombiuden hyväksynyt. Oman kaupungin menot on niin moneen kertaan kierretty eikä tänä vuonna mennä pidemmälle. Sukuloitu on aika paljon, se vähän pelastanut tilannetta.
Mutta se ärsyttää että haluaisivat viettää ylipäätään kaikki lomat vain kotona zombeilemassa, jos ehdotan vaikka Gdanskia tai Bremeniä niin ei kiinnosta. Tylsäksi tekevät koko perheen elämän.Ei viitsi maksaa matkaa jos puolet seurueesta ei haluaisi mukaan ollenkaan.