Eivätkö aamu-uniset pidä valosta ulkona?
Tämä ihmetyttää minua. Olen aamuvirkku ja minulle valoisuus ulkona on tärkeää. Menen paljon mieluummin lenkille, pulkkamäkeen, kauppaan jne. valoisalla kuin pimeällä.
Olen perheemme ainoa aamuvirkku. Kaikki muut nukkuvat vielä (n. klo 10.30). Haluaisin jo kovasti lähteä miehen kanssa lenkille yhdessä (juu, lenkkeilen välillä yksinkin) tai tyttären kanssa keskustaan shoppailemaan. Olen kuitenkin selvässä vähemmistössä ja muutenkin on sovittu, että vapaapäivinä saa nukkua kuten haluaa (myös minä). Eli kun porukka tuossa puolen päivän jälkeen heräilee ja syö rauhallisesti aamupalaa, niin alkaa jo hämärtää ennen kuin pääsemme ulos.
Meidän perheessä valtaosa iltavirkuista pitää myös pimeästä ulkona tai päivänvalolla ei ole heille merkitystjä ulkoilua ajatellen. Yksi ei pidä minun laillani pimeästä. Eivätkö siis aamutorkut yleensä välitä valoisasta?
Tyhmää tosin nyt kysyä tätä, kun kaikki aamutorkut ovat vielä unessa.
Kommentit (16)
Pidän kyllä valosta, mutta talvella tarvitsen paljon unta pystyäkseni toimimaan edes jotenkuten - siispä vapaapäivinä saatan nukkua jopa yhdeksään. En silti valvo kovin myöhään, yleensä olen nukkumassa jo 22.30-23.00. Työpäivinä joutuu heräämään jo 4.15...
En ole aamu-uninen, silti en pidä valosta. Verhot kiinni on mukavin, pidän talvesta myös.
Enpä juuri perusta valosta. p.s. ei siellä kaupoissa näe onko ulkona valoa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä valosta, mutta talvella tarvitsen paljon unta pystyäkseni toimimaan edes jotenkuten - siispä vapaapäivinä saatan nukkua jopa yhdeksään. En silti valvo kovin myöhään, yleensä olen nukkumassa jo 22.30-23.00. Työpäivinä joutuu heräämään jo 4.15...
Miten ihmeessä saat unen jo puoli yksioista jos nukut yhdeksään?
Pidän, nimenomaan aamulla pitää olla valoisaa, että piristyy. Pimeät aamut väsyttävät vielä entisestään. Iltaisin saa ja kuuluukin olla pimeää, ei illalla kuulu enää piristyä. Erityisesti aamutorkkua pimeät aamut ja valoisat illat sekoittavat ja väsyttävät, kun iltaisin on muutenkin virkeä niin sitten ei meinaa saada unta ollenkaan. Aamulla taas väsyttää sata kertaa kovemmin, jos ulkona on pimeää. Siis, jos joutuu käymään töissä 7-15.30.
Pidän valosta juurikin aamulla ja siksi kannatankin normaaliaikaa. Aamu-unisena on helpompi herätä kun valoisuus tulee aikaisemmin.
Mutta ulos en silti ehdi yleensä ennen puolta päivää kuitenkaan.
Olen koko ikäni ollut aamutorkku. Nyt eläkkeellä ollessa on loistavaa ,kun herään ja nousen aina valoisan aikaan ( joskin marras/joulukuussa melkein aina hämärää) , mutta joka tapauksessa,syön aamupalan ja sitten ennen hämärän tuloa käyn kunnon lenkin. Ihanaa elämää tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat unen jo puoli yksioista jos nukut yhdeksään?
Oikein hyvin. Työpäivinä saan liian vähän unta, koska en kuitenkaan pysty nukahtamaan kuin aikaisintaan kymmeneltä. Pitkä työmatka aiheuttaa sen, että herätys on jo aamuneljältä (työ alkaa klo 7.00). Olen siis riittävän väsynyt jo iltakymmeneltä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kysely oli aamutorkuille. Ei puoli yhdeksän heräävä ole mikään aamutorkku. Itselläni menee pitkälle iltapäivään.
Herään aikaisin ja laitan valot päälle, käytän aamusta myös kirkasvalolamppua. Toki ulkona on pimeää, mutta en heti ensimmäiseksi juokse pihalle vaan hyödynnän vireystasoani siivoamalla, pesemällä pyykkiä, laittamalla päiväruuan valviiksi pataan, kutomalla, lukemalla tai katsomalla edellisillan elokuvan. Kun tulee valoisampaa lähden ulkoilemaan.
En aamuvirkkunakkan kaipaa valoisia aamuja esim työmatkalla. Valoa on bussissa, töissä ja kaupoissa tarpeeksi.
Pidän kyllä. Nyt, kun olen joutunut lomautetetuksi muutamaksi kuukaudeksi olen herännyt vasta n. kahdeksalta ja joutunut toista tuntia odottelemaan, että pääsen valoisan aikaan lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä. Nyt, kun olen joutunut lomautetetuksi muutamaksi kuukaudeksi olen herännyt vasta n. kahdeksalta ja joutunut toista tuntia odottelemaan, että pääsen valoisan aikaan lenkille.
Et ole aamu-uninen, jos heräät jo kahdeksalta vapaa-aamuinasi. Aamu-uniset kääntää kylkeä tuossa kohtaa eikä raota silmiään vielä ainakaan pariin tuntiin. Erityisesti, jos vielä lähdet vapaaehtoisesti aamulla ulos lenkille niin olet kyllä selkeä aamuvirkku.
Niin mistä "valosta ulkona"? Minä herään klo 6 aikoihin oikeastaan aina. Siinäpä on kiva odotella se 4h sitä valoa.
No, onneksi jo Maaliskuussa on valoisaa aika heti kuuden jälkeen.
Pidän valosta mutta minkäs teet kun pakko nukkua vielä. :( En kuitenkaan saa unta niin ajoissa yöllä että ehtisin herätä valoon. Siksi ois kivempi se aika että valo tulis aamulla vähän myöhempään että ehtisi nauttia siitä.
Itse pidän kyllä valoisasta, vaikka olen aamuntorkku. Hyvät yöunet ovat kuitenkin valoisaa aikaa tärkeämpi asia itselleni.