Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielsin 8-vuotiasta laittamasta hop loppiin isoja korvarenkaita, nyt maailmanluokan tappelu meneillään

Vierailija
28.12.2019 |

Kyllä kuulemma kaveritkin saa laittaa "erikoisempiin juttuihin" Ei mene kaaliin vaikka kuinka selitän että korut voivat tarttua johonkin ja revetä tai muuten temmeltäessä korva taittua tms. Sanoin että jos ne laittaa, niin sitten vaan istuu paikallaan ja katsoo kun muut leikkivät, ja minä tulen vahtimaan. Nyt ei suostu syömään eikä mihinkään yhteiseen juttuun, murjottaa vaan huoneessaan. Kun yritän puhua, huutaa että mene pois. Miten ratkaista riita?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuonikäisellä voi olla korvakorut, mutta että isot renkaat, juuei. Anna likan märistä rauhassa. Myöhemmin voit sanoa, että teillä eivät vastaisuudessakaan päde mitkään kunkaikkimuutkinsaa - väitteet, että ei kannata edes yrittää.

Mihin on vanhemmuus kadonnut, kun tällaisia asioita kysellään? Vanhempien tehtävä on olla turvallinen, rakastava ja rajat laittava vanhempi, eikä mikään kaveri, joka pelkää lapsen mielipahaa ja siloittelee tietä.

Vierailija
22/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alat riidellä lapsen kanssa?! Ole aikuinen, anna toisen mököttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole riita. Sinä kerrot miten homma toimii ja miksi, tämän jälkeen lapsi reagoi tunteella mihin hänellä on oikeus.

Juuri näin.

Vierailija
24/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taisi tulla siinä vaiheessa kun annoit periksi että noin kamalan pieni lapsi saa ottaa lävistykset.

Höpö höpö. Kun olin toisella luokalla, korvakorubuumi pyyhkäisi luokallani, ja varmaan 80% luokan tytöistä hankki korvikset, minä mukaan lukien. Yhdeltäkään ei revennyt korvanlehti tms.

Ja jos äiti sanoi, että jonnekin ei isoja korviksia laitettu, niin sitten ei laitettu. Se nyt vaan kuuluu lapsuuteen, ettei oma harkintakyky ole vielä kehittynyt ja ettei omaa tahtoa saa aina läpi kaikissa asioissa.

Paljon on sellaisiakin kulttuureja, joissa korvikset laitetaan jo vauvoille, eikä mitään ongelmia ole.

Vierailija
25/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan näytä kuva revenneestä korvasta ja kerro että esm. Urheilijat eivät saa käyttää isoja koruja kilpailuissa tapaturma/tarttumisvaaran takia

(korvaa ei voi tikata koska rustoa)

Vierailija
26/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taisi tulla siinä vaiheessa kun annoit periksi että noin kamalan pieni lapsi saa ottaa lävistykset.

Höpö höpö. Kun olin toisella luokalla, korvakorubuumi pyyhkäisi luokallani, ja varmaan 80% luokan tytöistä hankki korvikset, minä mukaan lukien. Yhdeltäkään ei revennyt korvanlehti tms.

Ja jos äiti sanoi, että jonnekin ei isoja korviksia laitettu, niin sitten ei laitettu. Se nyt vaan kuuluu lapsuuteen, ettei oma harkintakyky ole vielä kehittynyt ja ettei omaa tahtoa saa aina läpi kaikissa asioissa.

Paljon on sellaisiakin kulttuureja, joissa korvikset laitetaan jo vauvoille, eikä mitään ongelmia ole.

Meilläkin laittoi kaikki yhtä lukuunottamatta. Mutta hän onkin nyt mies.

Ohis

Vierailija
27/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla niinkin, että silloin kun olit toisella luokalla, sinun ja kavereittesi vanhemmilla ei harkintakyky riittänyt kieltämään korvakoruja. 

Mutta ymmärrän, ettet halua myöntää tätä puolta asiasta. Olisihan se kurja myöntää oleensa väärässä.

Vierailija
28/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko tosissaan mammat täällä kauhistelee korviksia ala-asteikäisellä? :D oletteko jotain uskovaisia vai mitä helkattia.

Itse halusin ja sain korvikset ollessani 8-9v. Olin muuten luokkani tytöistä viimeinen, joka korvikset sai, jos yhtä lestaa ei laskettu. Pikkusiskoni taisi olla taas paria vuotta nuorempi.

Vierailija
29/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko tosissaan mammat täällä kauhistelee korviksia ala-asteikäisellä? :D oletteko jotain uskovaisia vai mitä helkattia.

Itse halusin ja sain korvikset ollessani 8-9v. Olin muuten luokkani tytöistä viimeinen, joka korvikset sai, jos yhtä lestaa ei laskettu. Pikkusiskoni taisi olla taas paria vuotta nuorempi.

Meilläkin oli yksi suntion tyttö ainut, jolla ei luokallamme korviksia ollut.

Vierailija
30/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et sitten itke, kun se koru tarttuu ja korva repee" ja annat hetken miettiä.

Vierailija
31/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikset tuon ikäisellä on ollut ihan normaalia kymmeniä vuosia ja oikein hoidettuna ne eivät ole riski eikä mikään.

Liian nuori on silloin, kun ei voi itse ilmaista haluaako reiät vai ei. Muistan, kun luokkalaiseni ala-asteella kertoi kuinka tämän korvareiät oli tehty yksivuotiaana.

Vierailija
32/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni Mikkelissä, serkku taas Helsingissä mutta samalla lailla molemmilla korvisbuumi pyyhki päälle vuonna 88 ja saimme serkkuni kanssa korvikset. Luokkakuvia kun katsoo niin kaikilla tytöillä kimaltaa korvissa. Muistan, että yhdellä pojallakin oli. 

Huvittaa, kun joku yrittää tehdä tästä pienen piirin juttua ja  "sossuvanhemmuutta" vaikka korvikset olivat sosiaaliluokkaan katsomatta normijuttu  niin  siivoojien, kuin lääkäreidenkin lapsilla.

Vierailija
33/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kommentteja? Pystyitkö pitämään sanomastasi kiinni?

Vierailija
34/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna laittaa ja jos jotain käy, niin naura ja sano että "minähän sanoin". Siitä sitä parhaiten oppii.

Vierailija
35/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin lapsuuteni Mikkelissä, serkku taas Helsingissä mutta samalla lailla molemmilla korvisbuumi pyyhki päälle vuonna 88 ja saimme serkkuni kanssa korvikset. Luokkakuvia kun katsoo niin kaikilla tytöillä kimaltaa korvissa. Muistan, että yhdellä pojallakin oli. 

Huvittaa, kun joku yrittää tehdä tästä pienen piirin juttua ja  "sossuvanhemmuutta" vaikka korvikset olivat sosiaaliluokkaan katsomatta normijuttu  niin  siivoojien, kuin lääkäreidenkin lapsilla.

Olihan moni muukin kyseenalainen juttu, kuten fyysinen kuritus ihan normaalia aikanaan kaikissa sosiaaliluokissa. Ei se tee siitä kuitenkaan sen järkevämpää. En voi sille minkään että kaikkien vanhemmilla ei ole nykyaikanakaan enempää järkeä päässä. Tässä ketjussa on osoitettu aika kattavasti miksi korvalävistysten tekeminen lapsille ei ole ok, mutta eihän se kaikille riitä.

Ainakin meidän asuinalueellamme muuten huomaa että korvalävistyksiä ei ole lähes kellään ala-koululaisella (yläkoululaisia en tunnekaan kun omat lapsemme ovat alakoulussa). Tällä alueella väki on melko homogeenista, hyvin koulutettua ja erittäin hyvin toimeentulevaa. Itse olin yh:n lapsi ja sain 10v korvalävistykset, kuten moni luokkakaverini 90-luvulla.

Vierailija
36/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla niinkin, että silloin kun olit toisella luokalla, sinun ja kavereittesi vanhemmilla ei harkintakyky riittänyt kieltämään korvakoruja. 

Mutta ymmärrän, ettet halua myöntää tätä puolta asiasta. Olisihan se kurja myöntää oleensa väärässä.

Väitätkö siis ihan oikeasti, että kun olit lapsi, sinulla tai kellään samanikäisellä ei ollut korvakoruja? Kasvoitko jossain amissiyhteisössä tai jotain?

On kumma, kuinka ulkokultaisiksi ihmiset varttuessaan muuttuvat, vaikka omassa nuoruudessa olisi toimittu toisin.

Vierailija
37/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselleni laitettiin vauvana korvikset. Ongelmia 0z Kivittäkää vaan mammat 😍

Vierailija
38/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö siis ihan oikeasti, että kun olit lapsi, sinulla tai kellään samanikäisellä ei ollut korvakoruja? Kasvoitko jossain amissiyhteisössä tai jotain?

On kumma, kuinka ulkokultaisiksi ihmiset varttuessaan muuttuvat, vaikka omassa nuoruudessa olisi toimittu toisin.

Minulla on ainakin laitettu lapsena korut, eikä lainkaan sillä tavalla kuin olisin aikuisena toivonut eli keskelle korvanlehteä ja symmetrisesti ja vieläpä oikeansuuntaisesti. Mikä on mahdotontakin jos lävistys laitetaan lapselle, jonka korvanlehdet kasvavat. Jo siinä on mielestäni ENEMMÄN kuin tarpeeksi syytä olla laittamatta lapselle lävistyksiä. Puhumattakaan tulehdusriskistä.

Lävistykset eivät lähes koskaan parane niin täysin, etteikö niitä näkyisi.

Vierailija
39/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan moni muukin kyseenalainen juttu, kuten fyysinen kuritus ihan normaalia aikanaan kaikissa sosiaaliluokissa. Ei se tee siitä kuitenkaan sen järkevämpää. En voi sille minkään että kaikkien vanhemmilla ei ole nykyaikanakaan enempää järkeä päässä. Tässä ketjussa on osoitettu aika kattavasti miksi korvalävistysten tekeminen lapsille ei ole ok, mutta eihän se kaikille riitä.

Ainakin meidän asuinalueellamme muuten huomaa että korvalävistyksiä ei ole lähes kellään ala-koululaisella (yläkoululaisia en tunnekaan kun omat lapsemme ovat alakoulussa). Tällä alueella väki on melko homogeenista, hyvin koulutettua ja erittäin hyvin toimeentulevaa. Itse olin yh:n lapsi ja sain 10v korvalävistykset, kuten moni luokkakaverini 90-luvulla.

Kyllä mm. minun kummityttöni, nyt 11 v. korkeasti koulutettujen vanhempien lapsi ydinperheestä, sai korvakorut tokaluokalla, kun itse niitä pyysi. Samoin minä, hyvin toimeentulevan perheen lapsi, 90-luvulla. Eli tästä ei todellakaan voi vetää mitään johtopäätöksiä sosiaaliluokasta.

Vierailija
40/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselleni laitettiin vauvana korvikset. Ongelmia 0z Kivittäkää vaan mammat 😍

Miksi sinä katsoit oikeudeksesi laittaa vauvallesi lävistykset? :( Kas kun et laittanut samalla napakorua tai muuta ”söpöä”. Saako lapsesi kasvaa ihan omaksi persoonakseen vai onko hän vain jatkeesi ja näyttelyesine? Mitä jos hän ei aikuisena olisikaan halunnut koskaan lävistyksiä, ajatuksesi on että so what, kunhan sinä sait mitä sinä halusit? Oikeasti, onko tuolle olemassa mitään hyväksyttävää puolustusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän