Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistus-, asumisoikeus- vai vuokra-asuminen?

Vierailija
27.12.2019 |

Mikä asumismuoto olisi mielestäsi järkevin, jos olisit samassa tilanteessa? Olen 43-vuotias, vakituisessa virassa oleva kolmen lapsen äiti ja yhteishuoltaja, olemme eronneet eli käytännössä yh, mutta meillä siis yhteishuoltajuus. Vanhimmat lapset 15- ja 17-vuotiaat, nuorin 9-vuotias. Isommat lapset ovat mitä luultavimmin muuttamassa omilleen muutaman vuoden aikaikkunalla, vanhin nyt lukion toisella luokalla ja tulevana vuonna täyttää 18.

Asumme tällä hetkellä asumisoikeusasunnossa, mutta tila tahtoo käydä liian pieneksi. Isomman asunnon hankkiminen on kuitenkin sellainen investointi, joka mietityttää, koska vanhimmat lapset ovat joka tapauksessa muuttamassa ihan muutaman vuoden sisällä pois ja asuvat vuoroviikoin isällään kuten tietenkin nuorimmainenkin. Onko siis "järkeä" alkaa tässä vaiheessa laittamaan isoa vähintään 4h+k omistusasuntoa? Vai katsoa samankokoinen aso-asunto. Asoa puoltaa se, että siinä remontti-ym. huoltokulut ei kaadu oman talouden piikkiin mikäli sellaista tulee vaan huoltoyhtiä käy asiat korjaamassa. Omistusasunnossahan on kaikesta vastuussa, myös asunnon remontista niin, että asunto pysyy "ajantasalla", kun sen myynti on ajankohtainen.

Näkökulmia asiaan otan mieluusti vastaan. Emme asu pääkaupunkiseudulla, joten asumiskustannukset eivät hyppää missään vaihtoehdossa pilviin, vuokra-asumisessa toki raha menee eniten taivaan tuuliin.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein aina omassa asunnossa asuneena en ymmärrä miten ne "remontit omalla vastuulla" on mielestäsi jonkinlainen ongelma.

Johtuisikohan kustannuksista? Maksaahan se, jos ja kun remonttia tekee tai teettää sikäli mikäli haluaa pitää asuntonsa päivitettynä ja estää sen rapistuminen. Eläminen jättää kyllä jälkensä asuntoon kuin asuntoon.

Vierailija
22/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra ehdottomasti! Voi lähteä milloin huvittaa ja huolto pelaa mm. Uusi jääkaappi tulee puhelin soitolla jos vanha hajoaa eikä tarvitse jäädä pilaamaan terveyttään ja talouttaan jos löytyy vaikkapa hometta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli tuottavaa sijoitusvarallisuutta on, ei kannata luopua siitä ja ostaa rahoilla osakehuoneistoa, jossa asuminen on kivaa tasan niin kauan kuin naapurit ovat siedettäviä. Asosta ja vuokra-asunnosta pääsee vaivattomammin eroon myös esim. tilantarpeen muuttuessa ja vuokran tai asovastikkeen voi kuitata osingoilla.

Mikäli säästöjä ja sijoituksia ei hirveästi ole, voi osakehuoneisto tulla tämänhetkisillä koroilla aavistuksen verran halvemmaksi, jos asuntoa ei sen jälkeen enää vaihda. Muuta järkeä siinä ei taida olla.

Vierailija
24/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ymmärtänyt mikä idea aso -asumisessa on, mutta kait voit jatkaa sillä, kuten tähänkin asti?

Minä tajusin sen niin, että on ostavinaan asunnon huomattavasti halvemmalla ja se raha menee sitten johonkin tilille, jonka saa takaisin kun muuttaa pois. Mutta muuten asumisessa pätee normaalit vuokrasäännöt. Että idea oli sitten mikä, voihan vuokrakämpässäkin laittaa vaikka huvikseen joku 30 tonnia johonkin kasvamaan korkoa ja leikkiä että asuu ASO-asunnossa.

Vierailija
25/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuossa tilanteessa vaihdat asoa. Meidän pitäisi vaihtaa kämppää ja elämäntilanne on muuttunut mutta varallisuutta varmaan liikaa ja ikää liian vähän asoon vaikka vuoronumero onkin pieni.

kun lapset lähteneet katselet pienempää omistuskämppää jos haluat tai sitten vaihdat pienempää asoon.

Eikös asoista otettu varallisuusehdot pois jossakin välissä? Käsitin että juuri se oli syy miksi esimerkiksi Jätkäsaaren naurettavan halvat asot menivät lähinnä jo eläkeikää lähestyville, vakavaraisille ihmisille joilla oli jonotusnumeroita jostain 90-luvulta.

Vierailija
26/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tuottavaa sijoitusvarallisuutta on, ei kannata luopua siitä ja ostaa rahoilla osakehuoneistoa, jossa asuminen on kivaa tasan niin kauan kuin naapurit ovat siedettäviä. Asosta ja vuokra-asunnosta pääsee vaivattomammin eroon myös esim. tilantarpeen muuttuessa ja vuokran tai asovastikkeen voi kuitata osingoilla.

Mikäli säästöjä ja sijoituksia ei hirveästi ole, voi osakehuoneisto tulla tämänhetkisillä koroilla aavistuksen verran halvemmaksi, jos asuntoa ei sen jälkeen enää vaihda. Muuta järkeä siinä ei taida olla.

Vai että oikein osingoilla kuitata vuokrat, täällä ei montaakaan osingoilla elävää taida löytyä lisäksesi kun n. 25t osakesijoituksilla tulee keskimäärin n. tonni osinkoja vuodessa ja silläkään ei niinsanotusti juhlita.

Vierailija
27/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein aina omassa asunnossa asuneena en ymmärrä miten ne "remontit omalla vastuulla" on mielestäsi jonkinlainen ongelma.

Eihän ne ole ongelma, jos niitä ei tee. Antaa vaan kämpän rapistua ja elää huolettomasti.

Miten ne ovat ongelma kun niitä tekee?

No vaikkapa se, että niitä ei kiinnosta tehdä.

Vierailija
28/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein osingoilla kuitata vuokrat, täällä ei montaakaan osingoilla elävää taida löytyä lisäksesi kun n. 25t osakesijoituksilla tulee keskimäärin n. tonni osinkoja vuodessa ja silläkään ei niinsanotusti juhlita.

En tiennytkään, että arvo-osuustileillä on joku 25 tonnin katto... En lukenut kovin tarkasti aloitusta, mutta jos on erossa myyty edellinen kämppä ja nyt asuu asossa, niin varmaan ne myyntirahat johonkin sijoitettiin.

Ja ei esim. 100 tonnin salkun kokoaminen ilman omistusasuntoakaan mikään kovin iso urakka ole, jos käy töissä eikä haaskaa rahojansa turhuuksiin. Silläkin jo makselee ison siivun hoitovastikkeen ja asovastikkeen erosta.

Vierailija
29/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta pitää paikkaansa: vain idiootti asuu vuokralla

Mä ostin oman 19-vuotiaana. Ikuisesti olen kiitollinen vanhemmilleni jotka alkoivat säästää mulle asuntoa varten jo heti raskausaikana, ja pääsin ensiasuntoon kiinni ilman lainaa. 

Vierailija
30/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ymmärtänyt mikä idea aso -asumisessa on, mutta kait voit jatkaa sillä, kuten tähänkin asti?

Minä tajusin sen niin, että on ostavinaan asunnon huomattavasti halvemmalla ja se raha menee sitten johonkin tilille, jonka saa takaisin kun muuttaa pois. Mutta muuten asumisessa pätee normaalit vuokrasäännöt. Että idea oli sitten mikä, voihan vuokrakämpässäkin laittaa vaikka huvikseen joku 30 tonnia johonkin kasvamaan korkoa ja leikkiä että asuu ASO-asunnossa.

"Ostat" ason vaikkapa 30 tonnilla ja siitä eteenpäin makselet normaalia vuokraa muine maksuineen, joka ei edes vaikuta erityisen halvalta vuokrakämppiin verrattuna. On kai se mukava moisella virityksellä itseään huijata, etteihän tässä nyt mitään vuokralaisia olla vaikka rahaa poltetaan samaan malliin.

Vierailija
31/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin oman 19-vuotiaana. Ikuisesti olen kiitollinen vanhemmilleni jotka alkoivat säästää mulle asuntoa varten jo heti raskausaikana, ja pääsin ensiasuntoon kiinni ilman lainaa. 

Noooh enpä nyt tierä, täällä syrjäkylällä kun noita välittäjän kylttejä näyttää olevan vähän joka paikassa notta näyttäis vähän siltä ettei väki oikein meinaa päästä eroon noista omista tönöistään ja mahtaneeko se vähäsen potuttaa! Minä sentään voin vuokrakämpästä häipyä millon vaan!

Vierailija
32/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan vuokrasta. Vaikka ei huomiosi remontteja ja muita kuluja, usein vuokranantajan saama tuotto ennen veroja on reilusti alle 4%. Monesti kannattaa pitää rahansa sijoitettuna muualle ja maksaa vuokraa. Eri asia ovat tietenkin ihmiset, jotka asuvat koko aikuisikänsä samassa asunnossa.

Oman lapseni opetan sijoittamaan saamansa säästöt viisaasti eikä välttämättä lauman mukana seiniin. Kehotan myös lähtemään ulkomaille, jos sosialismi saa liikaa jalansijaa.

Vierailija
33/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noooh enpä nyt tierä, täällä syrjäkylällä kun noita välittäjän kylttejä näyttää olevan vähän joka paikassa notta näyttäis vähän siltä ettei väki oikein meinaa päästä eroon noista omista tönöistään ja mahtaneeko se vähäsen potuttaa! Minä sentään voin vuokrakämpästä häipyä millon vaan!

Oma on aina parempi, asunnolla on aina rahallista arvoa vaikka se olisi kuinka syrjässä. Saat sinä siitä mummonmökistä tai rivarikaksiosta ehkä muutaman tonnin ja sekin on rahaa. 

- tuo joka on asunut koko ikänsä omassa

Vierailija
34/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma on aina parempi, asunnolla on aina rahallista arvoa vaikka se olisi kuinka syrjässä. Saat sinä siitä mummonmökistä tai rivarikaksiosta ehkä muutaman tonnin ja sekin on rahaa. 

- tuo joka on asunut koko ikänsä omassa

Nyt puhut kyllä läpiä päähäsi, se mummonmökki keskellä ei-mitään ei kylläkään ole minkään arvoinen kun se lopulta päätyy kuulan alle.

Vierailija
35/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ostat" ason vaikkapa 30 tonnilla ja siitä eteenpäin makselet normaalia vuokraa muine maksuineen, joka ei edes vaikuta erityisen halvalta vuokrakämppiin verrattuna. On kai se mukava moisella virityksellä itseään huijata, etteihän tässä nyt mitään vuokralaisia olla vaikka rahaa poltetaan samaan malliin.

"Normaali vuokra" on kyllä tapauskohtaisesti melkoista liioittelua. Esim noissa jo ketjussa mainituissa Jätkäsaaren Asoissa vastike on about 11e/neliö, eli reilusti alle puolet markkinavuokrasta. Tätini makselee pienestä Aso-kaksiostaan 470e/kk vastiketta, etpä taida tuollaisella vuokralla kaksiota vapailta markkinoilta saada edes kehäIII sisäpuolelta mistään, saati noin läheltä keskustaa.

Vierailija
36/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain idiootti ei ymmärrä, että elämäntilanteita on erilaisia. Arvostat varmaan sitä Ullanlinnan roskiksessa asuvaakin, eihän hän asu vuokralla eli on järkevä.

Vierailija
37/56 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa en missään nimessä ostaisi omaa tässä vaiheessa, koska kohta tulee taas tarve vaihtaa pienempään. Pk-seudun ulkopuolella omistusasunnosta ei välttämättä olekaan helppo päästä eroon, ja asunnon arvokin voi olla laskenut enemmän kuin mitä rahaa kuluu muutamassa vuodessa vuokriin.

Vuokra- ja aso-asunnon välillä tekisin valinnan ihan sillä oerusteella, millaisia asuntoja on saatavilla ja kummasta löytyy kivempi asunto. Ap:llä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa pienempään noin viiden vuoden päästä, joten näin lyhyenä aikana ero asumismuotojen välillä ei ole merkittävä.

Vierailija
38/56 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Turvallisempi mitä vuokra-asunto, ei narkkareita naapurissa, ei huolta että "pitää muuttaa pois" jos omistaja haluaakin asunnon itselleen tmv.

Nuo narkkarijutut taitaa päteä vain jossain isommisa kaupungeissa, koska minun vuokranaapureina on aina asunut perheellisiä kunnon ihmisiä. Eikä kaupungin vuokrakämpistä kukaan ole ajamassa pois.

Missä narkkarit ja juopot sitten asuvat jos ei vuokra-asunnoissa? Tuskin niillä omistuskämppää on

eri

Vierailija
39/56 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 30v sinkkunainen mietin samaa. Säästöt meni sairastelukierteessä ja nyt mietin mikä asumismuoto itselle paras. Yksin en lainaa haluamaani asuntoon saisi, mutta aso asuntoon samalta alueelta kyllä.

Vierailija
40/56 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tämän saanut alapeukkuja. Niin totta kuin olla ja voi. 😳

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi