Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistus-, asumisoikeus- vai vuokra-asuminen?

Vierailija
27.12.2019 |

Mikä asumismuoto olisi mielestäsi järkevin, jos olisit samassa tilanteessa? Olen 43-vuotias, vakituisessa virassa oleva kolmen lapsen äiti ja yhteishuoltaja, olemme eronneet eli käytännössä yh, mutta meillä siis yhteishuoltajuus. Vanhimmat lapset 15- ja 17-vuotiaat, nuorin 9-vuotias. Isommat lapset ovat mitä luultavimmin muuttamassa omilleen muutaman vuoden aikaikkunalla, vanhin nyt lukion toisella luokalla ja tulevana vuonna täyttää 18.

Asumme tällä hetkellä asumisoikeusasunnossa, mutta tila tahtoo käydä liian pieneksi. Isomman asunnon hankkiminen on kuitenkin sellainen investointi, joka mietityttää, koska vanhimmat lapset ovat joka tapauksessa muuttamassa ihan muutaman vuoden sisällä pois ja asuvat vuoroviikoin isällään kuten tietenkin nuorimmainenkin. Onko siis "järkeä" alkaa tässä vaiheessa laittamaan isoa vähintään 4h+k omistusasuntoa? Vai katsoa samankokoinen aso-asunto. Asoa puoltaa se, että siinä remontti-ym. huoltokulut ei kaadu oman talouden piikkiin mikäli sellaista tulee vaan huoltoyhtiä käy asiat korjaamassa. Omistusasunnossahan on kaikesta vastuussa, myös asunnon remontista niin, että asunto pysyy "ajantasalla", kun sen myynti on ajankohtainen.

Näkökulmia asiaan otan mieluusti vastaan. Emme asu pääkaupunkiseudulla, joten asumiskustannukset eivät hyppää missään vaihtoehdossa pilviin, vuokra-asumisessa toki raha menee eniten taivaan tuuliin.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ymmärtänyt mikä idea aso -asumisessa on, mutta kait voit jatkaa sillä, kuten tähänkin asti?

Vierailija
2/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se sitten ole selvä, että jos vuokralla menee rahat taivaan tuuliin ja jos se häiritsee, niin sitten ostetaan se oma. Case closed.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä. Jos omistusasuntoa harkitsee niin kolmio. 18 vuotiaalla loppuu tapaamiset ja voi muuttaa virallisen osoitteensa muualle ja alkaa elää siellä suurimman osan aikaa. Keskimmäinen on samassa tilanteessa 3 vuoden sisällä. Ette tarvitse lisää tilaa vaan vähemmän tilaa.

Vierailija
4/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma. Talo... ❤️

Vierailija
5/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ymmärtänyt mikä idea aso -asumisessa on, mutta kait voit jatkaa sillä, kuten tähänkin asti?

Aso-asumisen idea on siinä että teoriassa siten pienituloinenkin voi päästä omaan kiinni. Välivaihe ennen oman ostoa. Käytännössä toimii vaihtelevasti sen mukaan miten aso-vastikkeet suhtautuvat paikalliseen vuokratasoon. Välillä ei mitään järkeä, joskus hyvinkin toimiva ratkaisu. 

Vierailija
6/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen harkinnut jättäytyväni asunnottomaksi saadakseni sanoa, etten ole vuokralla-asuja.

Vierailija
7/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni Aso ja vuokra-asunnot on verrannollisia. Omistusasumisen kulut vetää minun talouden liian tiukille. Jos ei vetäisi, niin sellainen sitten. En tuossa ehkä alkaisi muuttamaan mihinkään, jos tilan tarve vähenee. Minulle aso on turvallinen ja edullinen (riippuen firmasta) vuokra-asunto ja siksi suosin sitä. Ehkä.ottaisi nyt isomman ason ja lapsien vähentyessä ostaisin pienemmän omistusasunnon. Koska kun lapset muuttaa, niin tulisi eteen myyntirulianssi sen ison omistusasunnon kanssa.

Vierailija
8/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aso:a, monestakin syystä:

-Ei huolta mihin suuntaan asuntomarkkinat menee, hyvällä tuurilla omasta saat esim. 5 vuoden kuluttua voittoa, mutta voi tulla tappiotakin (jos ja kun ilm. kun haluat,pienemmän taas kun lapset muuttaa omilleen)

-Turvallisempi mitä vuokra-asunto, ei narkkareita naapurissa, ei huolta että "pitää muuttaa pois" jos omistaja haluaakin asunnon itselleen tmv.

-Jos ostat oman (pienemmän asunnon) kun lapset muuttaa pois, sinulla on asosta käsiraha omaan.

Miettisin kyllä vielä sitäkin, että pysyisitte nykyisessä, vanhin muuttanee parin vuoden kuluttua omilleen, jos menee armeijaan on viikot pois jne.

Useimmilla on turhaa rojua nurkissa, täydellinen karsinta ja tavaroiden/huonejärjestysten päivitys niin voisitte ehkä vielä mahtua vanhaan sen pari vuotta? Googlaa erilaisia "pienten asuntojen niksejä", monesti pienenkin huoneen saa rajattua kahdelle lapselle sopivaksi niin että melkein on "omat huoneet".

Vierailija
9/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein aina omassa asunnossa asuneena en ymmärrä miten ne "remontit omalla vastuulla" on mielestäsi jonkinlainen ongelma.

Vierailija
10/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen harkinnut jättäytyväni asunnottomaksi saadakseni sanoa, etten ole vuokralla-asuja.

Joo, voi ylpeänä kertoa asuvansa ilmaiseksi roskiksessa :D

Vierailija
11/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Turvallisempi mitä vuokra-asunto, ei narkkareita naapurissa, ei huolta että "pitää muuttaa pois" jos omistaja haluaakin asunnon itselleen tmv.

Nuo narkkarijutut taitaa päteä vain jossain isommisa kaupungeissa, koska minun vuokranaapureina on aina asunut perheellisiä kunnon ihmisiä. Eikä kaupungin vuokrakämpistä kukaan ole ajamassa pois.

Vierailija
12/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tilanteessa vaihdat asoa. Meidän pitäisi vaihtaa kämppää ja elämäntilanne on muuttunut mutta varallisuutta varmaan liikaa ja ikää liian vähän asoon vaikka vuoronumero onkin pieni.

kun lapset lähteneet katselet pienempää omistuskämppää jos haluat tai sitten vaihdat pienempää asoon.

Vierailija
13/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huolta mihin suuntaan asuntomarkkinat menee, hyvällä tuurilla omasta saat esim. 5 vuoden kuluttua voittoa, mutta voi tulla tappiotakin (jos ja kun ilm. kun haluat,pienemmän taas kun lapset muuttaa omilleen)

-Väärin!! Käteen saa AINA vähintään sen, mitä on maksanut. Siitä ei IKINÄ joudu maksamaan lähtiessä pois, vaan aina saa korot itselleen jotka kasvaa hiljalleen, mutta koskaan ei tarvitse maksaa mitään takaisin.

Vierailija
14/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra. Milloin tahansa voi vaihtaa kk-irtisamoisisajalla.

Vierailija
15/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, voi ylpeänä kertoa asuvansa ilmaiseksi roskiksessa :D

Kertoisin tietty vaan asuvani Ullanlinnassa, en sitä että tarkemmin sanottuna kolmas roskis oikealta.

Vierailija
16/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein aina omassa asunnossa asuneena en ymmärrä miten ne "remontit omalla vastuulla" on mielestäsi jonkinlainen ongelma.

Eihän ne ole ongelma, jos niitä ei tee. Antaa vaan kämpän rapistua ja elää huolettomasti.

Vierailija
17/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden päästä nuorinkin muuttaa todennäköisesti omilleen. En omaa ainakaan muuttotappioalueelta ostaisi.

Vierailija
18/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma. Mikä järki maksaa vuokraa jollekin toiselle. Joka kk palkkapäivänä menee 150e remonttirahatilille suoraveloitus jotta kun jääkaappi hajoaa tai tulee aika suunnitella räystäskourujen uusimista niin rahaa siihen löytyy.

Kulut kuukaudessa siitä huolimatta kosolti pienemmät kuin olisi vastaavassa vuokrakämpässä tai asossa.

Vierailija
19/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne ole ongelma, jos niitä ei tee. Antaa vaan kämpän rapistua ja elää huolettomasti.

Miten ne ovat ongelma kun niitä tekee?

Vierailija
20/56 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo narkkarijutut taitaa päteä vain jossain isommisa kaupungeissa, koska minun vuokranaapureina on aina asunut perheellisiä kunnon ihmisiä. Eikä kaupungin vuokrakämpistä kukaan ole ajamassa pois.

No jos 32 000 asukasta on isompi kaupunki...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi