Onnistuneita laihdutuksia?
Näin uuden vuoden kynnyksellä, olisi mahtava kuulla onnistuneista laihdutuksista! Kertokaa millä keinolla / ruokavaliolla laihduitte, kuinka paljon ja missä ajassa.
Kommentit (3)
Olen laskenut kaloreita Sulamon avulla. Paino putosi kahdessa kuukaudessa viisi kiloa.
Sulamoa voi suositella toimivana palveluna, mutta onhan se kaiken syömisen huomioiminen ja kirjaaminen työlästä.
Olen muuttanut ruokailutapoja pikkuhiljaa pienillä muutoksilla. Aloitin melkein 2 vuotta sitten. Olen laihtunut hiljakseen yli 17kiloa. Minulla on alunperin ollut 30 kiloa ylipainoa eli puolivälissä ollaan.
Olen siis ottanut ylimääräiset sokerit pois ja turhat hiilarit esim valkoinen jauho(vaaleat leivät), pasta, riisi. Liikun myös joten joskus saatan syödä kanaa riisillä. Aluksi kun aloitin vaihdoin valkoisen leivän tummaan enkä käytä voita ja muita päällisiä vaan syön kananmunan ja avocadon kanssa, joskus juon smoothien vaihdellen. Sitten kun olin tottunut vaihdokseen niin muutin perus ruoka-annoksia terveellisempiin. Jokapäivä kasviksia ja lihaa, vähiten riisiä/perunaa jos sellaista on. Paljon marjoja, pähkinöitä(cashew, saksanpähkinä), luomu kaura tai moniviljapuuroa marjojen kanssa iltapalaksi. Maitorahka, joghurtti, joskus juustoa, kauramaitoa koska en muuten maitoa käytä, raejuustot, kananmunat, proteiini pitää minut aina kylläisenä ja jos tekee mieli makeaa niin itselleni on makeanhimoa pitänyt satsumat jotka pidemän päälle ovat herkullisia. En varsinaisesti mitään itseltäni kiellä kunhan en ahmi eli saan maistaa vaikka pienen palasen jotain epäterveellistä jos sitä on. Enimmäkseen viikonlopulla syön jotain hyvää, sokeria pyrin eniten välttelemään :) Liikun myös 3-4 kertaa viikossa. On ollut miellyttävä elämän muutos ja edelleen sitä teen koska olen ollut koko elämäni jojo-laihduttaja eri dieeteillä. Nyt keskityn omaan terveyteen ja elämän tapoihin sen sijaan kuin ennen. Oma terveys tulee ensin ja kieltäydyn stressaamasta mistään jotta oikeasti pitäydyn elämätavoissani.
Tällaisessa muutoksessa jonka pitää kestää elämäni loppuun joutuu pitkäjänteisesti opettelemaan uusia tapoja, oppia mitä vartalo ja mieli tarvitsee ja pitää olla todella kärsivällinen ja armollinen itseään kohtaan. Esim. näin joulun aikaan tulee helposti kilo tai pari takaisin tai paino junnaa ja se on ihan ok. Sitten vaan joulumenon jälkeen pyritään taas takaisin terveellisempään ruokavalioon. Liikuntaa olen kuitenkin harrastanut jotta kulutan kuitenkin jonkin verran pois ja mielikin pysyy iloisempana. Missään vaiheessa en ole joutunut hirveästi itseäni puskemaan koska muutokset ovat olleet maltillisia.
Olen myös lapsesta asti inhonnut liikuntaa, nykyään olen sitä oppinut rakastamaan erään ison elämäntapahtuman surauksena jolloin liikunta oli aina tapa saada pahaa oloa pois joten voin sanoa että siihen varmasti en muuten kykenisi jollei tiettyjä asioita olisi elämässä tapahtunut.
Tsemppiä kaikille jotka haluatte terveellisemmän elämän ^_^
Suurin osa pystyy laihtumaan. Ongelma tulee siinä, kun uusi paino pitäisi ylläpitää. Mua kiinnostaisi kuulla ihmisistä, jotka ovat pysyneet tavoitepainossaan esim. kolme vuotta. Miten te sen teette?