Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yh:t pääsette ikinä pakollisille asioille?

Vierailija
27.12.2019 |

Mulla ollut monta kk tarve päästä lääkärille erään asian vuoksi. Lasten isä katsoo lapsia silloin kun itseään huvittaa. Tänään sain sen katsomaan lapsia ja ennätin puoli tuntia odottaa päivystyksessä niin isä alkoi laittamaan vihaista viestiä että hänellä on omiakin menoja.
En siis pääse lääkärille tämän asian vuoksi kuin jonottamalla päivystyksessä. Olen koittanut soittaa suoraa aikaa mutta ei saa. Noh minun oli pakkoa lähteä kotiin ja asia jäi taas hoitamatta. Tukiverkostoa on vähän ja ne aina töissä eikä kerkeä lapsia katsomaan. Pienten lasten kanssa hankala odottaa päivystyksessä sekä vielä pitäisi hoitaa minun vaiva kun ne riehuu jaloissa.
Eikä tarvitse valittaa että itse olen lapseni tehnyt huonolle miehelle, wt menoa tms vastaavaa vaan kaipaisin vinkkejä mistä saisi apua tällaisiin asioihin.

Lapsen isä tekee selvästi kiusallaan tämän mutta en halua laittaa välejä kokonaan poikki koska lapsille isä on tärkeä ja odottavat aina että milloin näkee isää. Isä ei ymmärrä että tekee lapsille todella törkeästi kun haluaa vaan olla mulle ilkeä.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompiin tepsii se, että kotona on jälkikäteen tiedossa tupenrapinat (kirvelevät sellaiset) jos alkaa riehumaan.

Ja pian sen jälkeen äidistä tehdäänkin lasu.

Vierailija
42/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ei-kiireellinen asia muka menee päivystykseen eikä terkkariin? On niin höpöä taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin terveyskeskukseen parikin kertaa ja molemmilla kerroilla vastasi sama nainen joka sanoi että ei tähän asiaan mitään aikoja saa että päivystyksen kautta asia hoitoon. Toisella kerralla vielä mainitsin että minun on hankala lähteä sinne jonottamaan kun en saa lapsille hoitajaa niin sanoi että sille ei hän mahda mitään kun sellainen käytäntö on.

Täytyy kokeilla saisko itsekkin tollaista hoitaja rinkiä kasaan, kuulostaa kivalle ja toimivalle. Kiitos.

Ap

Kannattaa kokeilla. Auttanut meitä paljon. Pääsee jopa salille, uimaan, kampaajalle, baariin...

Vierailija
44/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hoitotakuu eli aika hoitotarpeen arviointiin on saatava 3 vrk sisällä ja hoito on saatava 3 kk sisällä. Jos terveyskeskus ei tätä kykene järjestämään, niin sen on annettava maksusitoumus yksityiselle.

Soita ap sinne ajanvaraukseen, muistuta hoitotakuusta ja kysy, mistä sen maksusitoumuksen saa. Sinulla on oikeus saada apua, vaikka terveysneuvonnassa vastaan intettäisiin.

Tätä en tiennytkään, kiitos neuvoista. Soittelen sinne uudestaan.

Ap

Googlaa asia ensin, koska kun soitat sinne terveyskeskukseen, niin ne väittävät, että sitä ei tarvitse ottaa huomioon. Ovat väärässä, hoidon tarpeen arvioksi ei riitä puhelinkeskustelu, jos asiakas katsoo, että vaiva on selvitettävä henkilökohtaisella käynnillä.

Kyllä se riittää.

Vierailija
45/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokkaista menoa, ota lapsi mukaan ja tekstin lopussa käytät lasta lyömäaseena miestä vastaan.

Vierailija
46/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hoitotakuu eli aika hoitotarpeen arviointiin on saatava 3 vrk sisällä ja hoito on saatava 3 kk sisällä. Jos terveyskeskus ei tätä kykene järjestämään, niin sen on annettava maksusitoumus yksityiselle.

Soita ap sinne ajanvaraukseen, muistuta hoitotakuusta ja kysy, mistä sen maksusitoumuksen saa. Sinulla on oikeus saada apua, vaikka terveysneuvonnassa vastaan intettäisiin.

Ap

Se hoidontarpeenarviointi tehdään puhelimrssa, kun koitat varata aikaa.

Tulos voi olla, ettei tarvetta ole.

Ei riitä, jos asiakas ilmoittaa, että tähän tarvitaan lääkäriä. Silloin on saatava aika sairaanhoitajalle, koska asiakkaalta ei voi puhelinkeskustelun perusteella evätä pääsyä asiantuntijalle. Jos ap:n vaiva edellyttää lääkärin tekemää tutkimusta, sairaanhoitaja antaa ajan.

Ei pidä hyväksyä sitä, että saa terveyskeskuksesta vääriä vastauksia! Jos asiakas ja terveyskeskus ovat eri mieltä hoitotarpeesta (puhelimessa), vaatii hoitotarpeen arviointi aina käyntiä terveyskeskuksessa.

Olet väärässä.

Vierailija
47/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei riitä, jos asiakas ilmoittaa, että tähän tarvitaan lääkäriä. Silloin on saatava aika sairaanhoitajalle, koska asiakkaalta ei voi puhelinkeskustelun perusteella evätä pääsyä asiantuntijalle. Jos ap:n vaiva edellyttää lääkärin tekemää tutkimusta, sairaanhoitaja antaa ajan.

Ei pidä hyväksyä sitä, että saa terveyskeskuksesta vääriä vastauksia! Jos asiakas ja terveyskeskus ovat eri mieltä hoitotarpeesta (puhelimessa), vaatii hoitotarpeen arviointi aina käyntiä terveyskeskuksessa.

Kun sinne ei oteta!

Kokemusta on, ettei päässyt Helsingissä terveysasemalle edes keuhkokuumeessa. Tein kirjallisen valituksen ja mukaan sairaalan dokumentit (se oli niin paha, että johti 2 päivän päästä sairaalahoitoon). Tilasin terveysaseman hoitokirjaukset myös. Niissä luki, että henkilö oli muka yhteydenoton aikana täysin terve, eikä hoidon tarpeessa.

Miten nämä virhetoiminnat oikein voi todistaa? Järjestelmää vastaan on vaikea taistella.

Vierailija
48/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut lapsen aina mukaan joka paikkaan, niin lääkäriin kuin pankkiinkin asuntokaupan tekoon.

Onneksi on kännykkä, niin lapsen saa viihtymään itsekseen.

Vierailija
49/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykästä lastenohjelmia ja hyvin 3-6v mukula viihtyy tunnin, jopa kaksi. jos olen joutunut päivystykseen lähtemään, otan myös leipiä ja mehua & jokin lempikirja mukaan.

Vierailija
50/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo isän kaverin pyytäminen on muuten hyvä idea, sellaisia löytyis kyllä jotka varmaan katsoisi. Kiitos 😄

Ja joo yhden lapsen kanssa varmaan menis mutta mulla on 4v 3v ja 1v lapset niin ei ole niin helppoa. Enkä meinannut riehumisella sellaista hirveää showta mutta kolme tuon ikäistä lasta nyt vaan ei osaa istua nätisti paikallaan vaikka kuinka hokee ennen lähtöä että olkaa kunnolla.

Eikä tarvitse saarnata miksi tein tuollaisen isän kanssa monta lasta. Asiat vaan muuttuu enkä voi näitä enää palauttaa enkä haluaisikaan. Tarvitsin vain apua tähän hoito asiaan joita jotkin osasi asiallisesti antaa. Kiitos teille! 😊

Hei, täällä 6v, 3,5v ja 2v yh! Tiedän, että nuo virasto ym asioiden hoito lapset mukana ei ole helppoa. Itselläni oli lapset mukana jopa gyniksellä, koska isä ei voinut tietenkään katsoa lapsia. Isommille löin tabletin kouraan ja käskin istua nätisti oven ulkopuolella (ovi siis hieman raollaan tutkimuksen ajan, että kuulin mitä touhuavat.) ja nuorimmainen onneksi nukkui rattaissa. Minulle on suositeltu perhetyötä, mutta en ole vielä sellaista tarvinnut. Voisiko sellaisesta olla apua sinulle?

Entä onko lähipiirissä esim. vastuuntuntoisia teinejä jotka voisivat katsoa edes vanhimpia lapsia lääkärin ajan pientä korvausta vastaan? Facebookin ryhmistä saattaisi myös saada lastenhoito apua.

Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
51/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydät miestä hoitamaan lasta ja tuo vaikka sinne päivystykseen itse lapsen sinun hoitoosi. Ei tuollaiseen pidä suostua, että hyppäät pois kun vaatii.

Vierailija
52/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh:na on helppo tehdä mitä tahansa, milloin tahansa. Jopa virastoaikoina voi käydä joka puolella, kun työnteko ei häiritse. Toista on työssäkäyvillä, jotka maksavat yh:n elämän. Työssäkäyvät eivät pääse virastoaikaan mihinkään.

Niin joo, unohdin, että tällä palstalla on näitäkin joille ei ole kauhalla annettu.

Vierailija
53/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet väärässä.

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/hoido…

Olen sitten väärässä yhdessä Valviran kanssa.

Vierailija
54/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle

Vierailija
55/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

täällä toinen samassa tilanteessa. Lapseni on ylivilkas ja tarkkaavuushäiriöinen, joten häntä ei voi ottaa virastoasioihin. Hän on ollut häiriöksi, joten en voisi kuvitellakaan ottaa mukaan tärkeisiin tapaamisiin. Mikään tabletti tai piirretyt kännykästä eivät yksinkertaisesti toimi.

Lapseni isä on samanlainen, hoitaa kun haluaa ja jos hän voi tehdä kiusaa kieltäytymällä hoitamasta kun minulla on tärkeä tapaaminen, hän varmasti tekee kiusaa. Voisitko laittaa lapset isälle hoitoon sanomatta, miten tärkeä meno sinulla on? Tarvitset joka tapauksessa tukiverkostoa.

Minun olisi pitänyt mennä tärkeään leikkaukseen jo vuosia sitten, mutta olen lykännyt sitä koska lapsen isä ei suostu hoitamaan sen ajan että toipuisin leikkauksesta (ei hän tosin auttanut silloinkaan kun toivuin sektiosta, kanniskelin vauvaa kantokoppineen heti leikkauksen jälkeen ja hoidin yksin kotona ilman hänen apuaan). On ollut pakko priorisoida, ja luotettava siihen että kun lapsi kasvaa, pääsen hoitamaan omaa terveyttäni.

Yh:na oleminen on sitovaa. Lasten toiselle eronneelle vanhemmalle ne voivat olla jopa "kosto", oman lapseni isä tiesi että olen sidottu kotiin, joten hän lähti ulos ja laittoi sieltä jopa kuvia kännykkääni kostoksi "kohta sauna, virkistävää, mahtavaa" saattoi lukea jotakin tämänkaltaista kun katsoin viestejäni ja laitoin lasta nukkumaan.

MLL hoitoapu maksaa. Minulla ei ainakaan ollut sellaiseen varaa. Nyt olen töissä ja lapsi on päivähoidossa. Olen yrittänyt verkostoitua naapureiden sekä muiden ihmisten kanssa. Olen saanut luotettavan ihmisen auttamaan silloin tällöin että pääsen lenkille. Mummot ja papat on haudassa.

Toivoisinkin että kaikki samanlaisessa tilanteessa olevat yh:t voisivat tutustua jossain ja tukea toisiaan lapsenhoidossa. Yhteiskunnassa on paljon mätää. En voi esimerkiksi tehdä täyttä työpäivää lapsen aloitettua koulun, koska koulusta on niin paljon pitkiä vapaita sekä vaihtelevia työpäiviä. Yhteiskunnan lapsenhoitokuviot ovat nykymaailmasta todella paljon jäljessä, nykyään vuorotyö yms. lisääntyneet. Ei niitä päiväkoteja ja kerhoja pitäisi enää voida pitää kiinni kuten nykyään. Yhä vähemmän isovanhemmat auttavat lastenhoidossa. Tärkeää on vertaistuki. Meitä on muitakin ap, toivon että saat lähellesi luotettavia muita vanhempia jotka tukevat ja auttavat. Voimia täältä!

Vierailija
56/58 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän varmaan neuvolankin kautta saa apua, kun kertoo asiansa. Vaivasta riippuen saattaa löytyä vaikka heti aikaa neuvolalääkärilläkin.

Vierailija
57/58 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapiuva!

Vierailija
58/58 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli onneksi vain yksi lapsi, joten ei tarvinnut miettiä, mihin muut laitan jos ja kun yhden kanssa jouduin terveyskeskukseen. Siellä joutui 80-luvullakin odottamaan, ainakin täällä. Kampaajalle otin lapsen mukaan, silloin kun sitä kasaripörröä laitettiin tunteja. Lapsi tykkäsi onneksi lukea (tai katsella) sarjakuvalehtiä. Joskus taisin ottaa lomapäivän. Perhepäivähoitajan ollessa hoitopaikkana tuo oli hoitajankin kannalta ok. Päiväkodissa siitä ei olisi tykätty.

Lääkärissä kävin yleensäkin vain työterveyshuollossa, tosin erikoislääkärille oli mentävä silloin kun sai ajan. Lapsi oli hoitopaikassa. Kerran olin sairaalassa muutaman päivän ja onneksi sekin järjestyi siten, että hänen kaverinsa äiti (joka toimi perhepäivähoitajana) piti silloin jo alakouluikäistä lasta sen ajan kotonaan. Toi jopa sairaalaan katsomaan minua. Sairaalasta pääsyn jälkeen en pystynyt olemaan pystyssä, joten makasin patjalla keittiön lattialla ja annoin ohjeita lapselle, miten laittaa jotain ruokaa. Muistan, että valmismuusia ainakin tehtiin tällä menetelmällä. Silloin sekin oli hyvää...

Kaupoissa käytiin aina yhdessä. Päiväkoti paheksui, jos olisi vaikka käynyt ensin kaupassa ja tullut sitten vasta hakemaan lasta. Fillaristilla sen olisi paljastanut ehkä ostoskassi, autoilija saattoi mahdollisesti "salaa" käydäkin kaupassa. Tosin niitä lasten noutoaikoja varmaankin pidettiin silmällä.

Muistan kerran lapsen ollessa vauvaikäinen, oltiin muutettu ja sähkömies tuli asentamaan jotain. Kauppa oli siinä ehkä 20 metrin päässä, ja sanoin sähkärille, että käyn äkkiä kaupassa :) Lapsi oli lattialla lelujen kanssa, ei siis pystynyt vielä edes ryömimään. Ajattelin, että äkkiähän se kauppareissu sujuu. Nuori sähkäri vähän vilkaisi minua, mutta ei inttänyt vastaankaan. Kaikki olivat hengissä ja terveinä palattuani, varmaan max 10 min päästä. Nykymaailman aikaan en kyllä toimisi noin. En luottaisi enää ihmiseen.