Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi liike on lopettanut ilotulitteiden myynnin!

Vierailija
27.12.2019 |

Myynnin ovat lopettaneet esim. Bauhaus ja Hong Kong.
Kansalaisista myös lähes puolet olisi valmiita kieltämään ilotulitteiden käytön muilta kuin ammattilaisilta, kertoo Mt:n tekemä tutkimus.
En pysty linkittämään, mutta tällaisia hyviä uutisia kuitenkin kuuluu ja uskon, että muutamien vuosien päästä todella käy niin, että rakettien käyttö rajataan ammattilaisille.

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti suurin syy ilotulitemyynnin lopettamiselle on sen tiukat ehdot. En tunne lainsäädäntöä tältä osin, mutta vaikuttaa siltä että ilotulitteita on säilytettävä panssarikaapeissa, myytävä erillään muusta ja ilmeisesti vielä erityisesti koulutettujen (ilotulitekortti?) työntekijöiden toimesta rajattuina aikoina. Ja ties mitä muita erityissääntöjä asiaan sääntö-Suomessamme liittyykään.

Tämä. Mitään sellaista ei myydä, mikä ei ole kannattavaa. Luuletteko te, että yksikään kauppa luopuisi esimerkiksi eteisaulan pelikoneista tai tupakan myymisestä eettisyyteen vedoten? Ei luopuisi, koska ne tuovat tuloa kaupalle.

Vierailija
42/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maa on niin väritön että juu,kielletään vaan ilotulitteet uutena vuotena,sopii oivasti juntti kielto suomeen. Se on aivan oma moka jos pelleilee niiden kanssa, kuka käski antaa penikoille tulitteita. Samaan syssyyn, kielletään viina kokonaan. Luulen että alkoholi on reilusti vakavampi asia vuoden jokaisena päivänä ja aiheuttaa huomattavasti enemmän tuhoa kuin jotkut hemmetin raketit. 

Se nyt on vain niin että värikkäät raketit ja uusi vuosi kuuluvat yhteen..alapeukuttakaa miten paljon tahdotte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on paukkuarkojen rakkien yliherkät omistajat pöksyt märkänä kiekumassa vastaan, mutta jos itse käyttäytyisitte normaalisti ne hurtat ei tajuaisi hermoilla. Sitäpaitsi ne on eläimiä, ei niitä tarvitse inhimillistää. Tyhmiä aivottomia nelijalkaisia räksyjä, jotka voi kyllä opettaa siitä säikkyydestä pois. Oppiihan ne muutkin temput. Mutta ei, mieluummin vaaditaan kaiken kieltämistä ettei muffe vaan pelästy.

Ja ne jotka niitä paukkuja ostaa: ei tulisi tämmöistä hälyä jos ette antaisi niitä niille idioottikakaroillenne heti kaupan ulkopuolella vaan pitäisitte huolen että paukutellaan silloin kun se on sallittua. Mutta ei, teidän perkeleen lumihiutaleet on niin erikoisia että ei niiltä voi mitään kieltää. Sitten soitellaan iltapäivälehtiin ja syytellään myyjiä ja valmistajia kun pentu tulee kotiin silmä poskella tai sormi hangessa. Koska teissä tai kakarassa ei voi olle mitään vikaa, vastuu on aina muilla

Vierailija
44/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhuus tuottaa runsaasti saasteita. 15 prosenttia eli 55 päivän verran autoliikenteen saasteita vuodessa.

https://www.ksml.fi/ulkomaat/Saksassa-huolestuttiin-ilotulitteiden-pien…

Lisäksi valmistus ja kuljetus saastuttavat, vammauttavat ja tappavat lisää.

Lienevät tupakan kanssa pahimmat "oikein" käytettynä tuhoja tekevät haitakkeet.

Vierailija
45/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raketteja ammutaan myös Venetsialaisten aikaan Pohjanmaan rannikoilla.  Kielletäänkö nekin?  Mitä Anna-Maja tähän sanoo?

Vierailija
46/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä naapurimassa uuden vuoden ilotulitteita "häviää" ja myöhemmin paukahtelee ympäri vuoden.  Taitaa kieltojen syynä olla juuri nämä impulssikontrollittomat räiskijät, jotka ovat jo muutaman muun maan panneet p*ksi räjähteillään.

Vierailija
47/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ääni haittaa mutta se roskan määrä, saasteet ja irronneet silmät ei ole kivoja.

Vierailija
48/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on loistava päätös!!

Vierailija
49/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa vammat ja tulipalot.

Raketit voi sytyttää taloja tuleen ja niistä voi tulla vammoja. Oma syy, jopa joo. Mutta monella on myös lapsia, jotka kasvavat paukutteluikään. En halua heillekään vammoja. Enkä sitten mahdollisille lapsenlapsille jne.

Vierailija
50/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska raketteja saa ostaa ja käyttää tavikset, ne idiootit saavat ne myös helpommin käyttöönsä. Roskat jätetään maahan ja raketteja ammutaan ennen ja jälkeen luvallisen ajan.

Pahin on mielestäni kuitenkin se haitta minkä rakettien pauke aiheuttaa kaikille eläimille.

Vierailija
51/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska raketteja saa ostaa ja käyttää tavikset, ne idiootit saavat ne myös helpommin käyttöönsä. Roskat jätetään maahan ja raketteja ammutaan ennen ja jälkeen luvallisen ajan.

Pahin on mielestäni kuitenkin se haitta minkä rakettien pauke aiheuttaa kaikille eläimille.

Ja lisään vielä, että omat lemmikkini eivät edes huomaa paukuttelua, mutta moni lemmikki, kotieläin ja luonnoneläim huomaa. Se aiheuttaa kamalaa stressiä ja pelkoa eläimelle, joka ei ymmärrä mitä tapahtuu kun kuuluu kauheaa pauketta

Vierailija
52/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kyllä niin itsekäs otus. Raketit on hienon näköisiä ja juhlavia, kyllä. Mutta se kaikki haitta mitä niistä koituu on huomattavaa, ja se on nykyään hyvin tiedossa. Hyvin pitäisi riittää ammattilaisten tulitteet, ei ihminen ole lajina tai erityisesti te jotka haluatte niitä itse räjäytellä sen tärkeämpiä tai ansaitsevampia kuin muutkaan elävät olennot tässä maailmassa. Ajatelkaa eläimiä, luontoa ja muitakin ihmisiä. Vaikka uusi vuosi on vain kerran vuodessa, raketit ehtivät aiheuttaa sen kerran vuodessa valtavasti haittaa. Pidän itsekin raketeista, lapsena niitä oli kiva katsella. Mutta en enää halua niitä räjäytellä, kun on tiedossa kaikki nuo haitat.

Vierailija
53/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ja haja-asutusalueilla ei ole mitään perusteita kieltää ilotulitusta. Kaupunkien keskustassa voi toki kieltää ja sen ymmärtää, käsittääkseni jo useimmissa kaupungeissa kielletty.

Mutta miksi halutaan kieltää hauskapito esim maaseudulla asuvilta missä ilotulitteista ei mitään haittaa?

Eikö maalla osata muuten pitää hauskaa?

Ja väitän, että niistä muoviputkista yms. On haittaa maallakin.

Kaupungissa asuvien on hyvä puhua kun pääsevät kävellen katsomaa Kaupungin järjestämää tulitusta. Maksakaapa meidänkin lapsille sellainen niin en osta yhtään ilotulitetta itse! Kiitos!

Kiva, että todistat omatoimisesti, että maalaiset on tosiaan tolloja. Ihan oikeasti, jos joku rakettien ampuminen on noin tärkeää, niin suosittelen hankkimaan niille kersoille jotain muuta ilonaiheitta siellä MAALLA.

Vierailija
54/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän rakettien ampumisesta ja olisin surullinen jos sitä ei enää joskus saisi tehdä. Se että joku asia ei ole tärkeä itselle, ei tarkoita sitä etteikö se vois olla tärkeään muille. Eikö liiallinen holhoaminen ole nähty juuri ongelmana suomessa?

Vierailija
55/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on paukkuarkojen rakkien yliherkät omistajat pöksyt märkänä kiekumassa vastaan, mutta jos itse käyttäytyisitte normaalisti ne hurtat ei tajuaisi hermoilla. Sitäpaitsi ne on eläimiä, ei niitä tarvitse inhimillistää. Tyhmiä aivottomia nelijalkaisia räksyjä, jotka voi kyllä opettaa siitä säikkyydestä pois. Oppiihan ne muutkin temput. Mutta ei, mieluummin vaaditaan kaiken kieltämistä ettei muffe vaan pelästy.

Ja ne jotka niitä paukkuja ostaa: ei tulisi tämmöistä hälyä jos ette antaisi niitä niille idioottikakaroillenne heti kaupan ulkopuolella vaan pitäisitte huolen että paukutellaan silloin kun se on sallittua. Mutta ei, teidän perkeleen lumihiutaleet on niin erikoisia että ei niiltä voi mitään kieltää. Sitten soitellaan iltapäivälehtiin ja syytellään myyjiä ja valmistajia kun pentu tulee kotiin silmä poskella tai sormi hangessa. Koska teissä tai kakarassa ei voi olle mitään vikaa, vastuu on aina muilla

Just näin! Idioottien koirien omistajien ja lasten kasvattajien takia pitää kieltää kaikki. Huonosti käyttäytyvät lapset+vanhemmat ja yliherkät elukoiden omistajat pitäis kieltää eikä kerran vuoteen tapahtuvaa paukuttelua. Lapsille selkäsauna kun perseilevät rakettien kanssa ja elukat voi opettaa olemaan pelkäämättä ääniä. Mutta kun ei viitsi tai jaksa kouluttaa ja opettaa kun sohva, some, tinder, mässyt ja netflix on tärkeämpiä asioita. Ja mulla on/on ollut niin koiria, hevosia (suomenhevosia) , kissoja sekä marsu ja yksikään niistä ei pelkää rakettien tai muunkaan pauketta kun siitä en ole elukoille hössöttäny. Armeijan hävittäjistä voisin mieleni pahottaa ja ne vois vaikka kieltää kun lentävät mun tilusten yli, kun niitä joskus hevoset säikkyy jos oikein matalalla lentävät (ja useammin kuin kerran vuodessa).

Vierailija
56/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Idioottien koirien omistajien ja lasten kasvattajien takia pitää kieltää kaikki. Huonosti käyttäytyvät lapset+vanhemmat ja yliherkät elukoiden omistajat pitäis kieltää eikä kerran vuoteen tapahtuvaa paukuttelua. Lapsille selkäsauna kun perseilevät rakettien kanssa ja elukat voi opettaa olemaan pelkäämättä ääniä. Mutta kun ei viitsi tai jaksa kouluttaa ja opettaa kun sohva, some, tinder, mässyt ja netflix on tärkeämpiä asioita. Ja mulla on/on ollut niin koiria, hevosia (suomenhevosia) , kissoja sekä marsu ja yksikään niistä ei pelkää rakettien tai muunkaan pauketta kun siitä en ole elukoille hössöttäny. Armeijan hävittäjistä voisin mieleni pahottaa ja ne vois vaikka kieltää kun lentävät mun tilusten yli, kun niitä joskus hevoset säikkyy jos oikein matalalla lentävät (ja useammin kuin kerran vuodessa).

Koulutatko sä sit luonnoneläimet? Ja miksi pitäis lemmikit kouluttaa sietämään luonnotonta ääntä?

Vierailija
57/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän rakettien ampumisesta ja olisin surullinen jos sitä ei enää joskus saisi tehdä. Se että joku asia ei ole tärkeä itselle, ei tarkoita sitä etteikö se vois olla tärkeään muille. Eikö liiallinen holhoaminen ole nähty juuri ongelmana suomessa?

Sinä olet surullinen, ja muiden pitää ymmärtää sinun tärkeää rakettien räjäyttelyä. Etkö sinä voi ajatella, että siitä on haittaa monelle muulle ja luonnolle? Moni varmasti ymmärtää, että se on monelle kiva traditio, itsekin pidän raketeista ne on hienoja ja juhlavia. Mutta enemmän ne on haitallisia

Vierailija
58/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutatko sä sit luonnoneläimet? Ja miksi pitäis lemmikit kouluttaa sietämään luonnotonta ääntä?

Pitäähän ihmistenkin sietää eläimiä siellä missä ne ei luonnostaan liiku kuten esim. julkisissa kulkuvälineissä tai kaupoissa. Ja se ei rajoitu vain muutamaan tuntiin vuodessa.

Vierailija
59/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän ihmistenkin sietää eläimiä siellä missä ne ei luonnostaan liiku kuten esim. julkisissa kulkuvälineissä tai kaupoissa. Ja se ei rajoitu vain muutamaan tuntiin vuodessa.

Niin no tästähän päästäisiin aiheeseen kun liikkuminen on vapaata kaikilla.:D valoja päälle. Raketit ei kuulu luontoon, liikkuminen on ihmisellekin vapaata. Ihminen aiheuttaa järkyttävästi tuhoa luonnolle ja eläimille itsekkyydellään. Olen itsekin osa ongelmaa, mutta jos nyt nämä räikeimmät jutut pystyttäisiin kitkeä

Vierailija
60/142 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tässä mitään huonoa.

T. Maalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi