Miks monesti semmoset vanhemmat naiset ottaa nuorempia naisia silmätikukseen työelämässä?
Ihan ihme touhua. Miehillä ei esiinny vastaavaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esiintyy miehilläkin.
No ei esiinny. Miehet on yleisesti ottaenkin huomattavan paljon rennompia toisiaan kohtaan, kuin mitä naiset.
Höpö höpö. Tutkitusti miesvaltaisissa yhteisöissä, kuten esim puolustusvoimissa, esiintyy paljon ongelmia ja ollaan hyvin hierarkkisia.
Vierailija kirjoitti:
Esiintyy miehilläkin mutta se ilmenee huumoriin verhottuna viattomana läpänheittona ja kukas siitä nyt suuttuis... Naiset tykkää enemmän juoruta selän takana, punoa verkkojaan. Iällä ei oikeastaan ole väliä, kaikenikäisistä niitä löytyy jotka eivät itse tee virheitä ja ovat valmiita heittämään sen ensimmäisen kiven kunhan toisella on vähemmän työelämää takana.
Oikeasti esim puolustusvoimien virkakierrossa on hurjaa juonittelua ja juoruilua. Ihan miesten kesken. Ja lisäksi päin naamaa hyvinkin törkeää kielenkäyttöä ja toimintaa.
Miehiä ei kannata katsoa ruusunpunaisten lasien läpi. Inhottavia ja sekopäisiä ihmisiä on kaiken ikäisissä ja molemmissa sukupuolissa. Valitettavasti. Ja ihan tasaisesti.
Keski-ikäisenä naisena voin varmaan kertoa joitain syitä. Olen hoitoalalla.
Nuoret hoitajat ovat niin täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan ja tietävyyttään. Mistään mitään ei saa neuvoa eikä ainakaan kertoa miten kannattaisi tehdä. Voin sanoa että mielummin teen töitä vi**umaisen vanhan hoitajan kanssa kuin nuoren vastavalmistuneen kanssa.
Hommat jätetään tekemättä tai tehdään puolivillaisesti. Suihkuun ei ainakaan ketään viedä vaan mielummin ollaan kansliahoitajia. Tehdään hienoja hoitosuunnitelmia mutta esim mahantoiminnasta ei tiedetä eikä seurata. Jos joutuukin ikäviin hommiin kuten ihan aitoon oikeaan vaipanvaihtoon, se tapahtuu nuristen ja pitkin hampain.
Teen keikkaa ja suurimmat kyykyttäjät työpaikoilla ovat vastavalmistuneet ja vielä opiskelemassa olevat sijaiset/vakituiset. Vanhat konkarit antavat keikkarin tehdä omalla tavallaan asioita koska he jo näkevät että on monta tapaa toimia, mutta välillä tuntuu että nuori kolleega ei anna hetken rauhaa neuvoineen ja pätemisineen.
Siinä muutama syy. Ja niin, jos puhutaan ihan muusta kuin itse työntekemisestä, niin se jatkuva sometus ja kikatus treffeistä ja itsestään kuvien ottaminen on rasittavaa. Ei siinä, nuorten naisten minäkeskeisyys on rasittavaa. Koeta jotain puhua siinä vaikka palmuista tai pingviineistä, vastaus alkaa aina nuorella naisella "minä/minun".
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yhden vanhan kurpan silmätikkuna työpaikalla. Ilmenee siten, että kaikessa mahdollisessa yritetään vähätellä mun ammattitaitoa ja vihjailla etten osaa hommiani.
Vähän raskasta on koko ajan olla tulilinjalla mutta tllä kurpalla on tosi kurja elämä, ei ystäviä juurikaan ja miehensä kanssa riitelee jatkuvasti. Purkaa sen sitten ilmeisesti minuun. Säälin häntä..
Jos esimes ei toisi esiin sitä kuinka hän arvostaa työpanostani nostaisin kytkintä. Minua myös lohduttaa se, että vaikka teemme samaa työtä saan huomattavasti parempaa palkkaa kuin hän.
Ota rennosti. Hän ei vain pidä jatkuvasta valehtelustasi. Usein kurpat ovat sellaisia. Heidät on kasvatettu sellaisiksi, noloa.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä naisena voin varmaan kertoa joitain syitä. Olen hoitoalalla.
Nuoret hoitajat ovat niin täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan ja tietävyyttään. Mistään mitään ei saa neuvoa eikä ainakaan kertoa miten kannattaisi tehdä. Voin sanoa että mielummin teen töitä vi**umaisen vanhan hoitajan kanssa kuin nuoren vastavalmistuneen kanssa.
Hommat jätetään tekemättä tai tehdään puolivillaisesti. Suihkuun ei ainakaan ketään viedä vaan mielummin ollaan kansliahoitajia. Tehdään hienoja hoitosuunnitelmia mutta esim mahantoiminnasta ei tiedetä eikä seurata. Jos joutuukin ikäviin hommiin kuten ihan aitoon oikeaan vaipanvaihtoon, se tapahtuu nuristen ja pitkin hampain.
Teen keikkaa ja suurimmat kyykyttäjät työpaikoilla ovat vastavalmistuneet ja vielä opiskelemassa olevat sijaiset/vakituiset. Vanhat konkarit antavat keikkarin tehdä omalla tavallaan asioita koska he jo näkevät että on monta tapaa toimia, mutta välillä tuntuu että nuori kolleega ei anna hetken rauhaa neuvoineen ja pätemisineen.
Siinä muutama syy. Ja niin, jos puhutaan ihan muusta kuin itse työntekemisestä, niin se jatkuva sometus ja kikatus treffeistä ja itsestään kuvien ottaminen on rasittavaa. Ei siinä, nuorten naisten minäkeskeisyys on rasittavaa. Koeta jotain puhua siinä vaikka palmuista tai pingviineistä, vastaus alkaa aina nuorella naisella "minä/minun".
Itse kun aloittelin hoitoalalla, sain vanhemmilta naishoitajilta aina hyvää kohtelua. He olivat avuliaita ja viitseliäitä nuoren ihmisen neuvomisessa. Minulla ei ole pahaa sanottavaa heistä.
Meillä on naisvaltainen työpaikka ja mieluummin teen töitä vanhempien kuin nuorempien kanssa. Nuoremmat valittaa koko ajan ja uhkailevat hakea saikkua, kun on kiire töissä. Nuorten mielestä erikoisosaamista vaativaa työtä pitäisi pystyä tekemään yhtä paljon kuin helppoa rutiinityötä ja sitten valitetaan, kun tehtävät ei jakaannu tasaisesti. Jos tarjoat erikoisosaamista vaativaa asiaa nuorelle opetteluun, kieltäydytään. Nokkaansa pidemälle ei osata ajatella ja jos pitkään talossa ollut yrittää neuvoa nuorisoa tekemään asiat tehokkaammin ja yksinkertaisemmin, loukkaannutaan ja valitetaan, että kun heidän tekemisiään kritisoidaan. Kyse ei ole kritiikistä, vaan siitä, että me voimme tehdä asiat tehokkaammin ja yksinkertaisemmin. Vanhempien kollegoiden kanssa on helppo joustaa ja luovia ongelmatilanteessa, nuoret ei jousta mihinkään, koska katsantokanta on liian kapea. Jos et koko ajan pälätä omista asioistasi, vaan keskityt työntekoon, kahvipöydässä juorutaan, että MIKÄ SITÄKIN VAIVAA.
Itse olen huomannut tällaisia silmätikkujuttuja vain sellaisilta vanhemmilta työntekijöiltä, jotka eivät itse hallitse enää omaa työtään ja jollain tasolla tajuavat sen myös itse. Sitten pitää joka välissä korostaa omaa erinomaisuuttaan ja lytätä muita jopa ihan olemattomista jutuista.
Olen hoitoalalla ja itse ollut tyytyväinen vanhenpiin työntekijöihin. Arvostan, sitä kokemusta ja osaamista,mikä heillä on.,taas kun nuoremmat kollegat voivat olla nokkavia ja ylimielisiä. Vanhemmat työntekijät olleet kohtaani paljon ystävällisempiä, kuin nuoremmat.
En ymmärrä tota vanhojen miesten kateuskorttia, kun se on niin lääst siisön. Ulkonäöstä kukaan ole kateellinen, kun se on vain pintaraapaisu ihmisestä ja vanhemmissakin naisissa on kauniita naisia vielä. Mielestäni vanhat miehet kyykyttää enemmän nuoria ja viriileitä miehiä ja, se on täälläkin nähty:))
Näistä syistä päätin että kun itsellä vanhempana naisena joskus nuoria alaisia niin toimin päinvastoin ja otan "siipien suojaan". Nyt on se aika, ja nautin kun pääsen puolustamaan parhaansa tekevää nuorta ihmistä jollekin kyykyttäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Näistä syistä päätin että kun itsellä vanhempana naisena joskus nuoria alaisia niin toimin päinvastoin ja otan "siipien suojaan". Nyt on se aika, ja nautin kun pääsen puolustamaan parhaansa tekevää nuorta ihmistä jollekin kyykyttäjälle.
Voi kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän työpaikoilla! Valitettavasti mentaliteetti tuntuu edelleen olevan ennemmin "vahinko kiertämään" kuin "noidankehä poikki".
Täysin järjetöntä, että kyykyttäisin jotain itseäni nuorempaa. Eihän se edistäisi yhtään mitään.
Nuorten kanssa on kiva tehdä töitä, koska he innostuvat uusista asioista.
Millaisia kokemuksia on nuoresta ihmisestä pomona?
"Sä kuvittelet vaan." Kaasuvalottaja näemmä eksynyt ketjuun.