Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä psykoosiin vaipuva ihminen saa apua, kun ei itse tajua tilaansa?

Vierailija
26.12.2019 |

Tilanne siis se, että ilman lääkkeitä kyseinen henkilö vaipuu nopeasti takaisin psykoosiin, menee todella pahoihin harhoihin, syvälle syvälle..
Nyt on jo matkalla sinne, ei ota eikä hae apteekista lääkkeitään, eikä tietenkään itse tajua olevansa sairas.
Ei tajua puhtaudesta, syömisestä eikä oikein mistään enää.
Mutta mitä voi tehdä? Pakolla ei viedä, eikä oteta hoitoon. Itsemäärämisoikeutemme on sen verran vahva, että kukaan ei uskalla puuttua siihen. Me, lähisukulaiset olemme ihan loppu tämän asian kanssa. Taidetaan kohta itse joutua samalle laverille, minne kyseinen sairas kuuluisi.
Help!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitappa päivystykseen jos tulisi piipaa autolla hakemaan.

Lääkkeitä voi laittaa myös depot ruiskeena ym.

Soitettu on, ei viedä eikä haeta mihinkään, kun sairas ei itse halua lähteä. Ei voida injektiotakaan pakolla antaa. Pakkohoitoon ei saa Suomessa millään.

Sitten kun on niin sekaisin, ettei osaa vastailla paikalle häkytetyn henkilökunnan kysymyksiin., hyppii seinille tms.

Psykoosin rajalla kummasti potilas osaa skarpata kriittisellä hetkellä.

Tuo juuri, että osaa terveydenhoitohenkilökunnan edessä esittää olevansa kunnossa; se on asia, jota jaksan ihmetellä. Tosin läheinen näkee ja tietää asioiden oikean laidan, mutta kun sairas kieltää läheisen läsnäolon hoitavien tahojen kanssa, eikä anna lupaa tietojensa kertomiseen, niin vähissä on keinot.

Vierailija
22/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen hyvä ystävä jätti lääkkeet syömättä ja keikkui vuosia psykoosin rajamailla. Vai oliki sitten psykoosissa koko ajan vuosia?

Lopulta jutut alkoi käydä ihan hulluiksi ja harhat paheni. Luuli lopulta että kaikki on häntä vastaan. Luuli myös että minä haudon kostoa jostain asiasta ja teen hänelle jotain. Menetti asuntonsakin ja asui autossaan. Oli hirveät pakkaset vielä silloin. Dyykkasi ruokansa ja oli aivan musta liasta!

Oli todella vaikeaa saada hoitoon. Hänen lähisukulaisensa olivat joko kuolleet tai eivät välittäneet. Minä ja hänen kaukaisempi sukulainen oli ainoat läheiset enää.

Lopulta soitin 112 ja siellä uskoivat minua. Totesivat jopa että monesti he osaavat sen verran skarpata ettei viedä hoitoon.

Hän kuitenkin päätyi pakkohoitoon. Tosin oli hoidossa vain hyvin lyhyen ajan. Oliko kahta viikkoakaan? Eihän tuossa ajassa saada mitään asioita kuntoon! Saati mielenterveyttä. Tämä ystävä katkaisi minuun välit tämän seurauksena.

Ei uskonut että yritin auttaa.

Tapahtui vuosia sitten. Ilmeisesti ei mene hyvin edelleenkään ja psykoosissa vahvasti.

Skitsofreniaa sairastaa.

Hirveää sanoa näin mutta onneksi hän katkaisi välit. Minulla ei sydäntä siihen ollut. Todella raskasta oli ja ystävä oli jo menetetty sairaudelle. Ei ollut sama ihminen enää eikä varmaan ikinä enää kuntoudukaan. Sairaudentunto puuttuu eli omasta mielestään ei ole mitään hoidettavaa.

Ei varmaan ollut apua tai hyötyä tästä kirjoituksesta. On vain todella vaikeaa saada henkilölle apua jos ei sitä itse halua tai koe tarvitsevansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitettu on, ei viedä eikä haeta mihinkään, kun sairas ei itse halua lähteä. Ei voida injektiotakaan pakolla antaa. Pakkohoitoon ei saa Suomessa millään.

Sitten kun on niin sekaisin, ettei osaa vastailla paikalle häkytetyn henkilökunnan kysymyksiin., hyppii seinille tms.

Tuo juuri, että osaa terveydenhoitohenkilökunnan edessä esittää olevansa kunnossa; se on asia, jota jaksan ihmetellä. Tosin läheinen näkee ja tietää asioiden oikean laidan, mutta kun sairas kieltää läheisen läsnäolon hoitavien tahojen kanssa, eikä anna lupaa tietojensa kertomiseen, niin vähissä on keinot.

oon kuullu että jos kykenee "esittämään tervettä" niin on riittävän terve. Sinun on nyt vaan luotettava tähän, ja annettava lääkrien tehdä ne arviot. Et sinä jaksa kantaa tuota asiaa. Toki jos näet jotain kummallista tai vaarallista , niin kerro ne hänen lääkärilleen. Muta ei kaikki kummallinen ole vielä psykoosia. AIka erikoinen henkilö saa olla, ihan rauhassa. 

Vierailija
24/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene nallekarkit tasan. Olen joutunut pakkohoitoon, koska mielenvikaiset läheiseni ovat olleet (ihan syyttä) huolissaan voinnistani. Riippuu näköjään ihan lääkäristä, kuka kirjoittaa lähetteen ja kuka ei.

Vierailija
25/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oon kuullu että jos kykenee "esittämään tervettä" niin on riittävän terve. Sinun on nyt vaan luotettava tähän, ja annettava lääkrien tehdä ne arviot. Et sinä jaksa kantaa tuota asiaa. Toki jos näet jotain kummallista tai vaarallista , niin kerro ne hänen lääkärilleen. Muta ei kaikki kummallinen ole vielä psykoosia. AIka erikoinen henkilö saa olla, ihan rauhassa. 

Minulle läheinen ihminen vaipui psykoosiin. Tajusin sen vasta vähitellen, kun ymmärsin, että hänen kertomansa jutut eivät voineet pitää paikkaansa. Hänellä oli esimerkiksi harhaisia pelkoja ja kuvitelmia, jotka ensin vaikuttivat ihan tavallisilta asioilta. Hän suostui lähtemään lääkäriin ja olin myös hyvin jännittynyt siitä, uskooko hoitohenkilökunta, että hänellä ei ole asiat kunnossa. Yritin saada häntä kertomaan samat asiat kuin minullekin ja onneksi hän niitä kertoikin. Hän oli toisaalta aivan sekaisin noissa harhakuvitelmissa ja peloissa ja niiden vallassa, mutta sitten hän oli myös hetkittäin aivan normaali. Ymmärtääkseni skitsofreniaa sairastava enemmänkin elää toisessa maailmassa koko ajan poistumatta siitä. Tuo läheinen ihminen taas oli yhtenä hetkenä hyvin normaali ja seuraavana taas psykoottisten ajatusten valtaama.

Vierailija
26/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti saa lopullista apua yhtään mistään, koska sen jälkeen mitä avuksi sanovat, katsotaan kuitenkin lopulta aina kehnommaksi.

Se ei siis ole puhdistava, ja kaiken puhdistava apu.

Ellet sitä apua itse löydä. Voihan toki asian löytää itsekkin, se on ihmisen ominaisuus, että voi. Vaikeaa se tosin on, koska sitä ei kuten sanottu ole tämän päivän yleisissä opeissa.

Siinä sinulle tyhjentävä ja tosi vastaus, ap.

Vierailija
27/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene nallekarkit tasan. Olen joutunut pakkohoitoon, koska mielenvikaiset läheiseni ovat olleet (ihan syyttä) huolissaan voinnistani. Riippuu näköjään ihan lääkäristä, kuka kirjoittaa lähetteen ja kuka ei.

No en usko että ihan tuosta vaan hoitoon viedään vaikka läheiset puhuisi mitä.

Onko sinulla diagnooseja kuitenkin (jotka ei ehkä ole tottakaan mielestäsi)

Se sairauden tunto kun puuttuu usein.

Vierailija
28/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle läheinen ihminen vaipui psykoosiin. Tajusin sen vasta vähitellen, kun ymmärsin, että hänen kertomansa jutut eivät voineet pitää paikkaansa. Hänellä oli esimerkiksi harhaisia pelkoja ja kuvitelmia, jotka ensin vaikuttivat ihan tavallisilta asioilta. Hän suostui lähtemään lääkäriin ja olin myös hyvin jännittynyt siitä, uskooko hoitohenkilökunta, että hänellä ei ole asiat kunnossa. Yritin saada häntä kertomaan samat asiat kuin minullekin ja onneksi hän niitä kertoikin. Hän oli toisaalta aivan sekaisin noissa harhakuvitelmissa ja peloissa ja niiden vallassa, mutta sitten hän oli myös hetkittäin aivan normaali. Ymmärtääkseni skitsofreniaa sairastava enemmänkin elää toisessa maailmassa koko ajan poistumatta siitä. Tuo läheinen ihminen taas oli yhtenä hetkenä hyvin normaali ja seuraavana taas psykoottisten ajatusten valtaama.

Psykiatria itse aiheuttaa ihmiselle ongelmia.

Eihän se nosta diagnosoimaansa ihmistä koskaan todella ihailtuun asemaan, vaan päin vastoin.

Kuinka sitten voisi lopulta olla iloinen, ja näkemättä joka puolella vihollisia. Ihmiset muuttuvat lopulta kaikki elämän vihollisiksi, elämän pilkkaajiksi psykiatrisesti diagnosoitua kohtaan.

Psykiatria on oppi, kuin käärme, jolla on oma häntä suussaan: Vahingoittaa siis opista; omasta itsestä osaksi tulleita.

Vierailija
29/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän täytyy nyt sanoa, että sairas ihminen voi vaikuttaa ”terveeltä”, kun arvioijana on täysin vieras henkilö. Tämä arviointi ei kestä kovinkaan pitkää aikaa, mutta silti lääkäri pitää sairasta kykenevänä pärjäämään yksin.

Sairaan tuntevia ihmisiä ei uskota.

Vierailija
30/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisiin keskusteluihin liittyen koen tarvetta muistuttaa niille, joille kuva psykoosisairauksista muodostuu keskustelupalstojen tiedonmuruista, että kaikille psykoosin sairastaneille ei jää tarvetta elinikäiseen lääkitykseen eikä psykoosi välttämättä enää uhkaa uudelleen riittävän pitkän kuntouttavan lääkehoidon jälkeen. Toisille toki jää.

Minuakin tällaiset keskustelut kouristavat vatsasta... Ei siis mitenkään aloittajaa tuomiten. Päinvastoin: toivon että tilanne ratkeaa ja läheinen ymmärtää lääkehoidon tarpeellisuuden.

Tuntuu vähän pahalta, että puhe voisi olla minusta.

Vierailija
31/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisiin keskusteluihin liittyen koen tarvetta muistuttaa niille, joille kuva psykoosisairauksista muodostuu keskustelupalstojen tiedonmuruista, että kaikille psykoosin sairastaneille ei jää tarvetta elinikäiseen lääkitykseen eikä psykoosi välttämättä enää uhkaa uudelleen riittävän pitkän kuntouttavan lääkehoidon jälkeen. Toisille toki jää.

Minuakin tällaiset keskustelut kouristavat vatsasta... Ei siis mitenkään aloittajaa tuomiten. Päinvastoin: toivon että tilanne ratkeaa ja läheinen ymmärtää lääkehoidon tarpeellisuuden.

Tuntuu vähän pahalta, että puhe voisi olla minusta.

Ihmiset ovat erilaisia. Toiset selviävät ja paranevat täysin, toiset sitten ei.

Sinällään jos lääkityksen avulla pärjää hyvin, niin hyvä niinkin. Syödäänhän lääkettä vaikka verenpainetautiin koko loppuelämän, miksei mielensairauteen.

Vierailija
32/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ihmistä on saada pakkohoitoon jo senkin takia, että ensin hänet pitäisi saada lääkäriin arvioitavaksi ja jos sairas ei lähde sinne, niin siinäpä se sitten. Kun sairaalta puuttuu sairaudentunto, hän pitää muita vainoajina.

Vierailija
33/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat hänen olla

Vierailija
34/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat hänen olla

Eikö sairasta ihmistä pidä auttaa? Jos jollakin murtuu vaikka molemmat jalat hiihtomäessä, niin voiko hänet jättää sinne auttamatta?

Vierailija
35/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen laitettiin kettingillä seinään kiinni jos oli harhainen psykoosi, siitä tulee sana seinähullu. Meillä on sukulaisia Hailuodossa ja siellä tiedetään että parissa talossa on nytkin hullu seinässä. Huutoja kuulleet metsästäjät ja nähneet kuolleeksi väitetyn tytön juoksevan alasti metsässä. Toisessa talossa iso ja älytön aikamiespoika. Sitä pelkään jos pääsee irti. Maalla ja saarilla vanhat tavat istuvat syvällä ja vanhastaan pelätään laitoksia, kunnan koteja ja mielisairauksia. Moni vaatii vaikka puolisolta sen lupauksen että saa srinäpaikan kotona jos kunnolla alkaa viiraa maan. Tuo hyvä hoito jota Suomessa ennen sai oli niin ohimenevä vaihe mutta moni ajattelee vieläkin sen mukaan kuin se entinen hyvinvointivaltio oisit vielä olemassa. Näinhän ei ole joten alkakaa ap ruuvaamaan koukkuja seinään.

Itsellä on tuo sama tilanne mutta kaverin kanssa. On ollut useita kertoja hoidossa ja on skitsofreenikko, nyt on juonut useamman vuoden yksiössä joka päivä eikä kauppaan sada metrin päähän pääse ilman autokyytiä mutta mikään ei ole vialla, ottaa viinaa vaan lääkkeeksi ja bailaa ja pilettää kavereiden kanssa-kukaan ei vaan vastaa hänelle enää puhelimeen tai skypen kun on niin tosi sekaisin ja silti juo ja juo ja juo. Eikä kukaan välitä ja itse se tosiaan pelkää hoitoa ja lääkäreitä. Apllä tosi hyvä tuo lause että päätyy Itsekkin la erille, laitoin tämän ketjun skypelinkkinä toiselle kaverille jonka kanssa eilen just pohdittiin mitä meidän kuuluu tehdä tuon meidän frendin kanssa. Voimia ap ja muut joilla tämä ongelma taikka mikseipä mikä tahansa muukin ongelma

Vierailija
36/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen laitettiin kettingillä seinään kiinni jos oli harhainen psykoosi, siitä tulee sana seinähullu. Meillä on sukulaisia Hailuodossa ja siellä tiedetään että parissa talossa on nytkin hullu seinässä. Huutoja kuulleet metsästäjät ja nähneet kuolleeksi väitetyn tytön juoksevan alasti metsässä. Toisessa talossa iso ja älytön aikamiespoika. Sitä pelkään jos pääsee irti. Maalla ja saarilla vanhat tavat istuvat syvällä ja vanhastaan pelätään laitoksia, kunnan koteja ja mielisairauksia. Moni vaatii vaikka puolisolta sen lupauksen että saa srinäpaikan kotona jos kunnolla alkaa viiraa maan. Tuo hyvä hoito jota Suomessa ennen sai oli niin ohimenevä vaihe mutta moni ajattelee vieläkin sen mukaan kuin se entinen hyvinvointivaltio oisit vielä olemassa. Näinhän ei ole joten alkakaa ap ruuvaamaan koukkuja seinään.

Itsellä on tuo sama tilanne mutta kaverin kanssa. On ollut useita kertoja hoidossa ja on skitsofreenikko, nyt on juonut useamman vuoden yksiössä joka päivä eikä kauppaan sada metrin päähän pääse ilman autokyytiä mutta mikään ei ole vialla, ottaa viinaa vaan lääkkeeksi ja bailaa ja pilettää kavereiden kanssa-kukaan ei vaan vastaa hänelle enää puhelimeen tai skypen kun on niin tosi sekaisin ja silti juo ja juo ja juo. Eikä kukaan välitä ja itse se tosiaan pelkää hoitoa ja lääkäreitä. Apllä tosi hyvä tuo lause että päätyy Itsekkin la erille, laitoin tämän ketjun skypelinkkinä toiselle kaverille jonka kanssa eilen just pohdittiin mitä meidän kuuluu tehdä tuon meidän frendin kanssa. Voimia ap ja muut joilla tämä ongelma taikka mikseipä mikä tahansa muukin ongelma

Hailuoto on kyllä kevyesti suomen pimein paikka. Tuo on just semmoinen tarina joita oon kuullut ja joita Uskon ja tiedän siitä paikasta. Lisäksi joka talossa noita tai tietäjä joka tuntee tavat ja Väen sekä loitsut...

Vierailija
37/38 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hailuoto on kyllä kevyesti suomen pimein paikka. Tuo on just semmoinen tarina joita oon kuullut ja joita Uskon ja tiedän siitä paikasta. Lisäksi joka talossa noita tai tietäjä joka tuntee tavat ja Väen sekä loitsut...

Taitaa olla pientä liiottelua ilmassa. Uskon ja tiedän, voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
38/38 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti läheisesi pääsisi hoitoon, vaikka vaikeaa se on. Omaa siskoani ei meinannut saada pakkohoitoon 90-luvullakaan, vaikka hän puhui itsekseen ja ei huolehtinut itsestään. Ensimmäinen psykoosi siis. Lopulta hän oli alkanut riehua jossakin kauppakeskuksessa, josta poliisi toimitti hoitoon. Silloin hoitoajat olivat pitkiä. Siskoni oli hoidossa vuoden ja kuntoutui stabiiliin vointiin, mutta ei enää työkykyiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän