Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähes miljoona suomalaista suunnittelee muuttoa maaseudulle

Vierailija
26.12.2019 |

Lä­hes mil­joo­na suo­ma­lais­ta suun­nit­te­lee va­ka­vas­ti maal­le­muut­toa.

Tämä käy il­mi Maa­seu­dun Tu­le­vai­suu­den teet­tä­mäs­tä ky­se­lys­tä.

Maal­le muut­ta­mis­ta suun­nit­te­lee ky­se­lyn mu­kaan va­ka­vas­ti noin 844 000 ih­mis­tä.

Yrit­tä­jis­tä lä­hes kol­ma­so­sa sekä 45–64-vuo­ti­ais­ta vii­de­so­sa ja kai­kis­ta suo­ma­lai­sis­ta lä­hes kuu­de­so­sa suun­nit­te­lee va­ka­vas­ti maal­le muut­toa.

Maal­le­muu­tos­ta haa­vei­le­via, mut­ta sitä tä­män het­ki­ses­sä elä­män­ti­lan­tees­sa epä­re­a­lis­ti­se­na pi­tä­viä on 26 pro­sent­tia. 44 pro­sent­tia puo­les­taan ei ha­lua muut­taa maal­le.

MAAL­LE­MUU­TOS­TA haa­vei­le­via on sel­väs­ti enem­män työ­i­käi­sis­sä kuin elä­kei­käi­sis­sä.

Eri alu­eis­ta eni­ten va­ka­via aja­tuk­sia maal­le­muu­tos­ta on maa­seu­tu­mai­sis­sa kun­nis­sa asu­vil­la.

Poh­jois- ja Itä-Suo­mes­sa aja­tus maal­le muu­tos­ta on suo­si­tum­pi kuin Ete­lä-Suo­mes­sa.

Pää­kau­pun­ki­seu­dul­la asu­vat on suu­rin ryh­mä, jos­ta ei ha­lu­ta muut­taa maal­le.

Tu­lo­luo­kit­tain erot ei­vät ole suu­ria.

Kes­kus­taa ja pe­rus­suo­ma­lai­sia ää­nes­tä­vien jou­kos­sa maal­le­muut­to­haa­veet ovat suu­rim­mat ja RKP:tä ää­nes­tä­neis­sä pie­nim­mät.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mt-lahes-miljoona-suomalaista-suunnitt…

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on surkea paikka niille, jotka itse maksavat asumisensa. Lottovoitto KelaGold asiakkaalle.

Ai? Itsellä ei valittamista. Kohta velaton, ihan itse maksettu omistusasunto kantakaupungissa. Taitaa olla kateus, joka puhuu siellä Kyrvätperällä. Tiedoksi myös, että täällä Helsingissä on muitakin ihmisiä kuin sitä teidän kammoamaanne kaapuporukkaa. En edes muista koska viimeksi olisin sellaiseen törmännyt.

Vierailija
82/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungistuminen jatkuu, maaseutu tiivistyy kuntakeskuksiin. Silti maaseudulle jää myös toimivia alueita, joissa palvelut on saatavilla kohtuullisen matkan päästä. Ihmisen pyrkimys luonnon läheisyyteen vaikuttaa myös, ja monet haluavat edelleen sen mökin veden ääreltä.

Asiassa on nykyään ihan liikaa päätöntä viherhihhulikohkaamista kaupungistumisen ihanuudesta ja välttämättömyydestä. Parasta olisi jos ihmiset saisivat oikeasti valita ilman tätä nykyistä mustavalkoista informaatiota, missä kaikki maaseudun talot on kohta arvottomia. Maalta saa jo aika ison talon kauniista paikasta kohtuuhintaan....siksi se on edelleen kilpailukykyinen vaihtoehto monelle. Ja hintojen laskiessa tuo kilpailukyky alkaa toimia maaseudun eduksi. Kunhan vaan peruspalvelut ja työnteko järjestyy. Arvonalenemisen riski voi olla joissain kaupunkiasunnoissa paljon suurempi, kuin hyvissä maaseutukohteissa.

Moni ihminen asuu käytännössä mökilläänkin ympäri vuoden.

Maaseutua on tarjolla aivan meidän ns. kaupunkien nurkillakin. Olisi järkevää kehittää sekä hyviä kaupunkeja, että toimivia maaseutukeskuksia. Päivänselvää on, että kaikki kuntakeskukset eivät ole elinvoimaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

punavihreä kalliosta kirjoitti:

Huolestuttava suuntaus. No enpä ihmettele kansan typeryyttä kun perussuomalaiset on suosituin puolue. 

Ai sinusta olisi fiksua, että sinne sinun kaapuihmisten stadiisi pakkautuisi vielä enemmän porukkaa itkemään ja viiltämään ranteitaan betonibunkkereihin???

Vierailija
84/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on surkea paikka niille, jotka itse maksavat asumisensa. Lottovoitto KelaGold asiakkaalle.

Ai? Itsellä ei valittamista. Kohta velaton, ihan itse maksettu omistusasunto kantakaupungissa. Taitaa olla kateus, joka puhuu siellä Kyrvätperällä. Tiedoksi myös, että täällä Helsingissä on muitakin ihmisiä kuin sitä teidän kammoamaanne kaapuporukkaa. En edes muista koska viimeksi olisin sellaiseen törmännyt.

Buahhahahahaaa!!!

Vierailija
85/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sanot, kun stadin kämppien hintakupla on pian puhkeamassa ja asuntojen arvo romahtaa kaikkialla - siihen se brassailu teilläkin loppuu ja alkaa loputon ulina.

Onneksi sain juuri kämppäni myytyä siellä sikamaiseen hintaan. =D

Vierailija
86/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman tien kun lapset ovat päässeet opiskelemaan omillemme, lähdemme maalle. Täällä Helsingissä on mahtavat koulut ja kiva lasten kasvaa kun kaikki on lähellä ja kävelymatkan päässä, mutta itse haluamme maaseudun rauhaan.

Haha!

Työkaveri sanoi just päinvastoin, muuttivat maalle kun lapset kasvoivat kouluikään, on mukavan pieni ja rauhallinen koulu jossa ei kiusata ja lasten parempi opiskella. Lapsille kunnon harrastusmahdollisuuksia ja kaikki paha tarpeeksi kaukana.

Olen kuullut, että maaseudun pikku kouluissa on enemmän kiusaamista.

Siellä ei ole kavereissa valinnanvaraa.

Vierailija
87/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataanko asiaan vaikka 10 v:n päästä ja lasketaan missä ne miljoona ihmistä enemmän on. Itselläni on valistunut arvaus, mutta sehän ei merkkaa mitään. Tilastot kertovat sitten aikanaan.

Onnea kaikille, jotka viihtyvät siellä missä ovat. Muuttaminen=muutos on periaatteessa hyvä asia sekin, mutta joskus voi mennä todella pieleen ja virhettä voi olla mahdoton peruuttaa tai korjata.

Vierailija
88/88 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sanot, kun stadin kämppien hintakupla on pian puhkeamassa ja asuntojen arvo romahtaa kaikkialla - siihen se brassailu teilläkin loppuu ja alkaa loputon ulina.

Onneksi sain juuri kämppäni myytyä siellä sikamaiseen hintaan. =D

Siinähän puhkeaa jos niikseen tulee. Ei voisi vähempää kiinnostaa kun olen parin vuoden kuluttua velaton. Tuskin tulee kuitenkaan tapahtumaan seuraavaan sataan vuoteen ainakaan. Mahtaa kaduttaa, että myit!