IBS ja maitotuotteet
Oon alle 18-vuotias tyttö ja ehtinyt kärsiä kaksi vuotta oudoista vatsavaivoista. Oli ihmeellisiä vatsakipuja ja vatsa reistasi vähän väliä. Vasta kahden vuoden jälkeen sain aikaiseksi mennä lääkäriin kun en enää jaksanut kärsiä vaivasta. Ottivat verikokeet ja totesi minulle IBS eli ärsyyntyneen suomen oireyhtymä. Olen tällä hetkellä käynyt ravitsemusterapeutilla kerran mutta en saanut siitä mitään apua. Kerroin jättäneeni maitotuotteet pois ihan omien vaivojen vuoksi ja käskivät juoda vain maitoa. Siksi tulinkin kysymään, että onko se vain sitten jostain muista syömisistäni vai voiko olla että jo pelkästään laktoositon maito vetää ihan mahan kipeäksi seuraavana yönä ja ihan sekaisin seuraavat pari päivää?
Kommentit (2)
IBS:ssä on tosi yksilökohtaista mistä vatsa hermostuu. Jokainen joutuu käytännössä itse kokeilemaan mikä sopii ja mikä ei.
On ihan mahdollista että maito ei sovi sinulle. Sen saat tietää kokeilemalla eliminoida sen pois ruokavaliostasi ja ottaa takaisin. Reagoiko vatsa?
Osalla ongelma on FODMAP hiilihydraatit. Itselläni ei haittaa maito eikä FODMAP mutta kuitu on paha. En voi juuri syödä vihanneksia, hedelmiä tai täysjyväviljaa koska menee veriripulille. Valkoinen vilja käy.
Tutustupas fodmap-ruokavalioon.