Anoppilan askeettinen joulunvietto
Vietimme tänä vuonna joulua ensimmäistä kertaa aviopuolisoni perheessä. Olen jo aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota siihen, miten kummallisen hiljaista, askeettista ja nautinnotonta elämää appivanhemmat ja puolisoni sisarukset viettävät (eivät lue kirjoja, kuuntele musiikkia tai katso tv:tä, eivät syö ravintoloissa tai käy kahviloissa ja kun leipovat itse, tekevät sen ilman sokeria tattarijauhoista), mutta en uskonut sen olevan mahdollista jopa jouluna.
Olin hyvin hämmentynyt ja jopa vähän ahdistunut siitä, miten arkisesti joulua anoppilassa vietettiin. Ei joulumusiikkia, ei kynttilöitä, kirkkaat kattovalot päällä joka paikassa, ruoaksi vain tasan ne kolme perinteistä laatikkoa ja kinkku. Kaikilla normaalit arkivaatteet päällä. Lahjoja ei tietenkään kenellekään. Aterian aikana ei juuri juteltu, ja ruoan jälkeen istuimme pitkään olohuoneen sohvilla seiniin tuijotellen, koska kukaan ei keksinyt mitään puhuttavaa.
En osaa tulla toimeen tällaisen perheen kanssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ankealta ja surulliselta. Mulla yhdet sukulaiset, joilla jouluna tunnelmallista,. Ruuat aika simppelit elu perinteiset ilman kaloja mutta sekin ok. Sen sijaan ihmettelen heidän elämänrmtyyliään: lomat kotona, ei harrastuksia, ei kulttuuria, ei kirjojen lukemista, ei mitään intohimoja. Tv päällä aina. Ei minusta tällaisen elämäntyylin hämmästely ole arvostelua vaan puhtaasti ihmettelyä...Itse kuolisin tylsyyteen.
Minä taas olen kuolemakseni kyllästynyt näihin alati jotakin touhuamaan pyrkivien ja mat kustelua elämänsä tavoitteena pitävien ihmisten seuraan. Eikö koskaan voi pysähtyä, eikö omassa päässä ole ajattelemisen arvoisia asioita. Kaiken pitäisi näyttää ulospäin "hienolta" , jotta ulkopuoliset osaisivat arvostaa. Itse kunnioitan vaatimatonta elämää.
Luin jostain että voimakkaan egon omaavat ihmiset ovat harvoin sisäisesti suuntautuneita. Elämää eletään voimakkaasti ulospäin, etsitään kokemuksia ja elämyksiä. Heidän on vaikea ymmärtää että ulospäin askeettista elämää elävällä voi olla rikas sisäinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ankealta ja surulliselta. Mulla yhdet sukulaiset, joilla jouluna tunnelmallista,. Ruuat aika simppelit elu perinteiset ilman kaloja mutta sekin ok. Sen sijaan ihmettelen heidän elämänrmtyyliään: lomat kotona, ei harrastuksia, ei kulttuuria, ei kirjojen lukemista, ei mitään intohimoja. Tv päällä aina. Ei minusta tällaisen elämäntyylin hämmästely ole arvostelua vaan puhtaasti ihmettelyä...Itse kuolisin tylsyyteen.
Minä taas olen kuolemakseni kyllästynyt näihin alati jotakin touhuamaan pyrkivien ja mat kustelua elämänsä tavoitteena pitävien ihmisten seuraan. Eikö koskaan voi pysähtyä, eikö omassa päässä ole ajattelemisen arvoisia asioita. Kaiken pitäisi näyttää ulospäin "hienolta" , jotta ulkopuoliset osaisivat arvostaa. Itse kunnioitan vaatimatonta elämää.
Luin jostain että voimakkaan egon omaavat ihmiset ovat harvoin sisäisesti suuntautuneita. Elämää eletään voimakkaasti ulospäin, etsitään kokemuksia ja elämyksiä. Heidän on vaikea ymmärtää että ulospäin askeettista elämää elävällä voi olla rikas sisäinen elämä.
😂🤣😂🤣😂
Kuulostaa vähän minun vanhemmiltani. Uskon, että sinne laitettiin kuusi ja pari kynttelikköä vain meidän lasten vierailun takia. Meillä on aina askeettista. Eniten ahdistaa se hiljaisuus. Kukaan ei puhu mitään. Jos yritän avata keskustelua, vastaus on niin tai joo. Joulupöydässä vanhemmillani oli collegehousut ja virttynyt/likainen t-paita, joita samoja on käytetty 80-luvulta asti. Isällä epäsiisti parransänki ja äidillä sotkuiset hiukset. Ruokapöydässä kukaan ei puhu ikinä mitään. Kaikki tuijottavat lautastaan kumarassa asennossa. Ruoan jälkeen jokainen menee eri huoneeseen lukemaan tai nukkumaan. Meillä meni aattonakin 4 tuntia, ettei kukaan puhunut sanaakaan.
Meillä ei ole mitään välittämistä ja iloista tunnelmaa. Meillä ei tiedä käytöksestä, onko joulu vai hautajaiset. Meillä ei ole ikinä halattu tai näytetty tunteita.
Todella ahdistavaa.
On vastaavia kokemuksia.
Oma anoppila on lähes samanlainen erotuksella, että heillä on edes muutama ledi ikkunassa 👍
Joo-o, ihmiset todella ovat erilaisia 🤣
Vierailija kirjoitti:
No ihmisiä on ERILAISIA. Mulla samanlaiset appikset (jouluna verkkarit päällä, lämmittävät mikrossa ryokaa, pöytä ”katettu” laittamalla makkarat suoraan muovipakkauksessa pöytään, kaupan laatikot foliossa jne), ei mitään kynttilöitä tms.
Mutta en tätä ihmettele tai jeesustele, ovat eri yhteiskuntaluokkaa, erilaisia taustaltaan, erilaisia tavoiltaan. Pitää heidänkin joulua kunnioittaa, vaikka se onkin erilainen kuin omani.
Jotenkin särähti korvaan tuo yhteiskuntaluokan mainitseminen. Erilaisia tapoja viettää joulua on ihan luokkien sisälläkin.
Ja on vähäjärkisiä ja tylsämielisiä ihmisiä.