Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilan askeettinen joulunvietto

Vierailija
25.12.2019 |

Vietimme tänä vuonna joulua ensimmäistä kertaa aviopuolisoni perheessä. Olen jo aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota siihen, miten kummallisen hiljaista, askeettista ja nautinnotonta elämää appivanhemmat ja puolisoni sisarukset viettävät (eivät lue kirjoja, kuuntele musiikkia tai katso tv:tä, eivät syö ravintoloissa tai käy kahviloissa ja kun leipovat itse, tekevät sen ilman sokeria tattarijauhoista), mutta en uskonut sen olevan mahdollista jopa jouluna.

Olin hyvin hämmentynyt ja jopa vähän ahdistunut siitä, miten arkisesti joulua anoppilassa vietettiin. Ei joulumusiikkia, ei kynttilöitä, kirkkaat kattovalot päällä joka paikassa, ruoaksi vain tasan ne kolme perinteistä laatikkoa ja kinkku. Kaikilla normaalit arkivaatteet päällä. Lahjoja ei tietenkään kenellekään. Aterian aikana ei juuri juteltu, ja ruoan jälkeen istuimme pitkään olohuoneen sohvilla seiniin tuijotellen, koska kukaan ei keksinyt mitään puhuttavaa.

En osaa tulla toimeen tällaisen perheen kanssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko miehesi samanlainen?

Vierailija
2/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko miehesi samanlainen?

Ei onneksi, hän on ihan normaali ja osaa keksiä sisältöä elämäänsä :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinä olet arvostelemaan kenenkään tapoja? Kukin menee tyylillään ja hyvä niin.

Järjestä itse oma joulusi äläkä arvostele ja räävi toisten tapoja.

Vierailija
4/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan odotti että lähdette että saisivat bileet käyntiin.

Vierailija
5/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmisiä on ERILAISIA. Mulla samanlaiset appikset (jouluna verkkarit päällä, lämmittävät mikrossa ryokaa, pöytä ”katettu” laittamalla makkarat suoraan muovipakkauksessa pöytään, kaupan laatikot foliossa jne), ei mitään kynttilöitä tms.

Mutta en tätä ihmettele tai jeesustele, ovat eri yhteiskuntaluokkaa, erilaisia taustaltaan, erilaisia tavoiltaan. Pitää heidänkin joulua kunnioittaa, vaikka se onkin erilainen kuin omani.

Vierailija
6/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa voi hyvinkin olla nautintoja, joista et vaan tiedä mitään.

Vierailija
7/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten sytyttänyt, etteivät kaivanneet vieraita?

Vierailija
8/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä et siitä nauti, appivanhempasi voivat nauttia. On olemassa erilaisia tapoja viettää joulua ja sinun on vain hyväksyttävä se.

Vierailija
9/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on monia, se on aivan totta, eikä siinä ole mitään väärää. Ehkä eniten ihmetyttääkin se tunnelma, kun perheenjäsenten väliltä puuttuu kaikki lämpö ja kiinnostus toisia kohtaan. Kun ei edes puhuta mitään. Koko iltana. Ja väkisin viivytään sohvalla tuijottelemassa toistensa naamoja monta tuntia, vaikka kellään ei ole kenellekään mitään asiaa.

Ap

Vierailija
10/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ankealta ja surulliselta. Mulla yhdet sukulaiset, joilla jouluna tunnelmallista,. Ruuat aika simppelit elu perinteiset ilman kaloja mutta sekin ok. Sen sijaan ihmettelen heidän elämänrmtyyliään: lomat kotona, ei harrastuksia, ei kulttuuria, ei kirjojen lukemista, ei mitään intohimoja. Tv päällä aina. Ei minusta tällaisen elämäntyylin hämmästely ole arvostelua vaan puhtaasti ihmettelyä...Itse kuolisin tylsyyteen.

Vierailija
11/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kamalalta, ei sopisi minullekaan. Mutta kun kerran huomasit, minkä tyyppisiä ihmisiä ovat, on aika outoa että kuvittelit heidän vaihtavan persoonallisuutta jouluksi. Nytpä tiedät jatkossa olla menemättä sinne joulua viettämään.

Vierailija
12/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vanhat vanhemmat ja tosi karulla meinigillä mennään nykyisin.Kinkku on,mutta ei juuri muuta.Hyvin arkinen oli meidän aaton ateria ja koko Joulu.Silti heidän luomaan on mun koti ja he on mun ainoat vanhemmat.Miesystävän vanhemmat ja sisarukset perheineen lähti yhdessä viettämään kartanojoulua Viroon.En voi koskaan kuvitella,että pyytäisin häntä meille joulun viettoon.Luiltavasti sellaista mainoskuvien joulua ei ole monellakaan vanhemman sukupolven ihmisellä.Nämä tavalliset joulut on sitä todellisuutta monille.En kärsi itse tästä yhtään.Saan olla oma itseni omieni keskellä.

Vierailija
13/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapoja on monia, se on aivan totta, eikä siinä ole mitään väärää. Ehkä eniten ihmetyttääkin se tunnelma, kun perheenjäsenten väliltä puuttuu kaikki lämpö ja kiinnostus toisia kohtaan. Kun ei edes puhuta mitään. Koko iltana. Ja väkisin viivytään sohvalla tuijottelemassa toistensa naamoja monta tuntia, vaikka kellään ei ole kenellekään mitään asiaa.

Ap

Entä jos sinä olit ainoa, joka koki noin? Muiden mielestä jouluun kuuluu rauha ja hiljaisuus, sinä halusit loppumatonta lätinää.

Jotenkin hankala uskoa, että aina juuri kirjoittajan mies on ihan erilainen kuin lapsuudenperheensä.

Vierailija
14/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On annettu ymmärtää. Siinä ei auta muu kuin nörtyä ja mennä samalle tasolle. 

Vierailija
15/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä kamalalta, ei sopisi minullekaan. Mutta kun kerran huomasit, minkä tyyppisiä ihmisiä ovat, on aika outoa että kuvittelit heidän vaihtavan persoonallisuutta jouluksi. Nytpä tiedät jatkossa olla menemättä sinne joulua viettämään.

Toden totta, ensi jouluna aiommekin mieheni kanssa olla kahdestaan omassa kodissamme koko joulun :)

Tämä puhumattomuus, ankeus ja kylmyys vaivaavat siis myös miestäni. Hänkään ei pysty ymmärtämään oman lapsuudenperheensä tapoja.

Ap

Vierailija
16/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tarvitsevat enemmän virikkeitä kuin toiset. Kynttilöitä ja härpäkkeitä päästäkseen sopivaan  fiilikseen.

Ehkä askeetikoilla on rikas sisäinen maailma.

Vierailija
17/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ankealta ja surulliselta. Mulla yhdet sukulaiset, joilla jouluna tunnelmallista,. Ruuat aika simppelit elu perinteiset ilman kaloja mutta sekin ok. Sen sijaan ihmettelen heidän elämänrmtyyliään: lomat kotona, ei harrastuksia, ei kulttuuria, ei kirjojen lukemista, ei mitään intohimoja. Tv päällä aina. Ei minusta tällaisen elämäntyylin hämmästely ole arvostelua vaan puhtaasti ihmettelyä...Itse kuolisin tylsyyteen.

Minä elän tuollaista tylsää elämää, josta puuttuu se kulttuuri, jota sinä kulttuuriksi kutsut. Luen lehtiä, seuraan uutisia, katson aina eduskunnan kyselytunnit. Tiedän todennäköisesti paljon enemmän asioita kuin sinä, joka tulet ja menet ja mennessäsi hosut kaikenlaista turhaa. Muutaman tapaamisen perusteella et voi tietää muiden intohimoista mitään.

Muistan aina, miten siskonmies totesi meidän vaarista suunnilleen "senectutem non est prudentia" ja vaari vastasi samalla kielellä. Ongelmana oli se, että siskonmies osasi vain yhden fraasin, vaari käytti latinaa sujuvasti puhekielenä.

Vierailija
18/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toden totta, ensi jouluna aiommekin mieheni kanssa olla kahdestaan omassa kodissamme koko joulun :)

Tämä puhumattomuus, ankeus ja kylmyys vaivaavat siis myös miestäni. Hänkään ei pysty ymmärtämään oman lapsuudenperheensä tapoja.

Ap

Kuulostaa vähintään kummalliselta ja ankealta että hän sinut sinne vei nyt.

Vierailija
19/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vanhat vanhemmat ja tosi karulla meinigillä mennään nykyisin.Kinkku on,mutta ei juuri muuta.Hyvin arkinen oli meidän aaton ateria ja koko Joulu.Silti heidän luomaan on mun koti ja he on mun ainoat vanhemmat.Miesystävän vanhemmat ja sisarukset perheineen lähti yhdessä viettämään kartanojoulua Viroon.En voi koskaan kuvitella,että pyytäisin häntä meille joulun viettoon.Luiltavasti sellaista mainoskuvien joulua ei ole monellakaan vanhemman sukupolven ihmisellä.Nämä tavalliset joulut on sitä todellisuutta monille.En kärsi itse tästä yhtään.Saan olla oma itseni omieni keskellä.

Miten luulet niin ? Luultavimmin kuulun siihen vanhempaan sukupolveen (72v), mutta meidän joulu on ja on aina ollut kuin kiiltokuvista tai romanttisista mainoksista. On tietysti aito kuuset ,jouluiset tontut, pukit ,Joululaulut seinillä, kynttilät ,kaikki perinteiset ja uudemmatkin joulutuuat, tortun,pullat ym ym ja käy joulupukki. Lahjoja saa kaikki, eikä mitään turhaa krääsää. Ei olla riidelty ,eikä kukaan ole humalassa, vaikka joulujuomat on tarjolla.

Samoin oli lapsuudenkodissani 60- luvulla. Alkoholia ei silloin ollu tarjolla, vain kotikaljaa.

Että tällainen vanha sukupolvi olemme.

Vierailija
20/46 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinä olet arvostelemaan kenenkään tapoja? Kukin menee tyylillään ja hyvä niin.

Järjestä itse oma joulusi äläkä arvostele ja räävi toisten tapoja.

Keksi itse parempia aloituksia. Suosittelen myös kunnon p*noa, sen verran kiukkuiselta kuulostat.

Eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä