Miksi annat lapsesi häiritä esim. päiväkodin joulujuhlissa.
Useampi koulu ja päiväkoti joutuu aloittamaan juhlansa pyytämällä vanhempia kaitsemaan yleisössä olevia omia lapsiaan. Silti jotku idiootit istuvat vain typerä ilme kasvoilla ja heidän lapset juoksentelee ja häiritsee juhlaa. Se on niille esiintyjille hiton loukkaavaa käytöstä. Ja vanhemmat vasta pöljän maineen saa.
Olisi kiva tietää, miksi nämä vanhemmat tekevät niin.
Kommentit (38)
Konkreettisia ehdotuksia siitä, miten lasta kaitsetaan siten, ettei lasun riskiä synny? Esimerkiksi lapsen henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaaminen on no-no, ja johtaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten läsnäollessa siihen, että heidän on pakko tehdä lasu.
Oltiin seurakunnan juhlassa. 5-v. poikani kysyi, että miksi nuo muut lapset juoksentelee ympäriinsä, miksi niiden vanhemmat eivät kiellä niitä. Minun lapselleni oli juuri tullut ns diagnoosi, mutta ymmärsi silti, ettei niin saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Konkreettisia ehdotuksia siitä, miten lasta kaitsetaan siten, ettei lasun riskiä synny? Esimerkiksi lapsen henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaaminen on no-no, ja johtaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten läsnäollessa siihen, että heidän on pakko tehdä lasu.
Koskemattomuus ei tarkoita sitä, ettei saisi konkreettisesti vaatia. Päiväkoti-ikäisen lapsen saa edelleenkin kantaa pois paikasta, jossa hän ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskemattomuus ei tarkoita sitä, ettei saisi konkreettisesti vaatia. Päiväkoti-ikäisen lapsen saa edelleenkin kantaa pois paikasta, jossa hän ei saa olla.
Itse asiassa ei saa. Edes varhaiskasvattaja ei saa kantaa lasta väkisin pois huoneesta paitsi jos lapsen tai muiden ihmisten turvallisuus on uhattuna. Ja tällaisessakin tapauksessa on täytettävä erillinen fyysisen koskemattomuuden lomake, joka arkistoidaan varhaiskasvatusvirastoon 5 vuodeksi.
Samoin joulukirkossa itkevien vauvojen vanhemmat voisivat viedä ne pois sieltä.
Samaa asiaa tässä miettinyt jo pariinkiin otteeseen juurikin päiväkodin joulujuhlassa,joka oli kirkossa.
Istuimme itse aika takana juurikin sen takia jos oma 3v lapsemme ei jaksa istua koko puoli tuntista hiljaa niin voimme huomaamatta ja muita häiritsemättä mennä ulos jos tarve tulee.
Mitä vielä siellä riehui ja huusi pari n. 5-6v lasta niin ettemme kuulleet sanaakaan mitä pappi edessä puhui.
Nämä kaksi huusi ja hyppi penkkien yli eivätkä heidän vanhempansa sanoneet tai komentaneet mitenkään...
Oma lapsemme jaksoi istua muita häiritsemättä.En voi käsittää miksi niitä omia lapsia ei voi komentaa tai kantaa ulos jos käytös on täysin ala arvoista....
Vierailija kirjoitti:
1. Kerro ennen juhlan alkua miten yleisössä ollaan
2. Kerro mitä tapahtuu, jos lapsi ei noudata ohjetta, esim. joutuu aikuisen syliin tai eteiseen vanhemman kanssa tuolille odottamaa. Lapsi kannetaan sinne, jos ei kävele itse.
3. Kerro myös mikä kiva palkinto odottaa, jos yleisössä meni nätisti. esim. saa valita tarran ...
Näillä ohjeilla pääsee pitkälle. Vastasyntyneet voi viedä pois juhlatilasta m, jos itkevät. Ja tulla takaisin, kun itku loppuu.
Oho. Oli vissiin arka aihe, kun ihmiset ei vastaile.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Oli vissiin arka aihe, kun ihmiset ei vastaile.
Kuka kehtaa oikeasti tunnustaa, että lapset on kasvatettu huonosti?
Me vanhemmat, jotka emme anna lastemme häiritä muita juhlissa tai ravintolassa, kehdataan sanoa etteivät lapsemme riehu julkisilla paikoilla ja jos riehuvat niin sylikyyti ulos on varma.
Itse annan kyllä joustoa joidenkin alle kolmevuotiaiden juhlissa, esim. päiväkodissa mutta julkisilla paikoilla on oltava kunnolla tai juhlissa joissa on muitakin kuin alle kolmevuotiaita.
Meidän ADHD:kin osaa käyttäytyä, kun hänelle kertoo, miten tulee käyttäytyä ja jos ei pysyt siirtyy käytävään heilumaan.
Olisi kiva kuulla perusteita, miksi jotku antaa lapsiensa riehua.
Olin lapsena kamalan villi adhd tiukasta kotikurista sekä rajoista huolimatta. Kieltäminen lisäsi vain intoani kokeilla vielä lisää rajojani. Meillä se homma ratkaistiin niin, että sain lähteä mukaan jos käyttäydyn hyvin ja jäädä kotiin, jos ei huvittanut käyttäytyä hyvin. Ja jos rikoin lupaukseni käyttäytyä hyvin, niin sitten vain arestia seuraavalla kerralla kun olisin halunnut lähteä mukaan. Ehkä kyse oli henkisestä väkivallasta tai sitten olin tarpeeksi älykäs lapsi oivaltaakseni, että kaikilla teoillani on seurauksensa hyvään tai pahaan.
Koska olen adhd näen usein adhd-lasten vanhemmista, ettei heillä ole hajuakaan miten adhd-lapsen kanssa pitäisi toimia. Turha lässyttäminen ja asenne, ettei voi mitään, pois heti.
Turhaa painostusta kaikille. Se on kova paikka isossa väkijoukossa ruveta kaitsemaan omaa lasta kaiken kansan kuulleen. Mutta se on pienille tarkoitettu juhla! Totta kai siellä joku juoksee pitkin poikin ja pelleillee. Hakee paikkaansa, opettelee ja oppii toimimaan yhteiskunnassa. Sitähän siellä harjoitellaan. Juuri tällaisten avausten takia syntyy turhia paineita. Helpotuksen huokaus, kun oma tenava ei tällä kertaa häirinnyt muita, mutta sitten ryhdytäänkin haukkumaan muita ja muiden kasvatusmetodeja. Miksi ihmeessä?
Tätä ihan samaa mietin, kun eskarilaiseni joulujuhlan aikana kymmenkunta pienempää (3-4-vuotiaita, ei mitään taaperoita) hillui kovaäänisesti salin perällä. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei saa. Edes varhaiskasvattaja ei saa kantaa lasta väkisin pois huoneesta paitsi jos lapsen tai muiden ihmisten turvallisuus on uhattuna. Ja tällaisessakin tapauksessa on täytettävä erillinen fyysisen koskemattomuuden lomake, joka arkistoidaan varhaiskasvatusvirastoon 5 vuodeksi.
🤭🤭🤭😂😂😂😂😅🤣🤣🤣🤣🤣😭😭😭🤣🤣🤣🤣🤣😭😭😭🤗🤫🤭
Juhlien juontaja voisi ottaa ohjat käsiinsä ja kertoa alussa selvin sanoin, miten olettaa tilanteessa käyttäydyttävän ja että lasten ei saa antaa häiritä esityksiä. Myös voisi sanoa, että jos vanhemmat eivät saa kakaroitaan pidettyä kurissa, esitys keskeytetään, häiriköt poistetaan paikalta ja sitten jatketaan juhlaa ilman heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissasi, että jos minä kannan riehuvan 1-vuotiaani ulos isosiskonsa pk:n joulujuhlaesityksestä, niin lto:illa on velvollisuus tehdä lasu/kutsua poliisi/ylipäätään tehdä asialle jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissasi, että jos minä kannan riehuvan 1-vuotiaani ulos isosiskonsa pk:n joulujuhlaesityksestä, niin lto:illa on velvollisuus tehdä lasu/kutsua poliisi/ylipäätään tehdä asialle jotain?
Tämä ainakin selittää, miksi meillä on tällainen ongelma olemassa, jos jotkut todella ajattelevat noin
Minun vieressä yleisössä istui koulun opettaja ja heidän 3v sai juoksennella lavalle. Tätä kasvatustieteiden maisteria vain hymyilytti. Onneksi päiväkodin henkilökunta pyysi heitä poistumaan käytävän puolelle esityksen ajaksi tai istumaan paikoillaan. Me ei kasvatustieteiden maisterit tajusimme sen sanomattakin.