miten köyhillä on varaa?
Itse tienaan vähät päälle 5 tonnia kuussa ja tuntuu siltä että on pakki pihistellä kaikesta.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen elämä on Suomessa oikeasti pihistelyä.
Kokeile köyhänä oloa.
Sehän on se ongelma. Kun jotkut köyhät onnistuu elämään paremmin. On varaa röökiin, baarissa käyntiin, syödään ulkona joka päivä, jostain ihmeen syystä kaupunki antanut ison vuokrakämpän paikasta mistä kukaan rahoistaan tarkka ei koskaan ostaisi (esim kantakaupunki, lauttasaari) jne.
Kyllä minäkin alkaisin "köyhäksi" jos se salaisuus paljastuisi miten nuo sen tekevät. Enpä kuitenkaan tiedä, mun ainoa "niksi" on käydä töissä ja rehellisesti maksaa verot ilman vilppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On köyhyyden vähättelyä sanoa, että se on sama onko keskituloinen vai köyhyysrajalla oleva. Yritetäänkö tässä selitellä köyhyyttä pois sanomalla että vaikkapa keskituloilla elämä yhtä köyhää.
"Köyhyyden vähättelyä"? No, tässä keskutelussa on jo kehuttu että kun on keskituloinen niin on varaa autoon, mökkiin ja matkoihin jne. Nuo ovat turhakkeita jotka eivät oikeasti lisää ihmisen hyvinvointia. Joten jos tuollaisilla asioilla kehuu niin se on pikemminkin "keskituloisuuden ylistämistä".
Jos meinaa olla keskituloinen joka tuhlaa rahansa turhakkeisiin niin sitten on aivan sama että onko keskituloinen vai köyhä. Mutta jos kipeästi tarvitsee päästä lääkärille niin sitten on merkitystä sillä onko keskituloinen vai köyhä.
Minun mielestäni köyhyys tarkoittaa sitä että ei ole varaa välttämättömyyksiin: asunto, ruoka, terveydenhoito.
Tässä keskustelussa jostain kumman syystä keskitytään turhakkeisiin.
Sitähän minä juuri viestilläni tarkoitin. Tarkoitin köyhyyden vähättelyllä nimenomaan sitä, että ihmiset joilla on varallisuutta ja hyvät tulot kehtaavat verrata itseään oikeasti köyhiin joita ivat ihmiset joilla ei varaa välttämättömyyksiin, terveydenhoitoon, ruokaan.
Suomessa on ilmainen terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ainoa joka pihistelee huolella palkkatöissä ollessaan, mutta työttömänä hassaa kaiken menemään, toki budjetin rajoissa?
Koen että koska en ole omalla työlläni ansainnut saamiani rahoja, niin on velvollisuuteni palauttaa ne rahat kiertoon mahdollisimman tehokkaasti. Jos olen töissä niin sitten pidän kiinni joka sentistä ja hamstraan sukanvarteen. Tavallaan siis elän leveämmin työttömänä...
Niinpä niin, muitten rahoja on aina kivempi törsätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo keskituloisen elämä niin erilaista köyhän elämästä ole.
Tämä!
Jos omistaa vähintään 10 miljoonaa euroa niin voi halutessaan olla oikeasti vapaa ja huoleton. Ei tarvitse stressata eikä tanssia muiden pillin mukaan, ei tarvitse olla aikataulujen orja, ei tarvitse mennä joka arkipäivä klo 8-16 toimistoon homehtumaan, ei tarvitse maksaa sähkölaskuja, ostaa uutta jääkaappia, vertailla vakuutuksia, katsella juna-aikatauluja, kytätä säästöjen riittämistä, kuunnella naapureiden jorinoita, vastata puhelimeen vaikkei todellakaan kiinnostaisi. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään ihan vain siksi että on pakko. Sitten voi ihan vain elää. Vain rikas voi olla vapaa.
Keskituloinen on oman arkensa vanki. Orja!
Köyhä voi olla paljon vapaampi kuin keskituloinen. Toki köyhällä on vähemmän mahdollisuuksia, mutta myös voi olla huomattavasti vähemmän velvollisuuksia, kyykytystä ja orjuutusta. Parempi olla koditon kuin keskituloinen.
Töitä kannattaa tehdä vain siksi että saa rahaa niin paljon säästöön että voi lopettaa työt.
Koditon on täysin eri asia kuin köyhä. Tiedän, koska olen ollut sekä köyhä, keskituloinen, että rikas. Nyt olen köyhä ja koditon ja kyllä heeevetin paljon mieluummin olisin keskituloinen. Kodittomuus syö ihmisen sisältä. Sitä kokematon ei pysty ymmärtämään, millaista on, kun ei ole paikkaa mihin mennä. Joka ilta sama mietintä. Its.murha on koko ajan mielessä. Ja sinä sanot, että ennemmin koditon kuin keskituloinen??!
Suomessa on kommunismi toteutunut, teki töitä tai ei yritti tai ei.
Rahaa, ainakaan ostovoimaa ei ole.
Helposti.
Tulot: asumistuki, työttömyysturva, palkka 300e, pimeistä töistä 200e
Menot: vuokra, puhelinlasku, joukkoliikenne, salikortti 20e. Ruokaa ostan todella vähän; jotain vihreää ja porkkanoita, punajuurta tms. Jos leipäjonosta ei saa. Mutta 99% kerroista sieltä saa myös rehuja.
Muuta: omat ja eläinten ruuat haen leipäjonosta esim. Myllypurosta. Vaatteet ostan uffilta kun on 1-2e päivät. Pyykkikoneet, matot sun muut tarvikkeet roskalava palstoilta muutamalla kympillä jos sattuu että joku vanha romu hajoaa.
Säästöön jää joka kuukausi noin 400e. Jäisi enemmänkin jos haluaisin.
Että 2000€/kk tienaava on muka köyhä? Ei v.ttu. Mulle jää verojen jälkeen käteen alle 400. Ei tosiaan tarvitse ostaa kuin välttämättömät ja hyvä kun edes riittää. Tosta rahasta maksan siis myös laskut. Missä todellisuudessa te elätte jos toi kahden tonnin nainen on muka köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Että 2000€/kk tienaava on muka köyhä? Ei v.ttu. Mulle jää verojen jälkeen käteen alle 400. Ei tosiaan tarvitse ostaa kuin välttämättömät ja hyvä kun edes riittää. Tosta rahasta maksan siis myös laskut. Missä todellisuudessa te elätte jos toi kahden tonnin nainen on muka köyhä?
Jos sinulle jää verojen jälkeen alle 400 e/kk käteen, sillä rahalla et kyllä pysty asumaan ja elämään Suomessa. Kerropa nyt, paljonko puolisosi tienaa tai kuinka paljon saa asumis- ja toimeentulotulea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet siinä vaiheessa köyhä kun sun matkakohde on lähipuisto, joudut säästämään bussilippuun ja kun saat vikinglinen matkalahjakortin miniristelilylle niin sinulla ei ole varaa mennä, koska bussilippu satamaan asti maksaa 15e suuntaansa ja myyt sen vitosella että saat ruokaa kolmeksi päivää. Mikään bruttona 2000e tienaava ei ole köyhä vaikka asuisi missäpäin suomea.
Olet oikeassa. Ihmiset eivät näytä ymmärtävän oikeaa köyhyyttä. Joillekkin tuntuu köyhyys olevan kun ei pääsekkään ulkomaanmatkalle. Oikeasti köyhälle se on sitä kun laskee kolikoita ennen kauppaan menoa.
En koe olevani köyhä, mutta yhä todellakin mietin onko minulla varaa maksaa 6e bussiliipua kaupungille suuntaansa. Se on kuitenkin 12e ja sillä syö 3-4 päivää 2 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle jää verojen jälkeen alle 400 e/kk käteen, sillä rahalla et kyllä pysty asumaan ja elämään Suomessa. Kerropa nyt, paljonko puolisosi tienaa tai kuinka paljon saa asumis- ja toimeentulotulea!
Kuka sanoi, että mulla on koti? Ja kyllä sillä elää kun on pakko. Ruokajonot 💖
Köyhällä kannattaa olla pakki. Ainakin soppajonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen elämä on Suomessa oikeasti pihistelyä.
Kokeile köyhänä oloa.
Sehän on se ongelma. Kun jotkut köyhät onnistuu elämään paremmin. On varaa röökiin, baarissa käyntiin, syödään ulkona joka päivä, jostain ihmeen syystä kaupunki antanut ison vuokrakämpän paikasta mistä kukaan rahoistaan tarkka ei koskaan ostaisi (esim kantakaupunki, lauttasaari) jne.
Kyllä minäkin alkaisin "köyhäksi" jos se salaisuus paljastuisi miten nuo sen tekevät. Enpä kuitenkaan tiedä, mun ainoa "niksi" on käydä töissä ja rehellisesti maksaa verot ilman vilppiä.
Enpä tunne yhtäkään aidosti köyhää joka asuisi kantakaupungissa ja "söisi joka päivä ulkona". Ehkä sun ja mun Köyhä on kaksi eri asiaa.
en ymmärrä miten 3000 euroa kuussa tienaava voi olla köyhempi kuin 500 euroa kuussa tienaava. mihin ne rahat oikeen tuhlaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Viiden tonnin palkankin saa helposti palamaan, kun elää yli varojensa. Jos on ihan pakko saada se BMW tai Audi, jolla kompensoida katkarapua, tai viedä koko perhe kolme kertaa vuodessa Malediiveille, jotta vaimo saa kivoja kuvia Instagramiin, tai ostaa kolmelle kakaralle joka toinen päivä uudet iPhonet ja Guccin käsilaukut, ettei niille tule paha mieli.
viiden tonnin bruttopalkalla perheellinen ei edes haaveile bemarista tai audista, Malediiveista puhumattakaan. Sinkuilla eri juttu.
Minä ja mieheni perheellisenä tienataan yhdessä bruttona 7500 nettona 5200 e ja autot 6v. ja 12v vuotta vanhat perusautot, lomakohde kotimaa.
Onneksi se keskituloinen voi aina alkaa pienituloiseksi jos haluaa. Toisinpäin liikkuvuus ei ole ihan yhtä helppoa.