Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten köyhillä on varaa?

Vierailija
25.12.2019 |

Itse tienaan vähät päälle 5 tonnia kuussa ja tuntuu siltä että on pakki pihistellä kaikesta.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei nyt ilmeisesti osata erottaa omia tunteita ja sitä mitä oikeasti köyhyys on. Totta kai monikin keskituloinen tuntee itsensä köyhäksi. Se ei ole sama asia kuin köyhyys sen varsinaisessa merkityksessä. Yleensä mitä enemmän ihmisellä on sen enemmän hän haluaa ja kokee "köyhyyttä" asioissa joissa sitä ei ole.

Vierailija
22/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. köyhä. Kaupan kassa ja liksa on reilu pari tonnia kuussa. En polta, en käytä alkoholia, enkä omista autoa. Siksi minulla onkin varaa surra kun omaa harrastustani lentämistä ollaan jaakaamassa pois Malmin lentokentältä. Kyllä meillä köyhilläkin riittää rahaa pitää hauskaa jos tinkii turhista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On köyhyyden vähättelyä sanoa, että se on sama onko keskituloinen vai köyhyysrajalla oleva. Yritetäänkö tässä selitellä köyhyyttä pois sanomalla että vaikkapa keskituloilla elämä yhtä köyhää.

"Köyhyyden vähättelyä"? No, tässä keskutelussa on jo kehuttu että kun on keskituloinen niin on varaa autoon, mökkiin ja matkoihin jne. Nuo ovat turhakkeita jotka eivät oikeasti lisää ihmisen hyvinvointia. Joten jos tuollaisilla asioilla kehuu niin se on pikemminkin "keskituloisuuden ylistämistä".

Jos meinaa olla keskituloinen joka tuhlaa rahansa turhakkeisiin niin sitten on aivan sama että onko keskituloinen vai köyhä. Mutta jos kipeästi tarvitsee päästä lääkärille niin sitten on merkitystä sillä onko keskituloinen vai köyhä.

Minun mielestäni köyhyys tarkoittaa sitä että ei ole varaa välttämättömyyksiin: asunto, ruoka, terveydenhoito.

Tässä keskustelussa jostain kumman syystä keskitytään turhakkeisiin.

Vierailija
24/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo keskituloisen elämä niin erilaista köyhän elämästä ole.

Tämä!

Jos omistaa vähintään 10 miljoonaa euroa niin voi halutessaan olla oikeasti vapaa ja huoleton. Ei tarvitse stressata eikä tanssia muiden pillin mukaan, ei tarvitse olla aikataulujen orja, ei tarvitse mennä joka arkipäivä klo 8-16 toimistoon homehtumaan, ei tarvitse maksaa sähkölaskuja, ostaa uutta jääkaappia, vertailla vakuutuksia, katsella juna-aikatauluja, kytätä säästöjen riittämistä, kuunnella naapureiden jorinoita, vastata puhelimeen vaikkei todellakaan kiinnostaisi. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään ihan vain siksi että on pakko. Sitten voi ihan vain elää. Vain rikas voi olla vapaa.

Keskituloinen on oman arkensa vanki. Orja!

Köyhä voi olla paljon vapaampi kuin keskituloinen. Toki köyhällä on vähemmän mahdollisuuksia, mutta myös voi olla huomattavasti vähemmän velvollisuuksia, kyykytystä ja orjuutusta. Parempi olla koditon kuin keskituloinen.

Töitä kannattaa tehdä vain siksi että saa rahaa niin paljon säästöön että voi lopettaa työt.

Itsellä on aika pieni palkka, mutta ei minua stressaa juna-aikataulut, pitää maksaa sähkölasku kerran kolmessa kuukaudessa, naapurini ovat ihan ok, jos ei huvita vastata puhelimeen niin en vastaa.  Uuden jääkaapinkin saa aika edullisesti muutamalla satasella. 

Jos minulla olisi 10 miljoonaa ylimääräistä - nuo asiat eivät olisi ensimmäisenä minun listallani. 

Elämän mahdolllisuudet eivät ole pelkästään rahasta kiinni, vaan siitä osaako elää. Moni hyvätuloinen ja rikas ei osaa. Kärvistelään ja vingutaan vaikka rahaa olisi reippaasti pankkitilillä, kun on joskus omaksuttu sellainen ryysyläisen mentaliteetti. Raha on niin rakasta.

Vierailija
25/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden tonnin palkankin saa helposti palamaan, kun elää yli varojensa. Jos on ihan pakko saada se BMW tai Audi, jolla kompensoida katkarapua, tai viedä koko perhe kolme kertaa vuodessa Malediiveille, jotta vaimo saa kivoja kuvia Instagramiin, tai ostaa kolmelle kakaralle joka toinen päivä uudet iPhonet ja Guccin käsilaukut, ettei niille tule paha mieli.

Hohhoijaa, miten tämä asenne aina vain elää. Siis että mies tienaa ja nainen loisii. Ymmärtäisitte nyt, että aika monessa perheessä se on se nainen, joka tienaa viisitonnisen ja vie perheensä matkoille, koska sattuu ihan vain tykkäämään matkustelusta. Hoivaa siinä sivussa miestä, joka tienaa hädin tuskin pari tonnia bruttona ja joka ei ennen vaimoaan ollut edes ruotsinlaivalla käynyt.

Vierailija
26/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On köyhyyden vähättelyä sanoa, että se on sama onko keskituloinen vai köyhyysrajalla oleva. Yritetäänkö tässä selitellä köyhyyttä pois sanomalla että vaikkapa keskituloilla elämä yhtä köyhää.

"Köyhyyden vähättelyä"? No, tässä keskutelussa on jo kehuttu että kun on keskituloinen niin on varaa autoon, mökkiin ja matkoihin jne. Nuo ovat turhakkeita jotka eivät oikeasti lisää ihmisen hyvinvointia. Joten jos tuollaisilla asioilla kehuu niin se on pikemminkin "keskituloisuuden ylistämistä".

Jos meinaa olla keskituloinen joka tuhlaa rahansa turhakkeisiin niin sitten on aivan sama että onko keskituloinen vai köyhä. Mutta jos kipeästi tarvitsee päästä lääkärille niin sitten on merkitystä sillä onko keskituloinen vai köyhä.

Minun mielestäni köyhyys tarkoittaa sitä että ei ole varaa välttämättömyyksiin: asunto, ruoka, terveydenhoito.

Sitähän minä juuri viestilläni tarkoitin. Tarkoitin köyhyyden vähättelyllä nimenomaan sitä, että ihmiset joilla on varallisuutta ja hyvät tulot kehtaavat verrata itseään oikeasti köyhiin joita ivat ihmiset joilla ei varaa välttämättömyyksiin, terveydenhoitoon, ruokaan.

Vierailija
27/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän minä juuri viestilläni tarkoitin. Tarkoitin köyhyyden vähättelyllä nimenomaan sitä, että ihmiset joilla on varallisuutta ja hyvät tulot kehtaavat verrata itseään oikeasti köyhiin joita ivat ihmiset joilla ei varaa välttämättömyyksiin, terveydenhoitoon, ruokaan.

Siis ovat

Vierailija
28/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kirjoittajista on hemmoteltuja ihmisiä.

Vierailija
29/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden tonnin palkankin saa helposti palamaan, kun elää yli varojensa. Jos on ihan pakko saada se BMW tai Audi, jolla kompensoida katkarapua, tai viedä koko perhe kolme kertaa vuodessa Malediiveille, jotta vaimo saa kivoja kuvia Instagramiin, tai ostaa kolmelle kakaralle joka toinen päivä uudet iPhonet ja Guccin käsilaukut, ettei niille tule paha mieli.

Kyllä nyt on vähän vääristynyt käsitys, mihllaista elämää keski-ja suurituloisetkin pystyvät Suomessa viettämään. 5000 e/kk on sinänsä Suomen mittakaavassa hyvä palkka ja taitaa täyttää suuritulousenkin määritelmän, mutta ei sillä vielä juhlita ja mällätä Malediiveja myöten kuten kirjoitat. Vaikka molemmat vanhemmista tienaisi sen 5000 e/kk, käteen jäisi (muista progressiivinen verotus) yhteensä vain reilu 6000 e koko perheelle. Siitä kun vähennetään asuntolaina (perheasunto paremnalla alueella) 1500-2000 e/kk, asumiskulut (vadtike, sähkö) 500 e/kk, ruokakauppa 800 e/kk, auto/autot (kun molemmat käy töissä ja lapsia kuskataan, tarvitaan 2 autoa) ja jos vaikka toinen niistä olisi se perhebemari 600 e/kk ja toinen joku vanha riisipussi 150 e/kk + bensat molempiin 150 e/kk. Näistä pakollisista jäisi jäljelle enää 1800 e. Siitä sitten maksetaan perheen puhelinlaskut (4 hlö) 60 e, lasten harrastukset 200 e (vain taivas näissä rajana), vakuutukset (kattava vakuutusturva koko perheelle maksaa 1500 e/v) 100 e, vanhempien harrastukset (jos aikaa on, ehkä lenkkeilyyn on) 100 e, kampaamokulut 100 e (töissä kähvän pitää olla siisti), vaatekulut 200 e.. 1000 e jää sitten säästöön tai kulutukseen. Sen kun joka kk säästää, pääsee 2 v välein sinne Malediiveille (niin, se on kallis paikka) tai kerran vuodessa Thaikkuihin. Tai sen voi laittaa kesämökkiin mutta silloin jää matkustelematta.

Tässä vain nyt halusin osoittaa, että kihtuullisen suyrituloinen lapsiperhe elää kyllä ihan kivasti, mutta ei sentään juhli.

T. 200 000 e/v tienaava 1 lapsen perhe

Vierailija
30/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ns. köyhä. Kaupan kassa ja liksa on reilu pari tonnia kuussa. En polta, en käytä alkoholia, enkä omista autoa. Siksi minulla onkin varaa surra kun omaa harrastustani lentämistä ollaan jaakaamassa pois Malmin lentokentältä. Kyllä meillä köyhilläkin riittää rahaa pitää hauskaa jos tinkii turhista asioista.

Jos tuosta parista tonnista joutuu elättämään vain itsensä, eikä erityisiä terveyskuluja ole, niin ei ole nyt köyhyydestä kyse. Vaikka vuokraan menisi tonnikin kuussa, niin silti pitäisi jäädä riittävästi elämiseen.

Vierailija
31/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet siinä vaiheessa köyhä kun sun matkakohde on lähipuisto, joudut säästämään bussilippuun ja kun saat vikinglinen matkalahjakortin miniristelilylle niin sinulla ei ole varaa mennä, koska bussilippu satamaan asti maksaa 15e suuntaansa ja myyt sen vitosella että saat ruokaa kolmeksi päivää. Mikään bruttona 2000e tienaava ei ole köyhä vaikka asuisi missäpäin suomea.

32/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo keskituloisen elämä niin erilaista köyhän elämästä ole.

Tämä!

Jos omistaa vähintään 10 miljoonaa euroa niin voi halutessaan olla oikeasti vapaa ja huoleton. Ei tarvitse stressata eikä tanssia muiden pillin mukaan, ei tarvitse olla aikataulujen orja, ei tarvitse mennä joka arkipäivä klo 8-16 toimistoon homehtumaan, ei tarvitse maksaa sähkölaskuja, ostaa uutta jääkaappia, vertailla vakuutuksia, katsella juna-aikatauluja, kytätä säästöjen riittämistä, kuunnella naapureiden jorinoita, vastata puhelimeen vaikkei todellakaan kiinnostaisi. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään ihan vain siksi että on pakko. Sitten voi ihan vain elää. Vain rikas voi olla vapaa.

Keskituloinen on oman arkensa vanki. Orja!

Köyhä voi olla paljon vapaampi kuin keskituloinen. Toki köyhällä on vähemmän mahdollisuuksia, mutta myös voi olla huomattavasti vähemmän velvollisuuksia, kyykytystä ja orjuutusta. Parempi olla koditon kuin keskituloinen.

Töitä kannattaa tehdä vain siksi että saa rahaa niin paljon säästöön että voi lopettaa työt.

HAH, ei tuo jokapäivä 8-16 ole mikään kiveen hakattu sääntö! Säälittävää tuollanen uhriutuminen... ota loparit ja etsi toinen duuni kun selkeästi vituttaa nykyinen.

Minä ainakin pyrin valkkaamaan mieleisen ammatin missä myös viihtyy, ei tarvitse olla keppi persiissä sitten.

Minä oon ollu itse vuorotöissä ja tykänny erityisesti yövuoroista, olen siis yövirkku, ammatista ja työnantajasta riippuu täysin sun duunarinelämä, itse olin ekat vuodet vain jokatoinen viikko duunissa, siitä tulee kyllä kevyempi tili, mutta jää myös omaa aikaa vastapainoksi.

Minä olin yrittäjänä kuljetusalalla, nyt suunnittelen yrittäjyyttä kaupan alalle koska terveys ei kestä kuljetus alaa enää.

Koomista tää duunarien narina, opetelkaa tuntemaan itsenne ettekä naama kurtussa väkisin jatka sitä paskaduunia jos selkeesti ette ole aamuvirkkuja, ihmiset on erilaisia!

Vierailija
33/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on yli kymppitonni kuussa. Missä on mun kartano, palvelijat, suihkukone, ferraribentely?? Nippanappa varaa vajaa 200m2 taloon 30 min päässä stadista ja käytettyyn audiin.

Eipä tuolla palkalla mitenkään erotu jollei puoliso käy hyvä palkkaisessa työssä ja sitä vertaa somppu- tai siihen työttömään "aussi" perheeseen jolla on 10 lasta. Ja sitten vielä miettii paljonko stressiä on ja sen vaikutusta terveydeen.

Reilu maa tämä on missä työmies saa sen minkä ansaitsee. Kyllä kyllä.

Vierailija
34/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elää joko suorituselämää tai kokemuselämää. Se on valintojen maailma. Elämä ei ole mikään kilpailu, jossa kuoleman jälkeen eniten Apple-paskaa ja merkkilaukkuja ostanut saa mitalin ja kakkukahvit. 

Vierailija
35/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se, paljon on, vaan se, miten käyttää.

Tämä. Itsellä ei ole muita laskuja kuin vuokra (Oma-osuus asumistuen jälkeen ja nettilasku joka toinen kuukausi. Olen työtön ja minä ainakin saan ihan hyvin säästöön miten pienillä tuloilla voi saada. Laitan noin 300e/kk säästöön ja asun yksin.

Vierailija
36/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään sanonut, että on huutava vääryys, että älykkäille ihmisille yleensä maksetaan työstä parempaa palkkaa kuin tyhmemmille. Tilanteen pitäisi olla juuri toisinpäin. Älykäs saa pienenkin palkan riittämään, pöljälle ei riitä edes miljoonatulot, vaan kaikki menee ja sitten valitetaan miten epää.

Vierailija
37/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisen elämä on Suomessa oikeasti pihistelyä.

Vierailija
38/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet siinä vaiheessa köyhä kun sun matkakohde on lähipuisto, joudut säästämään bussilippuun ja kun saat vikinglinen matkalahjakortin miniristelilylle niin sinulla ei ole varaa mennä, koska bussilippu satamaan asti maksaa 15e suuntaansa ja myyt sen vitosella että saat ruokaa kolmeksi päivää. Mikään bruttona 2000e tienaava ei ole köyhä vaikka asuisi missäpäin suomea.

Olet oikeassa. Ihmiset eivät näytä ymmärtävän oikeaa köyhyyttä. Joillekkin tuntuu köyhyys olevan kun ei pääsekkään ulkomaanmatkalle. Oikeasti köyhälle se on sitä kun laskee kolikoita ennen kauppaan menoa.

Vierailija
39/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen elämä on Suomessa oikeasti pihistelyä.

Kokeile köyhänä oloa.

Vierailija
40/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elää joko suorituselämää tai kokemuselämää. Se on valintojen maailma. Elämä ei ole mikään kilpailu, jossa kuoleman jälkeen eniten Apple-paskaa ja merkkilaukkuja ostanut saa mitalin ja kakkukahvit. 

Kyllä kokemuksiinkin usein rahaa tarvitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi