En saa edes ammattitutkintoa suoritettua loppuun!
Ajatelkaa mikä surkimus olen! Lukio meni silloin aikoinaan jollain ihmeellä läpi, mutta kuitenkin alimmilla arvosanoilla. Vuosien varrella ilmeisesti tulen vaan tyhmemmäksi. Mihinkään korkeakouluun en koskaan päässyt enkä pääse, joten menin ammattikouluun kun sieltä löytyi kiinnostava ala. Nyt vttu alkaa käydä selväksi etten saa edes sitä tehtyä loppuun! Joo, minä luovutan. Olen loppuelämäni jossain pikkukopissa lukemassa kirjaston kirjoja, syömässä halvinta ruokaa ja käymässä kävelyillä. Muuhun ei ole koskaan varaa. Sellaista on loppuelämäni.
Kommentit (15)
Miksi et saa tutkintoa loppuun? Mulla on yksi kaveri, joka on tyhmä kuin saapas, mutta samalla hyvin sydämmellinen ihminen. Kaikki tutkinnot on olleet hänelle hyvin vaikeita, mutta silti hän on sinnikkäästi tehnyt kokeita ja näyttöjä uudestaan ja uudestaan. Eli useamman ammatillisen tutkinnon on saanut suoritettua, vaikka kaikkien kanssa on ollut isoja ongelmia. Ei kannata luovuttaa ilman taistelua.
No, mikä niissä ammattiopinnoissa mättää? Lopputyö?
Ammattitutkinto ja perustutkinto on eri asia. Kumpaa opiskelet?
Vierailija kirjoitti:
Ammattitutkinto ja perustutkinto on eri asia. Kumpaa opiskelet?
Oh god, olet oikeassa. Kyse siis perustutkinnosta. En ihan jaksanut ajatella niin tarkkaan.
Käyt siis jonkin alan perustutkintoa amiksessa?
Ihan satavarmana saat tutkinnon suoritettua. Nyt heti aika opintopsykologille!
Sun ongelmasi on uskomukset siitä että olet surkea. Kun saat nuo uskomukset raivattua niin saat tukinnonkin tehtyä. Usko vanhempaa tätiä.
Onnistuisiko ammattitutkinnon opiskelu? Suorittaisit tutkinnon näytöillä?
Minä olen tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa, johon sisällytetty opiskelu. Valmistun laitoshuoltajaksi. Maanantai on opiskelupäivä ja ti-to 4 tuntia päivässä kuntouttavaa eli tekemistä. Mukavaa hommaa vaikka 9e onkin vähän. Saapahan ammatin ilman pänttäämistä.
Sekä perus- että ammattitutkinnoissa kuten kaikessa opiskelussa suurimmat motivaatiosyöpöt ovat itse ammattillisiin työtehtäviin liittymättömät lakisääteiset pakko-asiat, kuten pakkoruotsi ja opinnäytetyö/näyttötyö/lopputyö/millä nimellä sitä nyt missäkin kutsutaan. Typerää ja turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Sekä perus- että ammattitutkinnoissa kuten kaikessa opiskelussa suurimmat motivaatiosyöpöt ovat itse ammattillisiin työtehtäviin liittymättömät lakisääteiset pakko-asiat, kuten pakkoruotsi ja opinnäytetyö/näyttötyö/lopputyö/millä nimellä sitä nyt missäkin kutsutaan. Typerää ja turhaa.
Suomessa olisi huomattava määrä enemmän korkeasti koulutettua työväkeä ja osaamista, jos koulutukset olisi räätälöity paremmin aloille perehdyttäviksi, sen sijaan kuin juuri näiden pakkoruotsien ynnä muiden "yleissivistävien" (mutta käytännössä turhien) asioiden ja lopputöiden pakkovääntämiseen.
Mene opintopsykologille puhumaan! <3